Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.705.2022.2.AR

Czy dokonane przez Państwa w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r. odpisy amortyzacyjne od środków trwałych stanowiących roboty przemysłowe, urządzenia oraz maszyny lub odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed dniem 1 stycznia 2022 r., jak i w okresie od 2022 r. do 2026 r. stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dokonane przez Państwa w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r. odpisy amortyzacyjne od środków trwałych stanowiących roboty przemysłowe, urządzenia oraz maszyny lub odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed dniem 1 stycznia 2022 r., jak i w okresie od 2022 r. do 2026 r. stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 10 lutego 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu (…), z siedzibą w (…) jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.; dalej: „Ustawa o CIT”), podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów.

Spółka jest częścią międzynarodowej grupy, której działalność obejmuje produkcję i dystrybucję kosmetyków oraz produktów niekosmetycznych na różnych rynkach geograficznych przez wyspecjalizowane podmioty.

Spółka produkuje kosmetyki przeznaczone do pielęgnacji i higieny osobistej, do pielęgnacji twarzy i ciała oraz włosów, wyrobów perfumeryjnych oraz kosmetyków kolorowych i upiększających, w tym: szamponów, balsamów, kremów, odżywek, mydeł, płynów do kąpieli, szminek, perfum, wód toaletowych. Spółka sprzedaje ww. wyroby gotowe do podmiotów powiązanych.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka dokonywała w przeszłości i będzie potencjalnie dokonywać inwestycji oraz ponosiła i będzie ponosić z tego tytułu koszty, m.in. na nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych, maszyn oraz urządzeń oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT (zwanych dalej łącznie: „aktywami”).

Część aktywów została nabyta przez Spółkę przed 1 stycznia 2022 r. Wśród aktywów nabytych przez Spółkę przed 1 stycznia 2022 r. wyszczególnić można przykładowo instalację służącą do automatycznej paletyzacji (dalej: „Instalacja do automatycznej paletyzacji z 2021 r.”). Instalacja do automatycznej paletyzacji z 2021 r. składa się m.in. z 4 robotów kartezjańskich (często używanych w przemyśle robotów, składających się z kombinacji kilku osi liniowych, stosowanych do przenoszenia materiałów na liniach produkcyjnych), modułu automatycznego transportu pełnych palet, przenośników transportujących wyrób gotowy oraz układu sterowania. Całość systemu połączona jest na poziomie sterowania oraz zintegrowana z systemami produkcyjnymi fabryki. Zadaniem robotów jest układanie kartonów z wyrobem gotowym na paletach. Funkcje prawidłowego rozpoznania realizowane są za pomocą skanerów kodów kreskowych oraz czujników wizyjnych.

Wśród aktywów, które Spółka planuje nabyć po 1 stycznia 2022 r. jako przykład można wskazać robot do automatycznego pakowania wyrobu gotowego (butelek) w karton zbiorczy („Robot do automatycznego pakowania”). W rozwiązaniu tym, Spółka planuje zastosowanie robota o otwartym łańcuchu kinematycznym wyposażonego w chwytak produktów. Stanowisko ma być wyposażone w automatyczną formiarkę kartonów zbiorczych oraz zaklejarkę. Zgodnie z planem, robot będzie pobierał wyrób gotowy z linii (butelki) i układał je w karton zbiorczy według ustalonego wzoru.

Spółka co do zasady wprowadza ww. aktywa do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z datą przyjęcia ich do użytkowania. W szczególności, Instalacja do automatycznej paletyzacji z 2021 r. została nabyta i wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. (tj. w dniu 27 sierpnia 2021 r.), a w odniesieniu do Robota do automatycznego pakowania planowane jest, że zostanie nabyty i wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych po 1 stycznia 2022 r.

W odniesieniu do powyższych inwestycji (tj. Instalacji do automatycznej paletyzacji z 2021 r. oraz Robota do automatycznego pakowania), a także innych, wybranych inwestycji dokonanych lub planowanych przez Spółkę, Spółka zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację, tj. odliczenia do 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, na podstawie art. 38eb ustawy o CIT.

Spółka, co do zasady, zalicza koszty ponoszonych inwestycji do kosztów uzyskania przychodów poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16f ustawy o CIT, stosując, na podstawie art. 16h ustawy o CIT, liniową metodę amortyzacji dla celów podatkowych, przy czym dla wybranych inwestycji Spółka rozważa skorzystanie z uprawnienia do zastosowania podwyższonych stawek amortyzacji, zgodnie z art. 16i ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT lub z możliwości stosowania degresywnej metody amortyzacji na podstawie art. 16k ustawy o CIT. Ponadto, na potrzeby rachunkowości, Spółka stosuje stawki amortyzacyjne wynikające z właściwych odrębnych przepisów.

Wydatki na zakup aktywów nie zostały i nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie. Spółka nie korzystała i nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. W latach podatkowych, w których Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację osiągnął lub osiągnie dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 9 lutego 2023 r. wskazaliście Państwo, że Instalacja do automatycznej paletyzacji z 2021 r. oraz Robot do automatycznego pakowania spełniają definicję robota przemysłowego, określoną w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

Pytanie

Czy prawidłowym jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dokonane w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r. odpisy amortyzacyjne od środków trwałych stanowiących roboty przemysłowe, urządzenia oraz maszyny lub odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed dniem 1 stycznia 2022 r. jak i w okresie od 2022 r. do 2026 r., stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne dokonane w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r. od środków trwałych, stanowiących roboty przemysłowe, urządzenia oraz maszyny lub odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed dniem 1 stycznia 2022 r. jak i w okresie między 2022 r. a 2026 r., stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej. Ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Biorąc pod uwagę wprowadzone regulacje, zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT:

„Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.”

Według art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT:

„Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

 1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

 a) robotów przemysłowych,

 b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

 c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

 d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

 e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

 2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

 3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

 4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.”.

W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:

„Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

 1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

 2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

 3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

 4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika. ”.

W myśl art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT:

„Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3) tory jezdne;

4) słupowysięgniki;

5) obrotniki;

6) nastawniki;

7) stacje czyszczące;

8) stacje automatycznego ładowania;

9) stacje załadowcze lub odbiorcze;

10) złącza kolizyjne;

11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

 a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

 b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.”.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT:

„Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.”.

Zgodnie z powyższymi przepisami, prawo do rozliczenia kosztów poniesionych na robotyzację w trybie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT dotyczy wyłącznie kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Istota sprawy sprowadza się do wykładni pojęcia „poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego", a dokładnie kiedy należy uznać, że dany koszt uzyskania przychodu został poniesiony.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

„Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.”.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

„Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

 a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

 b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

 c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia;”.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o CIT:

„Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.”.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, o momencie poniesienia kosztów w przypadku wydatków na zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej można mówić dopiero w momencie dokonania odpisu amortyzacyjnego. Wnioskodawca rozliczy przedmiotowe wydatki w kosztach uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne.

W szczególności, o poniesieniu kosztu uzyskania przychodu można mówić wyłącznie w odniesieniu do wydatków, które spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Wydatek poniesiony na zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, w związku z czym w momencie ich zakupu nie dochodzi do poniesienia kosztu uzyskania przychodu.

Kosztem uzyskania przychodu jest natomiast dokonany od takich środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych odpis amortyzacyjny. Wobec czego, zdaniem Wnioskodawcy, poniesienie kosztu uzyskania przychodu następuje w momencie dokonania odpisu amortyzacyjnego od środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej, a nie w momencie zakupu. W związku z tym, Wnioskodawca, dokonując w okresie od 2022 r. do 2026 r. odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, stanowiących roboty przemysłowe, urządzenia oraz maszyny lub odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed dniem 1 stycznia 2022 r., jak również w okresie między 2022 r. a 2026 r. jest uprawniony do skorzystania z preferencji przewidzianej w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, tj. jest uprawniony do dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania do 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację.

Zatem podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed 1 stycznia 2022 r., jak i w okresie między 2022 r. a 2026 r. fabrycznie nowych aktywów lub wartości niematerialnych i prawnych spełniających przesłanki określone w art. 38eb ustawy o CIT przez Wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych - odpis amortyzacyjny dokonany w latach 2022 - 2026 będzie podlegał rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Stanowisko to jest zgodne ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym w wydanych dotychczas:

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2022 r., Znak:. 0111-KDIB1-2.4010.318.2022.2.DP, w której organ potwierdził że podatnik będzie mógł odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów w momencie ich uwzględnienia, jako kosztów uzyskania przychodu na potrzeby rozliczenia podatkowego (a nie w momencie poniesienia wydatku, który nie został rozpoznany, jako koszt uzyskania przychodu na potrzeby rozliczenia podatkowego);

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW, w której organ potwierdził że w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. fabrycznie nowych aktywów lub wartości niematerialnych i prawnych spełniających przesłanki określone w art. 38eb ustawy o CIT przez wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych - odpis amortyzacyjny dokonany w latach 2022-2026 będzie podlegał rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację;

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW, w której organ potwierdził że podatnik będzie uprawniony w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do skorzystania z ulgi na robotyzację w odniesieniu do dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od robotów przemysłowych nabytych przed 2022 r.;

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.212.2022.4.BK, w której organ potwierdził że podatnik będzie uprawniony do stosowania ulgi na robotyzację zarówno wobec odpisów amortyzacyjnych od robotów przemysłowych zakupionych przed dniem 1 stycznia 2022 r., jak i również wobec tych, które zostały lub zostaną zakupione po tym dniu;

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 września 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.452.2022.2.JKU, w której organ potwierdził że w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb ustawy o CIT, niezależnie od tego czy zostały one uznane za środek trwały przed czy też od 1 stycznia 2022 r., podatnik będzie uprawniony do stosowania ulgi na robotyzację odnośnie do odpisów amortyzacyjnych dokonanych w latach 2022-2026;

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 października 2022 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.465.2022.1.AR, w której organ wyraził stanowisko, iż odnośnie do ulgi na robotyzację kosztem nabycia są odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej składników majątku, spełniających definicje wskazane w art. 38eb ustawy o CIT;

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 października 2022 r., Znak: 0114-KDIP3-2.4011.543.2022.2.MT, w której organ potwierdził że podatnik będzie uprawniony do stosowania ulgi na robotyzację zarówno wobec odpisów amortyzacyjnych od robotów przemysłowych zakupionych przed dniem 1 stycznia 2022 r., jak również wobec tych, które zostały lub zostaną zakupione po tym dniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 updop:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

 1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

a) robotów przemysłowych,

b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

 2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

 3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

 4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W myśl art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

 1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

 2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

 3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

 4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Z kolei zgodnie z art. 38eb ust. 4 ww. ustawy,

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3) tory jezdne;

4) słupowysięgniki;

5) obrotniki;

6) nastawniki;

7) stacje czyszczące;

8) stacje automatycznego ładowania;

9) stacje załadowcze lub odbiorcze;

10) złącza kolizyjne;

11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Z opisu sprawy wynika, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonywaliście Państwo w przeszłości i będzie dokonywać inwestycji oraz ponosiliście i będzie ponosić z tego tytułu koszty na nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych, maszyn oraz urządzeń oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT (aktywa). Część aktywów (Instalację służącą do automatycznej paletyzacji) została nabyta przez Państwa przed 1 stycznia 2022 r. Po 1 stycznia 2022 r. planujecie Państwo nabyć m.in. Robot do automatycznego pakowania wyrobu gotowego (butelek) w karton zbiorczy. Instalacja do automatycznej paletyzacji została nabyta i wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. (tj. w dniu 27 sierpnia 2021 r.). Robot do automatycznego pakowania zostanie nabyty i wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych  i prawnych po 1 stycznia 2022 r. Spółka zalicza koszty ponoszonych inwestycji do kosztów uzyskania przychodów poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. 16f ustawy o CIT, stosując, na podstawie art. 16h ustawy o CIT, liniową metodę amortyzacji dla celów podatkowych, przy czym dla wybranych inwestycji Spółka rozważa skorzystanie z uprawnienia do zastosowania podwyższonych stawek amortyzacji zgodnie z art. 16i ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT lub z możliwości stosowania degresywnej metody amortyzacji na podstawie art. 16k ustawy o CIT. Wydatki na zakup aktywów nie zostały i nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie. Nie korzystacie i nie będzie Państwo korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. W latach podatkowych, w których zamierzacie skorzystać z ulgi na robotyzację osiągnęliście Państwo lub osiągniecie dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy dokonane w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r. odpisy amortyzacyjne od środków trwałych stanowiących roboty przemysłowe, urządzenia oraz maszyny lub odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed dniem 1 stycznia 2022 r., jak i w okresie od 2022 r. do 2026 r. stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Odnosząc się do przedstawionej wyżej Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności zauważyć należy, że jak wynika z opisu sprawy wskazane we wniosku aktywa stanowią roboty przemysłowe, maszyny i urządzenia oraz wartości niematerialne i prawne, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 updop. Część z ww. aktywów została nabyta i wprowadzona do ewidencji środków trwałych jeszcze w 2021 r. (Instalacja do automatycznej paletyzacji), natomiast część zostanie nabyta i wprowadzona do ww. ewidencji po 1 stycznia 2022 r. (jak Robot do automatycznego pakowania). Wydatki na zakup aktywów nie zostały/nie zostaną Państwu w jakiejkolwiek formie zwrócone. Rozliczają i będziecie Państwo rozliczać dokonywane od aktywów odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności oraz obowiązujące w zakresie ulgi na robotyzację uregulowania prawne należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem odpisy amortyzacyjne rozliczane przez Państwa podatkowo począwszy od 1 stycznia 2022 r. – dokonywane od wskazanych we wniosku aktywów, tj. robotów przemysłowych, maszyn i urządzeń oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 i 2 updop (w tym Instalacji do automatycznej paletyzacji oraz Robota do automatycznego pakowania), nabytych oraz wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed 1 stycznia 2022 r. jak i w okresie od 2022 r. do 2026 r. stanowią/stanowić będą koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT.

W związki z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00