Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.726.2022.2.MGO

Uznanie stowarzyszenia za podatnika podatku od towarów i usług w związku z realizacją wydarzenia kulturalnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania S. za podatnika podatku VAT w związku z realizacją wydarzenia kulturalnego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 grudnia 2022 r. (wpływ 28 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

S. jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS (NIP: XXX, REGON XXX, KRS: XXX). S., zgodnie z przyjętym Statutem (w załączeniu) nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zgodnie z par. 7 „Celem stowarzyszenia jest podejmowanie działań mających na celu uaktywnienie rozwoju kulturalnego, budowanie świadomości kulturowej, w szczególności: rozwój kultury...”.

Jak wskazano w par. 8 pkt 3 „Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe poprzez: 3. organizowanie festiwali, wykładów i szkoleń”. Stowarzyszenie w bieżącym roku podjęło się roli organizatora festiwalu artystycznego ... odbywającym się w ....

Na realizację tego zadania pozyskało środki z Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Środki zostały przyznane na podstawie złożonej oferty w zakresie wsparcia działań na rzecz promocji rozwoju gospodarczego Województwa.

S. złożyło taki wniosek, dołączając do oferty kosztorys opiewający na kwotę ... zł brutto. Ponadto samorząd Województwa przyznał dodatkowe ... zł brutto dodatkowego wsparcia finansowego.

W skład kosztów wchodziły działania kulturalno-edukacyjne oraz ich organizacja. Cała pula przeznaczona została na wynagrodzenia artystów, prelegentów, twórców, promocję wydarzenia i działań związanych z organizacją. Od odbiorców/widzów nie zostały pobrane jakiekolwiek opłaty. Wszystkie wydarzenia w ramach festiwalu są nieodpłatne. S. nie ma z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Wymieniona suma jest pokryciem kosztów związanym z organizacją imprezy.

W umowie z Urzędem Marszałkowskim widnieje zapis:

1.Zleceniodawca zleca, a zleceniobiorca zobowiązuje się do organizacji elementów wydarzenia kulturalnego … (dalej: Festiwal) i promocji gospodarczej oraz walorów województwa podczas festiwalu.

2.Zleceniobiorca oświadcza, że jest organizatorem i pomysłodawcą Festiwalu.

3.Zleceniobiorca zobowiązuje zrealizować zadanie w terminie (...-...) sierpnia 2022 roku. Zgodnie z treścią ww. umowy S. zobowiązane było do wystawienia dwóch faktur. Jedna na … zł, druga na … zł. Łączna wartość faktur przekracza więc kwotę 200.000 zł, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług: Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo, że zgodnie z umową zawartą (...) sierpnia 2022 r. między Województwem a S., zostało ono zobowiązane do realizacji:

1) Dla poszczególnych elementów wydarzenia kulturalnego Festiwal:

-występ Teatru ...

-Gra Miejska ...

-Muzyczna strefa ...,

-Teatr w ...: spektakle: „...” oraz „...”

-Instalacja ...

-instalacja „...”

-zajęcia jogi w parku

-strefa słuchowisko - słuchamy, że czytamy

-wydarzenie dla dzieci „...”

-warsztaty „...”

podjęcia działań organizacyjnych:

a)przygotowanie koncepcji artystycznych

b)zapewnienie i opłacenie artystów/wykonawców/prowadzących wymienione elementy festiwalu

c)stworzenie lub zapewnienie sceny/scenografii/kostiumów/rekwizytów niezbędnych do wykonania zgodnie z koncepcją artystyczną poszczególnych elementów festiwali

d)przygotowanie zabezpieczenia technicznego w postaci nagłośnienia, oświetlenia, ochrony wydarzenia oraz mienia

e)zapewnienie materiałów oraz wykonanie aranżacji przestrzeni, w której znajdą się wymienione elementy

2.Wykonania następujących działań promocyjnych:

a)nadania Województwu niewyłącznego tytułu „...” festiwalu

b)umożliwienia Marszałkowi Województwa ..., bądź jego przedstawicielowi wystąpienia podczas otwarcia i zamknięcia wydarzenia

c)umieszczenia zestawienia oznaczeń województwa (w rozumieniu oficjalnego zestawienia herbu i logotypu) oraz oznaczeń UE w materiałach promocyjnych, w tym na plakatach, w folderach, ulotkach, w serwisie internetowym Festiwalu, newsletterze, mediach społecznościowych i informacjach prasowych dotyczących wydarzenia oraz przesłania projektów materiałów promocyjnych celem akceptacji przez Zleceniodawcy na minimum 2 tygodnie przed rozpoczęciem wydarzenia

d)podania do publicznej wiadomości informacji o statusie Województwa jako „...” wydarzenia we wszystkich realizowanych formach promocji, w tym: na stronie internetowej Festiwalu, portalach internetowych, w social mediach, na łamach gazet, w telewizji, podczas konferencji prasowych, zarówno w trakcie trwania Festiwalu, jak i w ramach podsumowań

e)umieszczenia dedykowanego banera przekazanego przez Zleceniodawcę (wskazującego Województwo jako partnera głównego wydarzenia) na stronie internetowej Partnera, przekierowującego na stronę ... i wyraźnego oznaczenia faktu takiego partnerstwa w mediach społecznościowych organizatora wydarzenia oraz mediach społecznościowych związanych z wydarzeniem

f)umożliwienia opublikowania w folderze promocyjnym/informacyjnym festiwalu materiału promocyjnego województwa oraz słowa wstępnego Marszałka Województwa

g)umożliwienia Zleceniodawcy kolportowania materiałów promocyjnych na temat Województwa w czasie Festiwalu oraz włączenie takich materiałów do pakietów dla uczestników

h)wielokrotnej emisji (co najmniej 3 razy dziennie w każdym dniu wydarzenia) animowanego herbu lub/i znaku Województwa, logotypów i innych oznaczeń oraz ustalonych materiałów graficznych i filmowych na nośnikach ekspozycyjnych będących w dyspozycji Partnera w każdej lokalizacji Festiwalu

i)umożliwienia umieszczenia w uzgodnionych miejscach roll-upów, ścianek oraz, w miarę możliwości, również innych materiałów outdoorowych podczas Festiwalu (w każdej jego lokalizacji) w tym na otwarciu i zamknięciu

j)emisji spotów promocyjnych Województwa podczas Festiwalu

k)udostępnienia materiału w formie transmisji na żywo lub nagrania (np. koncertu, wywiadu) do wykorzystania w mediach społecznościowych Zleceniodawcy

l)zamieszczania logotypów przesłanych przez Zleceniodawcę i promujących projekt pn.:

m)„...” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Logotyp RPO ... nie może być publikowany w towarzystwie innych oznaczeń, musi być eksponowany w osobnym wierszu

n)realizacji działań promujących potencjał gospodarczy Województwa określonych w załączniku nr 1 do umowy.”

Podczas festiwalu zrealizowano:

1. konferencję/panel dyskusyjny dla firm z ... i powiatu ... - konferencja odbyła się w ramach projektu „...” - konferencja była transmitowana

2. Działania artystyczne podczas festiwalu:

-występ Teatru ...

-Gra Miejska ...

-Muzyczna strefa ...,

-Teatr w ...: spektakle: „...” oraz „...”

-instalacja ...

-instalacja „....”

-zajęcia jogi w parku

-strefa słuchowisko - słuchamy, że czytamy

-wydarzenie dla dzieci „...”

-warsztaty „...”

3. Parada zero waste z przybliżeniem idei kierunku zrównoważonego rozwoju.”

Na pytanie zadane w wezwaniu, „Jakie wydatki poniesione w ramach realizacji zadania finansowane były ze środków otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego i samorządu Województwa ”, odpowiedzieli Państwo,

„Są to koszty związane z:

A) realizacją działań artystycznych, w tym:

-koszty wynagrodzenia artystów : aktorów, muzyków, plastyków tworzących instalacje, scenografki, twórców stref artystycznych, twórców artystycznej koncepcji festiwalu

-koszty dojazdów artystów

-koszty noclegów artystów

-koszty wyżywienia dla artystów

-koszty opieki nad artystami

-koszty zabezpieczenia techniki: oświetlenie, nagłośnienie

-koszty materiałów potrzebnych do realizacji instalacji/aranżacji przestrzeni

-koszty ochrony wydarzenia oraz mienia - ubezpieczenie wydarzenia

-koszty ZAiKSu

B) promocją:

-wynagrodzenia grafika - opracowanie i realizacja koncepcji wizualnej (...) edycji Festiwalu

-wynagrodzenie fotografów, przygotowanie dokumentacji fotograficznej, realizacja sesji fotograficznych niezbędnych do przygotowania materiałów promocyjnych

-wynagrodzenie za prowadzenie social mediów

-wynagrodzenie za filmowanie, przygotowanie tisera festiwalu oraz podsumowania

-koszt streamingu konferencji

-koszt ekranów led, na których emitowane były materiały promocyjne

-koszt wydruku materiałów.S

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Faktura/rachunek jest potwierdzeniem pozyskiwania środków na działania statutowe.

Faktury dla Urzędu Marszałkowskiego w tytułach miały organizację wydarzenia. Treści obu rachunków:

a)Organizacja elementów wydarzenia kulturalnego Festival i promocji gospodarczej oraz walorów Województwa zgodnie z umową ... Płatnikiem jest Urząd Marszałkowski Województwa.

b)Organizacja elementów wydarzenia kulturalnego zgodnie z umową ...

Organizacja Festiwalu realizowana jest na rzecz Mieszkańców Miasta ..., Powiatu ..., Mieszkańców Województwa, a także Mieszkańców innych części Polski, którzy przyjeżdżają specjalnie na to wydarzenie.Widzami byli Mieszkańcy Miasta ..., Powiatu ..., Mieszkańcy Województwa ..., a także Mieszkańcy innych części Polski, którzy przyjechali specjalnie na to wydarzenie. Z odbiorcami/widzami nie były zawierane umowy. Dostęp do wydarzeń festiwalowych z założenia jest nieodpłatny. To wydarzenie ma również duży wymiar społeczny, gdyż angażuje nie tylko artystów, ale również Mieszkańców. Udział nie byłby udostępniony odbiorcom/widzom odpłatnie. Bez tych środków nie mogłoby być zorganizowane wydarzenie.

To była (...) edycja festiwalu. Jak dotąd inne podmioty realizowały zadania organizatora wydarzenia, w tym pozyskania środków oraz rozliczenia zadania. W tym roku ta odpowiedzialność spadła na S.. Urząd Marszałkowski zabezpieczył w swoim budżecie ... tys. zł, natomiast S. miało złożyć ofertę działań w ramach projektu „...”. Po zweryfikowaniu potrzeb programowych festiwalu oraz włączenie modułu dotyczącego rozwoju gospodarczego, S. złożyło ofertę w ramach tego projektu na ... tys. zł. Stowarzyszenie musiało przedstawić sprawozdanie merytoryczne z przeprowadzonych działań potwierdzonych dokumentacją fotograficzną. Takie sprawozdanie wpłynęło do Urzędu Marszałkowskiego (...) września 2022 r. Natomiast zestawienia księgowe mają zostać w dokumentacji S. z możliwością udostępnienia przy kontroli.

Umowa przewidywała karę za odstąpienie od umowy lub niewykonanie prac objętych zakresem umowy. S. nie mogło przeznaczyć tych środków na inny cel.”

Bez dofinansowania nie byłyby pobierane opłaty od odbiorców/widzów. Wówczas wydarzenie nie mogłoby się odbyć. Otrzymane środki w całości zostały przeznaczone na realizację festiwalu.

Pytanie

Czy w związku z tym, że kwota 264 000 zł stanowi jedynie pokrycie kosztów realizacji wydarzenia kulturalnego (bez tych środków wydarzenie nie mogłoby zostać zrealizowane), stanowiącego realizację celów statutowych S., stowarzyszenie nie powinno stać się płatnikiem podatku VAT, ponieważ przepisy dot. ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi czynności w sposób ciągły dla celów zarobkowych - właściwie nie prowadzi żadnych czynności w celach zarobkowych.  Cała kwota przyznana przez Urząd Marszałkowski Województwa na realizację działań festiwalowych, została wydatkowana na ten konkretny cel w całości. Stowarzyszenie nie ma z tego tytułu żadnego wynagrodzenia, te środki nie zostały wykorzystane na inne działania. Zatem zgodnie z ww. przepisami prawa - nie ma podstaw do tego by Stowarzyszenie stało się płatnikiem podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7,  w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w Dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

W sprawie C‑16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, Trybunał w wyroku z 3 marca 1994 r. zauważył, że czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

TSUE, w wyroku z dnia 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem, jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z dnia 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I-10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. I-7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:

dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Z art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w   szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zaznaczyć przy tym należy, że dla uzyskania statusu podatnika podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami podatku od towarów i usług są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że gdyby nawet podatnik nie osiągnął z tytułu prowadzonej działalności dochodu, to nie zmienia to faktu, że wykonując czynności będące przedmiotem działalności wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, bowiem będzie wykonywał w tym zakresie czynności, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Oznacza to w konsekwencji, że jeżeli podmiot uzyska jakąkolwiek zapłatę za te czynności w sensie ekonomicznym (nawet bilansując tylko poniesione wydatki), to wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu według właściwych reguł.

Z opisu sprawy wynika, że S. w bieżącym roku podjęło się roli organizatora festiwalu artystycznego odbywającym się w …. W umowie z Urzędem Marszałkowskim widnieje zapis:

1. Zleceniodawca zleca, a zleceniobiorca zobowiązuje się do organizacji elementów wydarzenia kulturalnego … (dalej: Festiwal) i promocji gospodarczej oraz walorów województwa podczas festiwalu.

2.Zleceniobiorca oświadcza, że jest organizatorem i pomysłodawcą Festiwalu.

3.Zleceniobiorca zobowiązuje zrealizować zadanie w terminie (...-...) sierpnia 2022 roku.

Zgodnie z treścią ww. umowy S. zobowiązane było do wystawienia dwóch faktur. Jedna na … zł, druga na … zł. Na realizację tego zadania pozyskało środki z Urzędu Marszałkowskiego. Środki zostały przyznane na podstawie złożonej oferty w zakresie wsparcia działań na rzecz promocji rozwoju gospodarczego Województwa. Stowarzyszenie złożyło taki wniosek, dołączając do oferty kosztorys opiewający na kwotę … zł brutto. Ponadto samorząd Województwa przyznał dodatkowe … zł brutto dodatkowego wsparcia finansowego. W skład kosztów wchodziły działania kulturalno-edukacyjne oraz ich organizacja. Cała pula przeznaczona została na wynagrodzenia artystów, prelegentów, twórców, promocję wydarzenia i działań związanych z organizacją. Podczas festiwalu zrealizowano:

1. konferencję/panel dyskusyjny dla firm z ... i powiatu ... - konferencja odbyła się w ramach projektu „...” - konferencja była transmitowana

2. Działania artystyczne podczas festiwalu:

-występ Teatru ...

-Gra Miejska ...

-Muzyczna strefa ...,

-Teatr w ...: spektakle: „...” oraz „...”

-instalacja ...

-instalacja „...”

-zajęcia jogi w parku

-strefa słuchowisko - słuchamy, że czytamy

-wydarzenie dla dzieci „...”

-warsztaty „...”

3. Parada zero waste z przybliżeniem idei kierunku zrównoważonego rozwoju.”

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą nieuznania stowarzyszenia za podatnika podatku od towarów i usług w związku z realizacją wydarzenia kulturalnego.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że realizacja przez Państwa wydarzenia kulturalnego  stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Istnieje bowiem stosunek zobowiązaniowy pomiędzy Państwa Stowarzyszeniem a Województwem. Z opisu sprawy wynika bowiem, że w umowie z Urzędem Marszałkowskim zobowiązali się Państwo do organizacji elementów wydarzenia kulturalnego … i promocji gospodarczej oraz walorów województwa … podczas festiwalu. Ponadto zobowiązali się zrealizować zadanie w terminie (...-...) sierpnia 2022 roku. Jednocześnie zgodnie z treścią ww. umowy stowarzyszenie zobowiązane było do wystawienia dwóch faktur. Na realizację tego zadania pozyskali Państwo środki z Urzędu Marszałkowskiego. Tym samym otrzymali Państwo wynagrodzenie za wykonane czynności. Świadczyli Państwo zatem odpłatną usługę na rzecz Województwa. Tym samym realizacja wydarzenia kulturalnego festiwalu podlega opodatkowaniu w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy także zaznaczyć, że na gruncie podatku VAT ani rezultat, ani cel działalności wykonywanej przez podatnika, nie ma znaczenia dla oceny charakteru wykonywanej czynności, co wynika z art. 15 ust. 1 ustawy.

Zatem w związku z organizacją wydarzenia kulturalnego – działają Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)  odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)     nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jak stanowi art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Nawiązując do zadanego przez Państwa pytania i uwzględniając opisany stan faktyczny odnoszący się do przedstawionej przez Państwa sprawy należy zwrócić uwagę, że w wyniku zawartej umowy stali się Państwo Zleceniobiorcą konkretnego świadczenia i zobowiązali się  w związku z jego wykonaniem do wystawienia dwóch faktur. Zaistniał zatem związek prawny między Państwem, a Województwem (Zleceniodawcą) względem którego sami Państwo zdeklarowali się do wystąpienia dla danej czynności w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Konsekwencją powyższego wykonane czynności wg art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu, jako odpłatne świadczenie usługi organizacji opisanego wydarzenia na rzecz zleceniodawcy tj. Województwa. Na niniejsze bez wpływu pozostaje fakt, iż cała otrzymana z tego tytułu kwota została wydatkowana na ten cel w całości. W sytuacji tej mogą Państwo korzystać ze  zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy do momentu przekroczenia limitu sprzedaży w nim określonego z uwzględnieniem art. 113 ust. 5 ustawy, tj. 200.000 zł. Przy czym przy ustaleniu powyższej kwoty powinni Państwo mieć na uwadze przepisy art. 113 ust. 2 i ust. 13 ustawy, a więc uwzględniać rodzaj świadczonych usług i sposób ich opodatkowania.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

     -   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00