Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.720.2022.2.MWJ
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania Praw.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania Praw. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2023 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X (dalej: „Biuro” lub „Wnioskodawca” lub „X”) jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę Miejską … w Księdze Rejestrowej nr …, nr wpisu … i posiada osobowość prawną. Biuro działa na podstawie Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 z zm.). oraz swojego statutu. Biuro jest podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb VAT jako podatnik VAT czynny.
W świetle statutu Biura do jego zadań należy m.in.:
1.prowadzenie działalności zgodnej ze strategicznymi celami Gminy Miejskiej … w zakresie tworzenia zróżnicowanej, oryginalnej, interdyscyplinarnej, kulturotwórczej i konkurencyjnej oferty odpowiadającej najnowszym trendom w kulturze;
2.kontynuowanie tradycji wywiedzionej z programu Europejskiego Miasta Kultury … poprzez tworzenie programów, organizację wydarzeń kulturalnych, zamówienia artystyczne, koprodukcje i produkcje filmowe, działalność w zakresie upowszechniania i digitalizacji, promocji i ochrony dzieł kultury, popularyzację dorobku twórców, a także promocję uniwersalnych wartości humanistycznych;
3.działalność w kluczowych obszarach kultury, takich jak: sztuka najnowsza, sztuka publiczna, film oraz produkcja filmowa, edukacja audiowizualna i filmowa, literatura i promocja czytelnictwa, media i nowe technologie, działalność wydawnicza i promocyjna, muzyka i produkcja muzyczna, święta publiczne, taniec, teatr, przemysły kreatywne (w szczególności design, media arts, moda, projektowanie graficzne, gastronomia, sztuka publiczna), przemysły kultury, przemysły spotkań, przemysły czasu wolnego;
4.organizowanie lub współorganizowanie imprez i przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym;
5.integrowanie różnorodnych środowisk artystyczno-kulturalnych i podmiotów działających w sektorze kreatywnym poprzez budowanie sieci kontaktów;
6.badanie poszczególnych sektorów kultury i uczestnictwa w kulturze;
7.promowanie kultury jako czynnika kluczowego dla zrównoważonego rozwoju Miasta … i przyczyniającego się do wzrostu jakości życia w mieście, a także uczestnictwa w kulturze;
8.wzmacnianie tożsamości kulturalnej Miasta …;
9.wytyczanie długoterminowych strategii rozwoju dla sektora kultury;
10.poszerzanie kręgu odbiorców, a także zapewnienie równego dostępu do kultury w szczególności dla osób zagrożonych wykluczeniem z kultury i edukacji kulturalnej, a także dla grup niedoreprezentowanych;
11.rewitalizacja przestrzeni miejskiej i tkanki społecznej poprzez inicjowanie i wspieranie działań o charakterze kulturalnym i prospołecznym;
12.wspieranie lokalnych artystów, a szczególnie debiutantów w obszarze całego sektora kultury i innowacji;
13.promowanie wiedzy na temat kultury i sztuki poprzez współtworzenie programów edukacyjnych oraz edukację artystyczną i profesjonalną;
14.organizowanie lub współorganizowanie konferencji, szkoleń, kongresów, seminariów, warsztatów i spotkań tematycznych, o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym;
15.podejmowanie działań na rzecz łączenia kultury z sektorem innowacji i sektorem nowych technologii we współpracy ze środowiskami uniwersyteckimi i jednostkami badawczymi;
16.wspieranie innowacyjności i kreatywności poprzez łączenie działalności kulturalnej z szeroko rozumianymi sektorami biznesu, tury styki, nowych technologii, przemysłami kreatywnymi, nowymi mediami;
17.łączenie kultury z przemysłem spotkań;
18.łączenie i sieciowanie Miasta … w ramach krajowych oraz międzynarodowych inicjatyw kulturalnych, federacji i stowarzyszeń z międzynarodowymi projektami strategicznymi dla rozwoju i promocji kultury Miasta …;
19.promowanie różnorodności kulturowej, idei równości, społeczeństwa otwartego, wolności słowa i wypowiedzi artystycznej oraz dostępu do kultury jako prawa podstawowego;
20.promowanie wydarzeń kulturalnych o charakterze proekologicznym i promujących postawy proekologiczne, w duchu odpowiedzialności za środowisko naturalne oraz w celu nieustannego podnoszenia jakości życia mieszkańców;
21.współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w Polsce i za granicą w zakresie tworzenia, koprodukcji, upowszechniania, rozwoju, promocji i ochrony kultury oraz dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta …;
22.promowanie czytelnictwa i koordynacja działań związanych z przyjętym przez Miasto … programem …;
23.prowadzenie i zarządzanie Siecią Informacji Miejskiej.
Biuro nie prowadzi działalności w celu osiągnięcia zysku. Biuro może osiągać zyski z prowadzonej przez siebie działalności, które przeznaczane są jednak w całości na działalność statutową Biura.
Uchwałą nr … Rady Miasta … z … 2021 r. w sprawie utworzenia przez Gminę Miejską … jednoosobowej spółki … z ograniczoną odpowiedzialnością uchwalono między innymi:
·utworzenie przez Gminę Miejską … jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą … spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”).
·Powierzenie Spółce realizacji zadania własnego w zakresie działalności promocyjnej na rzecz Gminy Miejskiej … a także innych ważnych zadań dla jej rozwoju w tym usług doradczych (sposób wykonania powierzonych zadań, w tym zakres uprawnień, obowiązków i wynagrodzenia Spółki określi umowa wykonawcza zawarta pomiędzy Gminą Miejską … Spółką).
·W ramach zadań własnych Gminy … określonych powyżej powierza się Spółce zadanie, polegające na zarządzaniu we własnym imieniu istniejąca lub wybudowaną infrastrukturą:
‒Centrum A,
‒D
‒Centrum Kultury i Języka ….
‒B,
‒Sieć informacji miejskiej C,
‒… Centrum Muzyki.
Poleceniem służbowym nr … Prezydenta Miasta … z … 2022 r. w sprawie podziału zadań związanych z powierzeniem przez Gminę Miejską … zadań Spółki w związku z uchwałą … Rady Miasta … z … 2021 r. w sprawie utworzenia przez Gminę Miejską … Spółki, które zostało zmienione poleceniem służbowym Prezydenta Miasta … nr … z … 2022 r. - polecono podjąć następujące czynności związane z powierzeniem przez Gminę Miejska … zadań Spółce na podstawie uchwały … zmienionej uchwałą … Rady Miasta … z … 2022 r. mające na celu:
1)Nieruchomości:
a)Centrum A:
·rozwiązanie dotychczas zawartej umowy dzierżawy pomiędzy Gminą Miejską … a X oraz umów bezpośrednio wiążących się z korzystaniem z nieruchomości;
·zawarcie umowy dzierżawy pomiędzy Gminą Miejską … a Spółką;
b)B:
·rozwiązanie dotychczas zawartej umowy dzierżawy pomiędzy Gminą Miejską … a X;
·zawarcie umowy dzierżawy pomiędzy Gminą Miejską … a Spółką;
2)Mienie ruchome będące majątkiem Gminy Miejskiej …:
a)Wyposażenie B:
·rozwiązanie dotychczas zawartej umowy dzierżawy pomiędzy Gminą Miejską … a X;
·wniesienie w formie wkładu niepieniężnego do Spółki;
b)Wyposażenie A:
·zawarcie umowy dzierżawy pomiędzy Gminą Miejską …a Spółką.
3)Mienie ruchome nabyte przez X oraz ulepszenie obiektu A finansowane z dotacji celowej budżetu Gminy Miejskiej …:
a)nieodpłatne przekazanie do Gminy Miejskiej … przez X;
b)zawarcie umowy dzierżawy pomiędzy Gminą Miejską … a Spółką lub wniesienie ich jako wkład niepieniężny do Spółki.
4)Wartości niematerialne i prawne będące własnością X (takiej jak znaki towarowe, licencje, autorskie prawa majątkowe itp.):
a)nieodpłatne przekazanie do Gminy Miejskiej … przez X;
b)wniesienie w formie wkładu niepieniężnego do Spółki.
5)Mienie ruchome nabyte przez X, nie kwalifikujące się jako mienie opisanie w pkt 3 powyżej, i zbędne dla X w związku z przekazaniem zadań do Spółki:
a)nieodpłatne przekazanie do Gminy Miejskiej … przez X;
b)wniesienie w formie wkładu niepieniężnego do Spółki.
6)Sieć informacji miejskiej C:
a)Nieruchomości;
b)Ruchomości:
·nieodpłatne przekazanie do Gminy Miejskiej … przez X;
·wniesienie w formie wkładu niepieniężnego do Spółki.
Umową darowizny z … 2022 r., zawartej pomiędzy X a Gminą Miejską … nieodpłatnie przeniesiono przez X na rzecz Gminy Miejskiej … ruchomości i prawa, szczegółowo opisane w załączniku do ww. Ruchomości stanowią wyposażenie centrum kongresowego A oraz platformy D.
Przedmiotem wniosku jest ustalenie konsekwencji w VAT, o których mowa poniżej w pytaniu w związku z nieodpłatnym przekazaniem praw majątkowych, wartości niematerialnych i prawnych i praw pokrewnych będących własnością X w szczególności znaku towarowego A oraz C i pochodnych, autorskich praw majątkowych do filmów, nagrań, tekstów, oznaczeń graficznych wykorzystywanych na potrzeby działalności merytorycznej oraz promocyjnej, licencji do filmów, nagrań, tekstów związanych z zakresem przejmowanych zadań a także licencje do korzystania z oprogramowania użytkowanego sprzętu (dalej: „Prawa”).
W uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo:
1)Czy przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem Praw, objętych zakresem pytania, tj. prawa majątkowego, wartości niematerialnych i prawnych i prawa pokrewnego będące Państwa własnością w szczególności znak towarowy A i C i pochodne autorskich praw majątkowych do filmów, nagrań, tekstów, oznaczeń graficznych wykorzystywanych na potrzeby działalności merytorycznej oraz promocyjnej, licencji do filmów, nagrań, tekstów związanych z zakresem przejmowanych zadań, a także licencje do korzystania z oprogramowania użytkowanego sprzętu?
Wnioskodawca co do zasady, miał częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem Praw. Prawo to było ograniczone poprzez zastosowanie prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Wskaźnik ten kształtował się na różnym poziomie, w zależności od roku.
W przypadku zakupu części Praw, Biuro nie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego, z następujących powodów:
·faktury VAT dokumentujące nabycie Praw nie zawierały VAT, gdyż sprzedaż tych praw korzystała ze zwolnienia od VAT,
·nabycie następowała od podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej dla potrzeb VAT - na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy związane z autorskimi prawami majątkowymi), gdzie VAT nie występował.
2)Czy nieodpłatne przekazanie Praw ma/będzie miało związek z wykonywaniem przez Państwa działalności w ramach zadań statutowych?
Prawa będące przedmiotem zapytania były wykorzystywane przez Biuro do realizacji zadań statutowych. Natomiast nieodpłatne przekazanie Praw nie jest wprost wymienione w statucie Biura jako jedno z zadań realizowanych przez Biuro. Tym samym, darowizna Praw nie stanowi bezpośrednio zadań statutowych Biura w zakresie działalności kulturalnej.
Jednakże przekazanie Praw, o którym mowa we wniosku, jest realizacją obowiązków Biura wynikających z aktu prawa miejscowego, tj. uchwały Rady Miasta …i polecenia służbowego Prezydenta Miasta …. W związku ze zmianą zakresu prowadzonej działalności oraz podjętą uchwałą Rady Miasta … oraz poleceniem służbowym Prezydenta Miasta …, Wnioskodawca zobligowany jest do dokonania darowizny Praw. Z tych przyczyn „X” dokonując nieodpłatnego przekazania Praw we wskazanym trybie realizuje swój obowiązek nałożony na Biuro z mocy przepisów prawa miejscowego. W konsekwencji, w szerokim ujęciu, darowizna Praw ma związek z szeroko pojętą działalnością Biura, gdyż stanowi realizację nałożonego na Biuro obowiązku wynikającego bezpośrednio z przepisu prawa miejscowego. Jednocześnie, jak przedstawiono w ocenie prawnej wniosku, takie przekazanie Praw stanowi zwykły zarząd majątkiem „X” pozostający w sferze działalności gospodarczej Biura, ma zatem związek z działalnością Biura i zmianą jej zakresu. W konsekwencji, związek ten w ocenie Biura, przedstawiony szczegółowo w ocenie prawnej złożonego wniosku, ma związek z działalności gospodarczą dla potrzeb VAT Biura.
Kwestia ta stanowi jednak ocenę prawną przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i została szczegółowo przedstawiona w ocenie prawnej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zawartej we wniosku.
Pytanie
Czy w związku z realizacją uchwały Rady Miasta … nakazującej m.in. nieodpłatne przekazanie Praw, zdarzenie takie podlega opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
W ocenie X, w związku z realizacją polecenia służbowego nakazującego m.in. nieodpłatne przekazanie w drodze darowizny Praw, zdarzenie takie nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.
Informacje ogólne
Jak wskazuje ustawa o VAT, opodatkowaniu VAT podlega:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 5 ust. 1 ustawy o VAT).
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) [art. 7 ust. 1 ustawy o VAT].
Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1.użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2.nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).
Przedstawione we wniosku przekazanie Praw nie stanowi dostawy towarów ze względu na przedmiot świadczenia. Z tych przyczyn analiza powinna skupić się na art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, w części wskazującej, że opodatkowaniu VAT podlega wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Biuro uważa, że nieodpłatne przekazanie Praw, będzie przejawem realizacji celów działalności gospodarczej Biura poprzez wykonanie obowiązku X wynikającego z powszechnie obowiązującego prawa (aktu prawa miejscowego - uchwały Rady Miasta …), którego sposób wykonania określa polecenie służbowe Prezydenta Miasta …. Obowiązek realizacji uchwały wynika z przepisów powszechnie obowiązującego prawa i jest wiążący dla Biura według trybu wskazanego w piśmie Prezydenta Miasta …. Co więcej, czynność taka jest ściśle powiązana z szeroko pojętą sferą wykonywania działalności Biura w zakresie rozporządzenia swoim mieniem. Realizacja obowiązków wynikających z przepisów prawa, zdaniem Biura, nie może być uznana za działalność inną niż działalność gospodarczą dla potrzeb VAT.
Na brak objęcia VAT czynności (świadczenia usług), których źródłem jest obowiązek nałożony przez przepisy prawa, w tym aktów prawa miejscowego pośrednio wskazuje interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 maja 2014 r., sygn. ITPP2/443-363/14/RS (choć wydana w innych okolicznościach faktycznych, może mieć odpowiednie zastosowanie do sytuacji X, bowiem stan faktyczny wniosku referuje do wykonania obowiązku przez przekazującego mienie, poprzez wykonanie właściwej ustawy. Innymi słowy, podstawą działania jest wykonanie ustawy):
„(...) związku z ty, że stan, w którym elementy infrastruktury dostępowej widnieją w ewidencji księgowej Spółki jest nieprawidłowy, gdyż ich własność, zgodnie z art. 5 powołanej ustawy, przysługuje wyłącznie Skarbowi Państwa. Spółka planuje przekazać nieodpłatnie ww. infrastrukturę wraz z poczynionymi nakładami Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez urząd morski. Przekazanie nastąpi w drodze porozumienia, stanowiącego wyłącznie czynność techniczną, polegającą na przekazaniu zarządu nad infrastrukturą dostępowa oraz usunięciu jej z ewidencji księgowej Spółki. Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że czynność wyksięgowania z ewidencji środków trwałych infrastruktury dostępowej, której własność ze względu na zapis art. 5 ust. 1 ustawy o portach i przystaniach morskich, nie należy do Spółki, lecz wyłącznie do Skarbu Państwa i jest wyłączona z obrotu, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z kolei nieodpłatne przekazanie nakładów na ww. infrastrukturę stanowić będzie świadczenie usług. Jednakże świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ planowane ich nieodpłatne przekazanie związane będzie z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą w zakresie zarządzania portem morskim. ”
Na zasadność braku opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania Praw, Biuro pragnie powołać również interpretacje indywidualne oraz wyroki sądów administracyjnych dotyczące nieodpłatnych wstępów np. do muzeów, których konkluzje, choć wydane w innych okolicznościach faktycznych, w ocenie X mogą być odpowiednio stosowane do sytuacji będącej przedmiotem wniosku. Muzea są zobowiązane do udzielania na podstawie przepisów prawa nieodpłatnych wstępów do swoich placówek dla konkretnej grupy odbiorców lub w określony dzień, w takiej sytuacji zdaniem samych organów podatkowych nie dochodzi do nieodpłatnego świadczenia do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. W konsekwencji taki nieodpłatny wstęp nie generuje obowiązku opodatkowania w VAT takich usług.
„Natomiast formy nieodpłatnej oferty programowej realizowanej przez Muzeum na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy o muzeach, - jak wskazał Wnioskodawca - mają na celu promowanie zasobów dziedzictwa kulturowego posiadanych przez Muzeum, upowszechnianie wiedzy o kulturze i tradycji regionu, edukację kulturalną i historyczną tj. realizację celów statutowych, dla których Muzeum zostało powołane, jak również dzięki temu wzrost przychodów z działalności gospodarczej obejmujący wpływy z biletów, odpłatnych form edukacyjnych, sprzedaży wydawnictw, usług reklamowych, najmów oraz sprzedaży pamiątek, itp. W konsekwencji, skoro, jak twierdzi Wnioskodawca, zarówno bezpłatne wstępy w jeden, określony dzień tygodnia, których obowiązek organizowania wynika z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach jak i bezpłatne wstępy organizowane przez Dyrektora Muzeum na podstawie nadanych mu ustawowo uprawnień służą m.in. promocji i generowaniu zainteresowania szeroko rozumianymi zasobami Muzeum, a tym samym wpływają pośrednio na uzyskiwane przez jednostkę przychody z płatnych biletów wstępu w pozostałe dni, płatnych form edukacyjnych, sprzedaży wydawnictw i pamiątek, wpływów z reklamy i najmów - to czynności te mieszczą się w pojęciu "celów związanych z działalnością gospodarczą muzeum "w rozumieniu art. 86 ust. 2a ustawy. Nie wystąpią więc przesłanki do ich opodatkowania na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VA T. Nie oznacza to jednak, ze w takim przypadku Muzeum będzie objęte regulacjami art. 86 ust. 2 ust. 2a-2 h ustawy o VAT, bowiem czynności te będą wykonywane do celów działalności gospodarczej.”
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 kwietnia 2016 r., sygn. IBPP3/4512-143/16/MD)
„W tym miejscu zauważyć należy, że z powołanego wyżej art. 1 ustawy o muzeach jednoznacznie wynika, że celem muzeów jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. Cel ten jest realizowany poprzez wykonywanie zadań wymienionych w art. 2 ustawy o muzeach. W związku z tym, że obowiązek zapewnienia nieodpłatnego wstępu do muzeum został na Wnioskodawcę nałożony przepisami ustawy o muzeach, w żadnym razie nie można uznać, że takie nieodpłatne wstępy odbywają się poza prowadzoną działalnością gospodarczą. Nieodpłatne wstępy podyktowane uregulowaniami art. 10 ustawy o muzeach wpisują się więc w ogólną działalność gospodarczą prowadzoną przez Muzeum. Zatem w przypadku bezpłatnych wstępów w związku z obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa. Muzeum nie wykonuje działalności pozostającej poza strefą opodatkowania VAT.”
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-3.4512.28.2017.1.1P)
„W tym kontekście należy zauważyć, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej skarżąca wskazała m.in., że zarówno bezpłatne wstępy w jeden, określony dzień tygodnia, którego obowiązek organizowania wynika z art. 10 ust. 2 ustawy o muzeach, jak i bezpłatne wstępy organizowane przez Dyrektora M. na podstawie nadanych mu ustawowo uprawnień służą m.in. promowaniu zasobów dziedzictwa kulturowego posiadanego przez M., upowszechnianiu wiedzy o kulturze i tradycji, ale także zapewnieniu niezbędnej promocji i reklamy M., co umożliwia uzyskanie większej ilości zwiedzających odpłatnie M. (opłaty za wstęp stanowią największą pozycję w dochodach M.). Ponadto w uzupełnieniu wniosku M. wyjaśniło, że podczas wyżej wymienionych czynności nieodpłatnych każdorazowo udostępnione są punkty sprzedaży pamiątek i wydawnictw muzealnych, a także płatny jest wstęp na sale wystawowe. Dodatkowo podczas imprez pozycja 9 i 10 pobierana jest opłata za udostępnienie stoiska od wystawcy. Dodatkowo zaznaczono, że wymienione działania nieodpłatne mają charakter promocyjny i marketingowy, co umożliwia poszerzenie grona zwiedzających odpłatnie M. i jednocześnie zwiększa dochody ze sprzedaży pamiątek i wydawnictw muzealnych. Na tym polega związek z działalnością gospodarczą poszczególnych, wyżej wymienionych czynności nieodpłatnych.
(wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 lipca 2020 r., sygn. I FSK 473/18).
Biuro zaznacza, że realizuje obowiązki wynikające z aktu prawa miejscowego, tj. uchwały Rady Miasta … i polecenia służbowego Prezydenta Miasta …, X w takiej sytuacji, jako podmiot podległy, prowadzący działalność gospodarczą dla potrzeb VAT (odpłatna działalność statutowa), zobligowany jest do wykonania poleceń wynikających bezpośrednio z aktu prawa miejscowego. Z tych przyczyn X dokonując nieodpłatnego przekazania Praw we wskazanym trybie realizuje swój obowiązek nałożony na Biuro z mocy przepisów prawa miejscowego. Już sam ten fakt powoduje, iż zdaniem Biura nieodpłatne przekazanie Praw w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie podlega opodatkowaniu VAT. Niezależnie, rozporządzenie Prawami będzie stanowić zwykły zarząd majątkiem X pozostający w sferze działalności gospodarczej Biura, a związany z ograniczeniem przedmiotu działalności Biura.
Reasumując, nieodpłatne przekazanie Praw będące realizacją postanowień uchwały Rady Miasta … (aktu prawa miejscowego) w trybie wskazanym w poleceniu Prezydenta Miasta …, nie jest zdarzeniem podlegającym opodatkowaniu VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Z powołanego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.
Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1.użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2.nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zauważyć należy, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy wskazać, że pojęcie podatnika obejmuje swym zakresem podmioty, które dokonują czynności podlegającej opodatkowaniu. Ustawodawca określił wskazane pojęcie na tyle szeroko, by w każdym przypadku profesjonalnej aktywności zawodowej, dokonywania czynności opodatkowanych podmiot mógł zostać uznany za podatnika w zakresie tych czynności.
Podkreślić przy tym należy, że działalność gospodarcza ma miejsce również wówczas, gdy nie przyniosła ona żadnych widocznych efektów (bez względu na cel i rezultat takiej działalności). Charakterystyka ta pozwala na uznanie, że pojęcie podatnika na gruncie podatku od towarów i usług ma wymiar autonomiczny - niezależny od uregulowań innych aktów normatywnych regulujących stosunki prawnopodatkowe.
Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest, oprócz osobie fizycznej czy prawnej, również wyodrębnionej jednostce organizacyjnej samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.
Zasady prowadzenia działalności przez samorządową instytucję kultury określa m.in. ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), zwana dalej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Jak stanowi art. 1 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych, a także opieki nad zabytkami i ochrony dziedzictwa narodowego w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.
Stosownie do art. 1 ust. 3 i 4 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.
Mecenat, o którym mowa w ust. 2 i 3, sprawują także organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich właściwości.
W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Przepis art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, stanowi, że:
Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Podmioty prowadzące działalność kulturalną na zasadach określonych w art. 3 mogą otrzymywać dotacje celowe na realizację zadań państwowych.
Jak stanowi art. 5 ust. 2 ww. ustawy:
Organizacje pozarządowe prowadzące działalność kulturalną mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.
W myśl art. 8 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Z kolei w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
Na mocy art. 9 ust. 3 ww. ustawy:
Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 i ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami.
Ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.
Jak wskazują powyżej unormowania, samorządowe instytucje kultury – a taką instytucją jesteście Państwo – są niezależnymi podmiotami publicznymi (w prowadzeniu własnej działalności i zaciąganiu zobowiązań finansowych) oraz jako samorządowe instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora. Prowadzenie działalności kulturalnej jest podstawowym celem statutowym samorządowych instytucji kultury (taki obowiązek nakłada ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę i posiadacie osobowość prawną. Działacie Państwo na podstawie Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu. Jesteście Państwo podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb VAT jako podatnik VAT czynny. Nie prowadzicie Państwo działalności w celu osiągnięcia zysku. Możecie Państwo osiągać zyski z prowadzonej działalności, które przeznaczane są jednak w całości na Państwa działalność statutową.
Uchwałą Rady Miasta w sprawie utworzenia przez Gminę Miejską Spółki uchwalono między innymi: powierzenie Spółce realizacji zadania własnego w zakresie działalności promocyjnej na rzecz Gminy Miejskiej a także innych ważnych zadań dla jej rozwoju w tym usług doradczych oraz w ramach zadań własnych Gminy określonych powyżej powierzenie Spółce zadania, polegającego na zarządzaniu we własnym imieniu istniejąca lub wybudowaną infrastrukturą.
Poleceniem służbowym Prezydenta Miasta polecono podjąć czynności związane z powierzeniem przez Gminę Miejską zadań Spółce mające na celu m.in. nieodpłatne przekazanie do Gminy Miejskiej przez X wartości niematerialnych i prawnych będących własnością X (takich jak znaki towarowe, licencje, autorskie prawa majątkowe itp.) w celu wniesienia ich w formie wkładu niepieniężnego przez Gminę do Spółki.
Umową darowizny nieodpłatnie przenieśliście Państwo na rzecz Gminy ruchomości i prawa, tj. prawa majątkowe, wartości niematerialne i prawne i prawa pokrewne będące Państwa własnością w szczególności znak towarowy A oraz C i pochodne autorskich praw majątkowych do filmów, nagrań, tekstów, oznaczeń graficznych wykorzystywanych na potrzeby działalności merytorycznej oraz promocyjnej, licencji do filmów, nagrań, tekstów związanych z zakresem przejmowanych zadań a także licencje do korzystania z oprogramowania użytkowanego sprzętu (dalej: „Prawa”). W zakresie części Praw mieliście Państwo częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to było ograniczone poprzez zastosowanie prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
W przypadku zakupu części Praw, Biuro nie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego, z następujących powodów:
·faktury VAT dokumentujące nabycie Praw nie zawierały VAT, gdyż sprzedaż tych praw korzystała ze zwolnienia od VAT,
·nabycie następowała od podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej dla potrzeb VAT - na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy związane z autorskimi prawami majątkowymi), gdzie VAT nie występował.
Dla ustalenia, czy konkretna, nieodpłatna czynność podlega opodatkowaniu w związku z uznaniem jej za odpłatne świadczenie usług, istotny jest cel jej świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują. Ponadto, z powyższego wynika, że opodatkowaniu VAT podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług, które nie ma żadnego związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika.
Analizując treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.
Przy czym, za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.
Natomiast, przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.
Należy wskazać, że istotną kwestią dla zastosowania przepisu art. 8 ust. 2 ustawy jest ustalenie, czy występuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Takie podejście znajduje potwierdzenie w opinii Rzecznika Generalnego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie C-371/07, który stwierdził, że „(...) możliwość odliczenia podatku naliczonego stanowi wyraźną przesłankę jedynie dla zastosowania art. 5 ust. 6 lub art. 6 ust. 2 lit. a, jednakże sądzę, że w art. 6 ust. 2 lit. b ma charakter bezwzględnie dorozumiany. Nie ma w tym przypadku charakteru wyraźnego zasadniczo z uwagi na to, że przepis ten odnosi się głównie do usług świadczonych przez pracowników, a koszty pracowników (w formie wynagrodzenia) nie są obciążone podatkiem VAT. Jednakże w przypadku, gdy kompleksowa dostawa winna być sklasyfikowana, jako dostawa usług, wykorzystane towary zazwyczaj będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a podstawą opodatkowania w odniesieniu do wszystkich transakcji wymienionych w art. 6 ust. 2 stanowi »suma wydatków poniesionych przez podatnika na wykonanie usług« (art. 11 część A ust. 1 lit. c). Objęcie tą podstawą opodatkowania kosztu dostaw, od których podatek naliczony nie podlegał odliczeniu, byłoby sprzeczne nie tylko z systematyką art. 5 ust. 6 i art. 6 ust. 2 w całości, ale również z fundamentalną zasadą neutralności podatku VAT dla podatników” – vide pkt 40 opinii.
Mając zatem na uwadze powyższe należy uznać, że w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkiego innego nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wówczas zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Jeśli któryś z wymienionych warunków nie jest spełniony, nie może być mowy o potraktowaniu usługi świadczonej nieodpłatnie jako usługi odpłatnej.
Brak prawa do odliczenia przy zakupie towarów bądź usług powoduje, że nie występuje obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia usług.
W analizowanym przypadku nieodpłatne przekazanie Prawa nie wpisuje się w cel prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. Wskazać należy, że jesteście Państwo samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę, posiadającą osobowość prawną oraz jesteście zarejestrowanym czynny podatnikiem VAT. Realizując zadania statutowe działacie Państwo jako odrębny (od Gminy) podatnik i nie można uznać, że nieodpłatne przekazanie Prawa na rzecz Gminy wpisuje się w cel prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. Należy zauważyć, że Gmina realizuje zadanie należące do właściwości samorządu gminnego. Przekazując prawa autorskie nie realizujecie jednak Państwo własnych zadań statutowych. Świadczenie usług, będących przedmiotem zapytania, nie może zostać uznane jako realizacja zadań statutowych tylko dlatego, że świadczycie je Państwo jako instytucji kultury na rzecz Gminy (będącej odrębnym podmiotem i podatnikiem podatku od towarów i usług) oraz z uwagi na fakt, że Gmina jest Państwa organizatorem.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że świadczenie polegające na nieodpłatnym przekazaniu przez Państwa na rzecz Gminy Praw, objętych zakresem wniosku,nastąpi na cele niezwiązane z prowadzoną przez Państwa działalnością, lecz do celów działalności odrębnego podmiotu.
Zatem, w przypadku nieodpłatnego przekazania Praw, przy nabyciu których przysługiwało Państwu częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zostały/będą wypełnione obie przesłanki określone w art. 8 ust. 2 ustawy. Zatem ww. czynność jest/będzie uznana za odpłatne świadczenie usług i podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Natomiast, w przypadku nieodpłatnego przekazania Praw, przy nabyciu których nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie została/nie będzie wypełniona jedna z przesłanek określonych w art. 8 ust. 2 ustawy. Zatem ww. czynność nie jest/nie będzie uznana za odpłatne świadczenie usług i nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięć i dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right