Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.153.2022.3.OK

Wydanie interpretacji w zakresie ustalenia, ustalenia, czy dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości gruntowej jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości gruntowej jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 stycznia 2023 r. (data wpływu 12 stycznia 2023 r.) oraz pismem z 24 stycznia 2023 r. (data wpływu 24 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółdzielnia Mieszkaniowa zamierza zawrzeć umowę sprzedaży nieruchomości gruntowej przy (…) działka ew. nr  (…). Działka przy (…) oznaczona jest nr ew. (…) o pow. 2243 m2 jest w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni od 1969 roku. Na podstawie umowy notarialnej użytkowania wieczystego z dnia 02.12.1969 r. Rep. (…) Spółdzielnia A. nabyła prawo użytkowania wieczystego m. innymi działki (…), Na przedmiotowej działce był skład węgla dla kotłowni przy ul. (…), obsługującej budynki mieszkalne na osiedlu (…).

W 1976 roku Spółdzielnię A. przejmuje B. i działka (…) jest udostępniona członkom Spółdzielni (umowy dzierżawy gruntu) na posadowienie garaży. Następnie Spółdzielnia Mieszkaniowa w (…) nabyła prawo użytkowania wieczystego m. innymi działki (…) do dnia 02.12.2068 r. na podstawie Umowy przeniesienia użytkowania wieczystego gruntu oraz własności budynków z dnia 19.06.1995 r. Rep. A (…). Teren ten zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przewidziany jest pod inwestycję mieszkaniową.

W dniu 28.05.2008 r. Zarząd Spółdzielni złożył do Burmistrza wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na Osiedlu (…) stanowiącej działki garażowe przy (…) oraz przy (…)nr (…). W dniu 13.02.2009 r. Spółdzielnia otrzymała Postanowienie nr (...) z dnia 05.02.2009 r. Burmistrza Miasta (…) zawieszające z urzędu postępowanie z wniosku Spółdzielni Mieszkaniowej w (…) o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na osiedlu (…). W uzasadnieniu, podano fakt wystąpienia byłych właścicieli do Starostwa Powiatowego w (…) z żądaniem zwrotu działki (…). W myśl art. 97 § 1 pkt. 4 ustawy z dnia 14.06.1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, jak podał Burmistrz w Postanowieniu, organ administracji publicznej zawiesza postępowanie, gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. W tej sytuacji Zarząd Spółdzielni postanowił o wyłączeniu działki (…) z postępowania o przekształcenie.

W dniu 12.04.2010 r. Spółdzielnia otrzymała ze Starostwa Postanowienie o zawieszeniu z urzędu postępowania prowadzonego z wniosku I. M., E. M., J. M., B. S. w sprawie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka (…). Wojewoda (…) w dniu 27.05.2010 r. wydał Postanowienie nr (…) utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienie Starosty. Ministerstwo Infrastruktury w dniu 02.03.2011 r. wydało Decyzję o umorzeniu postępowania. W uzasadnieniu podano, że organem właściwym do rozpatrzenia wniosku p. (…) jest Wojewoda (…). Skoro więc postępowanie jest bezprzedmiotowe z powodu niewłaściwości Ministra Infrastruktury, to należało je umorzyć. Decyzja niniejsza jest ostateczna. Wojewoda (…) Decyzją z dnia 10.07.2012 r. nr (...) odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w (…) z dnia 10.11.1967 r. Starosta (...) w postanowieniu z dnia 17.01.2013 r. postanowił podjąć z urzędu zawieszone postępowanie prowadzone z wniosku I. M. i innych w sprawie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości położonej przy (…).

W dniu 31.12.2013 r. Spółdzielnia wystąpiła do Starosty (...) z prośbą o informację dot. sposobu rozpatrzenia wniosku spadkobierców byłej właścicielki w sprawie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości. W dniu 21.03.2014 r. Spółdzielnia otrzymała zawiadomienie Starosty o prowadzonym postępowaniu, efektem którego będzie wydanie decyzji. Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego uchwalonym przez Radę Miasta (…) w dniu 23.03.1999 r. - Uchwała Nr (…) - teren ten przewidziany jest do zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej w (…), legitymując się upoważnieniem Zebrania Przedstawicieli Spółdzielni Mieszkaniowej w (…) z dnia 16 czerwca 2007 r. (Uchwała nr (...) do podjęcia działań związanych z realizacją inwestycji mieszkaniowej przy (…) w (…), w dniu 16 listopada 2007 r. zawarł Porozumienie z Międzyzakładową Spółdzielnią Mieszkaniową (…) z siedzibą w (…), w sprawie warunków prowadzenia swoich inwestycji na, działkach ewidencyjnych (...) i (...) będących własnością MSM i działce ewidencyjnej (…), położonych przy (…) w (…). Zgodnie z treścią zawartego Porozumienia Międzyzakładowa Spółdzielnia ma uruchomić procedurę przygotowania dla Spółdzielni Mieszkaniowej w (…) projektu architektoniczno-konstrukcyjnego budynku mieszkalnego wielorodzinnego do realizacji na działce (…) .

Realizacja procesu inwestycyjnego przewidzianego Porozumieniem została wstrzymana z uwagi na n/w fakty: »wszczęcia przez jedną ze spadkobierczyń dawnej właścicielki nieruchomości m. innymi działki (…), postępowania rozpoznającego zasadność wywłaszczenia w 1967 r. na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości stanowiącej dawne działki nr (…) położone w (…) przy (…), »wpisu w księdze wieczystej (…) w Dziale III „Prawa, roszczenia i ograniczenia” ostrzeżenia o wszczęciu na wniosek I. M., E. M., J. M., B. S. postępowania w sprawie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka (…) położonej w (…) przy ul. (…). W związku z uzyskaniem prawomocności Decyzji nr (…) Starosty (…) z dnia 17.06.2014 r. orzekającej o umorzeniu postępowania i odmowie zwrotu byłym właścicielom nieruchomości oznaczonej nr ew. (…) przy (…) w (…), wykreśleniem w Dziale III księgi wieczystej (…) ostrzeżenia.

Rada Nadzorcza w Uchwale nr (…) z dnia 28.09.2015 r. wyraziła akceptację dla działań Zarządu mających na celu przygotowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę przedmiotowej inwestycji. Rada Nadzorcza w Uchwale nr (…) z dnia 16.04.2018 r. ustaliła plan inwestycji budynku przy (…) na 2018 rok. Spółdzielnia otrzymała decyzje nr  (...) z dnia 20.04.2018 r. Starosty (…) w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami, garażem podziemnym oraz infrastrukturą towarzyszącą na działce nr  (…).

Rada Nadzorcza Uchwałą nr  (…) z dnia 22.02.2022 r. przyjęła Regulamin rozliczania kosztów budowy mieszkań, ustalania i wnoszenia wkładów oraz rozliczania kosztów budowy inwestycji przy (…) w (…) oraz Uchwałą nr (...) z dnia 30.08.2021 r. ustaliła plan inwestycji budynku przy (…) na 2021 r. Inwestycja miała być realizowana na zasadach spółdzielczych tj. dla członków Spółdzielni za obowiązkiem wniesienia wkładu budowlanego odpowiadającego całości poniesionych przez Spółdzielnię kosztów budowy.

W roku 2018 przygotowano dokumentację projektowo-kosztorysową budynku i wykonano przyłącze elektryczne. Spółdzielnia w 2021 r. ogłosiła przetarg na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami, garażem podziemnym oraz infrastrukturą towarzyszącą przy (…) dz. nr  (…). Uchwałą Zarządu (…) z dnia 06.08.2021 r. unieważniono ogłoszony przetarg nieograniczony na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami, garażem podziemnym oraz infrastrukturą towarzyszącą przy (…) dz. nr  (…). Walne Zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej w (…) Uchwałą nr (…) z dnia 11.06.2022 r. podjęło decyzję w sprawie sprzedaży działki położonej przy (…) dz. nr (…). Zarząd Spółdzielni ogłosił przetarg na sprzedaż części nieruchomości gruntowej niezabudowanej położonej w (…) przy (…) tj. działki ew. nr  (…), stanowiącej przedmiot użytkowania wieczystego. Postępowanie przetargowe przeprowadzono w dniu 03.10.2022 r. i Komisja przetargowa wyłoniła firmę (…) Sp. z.o.o , która spełniła wymogi formalne zgodnie z zasadami przetargu przyjętymi Uchwałą Zarządu nr (…) z dnia 24.08.2022 r. Zarząd Spółdzielni zaakceptował ofertę przedstawioną przez Komisję przetargową. Obecnie Zarząd jest w trakcie przygotowania dokumentacji niezbędnej do podpisania aktu notarialnego na sprzedaż nieruchomości gruntowej niezabudowanej położonej w (…) (…) tj. działki ewidencyjnej nr  (…) wraz z pozwoleniem na budowę budynku wielorodzinnego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Spółdzielnia Mieszkaniowa w (…) powstała na podstawie Uchwały nr 1 Zebrania Przedstawicieli Robotniczej Spółdzielni Mieszkaniowej (…) w (…) z dnia 28 września 1990 r.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości gruntowej będący w użytkowaniu wieczystym działki ew. nr (…) przy (…) w (…) zostanie przeznaczony na utrzymanie budynków mieszkalnych (tzw. eksploatację podstawową) znajdujących się w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w (…). Przez eksploatację podstawową Spółdzielnia rozumie takie opłaty m.in. jak: koszty wynagrodzeń i narzutów z tym związanych (pracowników i organów Spółdzielni), koszty utrzymania czystości i materiałów w tym również terenów zielonych i placów zabaw, koszty ubezpieczenia zasobów, koszty obligatoryjnych przeglądów, koszty zaplecza technicznego i lokali biura.

W zasobach Spółdzielni znajdują się lokale użytkowe, ale dochód uzyskany ze sprzedaży działki przeznaczony będzie wyłącznie na lokale mieszkalne należące do członków Spółdzielni Mieszkaniowej w (…).

Na przedmiotowej działce obecnie nic się nie znajduje, gdyż we wcześniejszych latach zlikwidowano skład węgla, który był przeznaczony na wytwarzanie ciepła w osiedlowej kotłowni (na potrzeby mieszkańców - członków Spółdzielni). Po likwidacji kotłowni zlikwidowano również skład węgla i posadowiono na tej działce garaże na potrzeby członków Spółdzielni zamieszkujących w sąsiednich budynkach. W 2021 r. garaże zostały rozebrane i działka została przygotowana na potrzeby budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami, garażem podziemnym oraz infrastruktura towarzyszącą. Spółdzielnia otrzymała decyzję nr (…) z dnia 20.04.2018 r. Starosty (…) w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę przedmiotowej inwestycji przy (…) w (…) nr ew. działki (…). Walne Zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej w (…) uchwałą nr (…) z dnia 11.06.2022 r. podjęło decyzję w sprawie sprzedaży przedmiotowej działki.

Nieruchomość gruntowa była wykorzystywana na potrzeby mieszkańców (członków) Spółdzielni pierwotnie poprzez skład węgla koniecznego dla wytworzenia ciepła w kotłowni osiedlowej, a następnie jako garaże wykorzystywane przez mieszkańców sąsiednich bloków znajdujących się w zasobach Spółdzielni. Gdyby nie zapadła decyzja o budowie budynku mieszkalnego a później sprzedaży działki, na przedmiotowej działce w dalszym ciągu znajdowałyby się garaże użytkowane przez członków.

Przedmiotowa nieruchomość gruntowa była wykorzystywana do momentu podjęcia decyzji o sprzedaży na potrzeby Osiedla (…) w ramach Spółdzielni Mieszkaniowej w (…), na którym znajdują się budynki mieszkalne oznaczone następującymi adresami:

(…)

W obecnej chwili na w/w nieruchomości gruntowej nie ma żadnych urządzeń infrastruktury technicznej. W uzupełnieniu Wnioskodawca informuje, iż w obecnej chwili zdarzenie, które było opisane w pierwszym wniosku jako zdarzenie przyszłe stało się zaistniałym stanem faktycznym. Działka gruntowa w użytkowaniu wieczystym nr  ew. (…) przy (…) w (…) została sprzedana - podpisano umowę przenoszącą prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej nieruchomości gruntowej w formie aktu notarialnego z dnia 21.12.2022 rok nr rep. (…).

Ponadto pismem z 24 stycznia 2023 r. uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego o następujące informacje:

W pozycji koszty utrzymania czystości i materiałów w tym również terenów zielonych placów zabaw mieszczą się koszty: koszty sprzątania klatek schodowych w nieruchomościach mieszkalnych, terenów zielonych wokół nieruchomości mieszkalnych i terenów zielonych wspólnych dla nieruchomości mieszkalnych, koszty zakupu materiałów do sprzątania i pielęgnacji terenów zielonych, koszty eksploatacji i utrzymania kosiarek służących do odśnieżania i pielęgnacji terenów zielonych, koszty utrzymania placów zabaw, w tym koszty wymiany piasku w piaskownicach, koszty ubezpieczenia urządzeń znajdujących się na placach zabaw, koszty materiałów niezbędnych do eksploatacji placów zabaw, koszty amortyzacji urządzeń na placach zabaw.

Koszty w pozycji ubezpieczenia zasobów to koszty pakietu ubezpieczenia budynków mieszkalnych Spółdzielni.

Koszty obligatoryjnych przeglądów to koszty ponoszone z tytułu: przeglądów technicznych nieruchomości mieszkalnych, przeglądy instalacji gazowych, przeglądy przewodów kominowych, przeglądy instalacji elektrycznych, przeglądy BHP i PPOŻ.

Koszty zaplecza technicznego i lokali biura to koszty: zużycia energii elektrycznej, wody, ciepła, wywozu nieczystości, amortyzacji maszyn i urządzeń, zakupu materiałów eksploatacyjnych i konserwacyjnych, utrzymania i konserwacji sieci komputerowej i oprogramowania, koszty usług bankowych, pocztowych, telefonicznych, prawnych, komputerowych, koszty obsługi BHP i ochrony mienia, zakupu materiałów biurowych i wyposażenia, opłat urzędowych, sądowych i notarialnych, usług awaryjnego pogotowia technicznego, opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów i podatku od nieruchomości od budynków, w których znajdują się biura zarządu - administracji i zaplecza technicznego - czyli budynku, w którym pracują pracownicy odpowiedzialni za techniczne utrzymanie nieruchomości Spółdzielni.

Koszty wymienione powyżej to koszty które zawierają się w opłacie eksploatacyjnej i do której pokrywania członkowie Spółdzielni są zobowiązani i dotyczą utrzymania lokali mieszkalnych.

Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie ostatecznie sformułował pytanie mające być przedmiotem interpretacji.

Ponadto Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej odniesieniu do ostatecznie przeformułowanego pytania.

Pytanie

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości gruntowej będącej w użytkowaniu wieczystym nr ew. (…) przy (…) w (…) jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Działka opisana w poz. 61 była wykorzystywana do potrzeb mieszkaniowych członków Spółdzielni tj.:

skład węgla dla kotłowni obsługującej budynki mieszkalne Spółdzielni,

umowy dzierżawy z członkami Spółdzielni na miejsca garażowe,

zapoczątkowanie budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami, garażem podziemnym oraz infrastrukturą towarzysząca.

Ze względów finansowych Walne Zgromadzenie Spółdzielni podjęło decyzje o sprzedaży nieruchomości. Nabywca będzie nabywał nieruchomość gruntową wraz z dokumentacją z zamiarem kontynuacji budowy budynku mieszkalnego. Zbycie nieruchomości to jednorazowa transakcja Spółdzielni. Spółdzielnia posiada stare zasoby mieszkaniowe, które wymagają remontów dlatego też z planowanej sprzedaży Spółdzielnia dochód ma zamiar przeznaczyć w części na pokrycie niedoborów na eksploatacji lokali mieszkalnych i na fundusz remontowy zasobów . Zdaniem Spółdzielni zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. z póź. zm. art. 17 ust. 1 poz. 44 uzyskany przez Spółdzielnie dochód będzie w zakresie gospodarki mieszkaniowej przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów i będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Przedmiotowa działka opisana w poz. 61 wniosku została sprzedana i była wykorzystywana na cele mieszkańców i członków Spółdzielni, a środki uzyskane z jej sprzedaży będą przeznaczone po podjęciu Uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni Mieszkaniowej w (…) w 2023 r. na utrzymanie budynków mieszkalnych w zasobach Spółdzielni tj. członków. Decyzję o sprzedaży nieruchomości Spółdzielnia podjęła z myślą o przeznaczeniu na pokrycie kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości mieszkalnych, które obecnie w sposób istotny rosną, a członkowie Spółdzielni niejednokrotnie nie posiadają środków na bieżące regulowanie swoich zobowiązań.

Sprzedaż działki pozwoli przez jakiś czas utrzymać wysokość obciążeń na dotychczasowym poziomie. W ocenie Spółdzielni działka nr  ew. (…) przy (…) w (…) była wykorzystywana do celów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i będzie przeznaczona na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Zdaniem Spółdzielni zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, dochód Spółdzielni z tego tytułu jest uzyskany z gospodarki mieszkaniowej i przeznaczony będzie na cele związane z utrzymaniem tych zasobów wyłącznie na cele mieszkalne, a co za tym idzie będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych jako zwolnienie przedmiotowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Działalność spółdzielni mieszkaniowych regulują przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r., poz. 648 ze zm.) oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1208).

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,

celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy,

przedmiotem działalności spółdzielni może być:

1)budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;

2)budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;

3)budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;

4)udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;

5)budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Stosownie do treści art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,

spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Spółdzielnie mieszkaniowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587, dalej: „updop”, „Ustawa o CIT”), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

W konsekwencji, spółdzielnie mieszkaniowe podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Kwestie dotyczące umów sprzedaży zostały uregulowane w art. 535 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360., dalej: „KC”). Przepis ten stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji umowy sprzedaży, dlatego też należy w tym względzie kierować się ww. przepisami KC.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 updop:

Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 2195 oraz z 2021 r. poz. 11, 1177, 1243 i 1535), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem z powyższej regulacji można wywieść, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Należy przy tym zauważyć, że powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Posługując się zatem językiem potocznym, wskazać należy, że pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, a także inne pomieszczenia, czy urządzenia związane z lokalami mieszkalnymi, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych z tak zdefiniowanymi zasobami mieszkaniowymi.

I tak, przez pojęcie „zasoby mieszkaniowe” użyte w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć:

1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże;

2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;

3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci);

4.grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Z powyższego wynika, że zasoby mieszkaniowe, to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zwrócić należy również uwagę na treść art. 17 ust. 1b updop, zgodnie z którym:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie będą zatem korzystały dochody, osiągnięte z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika m.in., że Spółdzielnia Mieszkaniowa zawarła umowę sprzedaży nieruchomości gruntowej.

Nieruchomość gruntowa była wykorzystywana na potrzeby mieszkańców (członków) Spółdzielni pierwotnie poprzez skład węgla koniecznego dla wytworzenia ciepła w kotłowni osiedlowej, a następnie jako garaże wykorzystywane przez mieszkańców sąsiednich bloków znajdujących się w zasobach Spółdzielni. Gdyby nie zapadła decyzja o budowie budynku mieszkalnego a później sprzedaży działki, na przedmiotowej działce w dalszym ciągu znajdowałyby się garaże użytkowane przez członków.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości gruntowej zostanie przeznaczony na utrzymanie budynków mieszkalnych (tzw. eksploatację podstawową) znajdujących się w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w (…). Przez eksploatację podstawową Spółdzielnia rozumie takie opłaty m.in. jak: koszty wynagrodzeń i narzutów z tym związanych (pracowników i organów Spółdzielni), koszty utrzymania czystości i materiałów w tym również terenów zielonych i placów zabaw, koszty ubezpieczenia zasobów, koszty obligatoryjnych przeglądów, koszty zaplecza technicznego i lokali biura.

W zasobach Spółdzielni znajdują się lokale użytkowe, ale dochód uzyskany ze sprzedaży działki przeznaczony będzie wyłącznie na lokale mieszkalne należące do członków Spółdzielni Mieszkaniowej w (…).

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że zbyta nieruchomość gruntowa stanowiła Państwa zasób mieszkaniowy. W konsekwencji dochód ze sprzedaży ww. nieruchomości gruntowej stanowił dochód z gospodarowania zasobami mieszkaniowymi, zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 updop w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Jak już bowiem wskazano, zwolnienie osiągniętego dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy ma zastosowanie wyłącznie, o ile przeznaczony on zostanie i wydatkowany (bez względu na termin) na cele związane z utrzymaniem tychże zasobów mieszkaniowych.

Podkreślić należy również, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana  w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Warunek ten będzie zatem spełniony w sytuacji, gdy dochód ze sprzedaży nieruchomości gruntowej zostanie przeznaczony na utrzymanie budynków mieszkalnych (tzw. eksploatację podstawową) znajdujących się w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej tj. m.in.: koszty wynagrodzeń i narzutów z tym związanych (pracowników i organów Spółdzielni), koszty utrzymania czystości i materiałów w tym również terenów zielonych i placów zabaw, koszty ubezpieczenia zasobów, koszty obligatoryjnych przeglądów, koszty zaplecza technicznego i lokali biura.

Reasumując, Państwa stanowisko zgodnie z którym, kwota stanowiąca cenę sprzedanej nieruchomości gruntowej – która była wykorzystywana na potrzeby mieszkańców (członków) Spółdzielni pierwotnie poprzez skład węgla koniecznego dla wytworzenia ciepła w kotłowni osiedlowej, a następnie jako garaże wykorzystywane przez mieszkańców sąsiednich bloków znajdujących się w zasobach Spółdzielni, stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

    albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00