Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.12.2023.2.PRM
Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Wnioskodawczynię usług coachingu kariery.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 12 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Panią usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lutego 2023 r. (wpływ 2 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W 2023 r. zamierza Pani otworzyć indywidualną działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem będzie tzw. coaching kariery rozumiany jako zespół działań opartych na wspieraniu klientów indywidualnych i grupowych w zmianie zawodowej (przekwalifikowanie się, zmiana pracodawcy, poszukiwanie zatrudnienia, podwyższenie kwalifikacji).
Będzie Pani świadczyła również usługi związane z prowadzeniem szkoleń (w zakresie pomocy w zmianach kariery), a także będzie Pani prowadzić rekrutacje i pozyskiwać pracowników jako podwykonawca we współpracy z podmiotem trzecim.
Uzupełniająco będzie się Pani zajmować: wspieraniem rozwoju edukacji (pod kątem prowadzenia zajęć i warsztatów dla tego sektora), badaniami rynku i opinii, działalnością fotograficzną i związaną z tworzeniem tekstów, treści.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy
W planowanej działalności gospodarczej nie zamierza Pani wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
Nie będzie Pani wykonywała czynności charakterystycznych dla doradztwa i polegających przede wszystkim na udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień w zakresie wiedzy ogólnodostępnej, usługi będą ukierunkowane na klienta indywidualnego i jego indywidualną sytuację zawodową.
Wskazała Pani, że wsparcie klientów indywidualnych polega na:
1.analizie sytuacji zawodowej i wsparciu w sformułowaniu celu do zmiany zawodowej,
2.wsparciu w analizie potencjału, mocnych stron i kompetencji klienta – poprzez proponowanie ćwiczeń, kwestionariuszy, zadawanie pytań, wywiad,
3.pomocy w dopasowaniu kompetencji i profilu klienta do ról zawodowych na rynku pracy – omówienie opcji zawodowych interesujących dla klienta, analiza ich specyfiki pod kątem zgodności z oczekiwaniami i profilem – poprzez wywiad, zadawanie pytań, omawianie dylematów i wątpliwości klienta,
4.wsparciu w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru opcji – poprzez zadawanie pytań, klaryfikacje, odzwierciedlenie, podsumowanie. Nie rekomenduje Pani wprost żadnego rozwiązania. Klient na bazie dyskusji z Panią dokonuje wyboru,
5.pomocy w zaplanowaniu kroków przygotowania do zmiany – omówienie możliwych scenariuszy, potencjalnych ryzyk i sposobu autoprezentacji klienta.
Wsparcie klientów grupowych zawiera ww. punkty lub ich wybraną część, przy czym ma formę pracy grupowej (warsztaty, szkolenia na żywo lub on-line).
Wartość dokonanej przez Panią sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym (2023), w którym zamierza Pani skorzystać ze zwolnienia nie przekroczy kwoty 200.000 zł (bez podatku).
Nie jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Nie utraciła Pani prawa do zastosowania zwolnienia sprzedaży od podatku VAT.
Świadczonych przez Panią usług prowadzenia zajęć i warsztatów nie można zakwalifikować jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli do usług bezpośrednio związanych z branżą lub zawodem, jak również mających na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.
Świadczone przez Panią usługi szkoleniowe opisane we wniosku nie będą świadczone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Nie uzyskała Pani akredytacji na świadczenie ww. usług prowadzenia zajęć/warsztatów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
Świadczone przez Panią usługi prowadzenia zajęć/warsztatów nie będą finansowane ze środków publicznych w całości lub w co najmniej 70%.
Nie będzie Pani posiadała dokumentacji potwierdzającej źródło finansowania świadczonych ww. usług.
Pytanie
Czy odnośnie sprzedaży usług świadczonych w ramach planowanej działalności gospodarczej opisanej w stanie faktycznym wniosku, będzie miała Pani prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, będzie miała Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w zakresie sprzedaży uzyskanej w ramach planowanej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
‒energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
‒wyrobów tytoniowych,
‒samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
‒preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
‒komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
‒urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
‒maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
‒pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
‒motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
14. (uchylony)
Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo″ obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy″ należy rozumieć „tego, kto doradza″. Natomiast „doradzać″, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie″. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa″ należy rozumieć w związku z tym szeroko.
Przenosząc powyższe na stan faktyczny niniejszej sprawy Pani zdaniem należy uznać, że jeżeli będzie Pani świadczyć usługi polegające na coachingu kariery rozumianej jako zespół działań opartych na wspieraniu klientów indywidualnych i grupowych w zmianie zawodowej (przekwalifikowanie się, zmiana pracodawcy, poszukiwanie zatrudnienia, podwyższenie kwalifikacji) to będzie Pani przysługiwało prawo do zwolnienia podmiotowego. Nie będzie Pani świadczyć doradztwa rozumianego jako wskazanie konkretnego sposobu postępowania w konkretnej sprawie, gdyż wybór określonej ścieżki kariery jest zdeterminowany indywidualną decyzją klienta nie zaś obiektywnymi, sprawdzalnymi czynnikami. Na zlecenie klienta będzie Pani poszukiwać dla niego zatrudnienia, kursów doszkalających, nowego pracodawcy, ale będzie to uzależnione od indywidualnych potrzeb tej osoby. Pani zdaniem, również działalność szkoleniowa nie będzie doradztwem, gdyż co do zasady przy usługach doradczych to na doradcy ciąży odpowiedzialność z tytułu błędnego wskazania rozwiązania określonego problemu, czego nie ma przy usługach szkoleniowych, mających abstrakcyjny charakter.
Podnosi Pani, że bez usług ściśle związanych ze świadczeniem głównym nie byłoby możliwe osiągnięcie celów i założeń projektów czyli aktywizacji bezrobotnych lub klientów chcących zmienić pracę. Wszelkie świadczenia poboczne (doradztwo zawodowe, konsultacje ze specjalistami czy elementy pośrednictwa pracy) stanowią środki służące najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego. W tym znaczeniu te działania poboczne, jeśli nawet wystąpią nie mogą – Pani zdaniem - pozbawić Pani zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Wskazówki dotyczące interpretacji pojęcia kształcenia zawodowego zawarł Minister Finansów w interpretacji ogólnej wydanej 30 maja 2014 r. (nr PT1/033/46/751/KCO/13/14), wskazując, iż usługi kształcenia/przekwalifikowania zawodowego to usługi nauczania pozostające w bezpośrednim związku z branżą, zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Jeśli są spełnione wszystkie przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, to podlegają one zwolnieniu przedmiotowemu, nawet jeśli obejmują takie elementy jak doradztwo zawodowe rozumiane jako świadczenie pomocnicze (tak w interpretacji indywidualnej z 3 lutego 2017 r. 1462-IPPP3.4512.43.2017.1.RM).
Tym samym, Pani zdaniem, nie ma żadnych argumentów, by pojęcie to inaczej rozumieć na gruncie zwolnienia podmiotowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Zatem, w treści art. 113 ust. 2 ustawy został wymieniony katalog czynności, których nie wlicza się do limitu sprzedaży pozwalającego na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 nie uwzględnia się m.in. odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-10 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.
Pani wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Panią usług tj. coachingu kariery, na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.
Odnosząc się do Pani wątpliwości należy wskazać, że – jak z wniosku wynika - w 2023 r. zamierza Pani rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Głównym przedmiotem ww. działalności będzie tzw. coaching kariery polegający na wspieraniu klientów indywidualnych i grupowych w zmianie zawodu (przekwalifikowanie, zmiana pracodawcy, poszukiwanie zatrudnienia, podwyższenie kwalifikacji). Wsparcie klientów indywidualnych polegać będzie na: analizie sytuacji zawodowej i wsparciu w sformułowaniu celu do zmiany zawodowej; wsparciu w analizie potencjału, mocnych stron i kompetencji klienta – poprzez proponowanie ćwiczeń, kwestionariuszy, zadawanie pytań, wywiad; pomocy w dopasowaniu kompetencji i profilu klienta do ról zawodowych na rynku pracy – omówienie opcji zawodowych interesujących dla klienta, analiza ich specyfiki pod kątem zgodności z oczekiwaniami i profilem – poprzez wywiad, zadawanie pytań, omawianie dylematów i wątpliwości klienta; wsparciu w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru opcji – poprzez zadawanie pytań, klaryfikacje, odzwierciedlenie, podsumowanie (nie będzie Pani rekomendować wprost żadnego rozwiązania, klient na bazie dyskusji z Panią sam dokona wyboru); pomocy w zaplanowaniu kroków przygotowania do zmiany – omówienie możliwych scenariuszy, potencjalnych ryzyk i sposobu autoprezentacji klienta.
Wsparcie klientów grupowych będzie opierać na ww. działaniach lecz prowadzone będzie w formie pracy grupowej np. poprzez warsztaty, szkolenia na żywo lub on-line.
Będzie Pani świadczyła również usługi związane z prowadzeniem szkoleń w zakresie pomocy w zmianach w karierze. Według Pani nie można ich zakwalifikować jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
W ramach prowadzonej działalności będzie Pani także prowadziła rekrutację i pozyskiwała pracowników jako podwykonawca we współpracy z podmiotem trzecim oraz zajmowała się: wspieraniem edukacji (prowadzenie zajęć/warsztatów dla danego sektora); badaniami rynku i opinii; działalnością fotograficzną i działalnością związaną z tworzeniem treści i tekstów.
W planowanej działalności gospodarczej nie zamierza Pani wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Twierdzi Pani, że w ramach prowadzonej działalności nie będzie Pani wykonywała również czynności charaktrystycznych dla doradztwa polegających na udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że – zgodnie z opisem sprawy - prowadzona przez Panią działalność gospodarcza nie będzie wyłączona ze zwolnienia podmiotowego, w oparciu o art. 113 ust. 13 ustawy.
Z treści wniosku wynika także, że nie jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT oraz nie utraciła Pani prawa do zastosowania zwolnienia sprzedaży od tego podatku. Ponadto, wartość dokonanej przez Panią sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023 r. nie przekroczy kwoty 200.000 zł.
Tym samym, skoro zgodnie z Pani stwierdzeniem, że w ramach prowadzonej działalności nie będzie Pani wykonywała czynności charaktrystycznych dla doradztwa polegających na udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień oraz, że nie zamierza Pani wykonywać innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, a wartość sprzedaży usług opisanych we wniosku nie przekroczy w roku podatkowym 2023 w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 200.000 zł, to będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 9 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, Pani stanowisko, zgodnie z którym może Pani skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w prowadzonej działalności gospodarczej opisanej we wniosku należało uznać za prawidłowe. Może Pani skorzystać ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Panią usług, jednakże z uwagi na to, że zamierza Pani zacząć działalność gospodarczą w roku 2023, to nie na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy lecz na podstawie art. 113 ust. 9 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie podkreślić należy, że utraci Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, w przypadku przekroczenia wartości sprzedaży, w prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, określonej w art. 113 ust. 1 ustawy lub gdy zacznie Pani wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenie przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).