Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.784.2022.5.ICZ
- Opisana w zdarzeniu przyszłym usługa polegająca na obsłudze Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT. - Świadczenie usług obsługi Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:
- czy opisana w zdarzeniu przyszłym usługa polegająca na obsłudze Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT;
- czy świadczenie usług obsługi Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 grudnia 2022 r. (wpływ 23 grudnia 2022 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca) podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terytorium Polski, bez względu na źródło ich osiągania. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest w szczególności działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01 .Z).
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej planuje udostępnić użytkownikom (dalej Użytkownik lub Użytkownicy) serwis umożliwiający między innymi dokonanie alternatywnej metody płatności w sklepach internetowych (dalej: Serwis Wnioskodawcy).
Na potrzeby niniejszego opisu zdarzenia przyszłego konieczne jest zdefiniowanie następujących pojęć:
1. Serwis Zewnętrzny - serwis internetowy dostępny pod adresem „S.”, instalowany na urządzeniu Użytkownika;
2. Skiny - przedmioty wirtualne uzyskiwane przez Użytkownika z wykorzystaniem funkcji Serwisu Zewnętrznego lub gier dostępnych za pośrednictwem Serwisu Zewnętrznego, zapisywane na koncie Użytkownika w ramach Serwisu Zewnętrznego;
3. Przeniesienie Skinów - przeniesienie Skinów z konta Użytkownika w ramach Serwisu Zewnętrznego na rzecz Wnioskodawcy zainicjowane przez Użytkownika i przeprowadzone z wykorzystaniem funkcjonalności Serwisu Wnioskodawcy, Przeniesienie Skinów następuje według wartości wskazanej przez Serwis Wnioskodawcy;
4. Sprzedawca - podmiot dokonujący sprzedaży towarów lub usług za pośrednictwem sklepów internetowych, z którym Użytkownik zawiera umowę sprzedaży towarów, Sprzedawca będzie innym pomiotem niż Wnioskodawca.
5. Płatność w ramach Serwisu Wnioskodawcy - przekazanie środków pieniężnych przez Wnioskodawcę na rzecz Sprzedawcy w związku z wcześniejszym Przeniesieniem Skinów oraz zakupem przez Użytkownika towarów lub usług od Sprzedawcy, Płatność w ramach Serwisu Wnioskodawcy następuje z rachunku bankowego Wnioskodawcy na rachunek bankowy Sprzedawcy lub z wykorzystaniem innej formy płatności pieniężnej między Wnioskodawcą a Sprzedawcą.
Serwis Wnioskodawcy ma umożliwiać Użytkownikom dokonania opłaty za wybrane towary lub usługi u Sprzedawcy z wykorzystaniem Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy. Proces ten będzie realizowany w ramach następujących etapów:
Krok 1: Użytkownik wybiera interesujący go towar lub usługę oferowane przez Sprzedawcę, których cena wyrażona jest w złotych polskich lub w walucie obcej (np. w euro).
Krok 2: W momencie wyboru metody płatności na rzecz Sprzedawcy, Użytkownik jako jedną z wielu dostępnych metod płatności wybiera Płatność w ramach Serwisu Wnioskodawcy. Krok 3: Użytkownik, po wybraniu metody płatności jako Płatność w ramach Serwisu Wnioskodawcy, zostaje przeniesiony do panelu logowania Serwisu Zewnętrznego. Następnie, po zalogowaniu, Użytkownik dokonuje Przeniesienia Skinów na rzecz Wnioskodawcy.
W przypadku Przeniesienia Skinów można wyróżnić 3 sytuacje:
1) Wartość pieniężna Skinów Użytkownika posiadanych i wybranych w ramach dokonywania konkretnej Płatności jest mniejsza niż cena wybranych przez Użytkownika produktów lub usług oferowanych przez Sprzedawcę (dalej: Wariant A),
2) Wartość pieniężna Skinów Użytkownika posiadanych i wybranych w ramach dokonywania konkretnej Płatności Skinów Użytkownika jest równa cenie wybranych przez Użytkownika produktów lub usług oferowanych przez Sprzedawcę (dalej: Wariant B),
3) Wartość pieniężna Skinów Użytkownika posiadanych i wybranych w ramach dokonywania konkretnej Płatności Skinów Użytkownika jest wyższa niż cena wybranych przez Użytkownika produktów lub usług oferowanych przez Sprzedawcę (dalej: Wariant C).
Jeżeli zachodzi sytuacja przedstawiona w Wariancie B, Przeniesienie Skinów przez Użytkownika na rzecz Wnioskodawcy spowoduje dokonanie Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy ze zleceniem przez Użytkownika zapłaty przez Wnioskodawcę ceny towarów i usług na rzecz Sprzedawcy.
Mechanizmem umożliwiającym rozliczenie Przeniesienia Skinów przez Użytkownika na rzecz Wnioskodawcy będą wprowadzone przez Wnioskodawcę punkty, które Użytkownik otrzyma w ramach Serwisu Wnioskodawcy w ilości i równowartości odpowiadającej wartości przeniesionych Skinów.
W sytuacji przedstawionej w Wariancie C, aby móc techniczne rozliczyć nadwyżkę pomiędzy wartością Przenoszonych Skinów a ceną kupowanych przez Użytkownika towarów i usług u Sprzedawcy również zastosowane zostaną punkty naliczone w ramach Serwisu Wnioskodawcy.
W związku z tym, w momencie Przenoszenia Skinów na rzecz Wnioskodawcy o wartości wyższej niż cena wybranych przez Użytkownika produktów lub usług oferowanych przez Sprzedawcę, Użytkownik otrzyma od Wnioskodawcy również punkty o wartości odpowiadającej nadwyżce pomiędzy wartością Przenoszonych Skinów a ceną zakupionych przez Użytkownika towarów lub usług. Otrzymane punkty mogą zostać wykorzystane przy następnej lub następnych transakcjach zakupu towarów i usług przez Użytkowników z wykorzystaniem metody Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy. Punkty naliczane w ramach serwisu Wnioskodawcy nie podlegają wymianie na środki pieniężne. Wyłączona jest możliwość rozporządzenia punktami przez Użytkownika, w szczególności zbycia lub darowania punktów, a także ich obciążania. Dzięki wprowadzeniu przez Wnioskodawcę możliwości technicznego rozliczenia nadwyżki pomiędzy wartością Przenoszonych skinów a ceną zakupionych u Sprzedawcy towarów lub usług za pomocą punktów, Serwis Wnioskodawcy będzie umożliwiał dokonanie płatności za towary lub usługi również w sytuacji przedstawionej w wyżej wymienionym Wariancie A. Użytkownik będzie mógł zakupić towar lub usługę Sprzedawcy, wykorzystując metodę płatności oferowaną w ramach Serwisu Wnioskodawcy, w przypadku gdy wartość Przenoszonych Skinów na rzecz Wnioskodawcy będzie mniejsza niż cena produktu Sprzedawcy, jeżeli będzie posiadał wcześniej wygenerowaną i przypisaną do niego nadwyżkę punktów.
W tej sytuacji Przeniesienie Skinów o wartości mniejszej niż cena produktu Sprzedawcy wraz z posiadanymi przez klienta punktami, będzie umożliwiało zlecenie przez Użytkownika dokonanie Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy. Jeżeli Użytkownik posiada Skiny o wartości mniejszej niż cena wybranych towarów lub usług i jednocześnie nie posiada wystarczającej liczby punktów, która odpowiadałaby różnicy pomiędzy wartością tych Skinów a ceną wybranych towarów i usług Sprzedawcy, płatność nie dochodzi do skutku, a wybrana metoda płatności będąca Płatnością w ramach Serwisu Wnioskodawcy przez Użytkownika oferowana w ramach sklepu Sprzedawcy podlega anulowaniu. Użytkownik nie ma możliwości dokonania płatności mieszanej tj. częściowo jako Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy a częściowo pieniężnie lub za pośrednictwem innej formy płatności. Podsumowując, w zamian za Przeniesienie Skinów Wnioskodawca będzie dokonywał z własnych środków zapłaty za towary lub usługi kupowane przez Użytkownika od Sprzedawcy. Wnioskodawca nie wyklucza, że za dokonanie płatności na rzecz Sprzedawcy w ramach Serwisu Wnioskodawcy będzie pobierał wynagrodzenie od Użytkownika. W takim przypadku wynagrodzenie będzie przekazywane przez Wnioskodawcę na oddzielny rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję będzie możliwe jednoznaczne przyporządkowanie wynagrodzenia do konkretnej transakcji.
Pismem z 23 grudnia 2022 r. uzupełnili Państwo opis sprawy i wyjaśnili co następuje:
1. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w ramach serwisu prowadzą do przeniesienia środków pieniężnych i powodują zmiany prawne i finansowe po stronie Użytkownika, Wnioskodawcy oraz Sprzedawcy. Użytkownik dokonując Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy zobowiązuje się do Przeniesienia Skinów. W zamian za Przeniesienie Skinów, Wnioskodawca dokonuje z własnych środków pieniężnych, pochodzących ze sprzedaży Skinów uzyskanych w ramach Przeniesienia Skinów, zapłaty za towary lub usługi kupowane przez Użytkownika od Sprzedawcy. Następnie Sprzedawca, w związku z otrzymanymi środkami pieniężnymi w związku z dokonaniem Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy, dokonuje dostawy towaru lub usługi na rzecz Użytkownika.
2. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach serwisu będą prowadzić do zmian prawnych i finansowych w następujący sposób i pomiędzy następującymi podmiotami: Użytkownik dokonując Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy zobowiązuje się do Przeniesienia Skinów. W zamian za Przeniesienie Skinów, Wnioskodawca dokonuje z własnych środków pieniężnych, pochodzących ze sprzedaży Skinów uzyskanych w ramach Przeniesienia Skinów, zapłaty za towary lub usługi kupowane przez Użytkownika od Sprzedawcy. Następnie Sprzedawca, w związku z otrzymanymi środkami pieniężnymi w związku z dokonaniem Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy, dokonuje dostawy towaru lub usługi na rzecz Użytkownika.
3. Wnioskodawca jako podmiot prowadzący serwis oraz dokonujący płatności w ramach tego serwisu na rzecz Sprzedawcy będzie ponosić odpowiedzialność za prawidłowość przebiegu transakcji oraz za prawidłowość jej rozliczenia.
4. Odpowiedzialność Wnioskodawcy nie ogranicza się wyłącznie do aspektów technicznych, a obejmuje również specyficzne i istotne elementy transakcji finansowej. Wnioskodawca odpowiedzialny jest za skuteczne przeniesienie środków pieniężnych wynikających z Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy, powodujące zmiany prawne i finansowe urzeczywistniające to przeniesienie. Jak zostało wskazane we Wniosku, usługa polegająca na obsłudze Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy stanowi złożenie przez Użytkownika, będącego płatnikiem w myśl art. 2 pkt 22 UP, zlecenia płatniczego, o którym mowa w art. 2 pkt 36 UP, do Wnioskodawcy, który dokonuje transferu środków pieniężnych na rzecz Sprzedawcy. Za wyżej opisany proces usługi, spełniający usługę transakcji płatniczej wymienionej w art. 135 ust. 1 lit. d dyrektywy VAT, odpowiedzialność ponosi Wnioskodawca.
5. Przedmiotem świadczonych usług przez Wnioskodawcę nie będą usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442 ze zm.).
6. W przypadku, gdy za dokonanie płatności na rzecz Sprzedawcy w ramach Serwisu Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie pobierał wynagrodzenie od Użytkownika, Wnioskodawca będzie otrzymywać całość zapłaty od Użytkownika za wykonaną usługę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej. W takim przypadku wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy zostanie ujęta w ramach Przeniesienia Skinów. W momencie spieniężania Skinów, kwota odpowiadająca wysokości wynagrodzeniu Wnioskodawcy zostanie przekazana przez niego na oddzielny rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję będzie możliwe jednoznaczne przyporządkowanie wynagrodzenia do konkretnej transakcji.
Wnioskodawca nie wyklucza również rozwiązania, w którym wynagrodzeniem Wnioskodawcy z tytułu usługi Wnioskodawcy obciążony zostanie nie Użytkownik, a Sprzedawca. W tym przypadku Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie od Sprzedawcy z tytułu usługi Wnioskodawcy w całości na rachunek bankowy należący do Wnioskodawcy.
7. Jeśli chodzi o formę prawną Przeniesienie Skinów, to należy wskazać, że czynność ta będzie następowała na podstawie akceptacji przez Użytkownika regulaminu Serwisu Wnioskodawcy. Czynność Przeniesienia Skinów nie będzie miała formy pisemnej, dokumentowej, elektronicznej, formy z podpisami notarialnie poświadczonymi czy też formy aktu notarialnego w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.
Przeniesienie Skinów ze względów na charakterystykę wskazaną w opisie zdarzenia przyszłego, nie spełnia definicji ani też nie przyjmuje postaci umowy sprzedaży, umowy zamiany ani żadnej z umów wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.).
Korespondencję w tej sprawie proszę kierować do mnie za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z art. 39 Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2013 poz. 267 z późn. zm.)
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone jak we wniosku)
2. Czy opisana w zdarzeniu przyszłym usługa polegająca na obsłudze Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT?
3. Czy świadczenie usług obsługi Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej?
Stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
Ad. 2
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT: Zwalnia się od podatku: usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.
Powyższy przepis jest implementacją do krajowego porządku prawnego art. 135 ust. 1 lit. d dyrektywy VAT (Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), zwolnienia których dotyczy powołany wyżej przepis powinny być interpretowane w sposób ścisły, z uwzględnieniem celów jakim służą oraz zasadą neutralności podatkowej. Zgodnie z orzecznictwem TSUE, dla ustalenia, czy transakcja objęta jest zakresem zwolnienia transakcji dotyczących przelewów lub płatności decydujące są aspekty funkcjonalne.
W związku z tym świadczona usługa może zostać zakwalifikowana jako „transakcja dotycząca przelewów” lub „transakcja dotycząca płatności” wyłącznie w przypadku, gdy spełnia ona specyficzne i zasadnicze funkcje takich przelewów lub płatności, a mianowicie skutkuje przeniesieniem środków pieniężnych i powoduje zmiany prawne i finansowe urzeczywistniające to przeniesienie.
W związku z tym, aby zostało objęte zwolnieniem, świadczenie usług musi prowadzić do powstania zmian prawnych i finansowych charakteryzujących przeniesienie własności środków pieniężnych (por. wyrok TSUE z dnia 3 października 2019 r., sprawa C-42/18; wyrok TSUE z dnia 25 lipca 2018 r., sprawa C-5/17). Transakcja płatnicza została również zdefiniowana w ustawodawstwie polskim, tj. w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1907 ze zm.; dalej: UP). Zgodnie z art. 2 pkt 29 UP: Użyte w ustawie określenia oznaczają: (...) transakcja płatnicza - zainicjowaną przez płatnika lub odbiorcę wpłatę, transfer lub wypłatę środków pieniężnych.
W myśl art. 2 pkt 36 UP: Użyte w ustawie określenia oznaczają: (...) zlecenie płatnicze - oświadczenie płatnika lub odbiorcy skierowane do jego dostawcy zawierające polecenie wykonania transakcji płatniczej. Na podstawie art. 2 pkt 22 UP: Użyte w ustawie określenia oznaczają: (...) płatnik - osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, składającą zlecenie płatnicze; Idąc dalej, art. 2 pkt 18 UP: Użyte w ustawie określenia oznaczają: (...) odbiorca - osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, będącą odbiorcą środków pieniężnych stanowiących przedmiot transakcji płatniczej.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku, w zamian za Przeniesienie Skinów Wnioskodawca będzie dokonywał z własnych środków zapłaty za towary lub usługi kupowane przez Użytkownika od Sprzedawcy. Powyższe oznacza, że usługa polegająca na obsłudze Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy jest transakcją płatniczą, na co wskazuje fakt, że stanowi one złożenie przez Użytkownika, będącego płatnikiem w myśl art. 2 pkt 22 UP, zlecenia płatniczego (art. 2 pkt 36 UP) do Wnioskodawcy, który dokonuje transferu środków pieniężnych na rzecz Sprzedawcy.
W związku faktem, że usługa polegająca na obsłudze Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy prowadzi do powstania zmian prawnych i finansowych charakteryzujących przeniesienie własności środków pieniężnych, powinno zostać zakwalifikowane jako „transakcja dotycząca płatności” wymieniona w art. 135 ust. 1 lit. d dyrektywy VAT, zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w orzecznictwie TSUE.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, usługa polegająca na obsłudze Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.
Ad. 3
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT: Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Definicja „sprzedaży” zawarta została w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT: Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442; dalej: Rozporządzenie).
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. Rozporządzenia. Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia: Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 Rozporządzenia: W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W poz. 37 załącznika do Rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano następującą czynność podlegającą zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania: Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. Rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień. Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W odniesieniu do świadczenia usług obsługi Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, opisanej w zdarzeniu przyszłym, spełnione zostaną łącznie warunki wymienione powyżej, tj. zapłata za wykonaną czynność zostanie otrzymana przez Wnioskodawcę w całości na oddzielny rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję będzie możliwe jednoznaczne przyporządkowanie wynagrodzenia do konkretnej transakcji. Ponadto, usługa obsługi Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy nie jest świadczeniem żadnej z usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.
W związku z powyższym, świadczenie usług obsługi Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w dotychczas wydawanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, dla przykładu w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.161.2022.1.MN wskazał: Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień. (...). Przy tak przedstawionym opisie sprawy, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie mógł na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania opisanych we wniosku usług, za które otrzyma zapłatę w całości na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy,
przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i w art. 8 ustawy.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przy czym w myśl art. 2 pkt 6 ustawy,
towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.
Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy,
zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.
Powyższy przepis jest efektem implementacji do krajowego porządku prawnego przepisu art. 135 ust. 1. lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1 ze zm.) , który stanowi, że:
państwa członkowskie zwalniają transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.
Z kolei w myśl art. 43 ust. 15 ustawy,
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:
1) czynności ściągania długów, w tym factoringu;
2) usług doradztwa;
3) usług w zakresie leasingu.
Z opisu sprawy wynika, że płatność w ramach Serwisu polega na przekazanie środków pieniężnych przez Państwa na rzecz Sprzedawcy w związku z wcześniejszym przeniesieniem Skinów oraz zakupem przez Użytkownika towarów lub usług od Sprzedawcy. Płatność w ramach Serwisu następuje z Państwa rachunku bankowego na rachunek bankowy Sprzedawcy lub z wykorzystaniem innej formy płatności pieniężnej między Państwem a Sprzedawcą. Państwa Serwis ma umożliwiać Użytkownikom dokonania opłaty za wybrane towary lub usługi u Sprzedawcy z wykorzystaniem Płatności w ramach Państwa Serwisu.
Czynności wykonywane przez Państwa w ramach serwisu będą prowadzić do zmian prawnych i finansowych w następujący sposób i pomiędzy następującymi podmiotami: Użytkownik dokonując Płatności w ramach Państwa Serwisu zobowiązuje się do Przeniesienia Skinów. W zamian za Przeniesienie Skinów, Państwo dokonują z własnych środków pieniężnych, pochodzących ze sprzedaży Skinów uzyskanych w ramach Przeniesienia Skinów, zapłaty za towary lub usługi kupowane przez Użytkownika od Sprzedawcy. Następnie Sprzedawca, w związku z otrzymanymi środkami pieniężnymi w związku z dokonaniem Płatności w ramach Państwa Serwisu, dokonuje dostawy towaru lub usługi na rzecz Użytkownika.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT czynności polegających na obsłudze Płatności w ramach prowadzonego Państwa Serwisu objęte pytaniem nr 2.
Wskazać należy, że z treści art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, stanowiącego implementację regulacji unijnych w tym zakresie wynika, że intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli, a także zostało rozciągnięte na usługi pośrednictwa w tym zakresie.
Należy stwierdzić, że wymienione zwolnienia mają charakter przedmiotowy, gdzie przede wszystkim istotną przesłanką do skorzystania ze zwolnienia jest rodzaj świadczonej usługi, cechy które ją rozróżniają.
Zatem podkreślić należy, że wystarczającą przesłanką pozwalającą objąć zwolnieniem daną czynność jest wykazanie jej związku z tymi czynnościami, przy czym związek ten musi być wyraźny i nie odbiegać od świadczenia usług finansowych, wypaczając przez to istotę przewidzianego zwolnienia.
Kryteria, jakie należy przyjąć w celu kwalifikacji konkretnych usług jako transakcji dotyczących płatności i przelewów, zwolnionych od podatku na podstawie art. 135 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zostały określone w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem TSUE, zwolnienia, o których mowa w art. 135 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, stanowią autonomiczne pojęcia prawa unijnego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Ponadto, pojęcia użyte do opisania zwolnień od podatku powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
W odniesieniu do art. 135 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE Rady TSUE wskazał, że przelew jest transakcją polegającą na realizacji dyspozycji przekazania określonej sumy pieniędzy z jednego rachunku na drugi. Transakcja ta cechuje się w szczególności tym, że powoduje zmianę sytuacji prawnej i finansowej istniejącej z jednej strony między udzielającym dyspozycji a beneficjentem, a z drugiej strony między nimi a ich bankiem, jak również, w odpowiednim przypadku, między bankami. Brzmienie art. 135 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2006/112/WE nie wyklucza co do zasady, aby transakcja przelewu składała się z różnych odrębnych usług, które stanowią wówczas „transakcje dotyczące” przelewów w rozumieniu tego przepisu (np. wyrok w sprawie C-2/95 SDC, pkt 64). Zdaniem TSUE, „aby można było zaklasyfikować świadczone usługi jako transakcje dotyczące przelewów w rozumieniu art. 135 ust. 1 lit. d) dyrektywy VAT, muszą tworzyć odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny, której skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu i która w konsekwencji skutkuje przeniesieniem środków pieniężnych i powoduje zmiany prawne i finansowe. W tym względzie należy odróżnić usługę zwolnioną z podatku w rozumieniu dyrektywy VAT od wykonania zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego. Istotne jest w szczególności, aby w tym celu zbadać zakres odpowiedzialności usługodawcy, a zwłaszcza to, czy odpowiedzialność ta ograniczona jest do aspektów technicznych, czy też obejmuje specyficzne i istotne elementy transakcji (zob. podobnie: wyrok z dnia 5 czerwca 1997 r., SDC, C-2/95, z dnia 28 lipca 2011 r. Nordea Pankki Suomi, C‑350/10)”.
Jak wskazuje TSUE, uwagi odnoszące się do transakcji dotyczących przelewów mają zastosowanie również do transakcji dotyczących płatności (np. wyrok w sprawie C-607/14 Bookit, pkt 43). Ponadto, aby świadczone usługi korzystały ze zwolnienia powinny stosownie do orzecznictwa TSUE dotyczyć specyficznych i istotnych elementów związanych z daną usługą finansową. Należy też wskazać, że TSUE w ww. orzeczeniu dodał, że „Sam fakt, że jakiś element jest niezbędny do zakończenia transakcji zwolnionej z podatku, nie daje podstaw do konkluzji, że usługa, którą dany element reprezentuje jest zwolniona”.
Wykładnia przepisu art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, uwzględniająca orzecznictwo TSUE, nakazuje zatem przyjąć, że pojęcie usług w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych obejmuje również transakcje tworzące odrębną całość, których skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu lub płatności, i które w konsekwencji skutkują przeniesieniem środków pieniężnych i powodują zmiany prawne i finansowe. Pojęcie usług w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych nie obejmuje natomiast usług o charakterze technicznym, w których odpowiedzialność usługodawcy ograniczona jest do kwestii technicznych i nie obejmuje istotnych elementów transakcji płatniczej.
Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz orzecznictwo TSUE w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa ww. czynności, mieszczą się w katalogu czynności zwolnionych na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. W rozpatrywanej sprawie czynności wykonywane przez Państwa w ramach serwisu będą prowadzić do zmian prawnych i finansowych w następujący sposób i pomiędzy następującymi podmiotami: Użytkownik dokonując Płatności w ramach Serwisu zobowiązuje się do Przeniesienia Skinów. W zamian za Przeniesienie Skinów, Państwo dokonują z własnych środków pieniężnych, pochodzących ze sprzedaży Skinów uzyskanych w ramach Przeniesienia Skinów, zapłaty za towary lub usługi kupowane przez Użytkownika od Sprzedawcy. Następnie Sprzedawca, w związku z otrzymanymi środkami pieniężnymi w związku z dokonaniem Płatności w ramach Państwa Serwisu, dokonują dostawy towaru lub usługi na rzecz Użytkownika.
Państwo jako podmiot prowadzący serwis oraz dokonujący płatności w ramach tego serwisu na rzecz Sprzedawcy będzie ponosić odpowiedzialność za prawidłowość przebiegu transakcji oraz za prawidłowość jej rozliczenia. Państwo są odpowiedzialni za skuteczne przeniesienie środków pieniężnych wynikających z Płatności w ramach Serwisu, powodujące zmiany prawne i finansowe urzeczywistniające to przeniesienie.
Państwo jako podmiot prowadzący serwis oraz dokonujący płatności w ramach tego serwisu na rzecz Sprzedawcy będzie ponosić odpowiedzialność za prawidłowość przebiegu transakcji oraz za prawidłowość jej rozliczenia.
Odpowiedzialność Państwa nie ogranicza się wyłącznie do aspektów technicznych, a obejmuje również specyficzne i istotne elementy transakcji finansowej. Państwo są odpowiedzialni za skuteczne przeniesienie środków pieniężnych wynikających z Płatności w ramach Państwa Serwisu, powodujące zmiany prawne i finansowe urzeczywistniające to przeniesienie. Jak zostało wskazane we wniosku, usługa polegająca na obsłudze Płatności w ramach Państwa Serwisu stanowi złożenie przez Użytkownika, będącego płatnikiem w myśl art. 2 pkt 22 UP, zlecenia płatniczego, o którym mowa w art. 2 pkt 36 UP, do Państwa, który dokonuje transferu środków pieniężnych na rzecz Sprzedawcy. Za wyżej opisany proces usługi, spełniający usługę transakcji płatniczej wymienionej w art. 135 ust. 1 lit. d dyrektywy VAT, odpowiedzialność ponoszą Państwo.
W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opisana we wniosku usługa świadczona przez Państwa na rzecz Użytkownika polegająca na obsłudze Płatności w ramach Serwisu, stanowi usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usług pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a co za tym idzie będzie objęta zwolnieniem od podatku przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w kwestii objętej pytaniem nr 2 jest prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy świadczenie usług obsługi Płatności w ramach Serwisu Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej. objęte pytaniem nr 3.
Odnosząc się do powyższego zagadnienia należy wyjaśnić, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy,
podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy,
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia,
zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia,
w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:
świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Wyjaśnili Państwo, że za dokonanie płatności na rzecz Sprzedawcy w ramach Serwisu będą Państwo pobierali wynagrodzenie od Użytkownika. W takim przypadku wynagrodzenie będzie przekazywane przez Państwa na oddzielny rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję będzie możliwe jednoznaczne przyporządkowanie wynagrodzenia do konkretnej transakcji.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług opisanych we wniosku, świadczonych przez Państwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego.
Wskazali Państwo, że ww. wynagrodzenie za świadczenie usług dokonania Płatności otrzymają w całości rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła. Ponadto, co istotne usługi, które świadczą Państwo nie zostały wymienione w § 4 rozporządzenia.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy, stwierdzić należy, że będą Państwo uprawnieni na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania opisanych we wniosku usług, za które otrzymają zapłatę w całości na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Zatem Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 3, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ocena prawna stanowiska w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydana w odrębnym rozstrzygnięciu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego do Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right