Wyrok SN z dnia 30 czerwca 2022 r., sygn. II CSKP 609/22
Interesu publicznego nie można utożsamiać z interesem zamawiającego. To pojęcie należy postrzegać jako potrzebę ogółu lub określonej grupy społecznej; powinien on być ponadto pojmowany jako cel, dla którego zaspokojenia miało być realizowane określone zamówienie. Interes publiczny ma zatem doniosłe znaczenie dla ogółu ludzi.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Tomasz Szanciło (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Marcin Łochowski
SSN Krzysztof Wesołowski
w sprawie z powództwa "K." spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w W. przeciwko S. spółce akcyjnej w B. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 30 czerwca 2022 r., skargi kasacyjnej pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w (…) z dnia 27 lutego 2020 r., sygn. akt V AGa (…),
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu w (…) do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 27 lutego 2020 r. Sąd Apelacyjny w (…), na skutek apelacji powoda „K.” sp. z o.o. w W. w sprawie o zapłatę kwoty 455 837,04 zł przeciwko pozwanemu S. S.A. w B. (dalej: „S.”), zmienił zaskarżony wyrok Sądu Okręgowego w K. z 30 października 2018 r. w ten sposób, że zasądził od pozwanego na rzecz powoda dochodzoną kwotę z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od 9 lutego 2017 r. i kwotę 33 609 zł tytułem kosztów procesu.
Sąd Apelacyjny podzielił następujące ustalenia faktyczne poczynione przez Sąd Okręgowy:
W dniu 17 stycznia 2015 r., w związku z nierentownością części sektora branży górniczej, m.in. KWK „M.”, doszło do zawarcia porozumienia pomiędzy stroną rządową, Międzyzwiązkowym Komitetem Protestacyjno-Strajkowym, zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w K. S.A. w K. oraz zarządami S., K. S.A. w przedmiocie wdrożenia planów naprawczych. Pozwany zagwarantował w nim przygotowanie planów naprawczych zorganizowanych części przedsiębiorstwa poszczególnych kopalń, w tym KWK „M.”. Objęte porozumieniem kopalnie zobowiązały się prowadzić eksploatację w ramach przygotowanych programów naprawczych zgodnie z decyzją Rady UE nr 2010/787/UE z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie pomocy państwa ułatwiającej zamykanie niekonkurencyjnych kopalń węgla (Dz.Urz. UE L nr 336, s. 24, dalej: „decyzja 2010/787”), która przewidywała sukcesywne wygaszanie działalności wydobywczej, przy czym, zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a w zw. z art. 1 lit. b i d trwałe zakończenie produkcji i sprzedaży węgla przez jednostkę produkcyjną węgla korzystającą z pomocy państwa miało nastąpić nie później niż 31 grudnia 2018 r. W związku z tym porozumieniem 30 kwietnia 2015 r. S. nabyła nieodpłatnie KWK „M.”. Kopalnia ta prowadziła działalność eksploatacyjną w oparciu o sporządzony program naprawczy. Wydobycie było możliwe dzięki pomocy unijnej, przewidującej udzielanie dopłat pokrywających straty produkcyjne. Dopłaty dla sektora górniczego miały być wypłacane do 31 grudnia 2018 r.