Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.598.2022.4.JG
Rejestracja podatnika podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz obowiązek dokonania korekty.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
7 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rejestracji podatnika podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz obowiązku dokonania korekty. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 stycznia 2023 r. (wpływ 24 stycznia 2023 r.).
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:
Pani M. T.
(...)
2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:
·Pan J. M.
(...);
·Pani E. M.
(…);
·Pani N. T.
(…);
·Pan W. T.
(…).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Posiada Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”). Jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”). Na dzień złożenia wniosku, pozostaje Pani w związku małżeńskim, w małżeństwie obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej.
Od 1 stycznia 2018 r. prowadzi Pani rodzinne gospodarstwo rolne („Rodzinne Gospodarstwo Rolne”) w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 2052), („ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego”) wraz z mężem (W. T.) i rodzicami (E. M. i J. M.).
Rodzinne Gospodarstwo Rolne prowadzone jest w czterech wolnostojących obiektach, w skład których wchodzą: (1) Hala nr 1 („Hala 1”) położona na nieruchomościach - działki ewidencyjne nr 1 oraz nr 2; (2) Hala nr 2 („Hala 2”) położona na nieruchomości - działki ewidencyjne nr 1 oraz nr 2; (3) Hala nr 3 („Hala 3”) położona na nieruchomości - działki ewidencyjne nr 3 oraz nr 4 (łącznie: „Hale”) oraz (4) budynek biurowy („Budynek Biurowy”) położony na nieruchomości - działka ewidencyjna nr 1. Całość usytuowana jest na terenie wsi (...), ww. hale mają zasadniczo zbliżoną powierzchnię.
Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie była i nie jest większa niż 300 ha. Głównym przedmiotem Pani działalności w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym jest produkcja pieczarek. Działalność rolnicza prowadzona w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym przez Panią oraz członków Pani rodziny - na gruncie podatku PIT - jest klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej.
Nieruchomość - działki ewidencyjne, na których posadowione są Hala 1, Hala 2 i Budynek Biurowy (nr 1 i nr 2) należą do:
1) udział ½ - Pani oraz Pani małżonka, na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej, oraz
2) udział ½ - małżeństwa E. M. i J. M., którzy są Pani rodzicami - na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej.
Nieruchomość - działki ewidencyjne, na których posadowiona jest Hala 3 (nr 3 oraz nr 4) należą do Pani oraz Pani małżonka, na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej.
Pani - podobnie jak każdy członek Pani rodziny, z którym Pani prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne - była i jest uprawniona do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy jest uprawniony do ¼ udziału w zysku). W 2021 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające - odrębnie - na Panią oraz poszczególnych członków rodziny nie przekroczyły równowartości w walucie polskiej 2.000.000 Euro.
W 2022 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające - odrębnie - na Panią oraz poszczególnych członków rodziny nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.000.000 Euro.
Pani - podobnie jak każdy członek Pani rodziny, z którym Pani prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne w 2021 r. oraz 2022 r. nie prowadzili i nie prowadzą innych gospodarstw rolnych niż Rodzinne Gospodarstwo Rolne.
W 2021 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego przekroczyły równowartość w walucie polskiej 2.000.000 Euro, przy czym nie przekroczono 2.000.000 Euro na członka Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.
W 2022 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2.000.000 Euro, przy czym nie przekroczą 2.000.000 Euro na członka Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.
Pani wraz z pozostałymi członkami rodziny, z którymi prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne rozważają, aby w 2023 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne - poza Panią oraz Pani małżonkiem i rodzicami – prowadziła Pani i Pani męża córka – N. T. Łączna powierzchnia użytków rolnych w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym nie zmieni się, tj. nie będzie większa niż 300 ha.
Jeśli Rodzinne Gospodarstwo Rolne - poza Panią oraz Pani małżonkiem i rodzicami - będzie prowadziła Pani i męża córka – N. T., Pani - podobnie jak każdy członek Pani rodziny, z którym Pani będzie prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne - będzie uprawniona do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy będzie uprawniony do 1/5 udziału w zysku).
W 2021 r. oraz 2022 r. Pani córka – N. T. - nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej. W 2021 r. oraz 2022 r. Pani córka – N. T. - nie prowadziła i nie prowadzi gospodarstwa rolnego.
Jest Pani podatnikiem czynnym podatku VAT. Od rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego członkowie Pani rodziny, tj. małżonek oraz rodzice, nie dokonali zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT, oraz wybrali Panią jako podatnika podatku VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT jest jedynie Pani zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Wykonuje Pani wyłączenie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pani mąż, rodzice oraz córka są osobami zainteresowanymi w postępowaniu o wydanie niniejszej interpretacji. Na Pani wniosek wspólny, Pani małżonka oraz rodziców zostały wydane interpretacje podatkowe:
1)z 8 grudnia 2017 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.359.2017.1.AP dotyczącą podatku PIT;
2)z 8 grudnia 2017 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.451.2017.1 .AP dotycząca podatku PIT;
3)z 15 grudnia 2017 r. nr 0113-KDIPT1-3.4012.692.2017.2.OS dotycząca podatku VAT.
Interpretacje dotyczyły tożsamego stanu faktycznego tj.:
1)potwierdzenia możliwości opodatkowania podatkiem PIT przychodów z tytułu prowadzenia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych (w przypadku gdy podatnik nie osiągnął w poprzednim roku przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych przekraczających równowartości w walucie polskiej 2 000 000 Euro, bowiem próg 2 000 000 Euro powinien być liczony dla Pani oraz każdego z członków Pani Pani rodziny prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne osobno;
2)potwierdzenia, że Pani nie będzie miała obowiązku dokonywać ponownejrejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Jednocześnie Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie mogą dokonać rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Pani jest „reprezentantem” tego gospodarstwa;
3)potwierdzenia, że Pani oraz pozostali członkowie nie będą musieli dokonywać korekty podatku naliczonego w trybie art. 91 ustawy o VAT od środków trwałych oraz nieruchomości związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym, gdyż w niniejszej sprawie nie zmieni się osoba „reprezentanta” gospodarstwa rolnego.
Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
Obecnie nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).
Po 1 stycznia 2023 r. nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).
Pytania (pytania oznaczone we wniosku nr 5 i 6)
1.Czy prawidłowe jest Pani stanowisko wskazujące, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, nie ma Pani obowiązku dokonania ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnika VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy?
2.Czy prawidłowe jest Pani stanowisko wskazujące, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, członkowie Pani rodziny, z którymi Pani w 2023 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek oraz rodzice i córka nie mają obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Pani jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz członkowie Pani rodziny, z którymi Pani w 2023 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek oraz rodzice i córka nie są objęci obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Państwa zdaniem, prawidłowe jest stanowisko wskazujące, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, nie ma Pani obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnika VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 (ustawy o VAT).
Art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15 (ustawy o VAT), są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, (...).
Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 (...), zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.
Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne za podatnika VAT uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłączenie przez jedną z tych osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.
Biorąc pod uwagę, że Pani jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny należy uznać, że jest Pani podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT.
Należy również wskazać, że art. 91 ustawy o VAT dotyczący zasad dokonywania korekty podatku VAT naliczonego, znajduje zastosowanie w sytuacji gdy zmienia się zakres prawa do odliczenia (np. w przypadku występowania sprzedaży zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej).
Biorąc pod uwagę, że przez cały czas występuje Pani jako podatnik podatku VAT czynny oraz wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT brak będzie po Pani stronie obowiązku dokonywania korekty VAT o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, z uwagi na to, że przez cały czas będzie Pani przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Pani zdaniem, z uwagi na spełnianie przez Rodzinne Gospodarstwo Rolne dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o VAT wszelkie zmiany w zakresie Pani rejestracji jako podatnika VAT czynnego byłyby nawet niedopuszczalne, gdyż ustawa o VAT nie reguluje kwestii składu osobowego, w tym zmian lub kooptacji osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne.
Ad 2
Państwa zdaniem, prawidłowe jest stanowisko wskazujące, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, członkowie Pani rodziny, z którymi Pani w 2023 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek oraz rodzice i córka nie mają obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Pani jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz członkowie Pani rodziny, z którymi Pani w 2023 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek oraz rodzice i córka nie są objęci obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy o VAT złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, (...).
Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 (...) ustawy o VAT, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.
Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne za podatnika VAT uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłączenie przez jedną z tych osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych. Biorąc pod uwagę, że jest już Pani zarejestrowana jako podatnik VAT czynny należy uznać, że jest Pani podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT.
Należy również wskazać, że art. 91 ustawy o VAT dotyczący zasad dokonywania korekty podatku VAT naliczonego, znajduje zastosowanie w sytuacji gdy zmienia się zakres prawa do odliczenia (np. w przypadku występowania sprzedaży zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej).
Biorąc pod uwagę, że przez cały czas występuje Pani jako podatnik podatku VAT czynny oraz wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT brak będzie po Pani stronie obowiązku dokonywania korekty VAT o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, z uwagi na to, że przez cały czas będzie przysługiwało Pani pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Państwa zdaniem, z uwagi na spełnianie przez Rodzinne Gospodarstwo Rolne dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o VAT wszelkie zmiany w zakresie Pani rejestracji jako podatnika VAT czynnego byłyby nawet niedopuszczalne, gdyż ustawa o VAT nie reguluje kwestii składu osobowego, w tym zmian lub kooptacji osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne.
W związku z tym, członkowie Pani rodziny, z którymi Pani w 2023 r. oraz latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek oraz rodzice i córka nie mają obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Pani jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz członkowie Pani rodziny, z którymi w 2023 r. będzie Pani prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek oraz rodzice i córka nie są objęci obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 2 pkt 15 ustawy stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 4 ustawy:
W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Natomiast zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 5 ustawy:
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
Zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 16 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o gospodarstwie rolnym - rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych - rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.)
I tak, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 333):
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż:
W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.
Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która – jak gdyby w imieniu gospodarstwa - zarejestruje się jako podatnik.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.
W tym miejscu należy zauważyć, że ani przytoczone powyżej przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne. Należy jednak mieć na uwadze, jak już wspomniano wyżej, że zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze. Brak jest zatem przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, o ile oczywiście nowy „reprezentant” – złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy i zostanie zarejestrowany, a obecny „reprezentant” – zostanie wykreślony z tego rejestru.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia 2018 r. prowadzi Pani Rodzinne Gospodarstwo Rolne wraz z mężem i rodzicami. Pani wraz z pozostałymi członkami rodziny, z którymi prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne rozważają, aby w 2023 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne - poza Panią oraz Pani małżonkiem i rodzicami – prowadziła Pani i Pani męża córka – N. T. W 2021 r. oraz 2022 r. Pani córka – N. T. - nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej ani gospodarstwa rolnego. Jest Pani podatnikiem czynnym podatku VAT. Od rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego członkowie Pani rodziny, tj. małżonek oraz rodzice, nie dokonali zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT, oraz wybrali Panią jako podatnika podatku VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT jest jedynie Pani zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Obecnie nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po 1 stycznia 2023 r. nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Na tle powyższego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą rejestracji podatnika podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz obowiązku dokonania korekty.
Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w tym przypadku działalności rolniczej), w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Rodzinne Gospodarstwo Rolne występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a jego reprezentantem, jak wyżej wskazano, może być tylko jedna z osób prowadzących wspólnie gospodarstwo, zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, którą w przedmiotowej sprawie jest Pani M. T.
Zatem Pani M. T. będąca stroną postępowania nie będzie miała obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Jednocześnie Państwo – Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie mogą dokonać rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Pani M. T. jest „reprezentantem” tego gospodarstwa.
Ponieważ w niniejszej sprawie nie zmieni się osoba „reprezentanta” gospodarstwa rolnego, a podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (rolniczej) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest i będzie w dalszym ciągu to samo gospodarstwo (nie nastąpi zaprzestanie działalności gospodarczej), tym samym nie będą musieli Państwo dokonywać korekty podatku naliczonego w trybie art. 91 ustawy od środków trwałych oraz nieruchomości związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
Przepisy art. 91 dotyczące korekt mają zastosowanie jedynie do nieruchomości i środków trwałych, w przypadku których zmienia się ich przeznaczenie, a jak wskazano w opisie sprawy – po 1 stycznia 2023 r., czyli po przystąpieniu do prowadzenia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego córki Pani M. T. nie nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania nieruchomości i środków trwałych. Gospodarstwo to będzie dalej funkcjonowało jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi nabyte dla jego potrzeb będą nadal wykorzystywane w ten sam sposób, czyli wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji odpowiadając na Państwa pytania należy wskazać, że:
1.w związku z przystąpieniem do prowadzenia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego Pani córki – N. T., Pani M. T. nie ma obowiązku dokonania ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla tego Gospodarstwa oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy.
2.członkowie Pani rodziny, z którymi Pani w 2023 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek oraz rodzice i córka nie mają obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz nie są objęci obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.
Dodatkowe informacje
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wskazujemy, że niniejsza interpretacja odnosi się tylko do podatku od towarów i usług i dotyczy pytań 5 i 6 wniosku. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, czyli pytań 1, 2, 3 i 4 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Pani M. T. (Zainteresowana będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right