Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.899.2022.2.AWO

Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług w przedmiocie: • analizy obecnych systemów komputerowych klienta, • tworzenia dokumentacji technicznej systemów komputerowych, • dotyczących automatyzacji bieżących systemów w chmurze – PKWiU 62.01.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w części dotyczącej określenia stawki ryczałtu do przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych przez Pana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 jest:

prawidłowe w zakresie usług dotyczących:

analizy obecnych systemów komputerowych klienta,

tworzenia dokumentacji technicznej systemów komputerowych, oraz

nieprawidłowe w zakresie usług dotyczących automatyzacji bieżących systemów w chmurze (...).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia2022 r. wpłynął Pana wniosek (data wpływu 8 grudnia 2022 r.) dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 grudnia 2022 r. (wpływ z 22 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzania przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Złożył Pan - we właściwym terminie - oświadczenie o wyborze ryczałtu do właściwego Naczelnika Urzędu [Skarbowego - przypis organu]. Przedmiotem zapytania jest możliwość stosowania niższej stawki ryczałtu w roku 2023. Na podstawie art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, poniżej przedstawiony zostanie wyczerpujący opis stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego oraz pytania interpretacyjne wraz ze stanowiskiem Pana w sprawie oceny prawnej.

W ramach działalności planuje Pan zajmować się analizą obecnych systemów komputerowych klienta, tworzeniem dokumentacji technicznej systemów komputerowych oraz konfiguracją narzędzi monitorujących dane systemy informatyczne. Ponadto, zajmuje się Pan automatyzacją bieżących systemów w chmurze (...). Nie projektuje Pan systemów, tylko wspiera i pomaga wdrażać rozwiązania chmurowe automatyzacji dla zespołów deweloperskich i architektów.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną 7 listopada 2022 r. w Łodzi, sygn.: (...), opisana powyżej Pana działalność, w ocenie Ośrodka polegającą na:

projektowaniu, wdrażaniu systemów informatycznych w chmurze wraz z tworzeniem dokumentacji technicznej, po uprzedniej analizie systemów komputerowych klienta, mieści się w grupowaniu: PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”,

konfigurowaniu narzędzi monitorujących systemy informatyczne, mieści się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Kopia wskazanej opinii o sygn.: (...) została załączona do niniejszego pisma.

Nie będzie Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie będzie Pan korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie będzie Pan prowadzić apteki, nie będzie Pan sprzedawać, ani kupować wartości dewizowych oraz nie będzie Pan sprzedawać części, oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie będzie Pan także świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.), dalej jako: „u.z.p.d.”, czyli nie będzie Pan podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W uzupełnieniu wniosku wyjaśnił Pan, że:

1)Analiza obecnych systemów komputerowych klienta obejmuje analizę, które części systemów, serwery, dyski, aplikacje można przenieść do chmury.Analiza polega na rozmowie z klientem w celu uzyskania informacji o obecnym stanie infrastruktury i technologii. Na tej podstawie można proponować integrację lub przeniesienie systemów do rozwiązań chmurowych i automatyzację tworzenia serwerów, instalacji automatycznej aplikacji w chmurze, jeśli jest wymagane.

[Powyższe wskazanie stanowi Pana odpowiedź na następujące pytanie na czym polega/polegać będzie oraz jakie czynności obejmuje/obejmować będzie „analiza obecnych systemów komputerowych klienta”?

2)Wskazuje Pan, że czasem, po dokonanej przez Pana analizie, potrzebne jest stworzenie dokumentacji. Dokumentacja zawiera informacje na temat tego, co się zostało dokonane w czasie projektu w chmurze, połączenia komponentów, hasła, adresy.

[Powyższe wskazanie stanowi Pana odpowiedź na następujące pytanie, na czym polega/polegać będzie oraz jakie czynności obejmuje/obejmować będzie „tworzenie dokumentacji technicznej systemów komputerowych”?].

3)Narzędzia monitorujące system potrzebują konfiguracji dla danej aplikacji, autoryzacji, autentykacji, sposobu prezentacji danych. W przypadku monitorowania serwerów lub urządzeń interesuje Pana stan obecny i odchylenia od normy oraz sposób prezentacji.

[Powyższe wskazanie stanowi Pana odpowiedź na następujące pytanie, na czym polega/polegać będzie oraz jakie czynności obejmuje/obejmować będzie „konfiguracja narzędzi monitorujących dane systemy informatyczne”?].

4)Kiedy developer stworzy aplikacje, to może ją wysłać na serwery ręcznie, ręcznie przetestować albo użyć automatycznych mechanizmów w chmurze (...), które zrobią to za niego. Przygotowanie takiej automatyzacji to rola DevOps inżyniera, czyli Pana. Oprócz aplikacji DevOps (Pan) automatyzuje tworzenie, środowisk dla deweloperów (serwerów), zasobów chmurowych, połączeń między urządzeniami.

[Powyższe wskazanie stanowi Pana odpowiedź na następującej pytanie, na czym polega/polegać będzie oraz jakie czynności obejmuje/obejmować będzie „automatyzacja bieżących systemów w chmurze (...)”?].

5)Systemy projektuje architekt. Pan jako DevOps inżynier pomaga zautomatyzować przebieg procesu deweloperskiego od pisania aplikacji, przez testowanie, monitorowanie i wysłanie na serwery oraz tworzenie zaprojektowanej infrastruktury tworzenie serwerów.

[Powyższe wskazanie stanowi Pana odpowiedź na następujące pytanie, jaki zakres czynności obejmuje „projektowanie systemów”? We wniosku wskazał Pan, że: „Wnioskodawca nie projektuje systemów tylko wspiera i pomaga wdrażać rozwiązania chmurowe automatyzacji dla zespołów deweloperskich i architektów”].

6)Wdrażanie polega na konfiguracji narzędzi chmurowych oraz implementacji przygotowanych automatyzacji. Wskazuje Pan, że pomaganie polega na pomocy w zrozumieniu odpowiedzialności i roli DevOpsa dla zespołów deweloperskich i architektów w celu zwiększenia świadomości lub/i zalet automatyzacji chmurowych. Wdrażanie polega na konfigurowaniu narzędzi chmurowych oraz implementacji automatyzacji.

[Powyższe wskazanie stanowi Pana odpowiedź na następujące pytania: A. Na czym polega/polegać będzie oraz jakie czynności obejmuje/obejmować będzie „wdrażanie rozwiązań chmurowych automatyzacji dla zespołów deweloperskich i architektów”? B. Jaki zakres czynności obejmuje/obejmować będzie: - „pomaganie”, oraz - „wdrażanie” w przypadku wdrażania rozwiązań chmurowych automatyzacji dla zespołów deweloperskich i architektów?].

7)Wskazuje Pan, że nie planuje Pan wykonywać innych prac, ponieważ te wymienione są częścią roli DevOpsa, ale nie wszystkie są wymagane. Analiza poprzez rozmowę, poznanie stanu obecnego z architektem lub deweloperem, pozwoli zaproponować konkretne rozwiązania chmurowe. Dokumentacja czasem nie jest wymagana, więc nie zawsze będzie Pan taką pracę wykonywał, monitorowanie też nie jest zawsze konieczne. Najczęściej wykonywana praca w roli DevOpsa to konfiguracja narzędzi chmurowych w celach automatyzacji procesu wytwarzania oprogramowania, za który odpowiedzialny jest deweloper. Przykładowo, Architekt decyduje, żeby aplikacja była tworzona w technologii Java. Deweloper tworzy taką aplikacje i musi wysłać na serwer, żeby przetestować samemu lub za pomocą testera. DevOps inżynier skonfiguruje narzędzie w chmurze, które automatycznie utworzy serwer i wyśle aplikacje.

[Powyższe wskazanie stanowi Pana odpowiedź na następujące pytanie, czy będzie Pan wykonywał tylko te - opisane przez Pana czynności? We wniosku wskazał Pan, że: „Wnioskodawca w ramach działalności planuje zajmować się analizą obecnych systemów komputerowych klienta, tworzeniem dokumentacji technicznej systemów komputerowych oraz konfiguracją narzędzi monitorujących dane systemy informatyczne”. Jeśli poza wskazanym powyżej zakresem będzie Pan wykonywał także inne prace, prosimy o ich szczegółową charakterystykę].

8)W stanie faktycznym wniosku wskazał Pan opis, który wysłał Pan do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur. Ośrodek ten wydał opinię, którą dołączył Pan do wniosku. Wskazuje Pan, że czynności związane z analizą obecnych systemów komputerowych klienta, tworzenia dokumentacji technicznej systemów komputerowych oraz konfiguracji narzędzi monitorujących danych systemów informatycznych na podstawie opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur sklasyfikowane są w grupowaniu 62.01.12.0.

[Powyższe wskazanie stanowi Pana odpowiedź na następujące pytanie, pod jakim symbolem/symbolami PKWiU - Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm. - sklasyfikowane są świadczone przez Pana usługi obejmujące: - analizę obecnych systemów komputerowych klienta, - tworzenie dokumentacji technicznej systemów komputerowych, oraz - konfigurację narzędzi monitorujących dane systemy informatyczne? We wniosku zaznaczył Pan, że symbol PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” - jest właściwy dla działalności w zakresie: projektowania, wdrażania systemów informatycznych w chmurze wraz z tworzeniem dokumentacji technicznej, po uprzedniej analizie systemów komputerowych klienta mieszczą się w grupowaniu. Tym samym widoczne są różnice w zdefiniowaniu zakresu Pana czynności, a (podanych przez Pana) czynności objętych symbolem 62.01.12.0].

9)Wskazuje Pan, że na podstawie opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur usługi te sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0.

[Powyższe wskazanie stanowi Pana odpowiedź na następujące pytanie, pod jakim symbolem/symbolami PKWiU - Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm. - sklasyfikowane sąświadczone przez Pana usługi obejmujące automatyzację bieżących systemów w chmurze (...)?].

10)W stanie faktycznym wniosku wskazał Pan opis, który wysłał do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur. Ośrodek ten wydał opinię, którą dołączył Pan do wniosku. Wskazuje Pan, że czynności związane z konfigurowaniem narzędzi monitorujących systemy informatyczne na podstawie przesłanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur opinii sklasyfikowane będą pod kodem PKWiU 62.02.30.0.

[Powyższe wskazanie stanowi Pana odpowiedź na następujące pytanie, pod jakim symbolem/symbolami PKWiU - Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm. - sklasyfikowane są świadczone przez Pana usługi obejmujące wspieranie i pomaganie wdrażania rozwiązań chmurowych automatyzacji dla zespołów deweloperskich i architektów? We wniosku zaznaczył Pan, że symbol PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” - jest właściwy dla działalności w zakresie: konfigurowania narzędzi monitorujących systemy informatyczne. Tym samym widoczne są różnice w zdefiniowaniu zakresu Pana czynności, a (podanych przez Pana) czynności objętych symbolem 62.02.30.0.].

11)a) Wskazuje Pan, że nie świadczy wskazanych usług.

b) Wskazuje Pan, że nie świadczy wskazanych usług.

c) Wskazuje Pan, że nie świadczy wskazanych usług.

d) Wskazuje Pan, że nie świadczy wskazanych usług.

[Powyższe wskazania stanowią Pana odpowiedzi na następujące pytania:

Czy świadczone przez Pana usługi są związane z wydawaniem:

a)pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

b)pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

c)pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

d)oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on‑line.

Prosimy o odrębną odpowiedź na każdą z powyższych liter w odniesieniu do każdej czynności składającej się na świadczone przez Pana usługi.

12)a) Wskazuje Pan, że nie świadczy wskazanych usług.

b) Wskazuje Pan, że nie świadczy wskazanych usług.

c) Wskazuje Pan, że nie świadczy wskazanych usług.

d) Wskazuje Pan, że nie świadczy wskazanych usług.

e) Wskazuje Pan, że nie świadczy wskazanych usług.

[Powyższe wskazania stanowią Pana odpowiedzi na następujące pytania:

Czy uzyskuje (uzyska) Pan przychody ze świadczenia usług:

a)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1),

b)przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0),

c)przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0),

d)agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1),

e)w pozostałych zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99)?

Prosimy o odrębną odpowiedź na każdą z powyższych liter w odniesieniu do każdej czynności składającej się na świadczone przez Pana usługi.

13)Pana odpowiedź na litery: a i b: Jak wskazano w opisie sprawy, będzie Pan „(…) zajmować się analizą obecnych systemów komputerowych klienta, tworzeniem dokumentacji technicznej systemów komputerowych oraz konfiguracją narzędzi monitorujących dane systemy informatyczne. Ponadto, zajmować będzie się Pan automatyzacją bieżących systemów w chmurze (...). Nie projektuje Pan systemów tylko wspiera i pomaga wdrażać rozwiązania chmurowe automatyzacji dla zespołów deweloperskich i architektów. Jednocześnie wskazuje Pan, że precyzyjnie i wyczerpująco opisał Pan usługi, jakie będzie Pan świadczył w ramach działalności gospodarczej. Co więcej, w opisie sprawy wskazał Pan, pod jakim PKWiU (zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi) mieszczą się usługi, które planuje Pan świadczyć i dołączył Pan kopię opinii z GUS. Przy tym, oczekuje Pan od Organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem, to czy w ramach opisanej powyżej działalności nie będzie zajmował się Pan usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, leży w gestii organu. Organ na podstawie opisu przedstawionego przez Pana, powinien ocenić, czy będzie Pan w ramach opisanej we wniosku działalności zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, stwierdzając, czy jest możliwość, czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro, oczekuje Pan interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Pana opisu świadczonych usług czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz, czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro, przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi to w gestii organu jest ocenienie czy usługi świadczone przez Pana wpisują się w usługi w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi. Tym samym, w gestii organu, a nie Pana jest ocena, czy w ramach „działalności polegającej projektowaniu infrastruktury IT” nie będzie Pan zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Potwierdza to m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego I FSK 2364/19 z 31 marca 2021 r. czy też Naczelnego Sądu Administracyjnego II FSK 1049/21 z 23 listopada 2021 r. Co prawda, wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d., ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygnaturze akt I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(…) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidulanej. (…)”. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(…) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego, kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy (…)”. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał już wiele interpretacji podatkowych, w których tamtejsi Wnioskodawcy nie musieli potwierdzać, czy ich usług są lub nie są związane z oprogramowaniem, czy działalnością związaną z doradztwem w zakresie oprogramowania. Ma Pan świadomość, że interpretacje te dotyczą innych stanów faktycznych, bądź zdarzeń przyszłych.

Przykładowo: pismo z 6 grudnia 2022r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0113-KDIPT2-1.4011.754.2022.3.MGR - brak takowego potwierdzenia, pismo z 13 września 2022r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0113-KDIPT2-1.4011.571.2022.2.MGR - również brak potwierdzenia, pismo z 27 stycznia 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG, - również brak potwierdzenia.

c) Wnioskodawca wskazuje, że nie świadczy wskazanych usług.

d) Wnioskodawca wskazuje, że nie świadczy wskazanych usług.

e) Wnioskodawca wskazuje, że nie świadczy wskazanych usług.

[Powyższe wskazania stanowią Pana odpowiedzi na następujące pytania:

Czy świadczone przez Pana usługi - są:

a)związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0)?

b)związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

c)objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

d)związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

e)(usługami) w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0)?

f)związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?

Prosimy o odrębną odpowiedź na każdą z powyższych liter w odniesieniu do każdej czynności składającej się na świadczone przez Pana usługi

14)A. Jak wskazano w opisie sprawy, będzie Pan „(…) zajmować się analizą obecnych systemów komputerowych klienta, tworzeniem dokumentacji technicznej systemów komputerowych oraz konfiguracją narzędzi monitorujących dane systemy informatyczne. Ponadto, zajmować będzie się Pan automatyzacją bieżących systemów w chmurze (...). Nie projektuje Pan systemów tylko wspiera i pomaga wdrażać rozwiązania chmurowe automatyzacji dla zespołów deweloperskich i architektów. Jednocześnie wskazuje Pan, że precyzyjnie i wyczerpująco opisał Pan usługi, jakie będzie Pan świadczył w ramach działalności gospodarczej. Co więcej, w opisie sprawy wskazał Pan, pod jakim PKWiU (zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi) mieszczą się usługi, które planuje Pan świadczyć i dołączył Pan kopię opinii z GUS. Przy tym, oczekuje Pan od Organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem, to czy w ramach opisanej powyżej działalności nie będzie zajmował się Pan usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, leży w gestii organu. Organ na podstawie opisu przedstawionego przez Pana, powinien ocenić, czy będzie Pan w ramach opisanej we wniosku działalności zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, stwierdzając, czy jest możliwość, czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro, oczekuje Pan interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Pana opisu świadczonych usług czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz, czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro, przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi to w gestii organu jest ocenienie czy usługi świadczone przez Pana wpisują się w usługi w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi. Tym samym, w gestii organu, a nie Pana jest ocena, czy w ramach „działalności polegającej projektowaniu infrastruktury IT” nie będzie Pan zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Potwierdza to m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego I FSK 2364/19 z 31 marca 2021 r. czy też Naczelnego Sądu Administracyjnego II FSK 1049/21 z 23 listopada 2021 r. Co prawda, wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d., ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygnaturze akt I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(…) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidulanej. (…)”. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(…) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego, kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy (…)”. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał już wiele interpretacji podatkowych, w których tamtejsi Wnioskodawcy nie musieli potwierdzać, czy ich usług są lub nie są związane z oprogramowaniem, czy działalnością związaną z doradztwem w zakresie oprogramowania. Ma Pan świadomość, że interpretacje te dotyczą innych stanów faktycznych, bądź zdarzeń przyszłych.

Przykładowo: pismo z 6 grudnia 2022r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0113-KDIPT2-1.4011.754.2022.3.MGR - brak takowego potwierdzenia, pismo z 13 września 2022r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0113-KDIPT2-1.4011.571.2022.2.MGR - również brak potwierdzenia, pismo z 27 stycznia 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG, - również brak

B. Rozumie Pan usługi „związane z oprogramowaniem” jako usługi związane stricte z jego tworzeniem, zmianą, bądź aktualizacją.

C. Jak wskazano w opisie sprawy, będzie Pan „(…) zajmować się analizą obecnych systemów komputerowych klienta, tworzeniem dokumentacji technicznej systemów komputerowych oraz konfiguracją narzędzi monitorujących dane systemy informatyczne. Ponadto, zajmować będzie się Pan automatyzacją bieżących systemów w chmurze (...). Nie projektuje Pan systemów tylko wspiera i pomaga wdrażać rozwiązania chmurowe automatyzacji dla zespołów deweloperskich i architektów. Jednocześnie wskazuje Pan, że precyzyjnie i wyczerpująco opisał Pan usługi, jakie będzie Pan świadczył w ramach działalności gospodarczej. Co więcej, w opisie sprawy wskazał Pan, pod jakim PKWiU (zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi) mieszczą się usługi, które planuje Pan świadczyć i dołączył Pan kopię opinii z GUS. Przy tym, oczekuje Pan od Organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem, to czy w ramach opisanej powyżej działalności nie będzie zajmował się Pan usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, leży w gestii organu. Organ na podstawie opisu przedstawionego przez Pana, powinien ocenić, czy będzie Pan w ramach opisanej we wniosku działalności zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, stwierdzając, czy jest możliwość, czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro, oczekuje Pan interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Pana opisu świadczonych usług czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz, czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro, przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi to w gestii organu jest ocenienie czy usługi świadczone przez Pana wpisują się w usługi w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi. Tym samym, w gestii organu, a nie Pana jest ocena, czy w ramach „działalności polegającej projektowaniu infrastruktury IT” nie będzie Pan zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Potwierdza to m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego I FSK 2364/19 z 31 marca 2021 r. czy też Naczelnego Sądu Administracyjnego II FSK 1049/21 z 23 listopada 2021 r. Co prawda, wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d., ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygnaturze akt I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(…) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidulanej. (…)”. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(…) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego, kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy (…)”. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał już wiele interpretacji podatkowych, w których tamtejsi Wnioskodawcy nie musieli potwierdzać, czy ich usług są lub nie są związane z oprogramowaniem, czy działalnością związaną z doradztwem w zakresie oprogramowania. Ma Pan świadomość, że interpretacje te dotyczą innych stanów faktycznych, bądź zdarzeń przyszłych.

Przykładowo: pismo z 6 grudnia 2022r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0113-KDIPT2-1.4011.754.2022.3.MGR - brak takowego potwierdzenia, pismo z 13 września 2022r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0113-KDIPT2-1.4011.571.2022.2.MGR - również brak potwierdzenia, pismo z 27 stycznia 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG, - również brak [Powyższe wskazania stanowią Pana odpowiedzi na następujące pytania:

A. Czy którakolwiek z usług stanowiących przedmiot Pana wniosku jest związana z oprogramowaniem? B. Jak rozumie Pan termin „związania z oprogramowaniem”? Co ten termin dla Pana oznacza i co go charakteryzuje? C. Jeśli którakolwiek z usług stanowiących przedmiot Pana wniosku jest związana z oprogramowaniem, prosimy wówczas wskazać:

która konkretnie czynność jest związana z oprogramowaniem?

w jakim zakresie jest ona związana z oprogramowaniem?

na czym polega to powiązanie?].

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5 %?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na powyższe pytanie w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych przez Pana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, w pozostałym zakresie, tzn. w części wniosku dotyczącej określenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych przez Pana pod symbolem PKWiU 62.01.30 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie przedstawione w uzupełnieniu wniosku dotyczące określenia stawki ryczałtu od przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych przez Pana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0

Przedstawiając własne stanowisku w sprawie wskazał Pan, że w Pana ocenie, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podał Pan również, że w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 1 u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Zauważył Pan, że stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:

12% dla przychodów związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5. lit. a.

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU z grupy PKWiU 62 zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b. lit. b u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU 62.02 oraz 62.01 ustawodawca umieścił znak „ex”.

Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod wyżej wskazanymi symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tj. usług, których - jak Pan wskazał - nie świadczy Pan.

(…) Ponadto grupowanie 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje usługi projektowania i rozwoju technologii informatycznych mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec czego grupowania [grupowanie - przypis organu] te dotyczą (…) usług projektowania i rozwoju w zakresie technologii informatycznych, a nie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania czy samego oprogramowania.

Wskazał Pan, że wykonując swoje czynności nie doradza Pan kontrahentowi odnośnie oprogramowania, ani nie tworzy nowego oprogramowania.

Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów, w Pana ocenie należy uznać, że usługi wykonywane przez Pana sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod (…) 62.01.12.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

prawidłowe w zakresie usług dotyczących:

analizy obecnych systemów komputerowych klienta,

tworzenia dokumentacji technicznej systemów komputerowych, oraz

nieprawidłowe w zakresie usług dotyczących automatyzacji bieżących systemów w chmurze (...).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Na podstawie art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 przywołanej ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności Podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z wniosku wynika, że w grupowaniu PKWiU: 62.01.12.0 zostały skalsyfikowane następujące (świadczone przez Pana) usługi:

analiza obecnych systemów komputerowych klienta,

tworzenie dokumentacji technicznej systemów komputerowych,

automatyzacja bieżących systemów w chmurze (...).

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan zakres czynności składających się na każde z przedstawionych we wniosku (Pana) działań. W odniesieniu do wyżej wskazanych usług podkreślił Pan m.in., że:

analiza obecnych systemów komputerowych klienta obejmuje analizę, które części systemów, serwery, dyski, aplikacje można przenieść do chmury.Analiza polega na rozmowie z klientem w celu uzyskania informacji o obecnym stanie infrastruktury i technologii. Na tej podstawie można proponować integrację lub przeniesienie systemów do rozwiązań chmurowych i automatyzację tworzenia serwerów, instalacji automatycznej aplikacji w chmurze jeśli jest wymagane,

analiza poprzez rozmowę, poznanie stanu obecnego z architektem lub deweloperem, pozwoli zaproponować konkretne rozwiązania chmurowe,

czasem, po dokonanej przez Pana analizie, potrzebne jest stworzenie dokumentacji. Dokumentacja zawiera informacje na temat tego, co się zostało dokonane w czasie projektu w chmurze, połączenia komponentów, hasła, adresy,

dokumentacja czasem nie jest wymagana, więc nie zawsze będzie Pan taką pracę wykonywał,

kiedy developer stworzy aplikacje, to może ją wysłać na serwery ręcznie, ręcznie przetestować albo użyć automatycznych mechanizmów w chmurze (...), które zrobią to za niego. Przygotowanie takiej automatyzacji to rola DevOps inżyniera, czyli Pana. Oprócz aplikacji DevOps automatyzuje Pan tworzenie, środowisk dla deweloperów (serwerów), zasobów chmurowych, połączeń między urządzeniami.

Systemy projektuje architekt. Pan jako DevOps inżynier pomaga zautomatyzować przebieg procesu deweloperskiego od pisania aplikacji, przez testowanie, monitorowanie i wysłanie na serwery oraz tworzenie zaprojektowanej infrastruktury, tworzenie serwerów,

nie projektuje Pan systemów, tylko wspiera i pomaga wdrażać rozwiązania chmurowe automatyzacji dla zespołów deweloperskich i architektów,

wdrażanie polega m.in. na: implementacji przygotowanych automatyzacji,

pomaganie polega na: pomocy w zrozumieniu odpowiedzialności i roli DevOpsa dla zespołów deweloperskich i architektów w celu zwiększenia świadomości lub/i zalet automatyzacji chmurowych.

Jak wynika z wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wydanych przez Główny Urząd Statystyczny, „usługi związane z oprogramowaniem” (klasa 62.01) obejmują:

(…) pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

pisanie programów na zlecenie użytkownika,

projektowanie stron internetowych.

Klasa ta nie obejmuje:

publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,

usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,

usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,

PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Co istotne, stosownie do tych wyjaśnień, grupowanie PKWiU 62.01.12.0:

obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci,

nie obejmuje:

usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.

Podkreślić również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie odwołuje się do pośredniego lub bezpośredniego związku z oprogramowaniem. Z treści tego przepisu wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Regulacja ta nie zawęża tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.

Mając zatem na uwadze zakres podejmowanych przez Pana działań, należy wskazać, że ze świadczenia niżej wskazanych usług, tzn.:

analizy obecnych systemów komputerowych klienta,

tworzenia dokumentacji technicznej systemów komputerowych,

uzyskiwany przez Pana przychód może być opodatkowany stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.

Nie można jednak uznać Pana stanowiska za prawidłowe w części dotyczącej usług dotyczących automatyzacji bieżących systemów w chmurze (...).

Skoro, Pana praca jako „Devops” - we wskazanym wyżej zakresie - polega na przygotowaniu automatyzacji, w tym m.in. procesu wytwarzania oprogramowania, za który odpowiedzialny jest deweloper i opróczaplikacji DevOps automatyzuje tworzenie środowisk dla deweloperów (serwerów), zasobów chmurowych, połączeń między urządzeniami, to w takim ujęciu, w zakresie usług dotyczących automatyzacji bieżących systemów w chmurze (...), zachodzą okoliczności umożliwiające zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5%. Przedmiot Pana działań - w zakresie tych usług - jest bowiem związany z oprogramowaniem.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług w przedmiocie automatyzacji bieżących systemów w chmurze (...) podlega więc opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zastrzegamy jednak, że:

interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego),

zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług we wskazanej w interpretacji części jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem usługi te były usługami, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wówczasuzyskiwane przez Pana ze świadczenia tych usług przychody, podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

nie jesteśmy uprawnieni do analizowania i oceny załączonych dokumentów. Nie stanowiły więc one przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA:

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00