Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.261.2022.2.JSU
Brak obowiązku zapłaty akcyzy w przypadku zużyć technologicznych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru na terenie składu podatkowego do podgrzewania instalacji do produkcji innych wyrobów akcyzowych oraz ujęcie zużycia technologicznego wyrobów akcyzowych w ewidencji składu podatkowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym w zakresie uznania, że:
- w przypadku zużyć technologicznych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru na terenie składu podatkowego do podgrzewania instalacji do produkcji innych wyrobów akcyzowych nie dochodzi do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy - jest nieprawidłowe;
- jedynym warunkiem wymaganym przez przepisy ustawy o podatku akcyzowym, jest ujęcie zużycia technologicznego wyrobów akcyzowych w ewidencji składu podatkowego - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 24 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że w przypadku zużyć technologicznych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru na terenie składu podatkowego do podgrzewania instalacji do produkcji innych wyrobów akcyzowych nie dochodzi do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy oraz obowiązku ujęcia tego zużycia w ewidencji składu podatkowego, wpłynął 9 listopada 2022 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 stycznia 2023 r. (wpływ 18 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy na terenie kraju, gdzie głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja alkoholu etylowego objętego pozycją CN 2207, który jest wyprodukowany w gorzelni rolniczej z surowców rolniczych jako nieoczyszczony alkohol etylowy.
W związku z bardzo wysokimi cenami gazu ziemnego, Spółka podjęła decyzję o rozpoczęciu inwestycji polegającej na zakupie pieca w celu uzyskania ciepła potrzebnego dla funkcjonowania instalacji produkcyjnej alkoholu etylowego. Należy przy tym wskazać, że wytworzone ciepło będzie wykorzystywane wyłącznie do funkcjonowania instalacji produkcyjnej służącej produkcji alkoholu etylowego w składzie podatkowym i nie będzie wykorzystywane do ogrzewania innych części składu podatkowego (np. budynków administracyjnych).
Podstawowym medium używanym do produkcji ciepła na instalacji produkcyjnej będą oleje opałowe. W tym celu, Spółka dokona uprzedniej rejestracji składając za pośrednictwem platformy PUESC uproszczone zgłoszenie rejestracyjne AKC-RU zgodnie z wzorem tego dokumentu wynikającym z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją uproszczoną w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1578).
Z uwagi na zapotrzebowanie rynku, Spółka planuje rozszerzyć swoją ofertę biznesową w zakresie obrotu produktami ropopochodnymi w tym m.in. dostawami do odbiorców krajowych i zagranicznych oleju klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 29.
W tym celu, po uzyskaniu stosownego zezwolenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych, Spółka zamierza pozyskiwać ten produkt od krajowego dostawcy posiadającego skład podatkowy. Nabycie tego produktu nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy na podstawie dokumentu e-AD, zaś dostarczany produkt będzie nabywany luzem lub w opakowaniach 1000 I. Gęstość nabywanego produktu w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny. W ramach przedmiotowego nabycia zastosowanie znajdzie zerowa stawka akcyzy, gdyż wyrób ten będzie nabywany z przeznaczeniem do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
Następnie po analizie rynku na zapotrzebowanie na ten produkt, Spółka będzie go dalej odsprzedawać (bez jakiejkolwiek ingerencji w skład tego produktu) do składów podatkowych w Polsce lub za granicą (z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy na podstawie dokumentu e-AD) lub do odbiorców końcowych w Polsce poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy z zastosowaniem dokumentu e-DD. Wyrób ten będzie wyprowadzany ze składu podatkowego (sprzedawany) wyłącznie do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych oraz do celów innych niż do napędu silników spalinowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Spółka nie będzie również oferować tego produktu w trybie zapłaconego podatku akcyzowego.
W trakcie produkcji alkoholu etylowego w składzie podatkowym, w ramach procesów technologicznych, mają miejsce zużycia wyrobów akcyzowych więc może zdarzyć się, że część nabytego oleju o kodzie CN 2710 19 29 zostanie zużyta w celu podtrzymania ruchu technologicznego instalacji służącej produkcji, na której produkowane są wyroby akcyzowe (alkohol etylowy). Tego rodzaju zużycie (w dalszej części niniejszego wniosku określane jako „zużycie technologiczne”), będzie polegać więc na zużyciu ww. wyrobu na potrzeby technologiczne instalacji produkcyjnej, wyłącznie w celu uzyskania ciepła potrzebnego dla funkcjonowania instalacji produkcyjnej alkoholu etylowego.
Z powyższego wynika, że zużycia technologiczne w składzie podatkowym Spółki służyć będzie wyłącznie produkcji wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego).
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż w przypadku opisanym w stanie faktycznym [zdarzeniu przyszłym – przyp. Organu] zużyć technologicznych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy (wyrobów nabytych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym), nie dochodzi do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy o ile zużycie technologiczne służy produkcji opisanych wyżej wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego o kodzie CN 2207). W szczególności, czy prawidłowa jest interpretacja, że art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ulega zakończeniu w przypadkach, gdy zużywany wyrób jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego dotyczy również zużyć technologicznych tj. zużyć na potrzeby instalacji produkujących wyroby akcyzowe?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż w przypadku opisanym w stanie faktycznym [zdarzeniu przyszłym – przyp. Organu]zużyć technologicznych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy służących produkcji opisanych wyżej wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego o kodzie CN 2207) jedynym warunkiem wymaganym przez przepisy ustawy o podatku akcyzowym, jest ujęcie przedmiotowego zużycia w ewidencji wskazanej w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zużyć technologicznych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru na terenie składu podatkowego do podgrzewania instalacji do produkcji innych wyrobów akcyzowych nie dochodzi do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy o ile zużycie technologiczne służy produkcji innych wyrobów akcyzowych (tu: alkoholu etylowego o kodzie CN 2207). W ocenie Wnioskodawcy ciążyć na niej będzie jedynie obowiązek ujęcia tego zużycia w odpowiedniej ewidencji składu podatkowego, o której mowa w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Wyrób klasyfikowany do kodu CN 2710 19 29 został wymieniony w poz. 27 załącznika nr 1 oraz w poz. 20 załącznika nr 2 ustawy o podatku akcyzowym, stanowi więc wyrób akcyzowy w rozumieniu ustawy. Przedmiotowy wyrób nie został jednak wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy akcyzowej, w konsekwencji nie ma do niego zastosowania pozytywna stawka akcyzy. Zgodnie bowiem z treścią art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej, stawka akcyzy na wyroby energetyczne, niewymienione w art. 89 ust. 1 tej ustawy i jednocześnie wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, które są przeznaczone do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł przy spełnieniu określonych warunków wskazanych w tym przepisie.
Z brzmienia art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym, z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego; obowiązek podatkowy powstaje z dniem jego zużycia.
Zatem przepis ten stanowi, że co do zasady zużycie towaru akcyzowego na terenie składu podatkowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w dniu zużycia tego wyrobu.
Niemniej jednak, nie powstanie obowiązek podatkowy i obowiązek zapłaty podatku akcyzowego, gdy podatnik przeznaczy a następnie zużyje towar akcyzowy w składzie podatkowym do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego.
Zdaniem Spółki, przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym określony słowami „z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu” obejmuje nie tylko zużycie wyrobu jako komponentu (surowca/półproduktu) do produkcji innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, ale również inne przypadki, gdy wyroby zużywane są w danym cyklu produkcyjnym (procesie) w celu wyprodukowania wyrobu akcyzowego. Dotyczy to w szczególności przypadków, gdy wyroby zużywane są w procesach technologicznych na potrzeby instalacji produkujących wyroby akcyzowe.
W konsekwencji, w opinii Spółki to, w jakim charakterze zużywane wyroby uczestniczą w procesie produkcji wyrobu akcyzowego, tzn. czy są pierwotną substancją, z której wytwarzane są produkty finalne czy na przykład służą dostarczeniu energii niezbędnej do przeprowadzenia procesu produkcyjnego jest bez znaczenia z punktu widzenia treści art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, które stanowi jedynie, że dany wyrób powinien być zużyty „w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu”.
Inne rozumienie, w szczególności kreujące sztuczny podział na komponenty oraz wyroby zużywane w cyklu produkcyjnym niebędące komponentami, jest nieuzasadnione z punktu widzenia brzmienia przepisów ustawy o akcyzie. Z punktu widzenia powyższego wyłączenia, kluczowe jest jedynie to, aby wyroby były wyprodukowane i zużywane na terenie składu podatkowego w bezpośrednim związku z produkcją wyrobu akcyzowego w ramach danego procesu technologicznego.
Prawidłowość stanowiska Spółki potwierdza wreszcie orzecznictwo sądów administracyjnych. W szczególności Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 19 września 2007 r. (III SA/Wa 536/07) uznał rację podatnika i w stanie faktycznym analogicznym do przedstawionego w niniejszym wniosku uznał, że:
„Zdaniem Sądu zakres wyłączenia wskazanego w art. 28 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej określony słowami „z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego” obejmuje nie tylko „półfabrykaty do dalszej obróbki”, tak jak chce tego organ, ale również inne przypadki, gdy wyroby zużywane są w danym cyklu produkcyjnym w celu wyprodukowania wyrobu akcyzowego zharmonizowanego. Należy zgodzić, się ze Spółką, iż inne rozumienie, w szczególności kreujące sztuczny podział na prefabrykaty oraz wyroby zużywane w cyklu produkcyjnym niebędące prefabrykatami, zdaniem Sądu, jest nieuzasadnione. Z punktu widzenia powyższego wyłączenia kluczowe jest wyłącznie to, aby wyroby były wyprodukowane i zużywane na terenie składu podatkowego w bezpośrednim związku z produkcją wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w ramach danego procesu technologicznego. To, w jakim charakterze zużywane wyroby uczestniczą w tym procesie, tzn., tak jak to wskazała strona, czy są pierwotną substancję, z której ekstrahowane są produkty finalne lub służą dostarczeniu energii niezbędnej do przeprowadzenia rekcji chemicznej, jest bez znaczenia z punktu widzenia treści wyłączenia zawartego w art. 28 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej, który stanowi jedynie, że dany wyrób powinien być „przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego”.
Podobne stanowisko, zostało przedstawione w doktrynie prawa podatkowego. Zgodnie z komentarzem Szymona Parulskiego (Akcyza, Komentarz, Wydanie III; LEX):
„Natomiast w sytuacji, gdy wyroby akcyzowe zużywane są w składzie podatkowym do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, zużycie takich wyrobów nie powoduje zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. W rezultacie zużycie wyrobów akcyzowych do produkcji innych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym nie wiąże się z powstaniem zobowiązania podatkowego w akcyzie w stosunku do zużywanych wyrobów akcyzowych. W stosunku do tych wyrobów wygasa również obowiązek podatkowy, ponieważ nowy obowiązek podatkowy powstaje w stosunku do wyrobu akcyzowego wytworzonego z udziałem składników (surowców) również stanowiących wyroby akcyzowe. Taka konstrukcja prawna pozwala na uniknięcie sytuacji podwójnego opodatkowania wyrobu końcowego, do produkcji którego zużywane są surowce będące również wyrobami akcyzowymi. Brak zobowiązania do zapłaty akcyzy występuje nie tylko w sytuacji, gdy wyroby akcyzowe stanowią składnik wyrobu końcowego, ale również w sytuacji, kiedy wyroby akcyzowe są zużywane w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji innego wyrobu akcyzowego. Jednocześnie należy pamiętać, że ustawodawca nie zdefiniował procesów bezpośrednio służących produkcji wyrobów akcyzowych. W związku z tym do każdego przypadku należy podchodzić indywidualnie, analizując cel zużycia danego wyrobu, a nie tylko fakt, czy proces jest bezpośredni i w jakim stopniu. Konieczne jest zbadanie, czy celem zużycia danego wyrobu akcyzowego jest produkcja innego wyrobu, czy też jego konsumpcja przez dany podmiot, tak jak przez każdego innego przedsiębiorcę niewytwarzojącego wyrobów akcyzowych. Na przykład wyroby energetyczne zużywane do podgrzewania instalacji do produkcji innych wyrobów akcyzowych nie powinny podlegać opodatkowaniu, ponieważ celem ich zużycia jest produkcja wyrobów akcyzowych, które następnie wyprowadzone ze składu podatkowego będą opodatkowane akcyzg. Natomiast w sytuacji, gdy w składzie podatkowym wyroby energetyczne byłyby wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej, zużycie takie prowadziłoby do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, jednak nie wiązałoby się z obowiązkiem zapłaty akcyzy, ponieważ dane wyroby energetyczne byłyby zwolnione od akcyzy ze względu na szczególne przeznaczenie wyrobów akcyzowych (tj. przeznaczenie do wytwarzania energii elektrycznej). Jednak jeżeli te same wyroby energetyczne byłyby zużywane jedynie do produkcji ciepła, konieczne byłoby opodatkowanie ich zużycia”.
W świetle przedstawionego wyżej stanowiska, w ocenie Spółki, orzecznictwa sądowo-administracyjnego i doktryny prawa podatkowego, w przypadku zużyć technologicznych wyrobów akcyzowych na instalacji produkującej inne wyroby akcyzowe nie powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie i obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.
Zużycia technologiczne wyrobów akcyzowych służące produkcji alkoholu etylowego zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym nie podlega akcyzie, gdyż zgodnie z ustawą alkohol etylowy (poz. CN 2207) stanowi „wyrób akcyzowy”.
Tak więc, Spółka stoi na stanowisku, iż w sytuacji gdy zużywać ona będzie w prowadzonym przez siebie składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy to nie będzie zobowiązana do zapłaty akcyzy w związku z ich zużyciem, o ile to zużycie posłużyło wyprodukowaniu innego wyrobu akcyzowego.
W konsekwencji, w opinii Spółki zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstanie obowiązku podatkowego nastąpi tylko w przypadku zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym w innych przypadkach niż opisany powyżej tj. na przykład w sytuacji ogrzewania budynków administracyjnych, co w niniejszym przypadku nie będzie miało miejsca.
W ocenie Wnioskodawcy, ciążyć na niej będzie natomiast obowiązek ujęcia przedmiotowego zużycia technologicznego w prowadzonych ewidencjach składu podatkowego. Zgodnie bowiem z treścią art. 138a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych. Szczegółowe wymagania (dane) dotyczące prowadzenia ewidencji zostały wskazane w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy. Zgodnie z treścią § 8 pkt 3 przedmiotowego rozporządzenia:
„Ewidencja, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy, dotycząca wyrobów akcyzowych objętych procedurę zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach, zawiera dane dotyczęce wyrobów akcyzowych:
3)zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów, obejmujące:
a)nazwy zużytych wyrobów akcyzowych wraz z kodami Nomenklatury Scalonej (CN) i informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu oraz nazwy wyrobów z nich wyprodukowanych wraz z kodami Nomenklatury Scalonej (CN),
b)ilości wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania innych wyrobów w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
c)datę zużycia wyrobów akcyzowych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,
d)imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny, używany w państwie zamieszkania albo siedziby, właściciela wyrobów akcyzowych wyprodukowanych innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
e) kwotę podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych zużytych, którego pobór został zawieszony”.
Mając na uwadze powyższe wymagania, oraz zważywszy na fakt, iż gęstość w temperaturze 15°C zużywanego oleju będzie niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, Spółka będzie zobowiązana do zewidencjonowania tego oleju w ewidencji, o której mowa w § 8 pkt 3 ww. rozporządzenia według stawki akcyzy w wysokości 232,00 zł/1000 litrów. Na Spółce nie będą natomiast ciążyć jakiekolwiek inne warunki, o których mowa w przepisach ustawy o podatku akcyzowym oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle w odniesieniu do treści sformułowanych pytań, w zakresie uznania, że:
- w przypadku zużyć technologicznych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru na terenie składu podatkowego do podgrzewania instalacji do produkcji innych wyrobów akcyzowych nie dochodzi do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy - jest nieprawidłowe;
- jedynym warunkiem wymaganym przez przepisy ustawy o podatku akcyzowym, jest ujęcie zużycia technologicznego wyrobów akcyzowych w ewidencji składu podatkowego - jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 10, 11, 12 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
•wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
•skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
•podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
•procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 20, pod kodem CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.
W myśl art. 3 ustawy:
1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W tym miejscu należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 4 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.
Natomiast w myśl art. 5 ustawy Ordynacja podatkowa:
Zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, (…).
Wg art. 40 ust. 1 pkt 1 lit.a ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.
Na mocy art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Stosownie do art. 45 ust. 1 i 2 ustawy:
1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Jak stanowi art. 138a ust. 1 ustawy:
W myśl art. 138a ust. 3 ustawy:
Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:
1)ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:
a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
b)nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:
- wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,
- wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
2)ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;
3)ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:
a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
b)od których została zapłacona akcyza,
c)zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
d)opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
4)wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;
5)ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;
6)ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o e-DD;
7)ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
Na mocy § 2 ust. 1, 2 i 3 RozporządzenieMinistra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy z dnia 11 czerwca 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1150 ze zm.):
1.Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138l ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.
2.Dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.
3.Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.
Jak stanowi § 8 pkt 3 rozporządzenia:
Ewidencja, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy, dotycząca wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach, zawiera dane dotyczące wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów, obejmujące:
a)nazwy zużytych wyrobów akcyzowych wraz z kodami Nomenklatury Scalonej (CN) i informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu oraz nazwy wyrobów z nich wyprodukowanych wraz z kodami Nomenklatury Scalonej (CN),
b)ilości wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania innych wyrobów w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
c)datę zużycia wyrobów akcyzowych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,
d)imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny, używany w państwie zamieszkania albo siedziby, właściciela wyrobów akcyzowych wyprodukowanych innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
e)kwotę podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych zużytych, którego pobór został zawieszony.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy na terenie kraju, gdzie głównym przedmiotem jej działalności jest produkcja alkoholu etylowego.
Spółka planuje rozszerzyć swoją ofertę biznesową w zakresie obrotu produktami ropopochodnymi w tym olejem klasyfikowanym do kodu CN 2710 19 29.
Część nabytego oleju, w wyjątkowych sytuacjach, może zostać zużyta na potrzeby technologiczne instalacji produkcyjnej, wyłącznie w celu uzyskania ciepła potrzebnego dla funkcjonowania (podtrzymania ruchu technologicznego) instalacji produkcyjnej alkoholu etylowego.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w przypadku zużyć technologicznych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, powstaje obowiązek zapłaty akcyzy a także ujęcia przedmiotowego zużycia jedynie w ewidencji.
Aby odpowiedzieć na Państwa pytania, należy w pierwszej kolejności wskazać, że co do zasady zużycie wyrobów akcyzowych powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, nawet jeżeli jest dokonywane w składzie podatkowym. W takim przypadku, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku określonym w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy i skutkować będzie zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i przekształceniem obowiązku podatkowego w skonkretyzowane zobowiązanie podatkowe. Jednocześnie z dniem zużycia wyrobu powstanie obowiązek wpłaty dziennej akcyzy w związku z tą czynnością i podatnikiem w takim przypadku staje się podmiot prowadzący skład podatkowy.
Niemniej ustawodawca przewiduje także zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące brakiem powstania zobowiązania podatkowego i wygaśnięciem obowiązku podatkowego, w przypadku gdy wyrób akcyzowy zostanie zużyty do produkcji innego wyrobu akcyzowego – będzie składnikiem/komponentem nowo wyprodukowanego wyrobu akcyzowego. Mechanizm ten ma za zadanie zachowanie jednokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych. Należy bowiem zauważyć, że w takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje zasadniczo w odniesieniu do wyrobu akcyzowego wytworzonego z udziałem surowca stanowiącego wyrób akcyzowy (por. komentarz do art. 42 ustawy o podatku akcyzowym: M. Zimny, Komentarz Akcyza, CH Beck; M. Kałka, U. Ksieniewicz, Podatek Akcyzowy Komentarz, Unimex; wyrok WSA w Poznaniu z 18.02.2021 r., sygn. akt III SA/Po 492/20).
Zaznaczyć ponadto należy, że brak zobowiązania do zapłaty akcyzy występuje nie tylko w sytuacji, gdy wyroby akcyzowe stanowią składnik/komponent wyrobu końcowego, ale również w sytuacji, kiedy wyroby akcyzowe są zużywane w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji innego wyrobu akcyzowego.
Zatem także w sytuacji zużycia wyrobu akcyzowego objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy, do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu, względem zużywanego wyrobu akcyzowego następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, przy czym zużycie to nie skutkuje powstaniem zobowiązania podatkowego, a powstały wcześniej względem zużywanego wyrobu obowiązek podatkowy wygasa.
O ile ustalenie zużycia danego wyrobu akcyzowego bezpośrednio jako składnik do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego nie powinno budzić większych wątpliwości, to zakwalifikowanie zużycia wyrobu akcyzowego wykorzystanego w ramach procesów służących bezpośredniej produkcji wyrobów akcyzowych, wymaga każdorazowej analizy okoliczności faktycznych pod kątem oceny czy dany wyrób akcyzowy jest rzeczywiście zużywany w procesie bezpośrednio służącym produkcji.
Jak wynika z opisu sprawy, w wyjątkowych sytuacjach, część oleju (nabytego uprzednio po uzyskaniu stosownego zezwolenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy), może zostać zużyta na potrzeby technologiczne instalacji produkcyjnej, wyłącznie w celu uzyskania ciepła potrzebnego dla funkcjonowania instalacji produkcyjnej alkoholu etylowego – zużycie technologiczne służyć będzie wyłącznie produkcji wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego).
W świetle powyższego opisane zużycie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem Państwa wątpliwości wpisuje się w wyłączenie o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, a tym samym zużycie objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy przedmiotowego oleju w składzie podatkowym, nie będzie skutkować powstaniem zobowiązania podatkowego, a powstały na wcześniejszym etapie względem tego wyrobu obowiązek podatkowy wygaśnie.
Zaznaczyć w tym miejscu jednak należy, że niezasadnie utożsamiają Państwo we własnym stanowisku pojęcie obowiązku podatkowego ze zobowiązaniem podatkowym, jak i niezasadnie stwierdzają, że opisane we wniosku zużycie nie będzie powodowało zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. W analizowanej sprawie, na skutek zużycia wyrobu akcyzowego objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy nastąpi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy ale nie będzie ono skutkować koniecznością uiszczenia przez Państwa akcyzy – zobowiązania podatkowego, a sam obowiązek podatkowy wygaśnie.
Podsumowując, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego nie będziecie Państwo zobowiązani do zapłaty podatku z tytułu zużycia w składzie podatkowym oleju objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy, który w pewnych sytuacjach zostanie zużyty w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji alkoholu etylowego. Niemniej nie można podzielić Państwa argumentacji, że w tej sytuacji nie dojdzie do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Co prawda stanowisko to prowadzi do tego samego skutku podatkowego w postaci wyłączenia z obowiązku zapłaty akcyzy od zużytego w składzie podatkowym wyrobu akcyzowego w świetle uregulowań art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, przy czym z uwagi na treść Państwa pytania nr 1, stanowisko w tym zakresie należy całościowo uznać za nieprawidłowe.
Podzielić natomiast należy Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2.
Z uwagi na opisane we wniosku okoliczności opisu zdarzania przyszłego, w tym dotyczących planowanego rozszerzenia działalności po uzyskaniu stosownego zezwolenia i możliwość zastosowania wyłączenia z obowiązku zapłaty akcyzy na podstawie uregulowań art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, a tym samym braku obowiązków deklaracyjnych w tym zakresie, co do zasady będziecie Państwo zobowiązani do odpowiedniego ujęcia opisanego zużycia w prowadzonej ewidencji składu podatkowego, w oparciu o przepisy ustawy i wydanego na jej podstawie rozporządzenia ws. ewidencji.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznać należy za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Odnosząc się do powołanego przez Państwa w stanowisku wyroku sądu należy zauważyć, że wyrok ten dotyczył nieobowiązującej już ustawy o podatku akcyzowym z 2004 r.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zastrzega się, że powyższa ocena odnosi się wyłącznie do zagadnień poruszonych w treści sformułowanych we wniosku pytań i treści przedstawionych okoliczności zdarzenia przyszłego. Inne kwestie poruszone we wniosku i nieobjęte tymi pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności przedmiotem interpretacji nie były obowiązki wynikające z odrębnych regulacji, możliwość oraz zasadność stosowania zerowej stawki akcyzy jak i szczegółowy sposób prowadzenia ewidencji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
- Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right