Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.413.2018.12.AP
Karta podatkowa.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani:
1) ponownie rozpatruję sprawę Pani wniosku z 4 lipca 2018 r. (wpływ 19 lipca 2018 r.), uzupełnionego pismem z 6 września 2018 r. (wpływ 10 września 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 6 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Kr 1343/18 (data wpływu orzeczenia 9 listopada 2022 r.) oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt II FSK 1967/19 (data wpływu 23 sierpnia 2022 r.);
2) stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 lipca 2018 r. wpłynął Pani wniosek z 4 lipca 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 września 2018 r. (wpływ 10 września 2018 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na konserwacji i naprawie przedmiotów zabytkowych i artystycznych, głównie konserwacji i naprawie zabytkowych książek. Rozlicza się z podatku dochodowego na podstawie karty podatkowej, tj. na podstawie art. 23 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni opłaca co roku podatek w formie karty podatkowej na podstawie decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego.
W chwili złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej mąż Wnioskodawczyni nie prowadzi, ani też nie prowadził żadnej działalności gospodarczej. Mąż planuje jednak przystąpić do Spółki komandytowej, która prowadzi działalność w tym samym zakresie, co Wnioskodawczyni, czyli w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych.
W piśmie z 6 września 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni klasyfikuje świadczone usługi w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 jako „usługi ochrony zabytków”. W ww. grupowaniu PKWiU mieszczą się usługi konserwacji oraz rekonstrukcji zniszczonych dzieł sztuki oraz usługi konserwacji miejsc i budynków. Spółka, do której zamierza przystąpić mąż Wnioskodawczyni, ma taki sam zakres działalności wg PKWiU, jak zakres działalności prowadzonej przez Wnioskodawczynię. Mąż Wnioskodawczyni nie zamierza rozpocząć prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, a jedynie rozważa możliwość przystąpienia do Spółki komandytowej w nieokreślonej przyszłości, jako komandytariusz.
Pytanie
Czy w przypadku przystąpienia męża Wnioskodawczyni, jako wspólnika do Spółki komandytowej, która to Spółka ma w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej ten sam zakres działalności co działalność Wnioskodawczyni, czyli konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych, na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawczyni utraci prawo do opodatkowania swoich dochodów w formie karty podatkowej?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2157 z późn. zm.), ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie.
W przypadku Wnioskodawczyni nie dojdzie do sytuacji opisanej w art. 25 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, ponieważ, jak czytamy w komentarzu do tej ustawy: „jeśli małżonek podatnika jest wspólnikiem handlowej spółki osobowej (...komandytowej...), to okoliczność ta nie wyłącza podatnika z opodatkowania w formie karty podatkowej. Działalność prowadzi bowiem sama spółka, a nie jej wspólnicy” (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - komentarz, Warszawa 2011, s. 428). Tak również uznał WSA we Wrocławiu w wyroku z 29 listopada 2005 r., sygn. akt I SA/Wr 1921/04.
Mając na uwadze zacytowane wyżej poglądy doktryny oraz orzecznictwo sądowe Wnioskodawczyni uważa, że po przystąpieniu małżonka do Spółki komandytowej zachowa prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej swoich dochodów z tytułu jednoosobowej działalności.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Pani wniosek – 5 października 2018 r. wydałem interpretację indywidualną Nr 0113-KDIPT2-1.4011.413.2018.3.AP, w której uznałem Pani stanowisko w zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowe za nieprawidłowe. Interpretację doręczono Pani 11 października 2018 r.
Skarga na interpretację indywidualną
13 listopada 2018 r. wniosła Pani skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Skarga wpłynęła do mnie 14 listopada 2018 r.
Wniosła Pani o uchylenie zaskarżonej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił skarżoną interpretację – wyrokiem z 6 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Kr 1343/18.
Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt II FSK 1967/19 oddalił skargę kasacyjną.
Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 13 kwietnia 2022 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
• uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;
• ponownie rozpatruję Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku dotyczącym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowe – jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania pierwotnego rozstrzygnięcia.
Interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnej interpretacji, tj. 5 października 2018 r., bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w związku z prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 6 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Kr 1343/18 oraz wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt II FSK 1967/19.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right