Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.871.2022.2.MBD
Dotyczy ustalenia, czy: - otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie przeznaczone na Prace budowlane pod kątem realizacji przepisów PPOŻ (WYD014) stanowi dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu, a jeżeli tak to w którym momencie Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód, - dofinansowanie które Wnioskodawca otrzyma na Remont łazienek i pionów wod-kan (WYD015) będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu, a jeżeli tak to w którym momencie Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód, - odpisy amortyzacyjne dokonane od tej części przebudowy obiektu (siedziby ośrodka), która została pokryta dofinansowaniem, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
- otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie przeznaczone na Prace budowlane pod kątem realizacji przepisów PPOŻ (WYD014) stanowi dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu, a jeżeli tak to w którym momencie Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód,
- dofinansowanie które Wnioskodawca otrzyma na Remont łazienek i pionów wod-kan (WYD015) będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu, a jeżeli tak to w którym momencie Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód,
- odpisy amortyzacyjne dokonane od tej części przebudowy obiektu (siedziby ośrodka), która została pokryta dofinansowaniem, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 lutego 2023 r., które wpłynęło do Organu 7 lutego 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
X Spółka z o.o. jest polskim rezydentem podatkowym o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.
Wnioskodawca zawarł w dniu 16 marca 2021 r. umowę o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 , nr (…) (dalej: „umowa”). Umowa została zwarta z Województwem (…) – (…) Centrum Przedsiębiorczości z siedzibą w (…), pełniącym rolę Instytucji Pośredniczącej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, na podstawie Porozumienia nr (…) z 16 marca 2015 r. (wraz z późniejszymi zmianami).
Dofinansowanie zostało przyznane Wnioskodawcy na realizację przedsięwzięcia szczegółowo określonego we wniosku o dofinansowanie, realizowanego w ramach Umowy, zmierzającego do osiągnięcia założonego celu, z określonym początkiem i końcem realizacji.
Wnioskodawca otrzymał w kwietniu 2022 r. zwrot pierwszych wydatków tj. otrzymał pierwszą transzę dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) (dalej: „dofinansowanie”).
Zakładanym celem Projektu jest wzrost konkurencyjności ośrodka noclegowo-sportowego poprzez prace modernizacyjne i doposażenie. Zakładanymi efektami realizacji przedsięwzięcia są:
- nowe rozwiązania organizacyjne, co jest związane z podjętą decyzją o rozpoczęciu obsługiwania nowych grup klientów (turystów, wczasowiczów i sportowców, odwiedzających Z w celach związanych z wypoczynkiem, rekreacją, aktywnym uprawianiem turystyki),
- dostosowanie infrastruktury ośrodka do obecnej sytuacji rynkowej,
- poprawa bezpieczeństwa pracy w związku z zagrożeniem pandemii COVID-19,
- poprawa bezpieczeństwa pożarowego.
Przedsięwzięciem realizowanym przez Wnioskodawcę jest:
- Rozbudowa bazy rehabilitacyjnej - Zakup robót i materiałów budowlanych, niezbędnych do zapewnienia siedzibie ośrodka układu funkcjonalno-przestrzennego, warunkującego możliwość jednoczesnej obsługi odpowiednio licznej grupy klientów.
- Przebudowa obiektu (siedziby ośrodka) - Zakup robót i materiałów budowlanych, niezbędnych do zapewnienia siedzibie ośrodka układu funkcjonalno-przestrzennego, warunkującego możliwość jednoczesnej obsługi odpowiednio licznej grupy klientów.
- Profilaktyka COVID-19 - Zakup nowych środków trwałych oraz elementów wyposażenia, przeznaczonych do dezynfekcji, utrzymywania rygoru sanitarnego w ośrodku oraz wczesnej detekcji i sygnalizacji.
- Innowacje - profilaktyka i przeciwdziałanie skutkom stresu - Zakup nowych środków trwałych, niezbędnych z punktu widzenia możliwości wprowadzenia do oferty ośrodka zupełnie nowych, innowacyjnych usług, związanych z przeciwdziałaniem skutkom stresu/przemęczenia.
- Profilaktyka COVID-19 - praca zdalna - Zakup nowych środków trwałych, niezbędnych do zapewnienia pracownikom ośrodka możliwości zdalnego wykonywania wybranych obowiązków, na okoliczność restrykcji wywołanych komplikująca się sytuacją epidemiczną.
- Utworzenie punktu usługowego - pralnia - Zakup nowych środków trwałych, niezbędnych z punktu widzenia możliwości wprowadzenia do oferty ośrodka zupełnie nowych, nie świadczonych dotychczas usług, polegających na odpłatnym praniu tekstyliów.
Wątpliwości wnioskodawcy związane są z częścią przedsięwzięcia dotyczącą Przebudowy obiektu (siedziby ośrodka). W ramach tej części prac zaplanowane zostały:
- Prace budowlane pod kątem realizacji przepisów PPOŻ (WYD014), dla których wartość nakładów wynosi (…) zł. Wartość dofinansowania dla tej części przedsięwzięcia wynosi 85%.
- Remont łazienek i pionów wod-kan (WYD015) dla których wartość nakładów wynosi (…) zł, wartość dofinansowania 85%. Wartość dofinansowania dla tej części przedsięwzięcia wynosi 85%.
Obiekt (siedziba ośrodka) którego dot. powyższe prace nie stanowi własności Wnioskodawcy. Budynek ten jest przez Wnioskodawcę dzierżawiony.
Na dzień złożenia niniejszego wniosku wykonane i rozliczone zostały już prace budowlane pod katem realizacji przepisów PPOŻ (WYD014). Pracę dotyczące remontu łazienek i pionów wod-kan (WYD015) nie zostały zakończone ani rozliczone (w tym zakresie Wnioskodawca nie otrzymał jeszcze dofinansowania).
Zakres przedmiotowych prac nie polega na nabyciu lub wytworzeniu we własnym zakresie środków trwałych. Stanowi on modernizację obcego środka trwałego.
W ocenie Wnioskodawcy, obie z wyżej wymienionych prac stanowią przyjęte do używania inwestycje w obcym środku trwałym o której mowa w art. 16a ust 2 pkt 1 ustawy o CIT. Koszty uzyskania przychodu poniesione w związku z wykonaniem tych prac Wnioskodawca zamierza rozliczyć poprzez odpisy amortyzacyjne.
Wnioskodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych od przyjętej do używania inwestycji w obcym środku trwałym oznaczonej jako:
- WYD 014 od października 2021 r.,
- WYD 015 od marca 2022 r.
W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 7 lutego 2023 r., wskazaliście Państwo, że dofinansowanie ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest wypłacane Wnioskodawcy przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) prowadzący rachunek Ministra Finansów o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Dofinansowanie przekazywane jest Wnioskodawcy w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowalnych, po zatwierdzeniu zlecenia płatności, zgodnie z terminarzem wypłat Środków europejskich obowiązującym w BGK, pod warunkiem dostępności środków. Refundacja wydatków następuje poprzez przekazanie płatności przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Pytania
1. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie przeznaczone na Prace budowlane pod kątem realizacji przepisów PPOŻ (WYD014) stanowi dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu, a jeżeli tak to w którym momencie Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód?
2. Czy dofinansowanie które Wnioskodawca otrzyma na Remont łazienek i pionów wod-kan (WYD015) będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu, a jeżeli tak to w którym momencie Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód?
3. Czy odpisy amortyzacyjne dokonane od tej części przebudowy obiektu (siedziby ośrodka), która została pokryta dofinansowaniem, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1 i 2
Zdaniem Wnioskodawcy, do przedstawionego stanu faktycznego (winno być: stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) nie znajdzie zastosowanie żadne wyłączenie lub zwolnienie z art. 12 ust. 4 oraz art. 17 ustawy o CIT, w związku z czym:
- otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie przeznaczone na Prace budowlane pod kątem realizacji przepisów PPOŻ (WYD014) stanowi dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu,
- dofinansowanie które Wnioskodawca otrzyma na remont łazienek i pionów wod-kan (WYD015) będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu.
W ocenie Wnioskodawcy, w obu przypadkach przychód podlegający opodatkowaniu powstanie w momencie wpływu odpowiedniej części dofinansowania na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Ad. 3
Odpisy amortyzacyjne dokonane od tej części przebudowy obiektu (siedziby ośrodka), która została pokryta dofinansowaniem, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu.
Ad. 1 i 2
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.
Na podstawie powołanego art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie, stwierdzić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.
Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.
W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
Omawiane zwolnienie dotyczy środków, które łącznie spełniają następujące kryteria:
1. środki muszą mieć postać dotacji, subwencji, dopłaty, innego nieodpłatnego świadczenia,
2. powyższe środki muszą zostać przekazane na konkretnie określony cel, a mianowicie pokrycie kosztów, zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,
3. od powyższych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
Należy jednak podkreślić, że zakres powołanego przepisu dotyczy dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo z wytworzeniem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, co oznacza, że zwolnieniu z opodatkowania nie podlegają środki przeznaczone na inne cele np. na ulepszenie, czy modernizację już istniejących środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, w tym także inwestycji w obcych środkach trwałych.
Z uwagi na to, że przedmiotowe prace mają charakter modernizacji to nie znajdzie zastosowania przepis art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania żadne inne wyłączenia lub zwolnienie z art. 12 ust. 4 oraz art. 17 ustawy o CIT.
W związku z powyższym:
- otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie przeznaczone na Prace budowlane pod kątem realizacji przepisów PPOŻ (WYD014) stanowi dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu,
- dofinansowanie które Wnioskodawca otrzyma na remont łazienek i pionów wod-kan (WYD015) będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu.
W obu przypadkach przychód podlegający opodatkowaniu powstanie w momencie wpływu odpowiedniej części dofinansowania na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Ad. 3
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W celu prawidłowego rozpoznania kosztu uzyskania przychodów niezbędne jest także określenie, czy dany koszt podatkowy jest:
- bezpośrednio związany z przychodami - tj. jego poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) lub
- pośrednio związanych z przychodami - tj. którego nie można przypisać do określonych przychodów, ale który jest racjonalnie uzasadniony i spełnia warunki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Jednocześnie, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Zgodnie z art. 16g ust. 7 ustawy o CIT, wartość początkową inwestycji w obcych środkach trwałych oraz budynków i budowli wybudowanych na obcym gruncie ustala się stosując odpowiednio ust. 3-5. W myśl art. 16g ust. 7 ustawy o CIT, powyższe przepisy stosuję odpowiednio do inwestycji w obcym środku trwałym.
W przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z dotacji przepis art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, obliguje do wyłączenia począwszy od momentu otrzymania dotacji z kosztów podatkowych tej części która odpowiada wartości otrzymanego dofinasowania.
Analogicznie do omawianego powyżej zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, wyłączenie z kosztów dotyczy jedynie tej części wartości środka trwałego lub przyjętej do używania inwestycji w obcym środku trwałym, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków.
W przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, dochodzi jedynie do ulepszenia w obcym środku trwałym. Wobec czego, odpisy amortyzacyjne dokonane od tej części przebudowy obiektu (siedziby ośrodka), która została pokryta dofinansowaniem, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad. 1 i 2
Zgodnie z art. 7 ust. 1-3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):
1. przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
2. dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
3. Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
1) przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku;
3) kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład;
Wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 updop:
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
Na podstawie art. 12 ust. 1 updop, można więc stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego
aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie
podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:
- przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3 updop);
- przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią
jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 updop).
Ponadto, należy w tym miejscu wyraźnie podkreślić, że nie wszystkie przychody rozpoznawane przez podatnika wpływają na podstawę opodatkowania.
W art. 17 updop, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 21 updop:
wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 updop:
wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Rozważając charakter środków finansowych, które Wnioskodawca otrzymał w ramach projektu współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 , nr (…), należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 225), zgodnie z którym:
sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1634 ze zm.) określa, że:
środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Stosownie do art. 2 pkt 5 ww. ustawy,
ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
W myśl art. 3 przywołanej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in.:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
W tym miejscu wskazać należy, że „funduszami strukturalnymi” są fundusze tworzone w budżecie Wspólnoty Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury).
Ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.
Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym:
dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.
Na mocy art. 117 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych przyjęto, że:
budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.
W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że:
w budżecie środków europejskich ujmuje się:
1) dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
2) wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej.
Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.
W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków:
1) dotacje i subwencje;
2) świadczenia na rzecz osób fizycznych;
3) wydatki bieżące jednostek budżetowych;
4) wydatki majątkowe;
5) wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;
6) wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich;
7) środki własne Unii Europejskiej.
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ustawy o finansach publicznych).
Z kolei, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych:
wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
1) realizację projektów przez jednostki budżetowe;
2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
3) dotacje celowe dla beneficjentów;
4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;
6) realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że:
za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.
Na mocy art. 188 ust. 1 wskazanej ustawy:
podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.
Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa. (art. 188 ust. 4 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach, a w przypadku planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - na rzecz Polskiego Funduszu Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „PFR”.
Natomiast zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy:
obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Przepis art. 202 ust. 1 ww. ustawy określa, że:
środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
Uwzględniając powyższe uwarunkowania formalno-prawne i przywołane przepisy prawa podatkowego w rozpatrywanej sprawie należy zatem stwierdzić, że otrzymane dofinansowanie pochodzące ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, na które przyznano dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, stanowi zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, co do zasady, przychód podatkowy Spółki w momencie otrzymania.
Przychód ten jednak korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
Wskazać należy, że do zwolnienia otrzymanych przez Spółkę kwot dofinansowania, zastosowanie znajdzie w przedmiotowym wniosku art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, w myśl którego:
wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Jak zostało zawarte we wniosku, Wnioskodawca jest bowiem beneficjentem środków europejskich przyznanych mu w ramach wskazanych we wniosku Projektów wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), co zarazem oznacza, że otrzymane przez niego dofinansowanie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop.
Tym samym, wskazać należy, że stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia, czy:
- otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie przeznaczone na Prace budowlane pod kątem realizacji przepisów PPOŻ (WYD014) stanowi dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu, a jeżeli tak to w którym momencie Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód, należy uznać za nieprawidłowe,
- dofinansowanie które Wnioskodawca otrzyma na Remont łazienek i pionów wod-kan (WYD015) będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu, a jeżeli tak to w którym momencie Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód, należy uznać za nieprawidłowe.
Ad. 3
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym. W tym celu każdorazowo wymagana jest ocena istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Należy przy tym podkreślić, że obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu – każdorazowo spoczywa na podatniku.
Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:
kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop:
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że skoro otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…), jak już wskazano, zwolnione jest od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, to w konsekwencji wydatki sfinansowane z tego dofinansowania, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy odpisy amortyzacyjne dokonane od tej części przebudowy obiektu (siedziby ośrodka), która została pokryta dofinansowaniem, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu, należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right