Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1149.2022.1.MG
Możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz wyboru właściwej stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 14 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlega Pani w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zawiera Pani z innymi podmiotami gospodarczymi umowy o współpracy o charakterze doradczym. Pani przychody z tytułu prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w ubiegłych latach i nie przekroczą w obecnym roku podatkowym kwoty 2 000 000 euro.
Obecnie ma Pani zawarte dwie umowy o współpracy w zakresie świadczenia usług doradczych na rzecz dwóch spółek kapitałowych (dalej: „Umowy doradcze” lub „Umowy o współpracy”). W zakresie świadczonych usług (w ramach Umów doradczych) znajdują się m.in. następujące czynności o charakterze doradczym i konsultacyjnym:
‒Sporządzanie analiz, prognoz i raportów finansowych;
‒Wsparcie w zakresie przygotowania założeń polityki finansowej spółki;
‒Doradztwo w zakresie zarządzania płynnością finansową;
‒Doradztwo w zakresie wewnętrznych procesów operacyjnych spółki w szczególności wzakresie księgowości;
‒Doradztwo w zakresie współpracy z bankami i innymi instytucjami finansowymi zapewniającymi finansowanie;
‒Konsultacje w zakresie zarządzania informacją, dokumentami spółki (dalej łącznie: Usługi doradcze).
W szczególności, w ramach Usług doradczych wykonywane są następujące czynności:
a)Sporządzanie analiz, prognoz i raportów finansowych: bieżąca weryfikacja danych finansowych, przygotowywanie analiz, prognoz i raportów finansowych zgodnie z aktualnymi potrzebami spółki (kontrahenta), prezentowanie wyników i rekomendacji na podstawie przeprowadzonych analiz,
b)Wsparcie w zakresie przygotowania założeń polityki finansowej spółki: poszukiwanie optymalnych rozwiązań w zakresie kształtowania polityki finansowej dot. zarządzania majątkiem, efektywnością produkcji oraz przepływami finansowymi, analiza propozycji inwestycyjnych, prezentowanie podczas spotkań z zarządem kontrahenta założeń oraz propozycji polityki finansowej spółki, wsparcie księgowości w zakresie realizacji założeń polityki finansowej, w tym poprzez bieżące konsultacje,
c)Doradztwo w zakresie zarządzania płynnością finansową; bieżące monitorowanie płynności finansowej, definiowanie głównych założeń w zakresie płynności finansowej, zarządzanie aktywami, prowadzenie konsultacji z zarządem w tym zakresie, koordynacja działań księgowości spółki w zakresie zarządzania płynnością finansową spółki,
d)Doradztwo w zakresie wewnętrznych procesów operacyjnych spółki w szczególności wzakresie księgowości: bieżące monitorowanie wewnętrznych procesów operacyjnych wszczególności w zakresie księgowości, prowadzenie konsultacji i przedstawianie rekomendacji zarządowi w powyższym zakresie,
e)Doradztwo w zakresie współpracy z bankami i innymi instytucjami finansowymi zapewniającymi finansowanie: poszukiwanie źródeł finansowania inwestycji spółki według jej potrzeb, uczestnictwo w spotkaniach z zarządem w celu omówienia źródeł finansowania inwestycji oraz wskazania banków i innych instytucji finansowych z którymi warto podjąć współpracę w tym zakresie, prowadzenie wstępnych rozmów z bankami i instytucjami finansowymi w zakresie pozyskania finansowania inwestycji spółki, aktywny udział wspotkaniach dotyczących współpracy z bankami i innymi instytucjami finansowymi zapewniającymi finansowanie,
f)Konsultacje w zakresie zarządzania informacją, dokumentami spółki: prowadzenie bieżących konsultacji i przedstawianie rekomendacji oraz uczestnictwo w spotkaniach zzarządem w zakresie zarządzania informacją, dokumentami spółki, prezentowanie nowych rozwiązań w zakresie zarządzania informacją, dokumentami spółki.
W ramach wykonywania Usług doradczych, nie wykonuje ani nie wykonywała Pani żadnych usług o charakterze zarządczym, m.in. nie reprezentowała Pani spółek, nie zawierała umów w ich imieniu, nie podejmował Pani również w ich imieniu żadnych decyzji.
Umowy o współpracy nie obejmują jakichkolwiek czynności zarządzania spółkami lub dokonywania czynności o podobnym charakterze. Umowy o współpracy w zakresie świadczenia Usług doradczych, które zawarła Pani ze spółkami kapitałowymi, nie są umowami o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktami menedżerskimi lub umowami o podobnym charakterze. W związku z Usługami doradczymi świadczonymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz zawartymi umowami na świadczenie usług:
‒ponosi Pani odpowiedzialność wobec usługobiorców oraz osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie (odpowiedzialność ta może w niektórych przypadkach zostać kontraktowo ustalona do określonej kwoty, np. do kwoty stanowiącej równowartość ustalonej z usługobiorcą wielokrotności wynagrodzenia za usługę);
‒czynności nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
‒jako wykonawca czynności ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Na moment składania niniejszego wniosku: nie jest Pani członkiem Zarządu żadnego z podmiotów, na rzecz których świadczone są usługi doradcze; nie jest Pani właścicielem udziałów żadnej ze spółek, na rzecz których świadczone są usługi doradcze. Od 20 stycznia 2007 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą.
Do końca roku 2021, przedmiotem przeważającej działalności prowadzonej przez Panią, zgodnie z wpisem w CEIDG było świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKD 69.20.Z, tj. działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe. Oprócz wyżej wskazanego PKD zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy objęte są również następujące kody: 63.99.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana, 68.10.Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 73.20.Z - Badanie rynku i opinii publicznej, 82.11.Z - Działalność usługowa związana z administracyjną obsługa biura, 82.19.Z - Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura, 82.99.Z - Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej nieskalsyfikowana.
W 2021 r. Pani dochód z prowadzonej działalności gospodarczej był opodatkowany 19% podatkiem liniowym, a przychody z samodzielnie prowadzonej działalności nie przekroczyły w tym roku 2 000 000 euro. Od 1 stycznia 2022 roku dokonała Pani zmiany w CEIDG, zgodnie z którą przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Świadczone przez Panią Usługi doradcze w ramach Umów o współpracy są zakwalifikowane do PKWiU 2015 dział 70 - usługi firm centralnych (Head Office); usługi doradztwa związanych zarządzaniem. W tym, do pozycji PKWiU 70.22. - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, która to obejmuje m.in., grupowanie: PKWiU 70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków. Powyższa klasyfikacja znajduje potwierdzenie w otrzymanej przez Panią wiążącej informacji stawkowej z dnia 6 kwietnia 2022 roku (nr 0112-KDSL2-2.440.21.2022.2.IP). Jednocześnie, należy podkreślić, że w stosunku do Pani nie zachodzi żadna z okoliczności określonych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W roku 2022 r. wybrała Pani opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wskazała Pani również, że 17 czerwca 2022 r. zostało wydane wobec Pani postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania o wydanie interpretacji w zakresie PIT (nr 0112-KDIL2-2.4011.101.2022.4.MM). Tym niemniej, wniosek którego dotyczyło wskazane postanowienie, odnosił się do innego stanu faktycznego niż stan faktyczny przedstawiony w ramach niniejszego wniosku (np. aktualnie nie świadczy Pani usług na rzecz podmiotów, w których jest członkiem zarządu).
W uzupełnieniu wskazała Pani następujące informacje:
‒Przychód z wykonywanej przez Panią działalności usługowej, związanej z usługami doradczymi, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU ex 70, (od 1 stycznia 2022 r.) nie stanowi przychodu w zakresie wolnych zawodów w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy ozryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
‒Działalność ta:
‒jest wykonywana osobiście, tj. bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, tym niemniej
‒nie stanowi działalności gospodarczej wykonywanej osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych.
‒Przedmiotem wniosku jest potwierdzenie, że świadczone przez Panią Usługi doradcze wramach Umów o współpracy zakwalifikowane do PKWiU 2015 dział 70 – usługi firm centralnych (Head Office); usługi doradztwa związanych zarządzaniem. W tym, do pozycji PKWiU 70.22. – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej izarządzania, która to obejmuje m.in., grupowanie: PKWiU 70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków. Powyższa klasyfikacja znajduje potwierdzenie w otrzymanej przez Wnioskodawcę wiążącej informacji stawkowej zdnia 6 kwietnia 2022 roku (nr 0112-KDSL2-2.440.21.2022.2.IP).
‒Przedmiotowy wniosek dotyczy sytuacji, gdzie nie jest Pani i nie będzie członkiem zarządu w spółkach, na rzecz których świadczy usługi doradcze przedstawione w stanie faktycznym sprawy.
‒Jednocześnie, oświadcza Pani, że nie jest oraz nigdy nie była udziałowcem spółek, na rzecz których świadczy przedmiotowe usługi doradcze.
Pytanie
Czy przychód z wykonywanej przez Panią działalności usługowej, związanej z usługami doradczymi, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU ex 70, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (od 1 stycznia 2022 r.)?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, przychód z wykonywanej przez Panią działalności usługowej, związanej z usługami doradczymi, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU ex 70, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 15%, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (od 1 stycznia 2022 r.).
UZASADNIENIE STANOWISKA
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do treści 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o PIT: źródłami przychodów są m.in.:
‒działalność wykonywana osobiście (pkt 2),
‒pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o PIT ilekroć w tej ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Ponadto w świetle art. 5b ust. 1 ustawy o PIT za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
‒odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
‒są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
‒wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak wynika z treści art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o PIT jako pozarolnicza działalność gospodarcza.
W kontekście prowadzenia działalności gospodarczej należy zwrócić uwagę na art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Jednocześnie, zgodnie z art. 13 pkt 7 i pkt 9 ustawy o PIT za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
‒pkt 7 - przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
‒pkt 9 - przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej
‒z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Należy podkreślić, że w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT ustawodawca zastrzegł, że przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze będą zakwalifikowane do źródła przychodów - działalność wykonywana osobiście (z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7).
W przedmiotowej sprawie należy podkreślić, że jest Pani osobą fizyczną osiągającą przychody z tytułu wykonywania działalności gospodarczej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła Pani Umowy o współpracy, zgodnie z którymi świadczy Usługi doradcze na rzecz osób prawnych.
Przedmiotem Usług doradczych, które Pani wykonuje są czynności o charakterze doradczym oraz konsultacyjnym. Jednocześnie, należy podkreślić, że w ramach wykonywania Usług doradczych nie prowadzi Pani spraw spółek ani ich nie reprezentuje, nie zawiera w ich imieniu umów ani też nie podejmuje w ich imieniu żadnych decyzji. Umowy o współpracy nie obejmują jakichkolwiek czynności zarządzania spółkami lub dokonywania czynności o podobnym charakterze.
Na podstawie Umów o współpracy, Wnioskodawca:
‒ma możliwości świadczenia usługi w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz innych podmiotów;
‒nie wykonuje Umów o współpracy pod kierownictwem; oraz
‒ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Mając na uwadze przestawiony stan faktyczny sprawy oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, Pani zdaniem, należy stwierdzić, że Umowy o współpracy, które zawarła Pani z osobami prawnymi dotyczą usług o charakterze doradczym i konsultacyjnym. Nie obejmują one reprezentacji tych spółek, czy też możliwości zawierania umów w ich imieniu i podejmowania w ich imieniu żadnych decyzji. Umowy o współpracy nie obejmują jakichkolwiek czynności zarządzania spółkami lub dokonywania czynności o podobnym charakterze, na rzecz i w interesie spółek.
W konsekwencji, Pani zdaniem, nie są one umowami o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktami menedżerskimi lub umowami o podobnym charakterze o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Charakter wykonywanych czynności w ramach Umów o współpracy wskazuje także, że nie zajdą okoliczności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, tj. jak zostało to wskazane w stanie faktycznym:
‒ ponosi Pani odpowiedzialność wobec spółek oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie zawartych Umów o współpracy;
‒nie wykonuje Pani Umów o współpracy pod kierownictwem ani w miejscu i czasie wskazanym przez zleceniodawcę;
‒ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia tych usług należy uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem za przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. Umowy o współpracy nie generują przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w ww. art. 13 ust. 1 pkt 9, jak i art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT. Tym samym, świadcząc w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz spółek Usługi doradcze, których zakres wskazany został w stanie faktycznym, uprawniona jest Pani do kwalifikowania przychodu uzyskanego z tego tytułu jako mającego źródło w pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami art. 5b ust. 1 w zw. z 5a ust. 6, art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o PIT. Pani zdaniem, wynagrodzenie które otrzymuje Pani od spółek z tytułu świadczenia Usług doradczych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, powinno być kwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który nie stanowi przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Powyższe Pani stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w: interpretacji z 21 kwietnia 2021 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.114.2021.1.KS, w której Dyrektor KIS uznał poniższe stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe: „Podkreślić należy, że zakres Usług eksperckich świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach Umowy nie dotyczy czynności wykonywanych przez Niego jako menedżera w ramach Jego obowiązków zarządczych, nadzorczych. W szczególności, przedmiotem Umowy nie są czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz.
Zakres Usług doradczych jest odrębny od czynności kierowniczych, nadzorczych i zarządczych wykonywanych w ramach Kontraktu menedżerskiego, a dodatkowo odnosi się wyłącznie do doradztwa, szkoleń i usług eksperckich w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym i odrębnym od funkcji menedżerskich pełnionych w ramach poszczególnych obszarów Spółki. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz opierając się na przedstawionym we wniosku stanie faktycznym stwierdzić należy, że Usług eksperckich świadczonych na rzecz Spółki przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie można zakwalifikować jako wykonywanych w ramach Kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. Wnioskodawcy w ramach Umowy nie jest zlecane w żadnym zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, a więc Umowa ta pozbawiona jest podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania. W związku z tym, przychodów z tytułu świadczenia Usług eksperckich nie można zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 u.p.d.o.f.” interpretacji z 19 marca 2021 r., nr 0115-KDIT3.4011.809.2020.1.PS Dyrektor KIS uznał że: „Mając na uwadze informacje przestawione we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że umowa o świadczenie Usług doradczych którą Wnioskodawca planuje zawrzeć z osobą prawną, dotyczyć będzie usług o charakterze doradczym i konsultacyjnym. Nie będzie ona obejmować reprezentacji Spółki, czy też możliwości zawierania umów w jej imieniu i podejmowania w jej imieniu żadnych decyzji. Umowa o świadczenie Usług doradczych nie będzie obejmować jakichkolwiek czynności zarządzania spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze, na rzecz i w interesie Spółki. Innymi słowy nie będzie to umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowa o podobnym charakterze (art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). (...) W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał od Spółki z tytułu świadczenia Usług doradczych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, powinno być kwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie stanowi przychodów z działalności wykonywanej osobiście i w rezultacie Wnioskodawca będzie mieć prawo do opodatkowania dochodów z Usług doradczych 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych - uznać należy za prawidłowe”.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawy o zpdf”), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Jednocześnie, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zpdf, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, która została określona w cytowanych powyższej art. 5a pkt 6 ustawy o PIT w związku z art. 5b ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z wskazanym powyżej uzasadnieniem, prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą i nie zostaną spełnione warunki o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zpdf, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Co do zasady, kwalifikacji poszczególnych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik (Wnioskodawca). Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego. Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zpdf., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a. W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zpdf, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
‒uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
‒uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przychody Wnioskodawcy z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w 2021 r. nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro. Jednocześnie, u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zpdf.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zpdf, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Podkreśla Pani, że w przedmiotowej sprawie, powyższe przesłanki wyłączające możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjowaniach wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy o zpdf nie zostaną spełnione. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę określona w art. 12 ustawy o zpdf.
Zgodnie z ust. 1 pkt 2 lit. m przywołanego artykułu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% od przychodów ze świadczenie usług - firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Należy przy tym wyjaśnić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zpdf. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Ponadto, należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. W konsekwencji, Pani zdaniem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wskazano powyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. W związku z powyższym, świadczone przez Wnioskodawcę Usługi doradcze należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, które znajdują się w zakresie usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zpdf., tj. usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, co znajduje potwierdzenie w otrzymanej przez Panią wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w stanie faktycznym wniosku. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że z uwagi złożenia przez Panią w terminie do 20 lutego 2022 roku oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej Usług doradczych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 70.22.12.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami”, z wyłączeniem podatków, na podstawie 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zpdf, mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w: interpretacji z 21 maja 2021 r. nr 0115- KDIT1.4011.188.2021.1.MR, w której Dyrektor KIS wskazał, że: „Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług POZOSTAŁE USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ I USŁUGI ZARZĄDZANIA (symbol PKWiU 70.22) zostały sklasyfikowane w sekcji M w dziale 70 Usługi firm centralnych (head office), usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że może Pani wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22 będą mogły być opodatkowane - z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.) - 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:
działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy),
pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy).
Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.
Definicję działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego zawiera art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Stosownie do tego przepisu
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;
Uzupełnieniem definicji działalności gospodarczej są przesłanki negatywne, których łączne spełnienie wyklucza możliwość zaliczenia przychodów z działalności podatnika do źródła przychodów – działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak wynika z literalnej treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym jako pozarolnicza działalność gospodarcza.
W kontekście działalności gospodarczej należy także zacytować art. 14 ust. 1 omawianej ustawy, zgodnie z którym: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie do art. 13 pkt 7 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
W myśl art. 13 pkt 9 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).
Mając zatem na uwadze informacje przedstawione we wniosku, a także przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że umowy o współpracy w zakresie świadczenia Usług doradczych, które zawarła Pani ze spółkami kapitałowymi, nie są umowami o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktami menedżerskimi lub umowami o podobnym charakterze, a także, że równocześnie nie będą spełnione łącznie warunki określone w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dlatego też, Pani przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania usług na rzecz spółek kapitałowych na podstawie umów o świadczenie usług doradczych należy zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ww. ustawy.
Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne (…) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Wskazać również należy, że regulacje ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie funkcjonują całkowicie autonomicznie, tj. nie są wyłączone z systemu podatkowego określającego prawa i obowiązki osób fizycznych, w tym prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Stanowią jego część i w powiązaniu z innymi aktami prawnymi umożliwiają dokonanie kompleksowej wykładni określonych norm podatkowych.
Z treści wniosku wynika, że:
‒ świadczone przez Panią Usługi doradcze w ramach Umów o współpracy są zakwalifikowane do PKWiU 2015 dział 70 - usługi firm centralnych (Head Office); usługi doradztwa związanych zarządzaniem. W tym, do pozycji PKWiU 70.22. - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, która to obejmuje m.in., grupowanie: PKWiU 70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków.
‒Przychód z wykonywanej przez Panią działalności usługowej nie stanowi przychodu w zakresie wolnych zawodów w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
‒Osiągnęła Pani przychody podatkowe z tytułu działalności gospodarczej niższe niż 2 000 000 euro.
‒W stosunku do Pani nie zachodzi żadna z okoliczności określonych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Opierając się na Pani stwierdzeniu zawartym we wniosku, że umowy o współpracy w zakresie świadczenia Usług doradczych, które zawarła Pani ze spółkami kapitałowymi, nie są umowami o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktami menedżerskimi lub umowami o podobnym charakterze, będzie Pani uprawniona do opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU: dział 70 grupowanie: PKWiU 70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Odnosząc się do przywołanych przez Panią interpretacji indywidualnej – zauważyć należy, że stanowią ona rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych oraz prawnych i tylko do niech się odnoszą, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. W konsekwencji, nie mogą wpływać na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ interpretacyjny nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right