Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.927.2022.1.MH

- Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu oraz - Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu usług obsługi księgowej ww. projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...” oraz

-braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu usług obsługi księgowej ww. projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie jest osobą prawną i posiada siedzibę w (…). Państwa Stowarzyszenie realizuje cele społecznie użyteczne w sferze zadań publicznych, a majątek Państwa Stowarzyszenia powstaje głównie ze składek członkowskich, darowizn oraz z dochodów z własnej działalności. Państwa Stowarzyszenie w rejestrze podatników VAT posiada status „czynny”. Status podatnika czynnego VAT posiada z uwagi na fakt prowadzenia przez Państwa Stowarzyszenie oprócz nieodpłatnej działalności statutowej także działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza prowadzona przez Państwa Stowarzyszenie to odpłatna działalność statutowa, której zakres jest bezpośrednio związany z celami statutowymi Państwa Stowarzyszenia i służy finansowaniu jej nieodpłatnej działalności statutowej, do realizacji której Państwa Stowarzyszenie zostało powołane. W najbliższym czasie Państwa Stowarzyszenie ma otrzymać dofinansowanie w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zadanie publiczne nosi nazwę: „…” a realizowane ma być przez Państwa Stowarzyszenie. Będzie to kampania medialno-edukacyjna.

1.Głównym celem kampanii jest: (...);

2.Cele szczegółowe: (...).

Kampania realizowana będzie na terenie całej Polski poprzez wykorzystanie mediów ogólnopolskich (media elektroniczne, telewizja, radio, prasa). Bezpośrednie działania edukacyjne i informacyjne realizowane będą na terenie gmin leżących ... w województwach ………. Projekt będzie realizowany w roku 2023 r. Jednym z załączników do umowy na realizację zadania, pomiędzy Państwa Stowarzyszeniem a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest interpretacja indywidualna, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, potwierdzająca brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT, w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub części ze środków Narodowego Funduszu. Niestety bez indywidualnej interpretacji Państwa Stowarzyszenie nie jest w stanie podpisać umowy na realizację zadania, ani prowadzić projektu. W związku z realizacją projektu, Państwa Stowarzyszenie nie będzie mieć prawnej możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupowych od nabywanych towarów i usług na rzecz realizowanego projektu. W przedmiotowej sytuacji nie wystąpią okoliczności uprawniające do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących realizowanego projektu, gdyż realizacja projektu finansowana w całości lub części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie stanowi czynności określonych w art. 5 ust.1 ustawy o VAT. Mimo, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT - warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. Planowane nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu zarówno w trakcie jego realizacji, jak też w przyszłości nie będzie służyło bezpośrednio oraz pośrednio czynnościom opodatkowanym, więc nie istnieją podstawy prawne do całkowitego lub częściowego odliczenia VAT.

Pytania

1.Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu finansowanego w 90% z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie a w 10% ze środków własnych?

2.Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego Stowarzyszeniu od zakupu usług obsługi księgowej projektu służących wyłącznie prawidłowemu ujęciu rozliczeń projektu w księgach rachunkowych Stowarzyszenia oraz rozliczeń finansowych projektu, finansowanych w 90% ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie a w 10% ze środków własnych nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa Stowarzyszenie zgodnie z wpisem w KRS oraz jego statutem zostało powołane w celu prowadzenia działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości, nauki, ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, a w szczególności do:

1.Animowania działań oraz propagowania rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem elektrowni wiatrowych;

2.Inicjowania i popierania działalności technicznej, inwestycyjnej i naukowej zmierzającej do rozwoju elektrowni wiatrowych i innych odnawialnych źródeł energii w Polsce;

3.Krzewienia aktywności proekologicznej (w zakresie ochrony środowiska i poprawy stanu środowiska naturalnego) osób, społeczności lokalnych i firm;

4.Doskonalenia kwalifikacji zawodowych członków Stowarzyszenia;

5.Integrowania środowisk zainteresowanych wdrażaniem technologii odnawialnych źródeł energii, w tym elektrowni wiatrowych.

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu finansowanego w 90% ze środków NFOŚiGW. Brak możliwości odliczenia wynika faktu, że realizacja projektu finansowana w 90% ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie stanowi czynności określonych w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Dodatkowo realizacja ww. projektu publicznego, polegająca na prowadzeniu działań medialno-edukacyjnych mających na celu (...), nie będzie stanowiła odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy, nie będzie więc związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu „…” na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Stowarzyszenie nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych w celu realizacji celów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż będą one służyć nieodpłatnej działalności statutowej Stowarzyszenia. Tym samym, Państwa Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie zostanie spełniony jeden z podstawowych warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W przypadku nabycia przez Stowarzyszenie usług obsługi księgowej projektu, od usług tych także nie przysługuje Stowarzyszeniu prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż w tym przypadku nie ma zastosowania art. 86 ust. 2a, gdyż usługa ta jest usługą odrębną od usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych Stowarzyszenia, do której zastosowanie ma ten przepis i jest usługą całkowicie ukierunkowaną na rozliczenie finansowo-księgowe projektu, czyli wspomaga wyłącznie realizację projektu. Jeżeli usługa ta jest bezpośrednio związana z realizacją projektu, który służy czynnościom niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to także od nabycia tej usługi Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Analiza powołanych przepisów oraz okoliczności sprawy prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu nie zostaną spełnione, ponieważ - jak Państwo wskazali - nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu zarówno w trakcie jego realizacji, jak też w przyszłości nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym. W związku z tym, usługi obsługi księgowej przedmiotowego projektu, służące prawidłowemu rozliczeniu finansowemu projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W związku z powyższym, Państwa Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu oraz od zakupu usług obsługi księgowej projektu. Tym samym z tego tytułu Państwa Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Państwa Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ towary i usługi, które Państwo nabędą w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym, Państwa Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług obsługi księgowej przedmiotowego projektu, służących prawidłowemu rozliczeniu finansowemu projektu, ponieważ ww. usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany przez Państwa Stowarzyszenie, Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00