Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1048.2022.2.MS2

Usługi jakie Pani świadczy objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b omawianej ustawy, a zatem przychód uzyskany przez Panią z tytułu świadczonych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – 27 stycznia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 3 lipca 2019 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jej przedmiotem są głównie usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania (PKD 6201Z). Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od 1 stycznia 2022 r. wybrała Pani opodatkowanie wg zasad przewidzianych w ustawie o zryczałtowanym podatku od przychodów ewidencyjnych.

Na podstawie umowy o współpracy zawartej z (…) Sp. z o.o. (przedsiębiorstwo (…), czyli firma zajmująca się wytwarzaniem oprogramowania) świadczy Pani usługi, które obejmują:

prowadzenie projektów programistycznych w roli Technical Project Managera,

zarządzanie zespołami programistów,

koordynacja prac, wyznaczanie zadań,

analiza techniczna projektu z tworzeniem planu rozwoju,

nadzorowanie prac pod kątem jakości i terminowości,

zbieranie wymagań dotyczących projektu i przekazywanie programistom,

tworzenie, rozbudowywanie zespołów programistów pod kątem potrzeb w projekcie, aby mógł być wykonany solidnie i w terminie,

dbałość o harmonogram prac zespołu programistów,

analiza funkcjonalności projektów programistycznych,

akceptacja i weryfikacja zgłoszeń czasu pracy, urlopów i pracy zdalnej członków zespołów programistów -proponowanie rozwiązań i szacowanie zasobów,

zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu,

nadzorowanie wdrażanych rozwiązań.

Na żadnym etapie świadczenia usług nie tworzy Pani oprogramowania, nie pisze kodu, nie zajmuje się analizą kodu oprogramowania. Uczestniczy Pani we w wszystkich powyższych czynnościach jako kierownik projektu: wspomaga tworzenie oprogramowania organizując prace programistów, tworząc potrzebne zadania do wykonania produktu informatycznego.

W związku z powyższym prowadzi Pani działalność pod PKWIU: 62.01.11 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, obecnie nie uzyskuje Pani przychodów z innej działalności.

Prowadzi Pani działalność usługową w rozumieniu przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody z tej działalności nie przekraczają 2 000 000 euro. Jednocześnie w Pani działalności nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 powyższej ustawy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

Wniosek dotyczy przychodów za rok 2022 i lata następne. W 2023 r. kontynuuje Pani świadczenie usług opisanych we wniosku.

W 2022 r. uzyskiwała Pani tylko przychody wskazane we wniosku.

Jeśli w Pani działalności pojawią się usługi opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu, będzie prowadziła Pani ewidencję pozwalającą na określenie przychodu z każdego rodzaju działalności.

Pani Przychody w 2021 r. nie przekroczyły limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1, tj. 2 mln. euro.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Prowadzenie projektów programistycznych w roli Technical Project Managera polega na wykonywaniu takich czynności jak:

spotkań z zespołami programistów, które Pani prowadzi. Programiści opowiadają na nich jakimi zadaniami się obecnie zajmują, zbiera Pani od nich informacje, ocenia czy zespół ma dobrą wydajność i szybkość pracy, czy nie ma opóźnień czy zaległości, czy zadania są kończone na czas. Niekiedy należy rozwiązywać wewnętrzne konflikty, bądź przekazywać prośby czy postanowienia klienta dla którego zespół tworzy oprogramowanie ;

wyznaczanie zadań programistom, organizowanie ich pracy np. poprzez wyznaczenie jakiegoś programisty aby współpracował z innym, gdyż ten ma większą wiedzę w jakimś zakresie i może pomóc,

głównym Pani zadaniem jest zachowanie ciągłości pracy programistów według ustalonego planu;

spotkania z klientami dla których prace wykonują programiści, podczas których zbiera Pani informacje zwrotne, czy prace programistów idą w odpowiednim tempie i jakości, zbiera też szczegóły od klientów, jakie kryteria ma spełniać produkt, który tworzą programiści, następnie im to przekazuje;

spotkania w cztery oczy z programistami, gdy nie są zadowoleni z projektu, technologii lub innego członka zespołu, lub zgłaszają inne zmartwienia - przekazywanie przez Panią tych informacji wewnątrz firmy z którą Pani współpracuje oraz wymyślanie rozwiązań jak można zaradzić tym problemom, by zachować ciągłość i tempo prac;

udzielanie urlopów i tworzenie grafików urlopowych, aby terminy wykonania prac nie były zagrożone;

zbieranie informacji od klientów na temat planów rozwoju ich projektów lub zespołów i następnie w wyniku tego np. rozbudowa zespołów przez zatrudnianie nowych programistów, gdy klient to zgłasza lub dodawanie programistów o konkretnych specjalnościach gdy klient sobie tego życzy;

branie udziału w procesie rekrutacyjnym gdy rozbudowuje się zespoły na życzenie klienta. Udział Pani polega na zgłoszeniu zapotrzebowania na programistę o konkretnej specjalizacji, gdy klient sobie zażyczy i następnie, gdy taki kandydat przejdzie weryfikację techniczną prowadzoną przez innych programistów, zapoznaje go Pani z klientem, dla którego będzie pracował i jeśli ten wyrazi zgodę to firma, z którą współpracuje nawiązuje z takim kandydatem współpracę.

Działania Pani nie polegają na tworzeniu oprogramowania, usługi polegają na współpracy z ludźmi, którzy je tworzą; wyznaczaniu zadań, organizacji pracy, przekazywaniu wymagań od klientów i weryfikacji prac, ich tempa i jakości. Nie bierze Pani udziału w tworzeniu oprogramowania ani w analizie kodu. Nie zajmuje się też zarządzaniem siecią ani systemami informatycznymi.

Analiza techniczna projektu z tworzeniem planu rozwoju polega na tym, że musi Pani mieć wiedzę jakich technologii i jakich języków programowania używa zespół programistów w danym konkretnym projekcie pracując dla konkretnego klienta. Dzięki temu wie Pani, jakich programistów należy rekrutować i zatrudniać. Analiza ta odbywa się na samym początku, gdy jakaś firma chce korzystać z usług firmy z którą Pani współpracuje. Opiekuje się Pani procesem rekrutacji i rozwojem zespołu w taki sposób, jaki opisano powyżej.

Poprzez zbieranie wymagań dotyczących projektu i przekazywanie programistom rozumie Pani, iż ma cykliczne, regularne spotkania z klientami dla których oprogramowanie tworzą programiści. Na tych spotkaniach klienci dzielą się swoimi obawami np. związanymi z efektywnością, tempem lub jakością wykonywanej pracy przez programistów. Opowiadają też jakie funkcjonalności będą chcieli tworzyć w następnych miesiącach lub latach, w jakim kierunku technologicznym będą chcieli się rozwijać. Przedstawiają też swoje oczekiwania względem programistów, czyli jak chcieliby żeby wyglądała ich praca, może chodzić np. o aktywność na spotkaniach, większą inicjatywę itd. Rolą Pani jest przekazywanie tych wymagań programistom jako całemu zespołowi a czasem indywidualnie, wszystko po to, aby podnosić jakość pracy programistów, aby klient dalej chciał korzystać z usług firmy dla której usługi Pani świadczy.

Zdarzają się też sytuacje, że klient doprecyzowuje jak ma być stworzona funkcjonalność której on potrzebuje, czyli jakie zadanie np. ma wykonywać dany kod, a następnie przekazuje Pani te szczegóły programistom i tworzy dla nich opisowe zadania, aby napisali kod który będzie je spełniał.

Analiza funkcjonalności projektów programistycznych pojawia się w sytuacji, gdy zespół programistów wykonał lub jest w trakcie wykonywania jakiejś funkcjonalności, może być to np. panel logowania. Wtedy wiedząc, że taka funkcjonalność miała powstać i w jaki sposób w myśl oczekiwań klienta ma działać, upewnia się Pani, że rzeczywiście z tego panelu można się zalogować. Jednak nie robi tego Pani analizując kod programu, gdyż to nie jest Pani zadanie. Prosi też Pani programistów na zaplanowanym spotkaniu, aby przedstawili Pani działanie tego panelu. Takie spotkania organizuje się też bezpośrednio dla klientów końcowych. Prezentowane są tam funkcjonalności nad którymi pracowali programiści i ocenia się, czy spełnia to wymagania postawione na początku prac.

Proponowanie rozwiązań i szacowanie zasobów nie oznacza, że proponuje Pani rozwiązania programistyczne, koncepcyjne czy architektoniczne, które miałyby wpływ na strukturę techniczną projektu. Takimi tematami zajmują się osoby pełniące funkcje liderów technicznych w zespołach programistów, a przede wszystkim architekci oprogramowania.

Proponuje Pani rozwiązania z poziomu biznesowego, nie technicznego, np. jakiś programista z zespołu którym się opiekuje mówi, że nie podoba mu się projekt i chciałby zmienić go na inny, wtedy Pani zadaniem jest wymyślenie strategii, która zadowoli i tego programistę i interesy firmy, z którą współpracuje. Ma to ścisły związek z szacowaniem zasobów, gdy np. ktoś chce przerwać współpracę, wtedy należy proponować rozwiązania np. zaproponować mu dołączenie do innego projektu, który może będzie dla niego ciekawszy. Proponowanie rozwiązań i szacowanie zespołów obejmuje również współpracę z klientami i rozmieszczanie ludzi na ich życzenie między projektami i technologiami, zgodnie z tym jakie zapotrzebowanie zgłaszają - np. może zależeć im aby jakiś projekt został szybciej skończony wtedy można przenieść programistów z projektów gdzie terminy są luźniejsze i zwiększyć liczebność zespołu, który ma krótki czas wykonania projektu i dzięki temu przyspieszyć prace.

Nadzorowanie wdrożonych rozwiązań polega na ocenie czy spełniają oczekiwania klientów, pod kątem kryteriów akceptacji czyli oprogramowanie musi wykonywać pewne konkretne czynności wcześniej ustalone aby spełnić te kryteria. Ocenia się to na spotkaniach, gdzie programiści prezentują działania stworzonego produktu, np. aplikacji lub strony internetowej. Nie ocenia Pani tego testując oprogramowanie manualnie lub automatycznie - tym zajmują się testerzy. Nie analizuje Pani również kodu, gdyż to robią sobie nawzajem programiści wewnątrz zespołu oraz lider techniczny. Działania Pani w żaden sposób nie dotyczą bezpośrednio oprogramowania lub zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi.

Kolejnym krokiem który Pani wykonuje jest ocena wdrożonych rozwiązań na spotkaniach podsumowujących pewien blok prac. Te spotkania odbywają się z udziałem zespołu programistów, gdzie ocenia się tempo pracy i czy prace zostaną ukończone w przewidzianym czasie. Wyznacza się szybkość i efektywność zespołu. Jeśli zauważy Pani, że coś sprawiło problem, to dochodzi do przyczyny i proponuje rozwiązania aby kolejny raz się to nie powtórzyło. Zajmuje się Pani planowaniem i wyznaczaniem kolejnych bloków prac na przyszłość.

Nadzór dotyczy również zbierania opinii o wykonanej pracy od klientów, dla których pracuje zespół programistów i raportowanie o efektach związanych z jakością i prędkością prac do firmy z którą współpracuje.

Pytanie

Czy usługi świadczone przez Panią podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5) ustawy?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, usługi świadczone przez Panią podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.prowadzenia aptek,

b.(uchylona),

c.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.(uchylona),

e.(uchylona),

f.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług:

a.związanych z wydawaniem:

pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b.związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ryczałt wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawczyni od 2019 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług dla firm informatycznych wpisaną do CEIDG pod numerem PKD 62.01.Z (Działalność związana z oprogramowaniem). Świadczy Pani usługi informatyczne na rzecz kontrahenta w Polsce.

Na podstawie umowy zawartej z przedsiębiorstwem (…) Sp. z o.o. (przedsiębiorstwo (…), czyli firma zajmujące się wytwarzaniem oprogramowania) świadczy usługi, które obejmują:

prowadzenie projektów programistycznych w roli Technical Project Managera,

zarządzanie zespołami programistów -koordynacja prac, wyznaczanie zadań,

analiza techniczna projektu z tworzeniem planu rozwoju,

nadzorowanie prac pod kątem jakości i terminowości,

zbieranie wymagań dotyczących projektu i przekazywanie programistom,

tworzenie, rozbudowywanie zespołów programistów pod kątem potrzeb w projekcie, aby mógł być wykonany solidnie i w terminie,

dbałość o harmonogram prac zespołu programistów,

analiza funkcjonalności projektów programistycznych,

akceptacja i weryfikacja zgłoszeń czasu pracy, urlopów i pracy zdalnej członków zespołów programistów -proponowanie rozwiązań i szacowanie zasobów,

zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu,

nadzorowanie wdrażanych rozwiązań.

Na żadnym etapie świadczenia usług nie tworzy Pani oprogramowania, nie pisze kodu, nie zajmuje się analizą kodu oprogramowania.

Świadczy Pani więc usługi, które można przypisać do kodu PKWiU 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie to obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych), -projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Wnioskodawczyni, będąca technical project managerem świadczy usługi zarządzania zespołami programistów, związanie z „projektowaniem i rozwojem oprogramowania" obejmujące:

zarządzanie projektem it,

wspomaganie rozwoju oprogramowania przez nadzorowanie prac wdrażanych funkcjonalności wykonywanych na życzenie klienta i według jego potrzeb,

czuwanie nad procesem rozwoju oprogramowania,

wspomaganie tworzenie oprogramowania poprzez organizację pracy programistów, przydzielanie zadań niezbędnych do wykonania produktu informatycznego.

Jednocześnie, nie świadczy i nie zamierza Pani świadczyć usług:

związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) - nie jest Pani doradcą w zakresie sprzętu komputerowego, nie doradza np. deweloperom jakiego sprzętu powinni używać,

związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) - nie jest Pani programistą,

‒ objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2) - nie jest Pani właścicielem praw autorskich do programu,

związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) - zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU klasa 62.02 nie obejmuje usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, sklasyfikowanych w 62.01.1,

w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie występują przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.11.0 związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania - stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Powyższe stanowisko potwierdza m. in. interpretacja Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 27 maja 2022 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.1189.2021.6.AK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

‒ 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

‒ 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała Pani, że prowadzi Pani działalność gospodarczą pod PKWIU: 62.01.11 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. Jednocześnie wskazała Pani, że na żadnym etapie świadczenia usług nie tworzy Pani oprogramowania, nie pisze kodu, nie zajmuje się analizą kodu oprogramowania. Uczestniczy Pani we w wszystkich powyższych czynnościach jako kierownik projektu: wspomaga tworzenie oprogramowania organizując prace programistów, tworząc potrzebne zadania do wykonania produktu informatycznego.

W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje grupowanie:

PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.

Powyższy przepis nie odwołuje się do bezpośredniego ani do pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych wyłącznie (bezpośrednio) z programowaniem (tworzeniem kodów źródłowych programów komputerowych), lecz regulacja ta odnosi się do szerszego pojęcia usług związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które odnoszą się do szerszego pojęcia niż tylko programowanie. Wszystkie usługi, mające związek nawet pośredni z oprogramowaniem, z zastrzeżeniem usług wprost wyłączonych z grupowania 62.01.11 zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU, powinny zostać zaliczone do usług związanych z oprogramowaniem

Samo stwierdzenie przez Panią, że świadczone usługi nie są związane z oprogramowaniem w przypadku, gdy ich opis zawarty we wniosku wskazuje na istnienie takiego związku, nie jest wystarczające aby uznać możliwość stosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie do tego typu usług.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, usługi jakie Pani świadczy objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b omawianej ustawy, a zatem przychód uzyskany przez Panią z tytułu świadczonych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00