Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.978.2022.2.AP
Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
-w części dotyczącej PKWiU 74.10.19.0 - Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania – jest nieprawidłowe,
-w części dotyczącej PKWiU 42.21.21.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych oraz PKWiU 43.22.20.0 - Roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 18 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani na nasze wezwanie pismem z 3 stycznia 2023 r. (wpływ 18 stycznia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 1 czerwca 1995 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie wykonywania kompleksowej usługi budowy sieci i przyłączy gazowych, sklasyfikowaną według PKD pod symbolem:
-43.22.Z - Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych,
-42.21.Z - Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,
-71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,
-74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.
Prace te wykonywane są na zlecenie kontrahenta „X Sp. z o.o.”, na podstawie zawartej umowy ramowej.
Przedmiot umowy obejmuje usługę budowy lub rozbudowy sieci oraz przyłączy gazowych, na którą składa się:
- wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego zlecanych zadań,
- uzyskanie wszelkich wymaganych opinii, pozwoleń oraz decyzji, w tym uzyskanie w imieniu i na rzecz Spółki, od właściwego organu, ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę lub przebudowę lub dokonanie zgłoszenia, do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu,
- sprawowanie nadzoru autorskiego,
- budowa lub rozbudowa sieci oraz przyłączy gazowych średniego i niskiego ciśnienia, wykonanie robót ziemnych oraz odtworzenia nawierzchni po robotach i doprowadzenie terenu robót do stanu sprzed wykonanych prac, zwaną dalej robotami,
- wykonanie dokumentacji powykonawczej i powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej wymaganej przepisami prawa,
- wykonanie dokumentacji dla potrzeb sporządzenia aktów notarialnych spisywanych w procesie ustanowienia służebności przesyłu,
- wykonanie innych prac towarzyszących robotom oraz czynności prawnych, administracyjnych i dokumentacyjnych niewymienionych powyżej, a określone i wymagane, określone wymaganiami decyzji jednostek administracji rządowej i publicznej oraz określonych w zleceniach.
W ramach umowy ramowej działa Pani w celu realizacji zleconych zadań, tzn. wybudowania sieci i przyłączy gazowych. Po wykonanych usługach przygotowuje Pani protokół odbioru końcowego gazociągu lub gazociągu z przyłączami. Jednocześnie przygotowuje Pani kalkulację powykonawczą robót, zgodnie z wymogami zawartymi w umowie ze Spółką. Kalkulacja zawiera wyodrębnienie poszczególnych pozycji, jak np.: opracowanie projektu, obsługa geodezyjna budowy, nakłady na wykonanie przyłącza, nakłady na wykonanie przewiertu, nakłady na wykonanie zabezpieczenia kabli energetycznych, czy też dostawa i montaż szafki na zespół gazowy. Sporządzenie takiej kalkulacji jest wymagane przez zleceniodawcę. Na podstawie tych wszystkich informacji wystawia Pani fakturę Spółce z o.o. za wykonaną usługę budowy sieci gazowej i przyłączy gazowych, zgodnie z zawartą umową.
Po zakończeniu budowy każdego przyłącza wystawiana jest faktura zawierająca dwie pozycje:
-budowa przyłącza gazowego,
-wykonanie projektu wybudowanego przyłącza gazu.
Od 2022 r. rozlicza Pani podatek dochodowy na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy przedmiotowy wniosek, prowadziła Pani działalność samodzielnie i nie przekroczyła kwoty przychodu w wysokości 2 000 000 euro.
Wykonywane usługi są klasyfikowane pod symbolami klasyfikacji statystycznej PKWiU:
-43.22.20.0 - Roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych,
-74.10.19.0 - Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania.
Przychody te opodatkowuje Pani zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką ryczałtu 5,5% w zakresie budowy przyłącza oraz stawką ryczałtu 14% w zakresie wykonania projektu tego przyłącza wg art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c).
W piśmie z 3 stycznia 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że jest polskim rezydentem podatkowym. Dla potrzeb zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w 2022 r. prowadzona jest ewidencja przychodów. Do końca 2021 r. prowadzono podatkową księgę przychodów i rozchodów dla celów rozliczenia podatku liniowego. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego na 2022 r. złożono za pomocą CEiDG 10 stycznia 2022 r. Do wykonywanej działalności przez Panią nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi na rzecz Y Sp. z o.o. świadczone są od 23 grudnia 2010 r. (we wniosku ORD-IN pomyłkowo podano nazwę kontrahenta jako X Sp. z o.o.).
Wykonywane usługi są klasyfikowane pod symbolami klasyfikacji statystycznej PKWiU:
-42.21.21.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych,
-43.22.20.0 - Roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych,
-74.10.19.0 - Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania.
Pytanie
Czy do przychodów uzyskanych ze świadczenia budowlanej usługi kompleksowej, polegającej na zaprojektowaniu i budowie sieci i przyłączy gazowych, znajdzie zastosowanie jedna stawka ryczałtu 5,5%?
Pani stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Do całości przychodów osiąganych z tytułu świadczenia kompleksowych usług budowlanych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 43.22.20.0, 42.21.21.0 oraz z wykonania projektów (PKWiU 74.10.19.0) wchodzących w skład usług budowlanych kompleksowych należy zastosować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stawkę ryczałtu 5,5%.
W ramach umowy z firmą zlecającą wykonuje Pani szereg czynności niezbędnych do realizacji umowy ramowej i wykonania gazociągu z przyłączami, co znajduje się w umowie ramowej i w protokole odbioru powykonawczego.
Nie świadczy Pani odrębnie usług projektowych, czy też dla innych kontrahentów, lecz wykonuje te czynności w związku z realizacją świadczenia głównego, jakim jest budowa przyłączy i sieci gazowych.
Uważa Pani, że usługa projektowania przyłącza gazowego (PKWIU 74.10.19.0) wchodzi w skład złożonej usługi budowlanej jaką jest budowa przyłączy gazowych (PKWiU 43.22.20.0) lub rurociągów przesyłowych (PKWiU 42.21.21.0).
Na usługę kompleksową składa się bowiem wiele różnych czynności prowadzących do wykonania świadczenia głównego. Nie można wykonać świadczenia głównego, czyli budowy przyłącza gazowego bez wykonania projektu, jaki innych czynności, jak np. uzyskania wszelkich wymaganych opinii, pozwoleń oraz decyzji.
Kompleksowość usługi wynika z faktu m.in., że całość świadczeń uwzględniona jest w jednym zleceniu i udokumentowana jest jedną fakturą.
Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że wszystkie czynności wykonane w celu realizacji budowy przyłączy gazowych (w tym wykonanie projektu) stanowią jedną usługę kompleksową, jako usługę budowlaną opodatkowaną stawką ryczałtu 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku:
- w części dotyczącej PKWiU 74.10.19.0 - Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania – jest nieprawidłowe,
- w części dotyczącej PKWiU 42.21.21.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych oraz PKWiU 43.22.20.0 - Roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% dla przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
(…)
3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
(…)
7) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;
(…)
8) remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
(…).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje następujące działy:
-Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
-Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
-Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.
Sekcja F - obiekty budowlane i roboty budowlane - wskazuje zatem, że obejmuje ona:
-budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
-roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.
Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług:
a)w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),
b)architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
c)w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).
W grupowaniu PKWiU 74.1 mieści się m.in. kod PKWiU 74.10.19.0. Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r. wskazują, że grupowanie to obejmuje:
-usługi projektowania wzornictwa rozmaitych wyrobów poprzez harmonizację względów estetycznych z wymogami technicznymi i pozostałymi wymogami, takie jak: projektowanie mebli, projektowanie odzieży, obuwia i biżuterii, projektowanie estetyczne rozmaitych pozostałych wyrobów konsumenckich,
-usługi projektowania opakowań,
-produkcję modeli trójwymiarowych,
-usługi projektowania graficznego, w tym reklam, ilustracji, plakatów.
Jak wskazała Pani w opisie okoliczności faktycznych sprawy:
1.Od 1 czerwca 1995 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie wykonywania kompleksowej usługi budowy sieci i przyłączy gazowych;
2.Przedmiot umowy obejmuje usługę budowy lub rozbudowy sieci oraz przyłączy gazowych;
3.Od 2022 r. rozlicza Pani podatek dochodowy na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego;
4.W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy przedmiotowy wniosek, prowadziła Pani działalność samodzielnie i nie przekroczyła kwoty przychodu w wysokości 2 000 000 euro;
5.Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego na 2022 r. złożono za pomocą CEiDG 10 stycznia 2022 r.;
6.Do wykonywanej działalności przez Panią nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
7.Prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
8.Wykonywane usługi są klasyfikowane pod symbolami klasyfikacji statystycznej PKWiU:
-42.21.21.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych,
-43.22.20.0 - Roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych,
-74.10.19.0 - Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania.
Jak wskazała Pani w opisie sprawy, po zakończeniu budowy każdego przyłącza, wystawiana jest faktura zawierająca dwie pozycje:
-budowa przyłącza gazowego,
-wykonanie projektu wybudowanego przyłącza gazu,
tak więc wyodrębniając świadczone usługi jest Pani w stanie określić przychód przypadający na każdą odrębną usługę wchodzącą w skład usługi kompleksowej. Zatem, uzyskane przychody winny podlegać opodatkowaniu wg właściwych dla danych usług stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z treści wniosku, świadczone w ramach działalności gospodarczej usługi, sklasyfikowane są według PKWiU pod symbolem 43.22.20.0 - Roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych oraz PKWiU 42.21.21.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych, to przychody uzyskiwane z tego tytułu, winny zostać opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.10.19.0 - Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania, to właściwą będzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 14%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, stanowisko Pani w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right