Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.525.2022.2.KK
Brak podlegania opodatkowaniu czynności zwrotu Wspólnikowi Spółki nieruchomości zabudowanej oraz brak obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową lub modernizacją budynków i budowli.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
-prawidłowe – w zakresie braku podlegania opodatkowaniu czynności zwrotu Wspólnikowi Spółki budynku portierni, garażu 5-cio boksowego, garażu 2 boksowego, utwardzenia placu i drogi wewnętrznej, ogrodzenia posesji, sieci wodociągowej wewnętrznej, sieci energetycznej wewnętrznej, instalacji wewnętrznej centralnego ogrzewania,
-nieprawidłowe – w zakresie braku podlegania opodatkowaniu czynności zwrotu Wspólnikowi Spółki budynku magazynowo-socjalnego, garażu 7-mio boksowego, sieci kanalizacyjnej wewnętrznej, sieci gazowej wewnętrznej, instalacji wewnętrznej telewizji przemysłowej, instalacji wewnętrznej systemu alarmowego,
-prawidłowe – w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową lub modernizacją budynku magazynowo-socjalnego, garażu 7-mio boksowego, sieci kanalizacyjnej wewnętrznej, sieci gazowej wewnętrznej, instalacji wewnętrznej telewizji przemysłowej, instalacji wewnętrznej systemu alarmowego.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie:
-braku podlegania opodatkowaniu czynności zwrotu Wspólnikowi Spółki budynku portierni, budynku magazynowo-socjalnego, garażu 5-cio boksowego, garażu 7-mio boksowego, garażu 2 boksowego, utwardzenia placu i drogi wewnętrznej, ogrodzenia posesji, sieci wodociągowej wewnętrznej, sieci kanalizacyjnej wewnętrznej, sieci energetycznej wewnętrznej, instalacji wewnętrznej centralnego ogrzewania, sieci gazowej wewnętrznej, instalacji wewnętrznej telewizji przemysłowej, instalacji wewnętrznej systemu alarmowego,
-braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową lub modernizacją budynku magazynowo-socjalnego, garażu 7-mio boksowego, sieci kanalizacyjnej wewnętrznej, sieci gazowej wewnętrznej, instalacji wewnętrznej telewizji przemysłowej, instalacji wewnętrznej systemu alarmowego.
Uzupełnili go Państwo pismem z 19 grudnia 2022 r. (wpływ 20 grudnia 2022 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie pismem z 23 stycznia 2023 (wpływ 24 stycznia 2023 r.) i pismem z 25 stycznia 2023 r. (wpływ 26 stycznia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 25 stycznia 2023 r.)
Spółka jawna prowadząca działalność pod firmą: (...), zwana dalej „Spółką”, „Stroną”, „Podatnikiem” lub „Wnioskodawcą”, aktualnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu lokali użytkowych. Spółka jawna została wpisana (...) kwietnia 2003 r. do Krajowego Rejestru Sądowego. W dniu wpisania Spółki do KRS jej wspólnikami byli małżonkowie A (zmarł (...) stycznia 2021 r.) i B oraz ich syn C. Aktualnie na dzień składania wniosku, wspólnikami Spółki są dwie osoby fizyczne, B oraz C.
Strona jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania w zakresie podatku od towarów i usług deklaracji miesięcznych.
Spółka jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkami oraz budowlami (…), zwanej dalej w skrócie „nieruchomością zabudowaną”. Opisane powyżej budynki i budowle znajdują się na działce numer 1, obręb (…), o powierzchni 2.920,00 m2, położonej w (…), dla której to nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta przez Sąd Rejonowy w (…), o numerze (…). Są to następujące budynki:
1)budynek portierni, o powierzchni 9,30 m2,
2)budynek magazynowo-socjalny o powierzchni 289,60 m2, zwany także budynkiem produkcyjnym,
3)garaż 5-cio boksowy, o powierzchni 87,00 m2,
4)garaż 7-mio boksowy, o powierzchni 128,00 m2,
5)garaż 2 boksowy, o powierzchni 102,70 m2.
Wskazać należy, iż minęło już ponad 2 (dwa) lata od ich pierwszego zasiedlenia. Powyżej opisane budynki zostały przyjęte do użytkowania 28 maja 2003 r.
Nadto na działce nr 1 w (…) znajdują się następujące budowle, a mianowicie:
1)utwardzenie placu i drogi wewnętrznej, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
2)ogrodzenie posesji, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
3)sieć wodociągowa wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
4)sieć kanalizacyjna wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
5)sieć energetyczna wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
6)instalacja wewnętrzna centralnego ogrzewania wewnętrzna, budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
7)sieć gazowa wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 30 kwietnia 2009 r.,
8)instalacja wewnętrzna telewizji przemysłowej, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 24 kwietnia 2004 r.,
9)instalacja wewnętrzna systemu alarmowego zakładu, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 20 marca 2009 r.
Wskazać należy, iż upłynęły ponad 2 lata od przyjęcia ww. budowli do użytkowania przez Spółkę.
Były wspólnik Spółki, zmarły A, był właścicielem prawa wieczystego użytkowania powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej i za zgodą wspólników wniósł ww. prawo jako wkład do Spółki 28 maja 2003 r., sporządzając na tą okoliczność akt notarialny. 3 lipca 2014 r. Prezydent Miasta (…) na wniosek Spółki przekształcił prawo wieczystego użytkowania działki nr 1 w prawo własności.
Czynność wniesienia wkładu 28 maja 2003 r. nie została udokumentowana przez A fakturą VAT z wyszczególnionym na niej podatkiem naliczonym.
Opisana nieruchomość zabudowana była wykorzystywana do roku 2021 przez Spółkę do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie produkcji artykułów dziewiarskich. Aktualnie poszczególne budynki są przez Spółkę wynajmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W okresie od 28 maja 2003 r. do dnia sporządzenia wniosku, Spółka dokonała odliczenia od podatku należnego następujących kwot podatku naliczonego związanego z rozbudową lub modernizacją budynków i budowli oraz budową budowli znajdujących się na powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej, zwanych dalej w skrócie „budową”, „ulepszeniami” lub „modernizacją” budynków i budowli, znajdujących się na powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej, a mianowicie:
1)nazwa środka trwałego: budynek magazynowo-socjalny, zwany też budynkiem produkcyjnym:
-wartość początkowa: (...) zł,
-zakres modernizacji: budowa w budynku magazynowo-socjalnym zbiornika,
-wartość ulepszenia: (...) zł,
-data przyjęcia przez Stronę do użytkowania ulepszenia: 18 kwietnia 2017 r.,
-wartość ogółem podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego w roku 2017: (...) zł,
2)nazwa środka trwałego: garaż 7-mio boksowy:
-wartość początkowa środka trwałego: (...) zł,
-zakres modernizacji (ulepszenia): rozbudowa garażu,
-wartość ulepszenia: (...) zł,
-data przyjęcia przez Stronę ulepszenia do użytkowania: 31 marca 2010 r.,
-wartość ogółem podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego w roku 2010: (...) zł,
3)nazwa budowli: sieć kanalizacyjna wewnętrzna:
-wartość budowli: (...) zł,
-ulepszenie: rozbudowa sieci kanalizacyjnej wewnętrznej,
-wartość ulepszenia: (...) zł,
-data przyjęcia przez Stronę ulepszenia do użytkowania: 4 listopada 2008 r.,
-wartość ogółem podatku naliczonego odliczonego w roku 2008 od podatku należnego: (...) zł,
4)nazwa budowli: instalacja wewnętrzna telewizji przemysłowej:
-wartość budowli: (...) zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania: 25 czerwca 2004 r.,
-ogółem wartość podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2004 r.: (...) zł,
5)nazwa budowli: instalacja wewnętrzna systemu alarmowego zakładu:
-wartość początkowa budowli: (...) zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania: 20 marca 2009 r.,
-ogółem wartość podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2009 r.: (...) zł,
6)nazwa środka trwałego: sieć gazowa wewnętrzna:
-wartość początkowa budowli: (...) zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania: 30 kwietnia 2009 r.,
-ogółem wartość podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2009 r.: (...) zł.
Po śmierci wspólnika Spółki A, dalej w skrócie zwanego zmarłym wspólnikiem Spółki, 24 marca 2021 r. został sporządzony przez notariusza w formie aktu notarialnego protokół dziedziczenia w trybie art. 95 ustawy z 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1192), na podstawie którego to protokołu B (żona wspólnika), C (syn wspólnika) oraz D (córka wspólnika) przyjęli z dobrodziejstwem inwentarza spadek po A – wspólniku Spółki oraz uzyskali powyżej opisany spadek w częściach równych po 1/3 udziału w spadku po zmarłym wspólniku Spółki.
16 listopada 2021 r. spadkobiercy A dokonali, sporządzając akt notarialny przez notariusza, częściowego działu spadku po zmarłym wspólniku Spółki A, w ramach którego podziału wspólnik Spółki B uzyskała prawo do całości w praw w Spółce (w tym do wkładu w postaci nieruchomości zabudowanej) po zmarłym mężu A.
Wspólnicy Spółki w osobach, B i C, w przyszłości zamierzają dokonać likwidacji spółki jawnej. Przed likwidacją spółki jawnej, Spółka zamierza podjąć uchwałę w roku 2023 oraz zwrócić wspólnikowi Spółki B w roku 2023, wkład w postaci nieruchomości zabudowanej w (…), sporządzając w tym zakresie stosowny akt notarialny.
Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 25 stycznia 2023 r.)
1.Czy w przyszłości zwrot Wspólnikowi Spółki przez Wnioskodawcę, wkładu nieruchomości zabudowanej będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2.Czy w przyszłości, w miesiącu dokonania zwrotu Wspólnikowi Spółki przez Wnioskodawcę, wkładu – nieruchomości zabudowanej – będzie spoczywał na Spółce obowiązek korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową lub z modernizacją budynków oraz budowli znajdujących się na nieruchomości zabudowanej, odliczonego od podatku należnego za poszczególne miesiące rozliczeniowe danego okresu rozliczeniowego?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 25 stycznia 2023 r.)
Ad 1.
Zdaniem Strony, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwrot Wspólnikowi Spółki jawnej wkładu w postaci nieruchomości zabudowanej nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dlatego też reasumując powyższe należy uznać, iż w przyszłości zwrot Wspólnikowi Spółki przez Wnioskodawcę wkładu – nieruchomości zabudowanej – nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad 2.
Co do zasady, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik VAT czynny w przypadku nieruchomości zobowiązany jest do korekty podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy, jeżeli nie minęło 10 lat licząc od daty dokonania odliczenia lub gdy wartość ulepszenia nie przekracza 15.000,00.
W przypadku garażu 7-mio boksowego, powyżej opisany okres 10 letni minął, a w przypadku nakładów na ulepszenie budowli oraz budowę budowli i w przypadku wydatków na modernizację budynku magazynowo-socjalnego, wartość ww. wydatków nie przekroczyła 15.000,00 zł.
W przypadku zwrotu Wspólnikowi Spółki nieruchomości, korekta podatku naliczonego nie będzie dotyczyła żadnego z wydatków związanych z modernizacją budynków i budowli znajdujących na ww. nieruchomości zabudowanej w (…).
Dlatego też reasumując powyższe, należy uznać, iż w przyszłości w miesiącu dokonania zwrotu Wspólnikowi Spółki przez Wnioskodawcę, wkładu – nieruchomości zabudowanej – nie będzie spoczywał na Wnioskodawcy obowiązek korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową lub z modernizacją budynków oraz budowli znajdujących się na nieruchomości zabudowanej, odliczonego od podatku należnego za poszczególne miesiące rozliczeniowe danego okresu rozliczeniowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
-prawidłowe – w zakresie braku podlegania opodatkowaniu czynności zwrotu Wspólnikowi Spółki budynku portierni, garażu 5-cio boksowego, garażu 2 boksowego, utwardzenia placu i drogi wewnętrznej, ogrodzenia posesji, sieci wodociągowej wewnętrznej, sieci energetycznej wewnętrznej, instalacji wewnętrznej centralnego ogrzewania,
-nieprawidłowe – w zakresie braku podlegania opodatkowaniu czynności zwrotu Wspólnikowi Spółki budynku magazynowo-socjalnego, garażu 7-mio boksowego, sieci kanalizacyjnej wewnętrznej, sieci gazowej wewnętrznej, instalacji wewnętrznej telewizji przemysłowej, instalacji wewnętrznej systemu alarmowego,
-prawidłowe – w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową lub modernizacją budynku magazynowo-socjalnego, garażu 7-mio boksowego, sieci kanalizacyjnej wewnętrznej, sieci gazowej wewnętrznej, instalacji wewnętrznej telewizji przemysłowej, instalacji wewnętrznej systemu alarmowego.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy :
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z powyższych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą tych towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy.
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.
Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z wniosku wynika, że Spółka aktualnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu lokali użytkowych. Spółka jawna została wpisana 7 kwietnia 2003 r. do Krajowego Rejestru Sądowego. W dniu wpisania Spółki do KRS jej wspólnikami byli małżonkowie A (zmarł (...) stycznia 2021 r.) i B oraz ich syn C. Aktualnie na dzień składania wniosku, wspólnikami Spółki są dwie osoby fizyczne, B oraz C.
Strona jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania w zakresie podatku od towarów i usług deklaracji miesięcznych.
Spółka jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkami oraz budowlami w (…), zwanej dalej w skrócie „nieruchomością zabudowaną”. Opisane powyżej budynki i budowle znajdują się na działce numer 1, obręb (…), o powierzchni 2.920,00 m2, położonej w (…), dla której to nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta przez Sąd Rejonowy w (…), o numerze (…). Są to następujące budynki:
1) budynek portierni, o powierzchni 9,30 m2,
2)budynek magazynowo-socjalny o powierzchni 289,60 m2, zwany także budynkiem produkcyjnym,
3)garaż 5-cio boksowy, o powierzchni 87,00 m2,
4)garaż 7-mio boksowy, o powierzchni 128,00 m2,
5)garaż 2 boksowy, o powierzchni 102,70 m2.
Minęło już ponad 2 (dwa) lata od ich pierwszego zasiedlenia. Powyżej opisane budynki zostały przyjęte do użytkowania 28 maja 2003 r.
Nadto na działce nr 1 w (…) znajdują się następujące budowle, a mianowicie:
1)utwardzenie placu i drogi wewnętrznej, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
2)ogrodzenie posesji, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
3)sieć wodociągowa wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
4)sieć kanalizacyjna wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
5)sieć energetyczna wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
6)instalacja wewnętrzna centralnego ogrzewania wewnętrzna, budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
7)sieć gazowa wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 30 kwietnia 2009 r.,
8)instalacja wewnętrzna telewizji przemysłowej, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 24 kwietnia 2004 r.,
9)instalacja wewnętrzna systemu alarmowego zakładu, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 20 marca 2009 r.
Upłynęły ponad 2 lata od przyjęcia ww. budowli do użytkowania przez Spółkę.
Były wspólnik Spółki, zmarły A, był właścicielem prawa wieczystego użytkowania powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej i za zgodą wspólników wniósł ww. prawo jako wkład do Spółki 28 maja 2003 r., sporządzając na tą okoliczność akt notarialny. 3 lipca 2014 r. Prezydent Miasta na wniosek Spółki przekształcił prawo wieczystego użytkowania działki nr 1 w prawo własności.
Czynność wniesienia wkładu 28 maja 2003 r. nie została udokumentowana przez A fakturą VAT z wyszczególnionym na niej podatkiem naliczonym.
Opisana nieruchomość zabudowana była wykorzystywana do roku 2021 przez Spółkę do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie produkcji artykułów dziewiarskich. Aktualnie poszczególne budynki są przez Spółkę wynajmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W okresie od 28 maja 2003 r. do dnia sporządzenia wniosku, Spółka dokonała odliczenia od podatku należnego następujących kwot podatku naliczonego związanego z rozbudową lub modernizacją budynków i budowli oraz budową budowli znajdujących się na powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej, zwanych dalej w skrócie „budową”, „ulepszeniami” lub „modernizacją” budynków i budowli, znajdujących się na powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej, a mianowicie:
1)nazwa środka trwałego: budynek magazynowo-socjalny, zwany też budynkiem produkcyjnym:
-wartość początkowa: (...) zł,
-zakres modernizacji: budowa w budynku magazynowo-socjalnym zbiornika,
-wartość ulepszenia: (...) zł,
-data przyjęcia przez Stronę do użytkowania ulepszenia: 18 kwietnia 2017 r.,
-wartość ogółem podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego w roku 2017: (...) zł,
2)nazwa środka trwałego: garaż 7-mio boksowy:
-wartość początkowa środka trwałego: (...) zł,
-zakres modernizacji (ulepszenia): rozbudowa garażu,
-wartość ulepszenia: (...) zł,
-data przyjęcia przez Stronę ulepszenia do użytkowania: 31 marca 2010 r.,
-wartość ogółem podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego w roku 2010: (...) zł,
3)nazwa budowli: sieć kanalizacyjna wewnętrzna:
-wartość budowli: (...) zł,
-ulepszenie: rozbudowa sieci kanalizacyjnej wewnętrznej,
-wartość ulepszenia: (...) zł,
-data przyjęcia przez Stronę ulepszenia do użytkowania: 4 listopada 2008 r.,
-wartość ogółem podatku naliczonego odliczonego w roku 2008 od podatku należnego: (...) zł,
4)nazwa budowli: instalacja wewnętrzna telewizji przemysłowej:
-wartość budowli: (...) zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania: 25 czerwca 2004 r.,
-ogółem wartość podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2004 r.: (...) zł,
5)nazwa budowli: instalacja wewnętrzna systemu alarmowego zakładu:
-wartość początkowa budowli: (...) zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania: 20 marca 2009 r.,
-ogółem wartość podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2009 r.: (...) zł,
6)nazwa środka trwałego: sieć gazowa wewnętrzna:
-wartość początkowa budowli: (...) zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania: 30 kwietnia 2009 r.,
-ogółem wartość podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2009 r.: (...) zł.
Po śmierci wspólnika Spółki A, dalej w skrócie zwanego zmarłym wspólnikiem Spółki, 24 marca 2021 r. został sporządzony przez notariusza w formie aktu notarialnego protokół dziedziczenia w trybie art. 95 ustawy z 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie, na podstawie którego to protokołu B (żona wspólnika), C (syn wspólnika) oraz D (córka wspólnika) przyjęli z dobrodziejstwem inwentarza spadek po A – wspólniku Spółki oraz uzyskali powyżej opisany spadek w częściach równych po 1/3 udziału w spadku po zmarłym wspólniku Spółki.
16 listopada 2021 r. spadkobiercy A dokonali, sporządzając akt notarialny przez notariusza, częściowego działu spadku po zmarłym wspólniku Spółki A, w ramach którego podziału wspólnik Spółki B uzyskała prawo do całości w praw w Spółce (w tym do wkładu w postaci nieruchomości zabudowanej) po zmarłym mężu A.
Wspólnicy Spółki w osobach, B i C, w przyszłości zamierzają dokonać likwidacji spółki jawnej. Przed likwidacją spółki jawnej, Spółka zamierza podjąć uchwałę w roku 2023 oraz zwrócić wspólnikowi Spółki B w roku 2023, wkład w postaci nieruchomości zabudowanej w (…), sporządzając w tym zakresie stosowny akt notarialny.
Wątpliwości Spółki w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy w przyszłości zwrot Wspólnikowi Spółki przez Wnioskodawcę, wkładu nieruchomości zabudowanej będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie – co istotne – czynność zwrotu przedmiotowej nieruchomości zabudowanej będzie mieć charakter nieodpłatny. Spółka nie uzyska żadnych korzyści majątkowych z tytułu zwrotu nieruchomości do majątku prywatnego Wspólnika. Zatem czynność przeniesienia własności majątku rzeczowego (nieruchomości zabudowanej) tej Spółki nastąpi bez jakiejkolwiek odpłatności, tj. zostanie wykonana bez wynagrodzenia.
Jednakże, zgodnie z powyższymi unormowaniami, w pewnych ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatną dostawę towarów należy uznać za spełniającą definicję odpłatnej dostawy towarów, która na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z powołanego wyżej art. 7 ust. 2 ustawy, czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, jest także przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem, aby doszło do uznania czynności nieodpłatnego przekazania towarów za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
•dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,
•przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,
•przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar (lub jego części składowe), w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu, imporcie lub wytworzeniu.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że były wspólnik Spółki, zmarły A, był właścicielem prawa wieczystego użytkowania powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej i za zgodą wspólników wniósł ww. prawo jako wkład do Spółki 28 maja 2003 r., sporządzając na tą okoliczność akt notarialny. Czynność wniesienia wkładu 28 maja 2003 r. nie została udokumentowana przez A fakturą VAT z wyszczególnionym na niej podatkiem naliczonym. W odniesieniu do następujących budynków i budowli:
-budynek portierni, o powierzchni 9,30 m2,
-garaż 5-cio boksowy, o powierzchni 87,00 m2,
-garaż 2 boksowy, o powierzchni 102,70 m2.
-utwardzenie placu i drogi wewnętrznej,
-ogrodzenie posesji,
-sieć wodociągowa wewnętrzna,
-sieć energetyczna wewnętrzna,
-instalacja wewnętrzna centralnego ogrzewania,
Wnioskodawcy nie przysługiwało, w całości ani w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem, zwrot Wspólnikowi ww. budynków i budowli, nie będzie mieścił się w pojęciu dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy. Nie zostaną bowiem spełnione wszystkie przesłanki wynikające z tego przepisu – nastąpi nieodpłatne przekazanie ww. budynków i budowli Wspólnikowi, przedmiotem przekazania będzie towar (budynki i budowle) należące do przedsiębiorstwa (Spółki), jednakże przy ich nabyciu Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. A zatem czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, zwrot Wspólnikowi Spółki następujących budynków i budowli:
-budynek portierni, o powierzchni 9,30 m2,
-garaż 5-cio boksowy, o powierzchni 87,00 m2,
-garaż 2 boksowy, o powierzchni 102,70 m2.
-utwardzenie placu i drogi wewnętrznej,
-ogrodzenie posesji,
-sieć wodociągowa wewnętrzna,
-sieć energetyczna wewnętrzna,
-instalacja wewnętrzna centralnego ogrzewania,
nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tej części jest prawidłowe.
Natomiast zwrot Wspólnikowi:
- budynku magazynowo-socjalnego,
-garażu 7-mio boksowego,
-sieci kanalizacyjnej wewnętrznej,
-instalacji wewnętrznej telewizji przemysłowej,
-instalacji wewnętrznej systemu alarmowego zakładu,
-sieci gazowej wewnętrznej,
będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak bowiem wynika z opisu sprawy, w okresie od 28 maja 2003 r. do dnia sporządzenia wniosku, Spółka dokonała odliczenia od podatku należnego kwot podatku naliczonego związanego z budową, rozbudową lub modernizacją ww. budynków i budowli znajdujących się na powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej.
Zatem skoro Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku naliczonego związanego z budową, rozbudową lub modernizacją ww. budynków i budowli, to znaczy, że Spółka uznała, że takie prawo jej przysługiwało w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie produkcji artykułów dziewiarskich. W konsekwencji, nieodpłatne przekazanie Wspólnikowi Spółki tych budynków i budowli będzie stanowiło czynność, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, a tym samym jako dostawa towarów będzie podlegało opodatkowaniu.
W konsekwencji należy stwierdzić, że zwrot Wspólnikowi Spółki:
budynku magazynowo-socjalnego,
- garażu 7-mio boksowego,
-sieci kanalizacyjnej wewnętrznej,
-instalacji wewnętrznej telewizji przemysłowej,
-instalacji wewnętrznej systemu alarmowego zakładu,
-sieci gazowej wewnętrznej,
będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, stanowisko Spółki w ww. zakresie jest nieprawidłowe.
Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w przyszłości, w miesiącu dokonania zwrotu Wspólnikowi Spółki przez Wnioskodawcę, wkładu – nieruchomości zabudowanej – będzie spoczywał na Spółce obowiązek korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową lub z modernizacją budynków oraz budowli znajdujących się na nieruchomości zabudowanej, odliczonego od podatku należnego za poszczególne miesiące rozliczeniowe danego okresu rozliczeniowego.
Odnosząc się do kwestii korekty podatku naliczonego wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do cytowanego wyżej przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Na mocy art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W świetle art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1)opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na macy art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Zgodnie z art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że podatnik jest zobowiązany, co do zasady, dokonać korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych (np. ze związanych z czynnościami nie dającymi prawa do odliczenia na związane z czynnościami opodatkowanymi), wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy lub podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona na dany rok.
Wskazać należy, że w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług z przeznaczeniem do przyszłego wykorzystywania ich do wykonywania czynności opodatkowanych wówczas co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje na bieżąco na etapie realizacji zadań inwestycyjnych, stosownie do uregulowań art. 86 ustawy, jednakże w przypadku zmiany przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z czynnościami zwolnionymi od podatku, podatnik ma obowiązek zweryfikować uprzednio odliczony podatek naliczony w oparciu o postanowienia art. 91 ustawy.
W tym miejscu wskazać należy, że poszczególne wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie budynków/budowli (poszczególne ulepszenia), które wynosiły co najmniej 15.000 zł stanowią towary i usługi, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji i podlegają 10-letniemu okresowi korekty. 10-letni okres korekty rozpoczyna swój bieg od roku, w którym środki trwałe (ulepszenia) o wartości wynoszącej co najmniej 15.000 zł zostały oddane do użytkowania, a roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Natomiast jeżeli poszczególne wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie budynków/budowli (poszczególne ulepszenia), były niższe niż 15.000 zł, nie podlegają 10-letniemu okresowi korekty tylko korygowane są na bieżąco.
Powołany wyżej przepis art. 91 ust. 7b ustawy dotyczy m.in. środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł i stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c. Jednocześnie art. 91 ust. 7c ustawy stanowi, że jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia ww. środków trwałych, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Ponadto korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
W analizowanej sprawie wartość nakładów na:
- budynek magazynowo-socjalny,
-garaż 7-mio boksowy,
-sieć kanalizacyjną wewnętrzną,
-instalację wewnętrzną telewizji przemysłowej,
-instalację wewnętrzną systemu alarmowego zakładu,
-sieć gazową wewnętrzną,
nie przekroczyła 15.000 zł. Jednocześnie w odniesieniu do tych środków trwałych od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano je do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy. Zatem Wnioskodawca w związku ze zwrotem ww. budynków i budowli Wspólnikowi, nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT odliczonego od wydatków związanych z budową, ulepszeniem lub modernizacją ww. budynków i budowli.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności analizowanej sprawy należy stwierdzić, że w przyszłości, w miesiącu dokonania zwrotu Wspólnikowi Spółki przez Wnioskodawcę, wkładu – nieruchomości zabudowanej – nie będzie spoczywał na Spółce obowiązek korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową lub z modernizacją budynków oraz budowli znajdujących się na nieruchomości zabudowanej (budynku magazynowo-socjalnego, garażu 7-mio boksowego, sieci kanalizacyjnej wewnętrznej, instalacji wewnętrznej telewizji przemysłowej, instalacji wewnętrznej systemu alarmowego zakładu, sieci gazowej wewnętrznej), odliczonego od podatku należnego za poszczególne miesiące rozliczeniowe danego okresu rozliczeniowego.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2561 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2561 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right