Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.19.2023.1.DJ
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą środków przez Kółko rolnicze na rzecz członków.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo pismami, które wpłynęły 13 stycznia 2023 r. oraz 6 lutego 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, tj. Kółko Rolnicze powstało w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Jego celem statutowym jest:
1.Utrwalaniewłasnościiprawadziedziczeniaindywidualnychgospodarstwrolnych.
2.Równoprawnetraktowaniezawodurolnikazinnymigrupamizawodowymi.
3.Obronaprawiinteresówzawodowych,materialnych,socjalnychikulturalnychrolnikówindywidualnychorazichrodzin.
4.Rozwójindywidualnychgospodarstwrolnychiwzrostichproduktywności.
5.Zapewnienieopłacalnościprodukcjirolnejinależytegowyposażeniarolnictwawśrodkiprodukcji.
6.Poprawamaterialnych,socjalnychioświatowo-kulturalnychwarunkówpracyiżycialudnościrolniczej.
Kółko Rolnicze jest osobą prawną i jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Członkami Kółka Rolniczego jest (…) rolników indywidualnych prowadzących gospodarstwa rolne jednocześnie zamieszkałych w (…) oraz będących osobami fizycznymi. W kwietniu 2021 r. Wnioskodawca otrzymał środki ze sprzedaży nieruchomości stanowiącej działkę gruntu nr (…), położonej w (…) której był właścicielem. Wnioskodawca otrzymał kwotę (…) zł.
Zgromadzenie członków Kółka Rolniczego jako organ upoważniony do podejmowania decyzji w imieniu Kółka Rolniczego zamierza podjąć uchwałę, o przeznaczeniu i wypłacie dla każdego z członków Kółka Rolniczego kwoty (…) zł. Wypłata nastąpi zgodnie z zapisem (...) Statutu Kółka Rolniczego: „Członek Kółka Rolniczego ma prawo uczestniczyć w podziale nadwyżki bilansowej”.
Wnioskodawca pragnie zauważyć, że wypłacone środki nie pochodzą z wkładów czy też składek członkowskich poszczególnych członków Kółka Rolniczego, na rzecz których będzie dokonana wypłata środków co mogłoby mieć wpływ na sposób opodatkowania (nie jest to zwrot wkładów czy też składek członkowskich).
Wnioskodawca wskazał, że w celu zasięgnięcia informacji o prawidłowym sposobie opodatkowania takiej wypłaty konsultował to zarówno z pracownikami Urzędu Skarbowego jak i Infolinii Podatkowej Ministra Finansów. Przeprowadzone rozmowy telefoniczne nie dały jednoznacznej odpowiedzi, czy Kółko Rolnicze ma jako płatnik potrącić 12% podatku – PIT-8AR, czy też nie jest w takim przypadku płatnikiem i powinno wypłacić całą kwotę (…) zł swoim członkom i wystawić PIT-11 – w tym wypadku wypłata taka byłaby później opodatkowana u poszczególnych członków w ich rocznych zeznaniach podatkowych podatku PIT.
Pytanie
Jaki jest prawidłowy sposób opodatkowania powyższej operacji wypłaty środków, której zamierza dokonać Kółko Rolnicze i jakie są obowiązki na gruncie ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów podatkowych poniższy sposób opodatkowania jest prawidłowy i wiąże się on z niżej wskazanymi obowiązkami dla stron tej operacji.
Wnioskodawca winien wypłacić poszczególnym członkom całość uchwalonej kwoty bez potrącania i przekazywania do US zaliczki na podatek dochodowy, gdyż nie ma takiego obowiązku.
Wnioskodawca jako wypłacający sporządza dla każdego z członków Kółka Rolniczego „Informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 ”, w której ujmuje kwotę wypłaconą członkowi w części F, jako przychód opodatkowany zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są inne źródła.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 tejże ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
W myśl art. 42a ust. 1 przedmiotowej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Zgodnie z art. 42g ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 6, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:
1)urzędowiskarbowemu-wterminiedokońcastyczniarokunastępującegoporokupodatkowym;
2)podatnikowi-wterminiedokońcalutegorokunastępującegoporokupodatkowym.
Należy zaznaczyć, że kółka rolnicze działają w oparciu o ustawę z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 2022 r. poz. 281 ze zm.). Kółko rolnicze jest dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno-zawodową organizacją rolników indywidualnych, reprezentującą całokształt ich interesów zawodowych i społecznych.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników:
Kółko rolnicze podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, zwanym dalej „rejestrem”.
W myśl natomiast art. 18 ust. 3 tejże ustawy:
Z chwilą dokonania rejestracji, o której mowa w ust. 1, kółko rolnicze nabywa osobowość prawną.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że kółko rolnicze jest osobą prawną.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego można wywieść, że w związku ze sprzedażą nieruchomości stanowiącej działkę gruntu, której Państwo byli właścicielami Zgromadzenie członków Kółka Rolniczego zamierza podjąć uchwałę, o przeznaczeniu i wypłacie dla każdego z członków Kółka Rolniczego kwoty (…) zł. Wypłata nastąpi zgodnie z zapisem (...) Statutu Kółka Rolniczego: „Członek Kółka Rolniczego ma prawo uczestniczyć w podziale nadwyżki bilansowej”. Wypłacone środki nie pochodzą z wkładów czy też składek członkowskich poszczególnych członków Kółka Rolniczego, na rzecz których będzie dokonana wypłata środków (nie jest to zwrot wkładów czy też składek członkowskich).
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że wypłacone członkom Kółka Rolniczego środki stanowić będą przychód z innych źródeł – zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie będą Państwo zobowiązani do pobrania i przekazania do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy. Jednakże, w związku z powyższym, będzie na Państwu ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikom (członkom Kółka Rolniczego) i właściwemu urzędowi skarbowemu stosownej informacji PIT-11, o której mowa w art. 42a ust. 1 oraz 42g cytowanej ustawy podatkowej. Kwotę otrzymanych przez członków Kółka Rolniczego środków należy wykazać w części F informacji PIT-11 jako przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcjęochronnąinterpretacjiindywidualnychokreślająprzepisyart.14k-14nbustawyzdnia29sierpnia1997r.–Ordynacjapodatkowa(Dz.U.z2022r.poz.2651zezm.).Interpretacjabędziemogłapełnićfunkcjęochronną,jeśli:Państwasytuacjabędziezgodna(tożsama)zopisemstanufaktycznegolubzdarzeniaprzyszłegoizastosująsięPaństwodointerpretacji.
·Zgodniezart.14na§1Ordynacjipodatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)zzastosowaniemart.119a;
2)wzwiązkuzwystąpieniemnadużyciaprawa,októrymmowawart.5ust.5ustawyzdnia11marca2004r.opodatkuodtowarówiusług;
3)zzastosowaniemśrodkówograniczającychumownekorzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·wformiepapierowej,wdwóchegzemplarzach(oryginałiodpis)naadres:KrajowaInformacjaSkarbowa,ul.TeodoraSixta17,43-300Bielsko-Biała(art.47§1PPSA),albo
·wformiedokumentuelektronicznego,wjednymegzemplarzu(bezodpisu),naadresElektronicznejSkrzynkiPodawczejKrajowejInformacjiSkarbowejnaplatformieePUAP:/KIS/SkrytkaESP(art.47§3iart.54§1aPPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right