Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.730.2022.2.WL
Nieopodatkowanie dofinansowania, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji, w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy, - brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy, - nieopodatkowanie dofinansowania, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, - brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne, prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części dotyczącej:
‒nieopodatkowania dofinansowania, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych,
‒braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne,
‒prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe,
oraz nieprawidłowe w części dotyczącej:
‒nieopodatkowania dofinansowania, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy,
‒braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 5 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
‒nieopodatkowania dofinansowania, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy,
‒braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy,
‒nieopodatkowania dofinansowania, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych,
‒braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne,
‒prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 grudnia 2022 r. (data wpływu 12 grudnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Gmina zamierza zrealizować inwestycję, która polegać będzie na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach zadania pn. „...” (dalej: Inwestycja).
Inwestycja polegać będzie na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ) przede wszystkim na rzecz mieszkańców Gminy posiadających domy jednorodzinne (dalej: Mieszkańcy). W ramach Inwestycji będą budowane również POŚ obsługujące budynki stanowiące własność Gminy udostępniane mieszkańcom nieodpłatnie, tj. Europejski Dom Spotkań w ... oraz dwie sale wiejskie (dalej: Budynki użyteczności publicznej). Co więcej, w ramach Inwestycji będą budowane POŚ obsługujące budynki komunalne, takie w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne, ale również takie, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe (dalej: Budynki komunalne). Wybudowane POŚ obsługujące Budynki użyteczności publicznej nie będą wykorzystywane w działalności gospodarczej Gminy, tj. Gmina nie pobiera ani nie będzie pobierać wynagrodzenia od korzystających ze świetlic. W przypadku Budynków komunalnych Gmina również nie będzie pobierać dodatkowego wynagrodzenia od wynajmujących lokale mieszkalne ani od podmiotów wydzierżawiających lokale użytkowe z tytułu oczyszczania ścieków za pośrednictwem POŚ. Wynagrodzenie z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych w Budynkach komunalnych Gmina wykazuje w JPK_V7M jako sprzedaż podlegającą zwolnieniu VAT, natomiast wynagrodzenie z tytułu wynajmu lokali użytkowych Gmina wykazuje jako sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT stawką podstawową i odprowadza z tego tytułu podatek należny. Ponadto Gmina wykazuje w JPK_V7M wynagrodzenie z tytułu pobieranego od najemców lokali mieszkalnych ryczałtu za wodę i ścieki jako sprzedaż podlegającą opodatkowaniu ze stawką 8% VAT i odprowadza z tego tytułu VAT należny.
Gmina nabywa usługi w zakresie montażu POŚ od wyspecjalizowanej firmy zajmującej się realizacją tego typu inwestycji (dalej: Wykonawca). Z tytułu nabycia przedmiotowych usług Gmina otrzymuje od Wykonawcy faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym.
Gmina zamierza sfinansować przedmiotową inwestycję wyłącznie ze środków zewnętrznych, tj. z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej: PROW). Dofinansowanie z PROW będzie pokrywać 100% kosztów realizacji Inwestycji.
Mieszkańcy chętni do udziału w Inwestycji złożyli deklaracje, w których potwierdzili chęć udziału w projekcie, Gmina nie zawarła z nimi odrębnych umów cywilnoprawnych w tym zakresie. Ponadto, Mieszkańcy nie będą partycypować w kosztach Inwestycji (tj. nie zostaną oni zobowiązani do wniesienia wkładu własnego na poczet realizacji Inwestycji ani żadnej innej opłaty). Budynki użyteczności publicznej oraz Budynki komunalne biorące udział w Inwestycji zostały samodzielnie wybrane przez Gminę. Najemcy lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w Budynkach komunalnych również nie będą partycypować w kosztach realizacji Inwestycji.
Dodatkowo, po dokonaniu montażu POŚ pozostaną własnością Gminy przez tzw. okres trwałości Inwestycji, niemniej po upływie tego okresu, Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać POŚ na rzecz Mieszkańców na własność (w okresie trwałości projektu Mieszkańcy będą korzystać z POŚ nieodpłatnie). POŚ realizowane w ramach Inwestycji przy Budynkach użyteczności publicznej oraz Budynkach komunalnych są instalowane na rzecz Gminy, tj. nie są udostępniane, ani przekazywane innym podmiotom, służą bowiem realizacji zadań własnych Gminy (w przypadku świetlic wiejskich oraz Europejskiego Domu Kultury), a także do świadczenia usług najmu lokali mieszkalnych lub użytkowych (w przypadku Budynków komunalnych). W przypadku POŚ montowanych na potrzeby Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych Gmina pozostanie ich właścicielem również po upływie okresu trwałości Inwestycji.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Na pytanie Organu nr 1: „Czy zadanie pn. „...” dotyczy wyłącznie realizacji inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków dla wskazanych we wniosku budynków?” wskazali Państwo: „Gmina informuje, że zadanie pn. „...” dotyczy wyłącznie realizacji inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ) dla budynków wskazanych we wniosku.”
Na pytanie Organu nr 2: „Czy otrzymane przez Państwa Gminę dofinansowanie do zadania pn. „...” będzie dotyczyło wyłącznie realizacji inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków dla wskazanych we wniosku budynków?” wskazali Państwo: „Przedmiotowe dofinansowanie Gmina będzie mogła przeznaczyć wyłącznie na wydatki w ramach zadania pn. „...”.
Na pytanie Organu nr 3: „Czy Państwa Gmina będzie mogła przeznaczyć otrzymaną dotację na inny cel niż realizacja Inwestycji?” wskazali Państwo: „Gmina nie będzie mogła przeznaczyć otrzymanej dotacji na inny cel niż ten, o którym mowa we wniosku.”
Na pytanie Organu nr 4: „Jakie konkretnie wydatki dotyczące realizowanej Inwestycji Państwa Gmina pokryje z otrzymanego dofinansowania?” wskazali Państwo: „ Wydatki dotyczące realizowanej Inwestycji obejmować będą przygotowanie dokumentacji technicznej, oraz zakup wszelkich materiałów i usług związanych z budową i montażem POŚ.”
Na pytanie Organu nr 5: „Od czego uzależniona jest wysokość otrzymanego przez Państwa Gminę dofinansowania, tj. w jaki sposób kalkulowana jest wysokość dofinansowania?” wskazali Państwo: „Wysokość dofinansowania uzależniona jest wyłącznie od całkowitego kosztu dostawy i montażu przydomowych oczyszczalni ścieków, a więc usługi nabywanej przez Gminę.”
Na pytanie Organu nr 6: „Czy realizacja Inwestycji będzie uzależniona od otrzymania dotacji? wskazali Państwo: „Jeśli pytanie Organu zmierza do ustalenia, czy Gmina zrealizowałaby Inwestycję gdyby nie otrzymała dotacji, to Gmina wyjaśnia, że w przedstawionym przez Gminę zdarzeniu przyszłym/stanie faktycznym opisano konkretny projekt, w ramach którego Gmina otrzyma dofinansowanie. Gmina pragnie zatem wyjaśnić, iż żądanie uzupełnienia przez podatnika alternatywnego stanu faktycznego wykracza poza rozpatrywane w niniejszej sprawie interpretacyjnej pytanie podatnika. Jak wielokrotnie wskazywał tutejszy organ podatkowy pojęcie „stanu faktycznego” oraz „zdarzenia przyszłego” musi mieć zindywidualizowany i jednoznaczny charakter. Interpretacja indywidualna ma nie tylko informować w sposób konkretny, a nie warunkowy, ale przede wszystkim dać się zastosować w procesie samoobliczania podatku i to w takich okolicznościach, które będą się pokrywały z wcześniej opisanymi i wziętymi pod uwagę przy jej wydawaniu. Opis musi być zatem zindywidualizowany przedmiotowo tak, aby było możliwe porównanie stanu wynikającego z wniosku o wydanie interpretacji ze stanem występującym w rzeczywistości. W tym celu zasadniczo niezbędne jest podanie informacji w zakresie elementów pozwalających na uchwycenie tożsamości zdarzeń, zależnie od specyfiki wynikającej z przepisów prawa podatkowego będących w danym przypadku przedmiotem interpretacji (zob.m.in. wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2014 r., sygn. akt II FSK 376/12). Ponadto, indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1540; dalej: „Ordynacja podatkowa”) nie stanowi porady prawnej lub optymalizacji podatkowej w zakresie wielu wariantów stanu faktycznego przedstawionych przez Gminę. Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej Organ, wydając interpretację, ocenia prawidłowość, czyli zgodność z prawem stanowiska prawnego Gminy, stanowiącego odpowiedź Gminy na jej pytanie interpretacyjne w konkretnym i adekwatnym do pytania i stanowiska obszarze stanu faktycznego. W przypadku negatywnej oceny własnego prawnego stanowiska Gminy, Organ, na podstawie art. 14c § 2 Ordynacji podatkowej, przedstawia wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z jego uzasadnieniem prawnym. Przedstawienie zagadnienia interpretacyjnego w relacji do wielu stanów faktycznych i stanowisk własnych Gminy, uzasadniałoby ocenę, że Gmina w istocie domagałaby się w tym zakresie wykładni prawa podatkowego, a nie udzielenia odpowiedzi na pytanie poprzez weryfikację odnoszącego się do niego stanowiska prawnego oraz (ewentualne) wskazanie i uzasadnienie prawidłowego stanowiska. Indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego mają charakter indywidualny, dlatego że udzielać mają wnioskodawcy informacji o możliwości stosowania i wykładni konkretnych przepisów prawa w relacji do określonego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nie zaś porady prawnej w obszarze wielu unormowań i stanów faktycznych, w celu zapoznania się we wszystkich tych zakresach z zapatrywaniami prawnymi organu interpretacyjnego dla (ewentualnego) wybrania jednej z przedstawionych możliwości stosowania i wykładni prawa lub jednego z możliwych sposobów ukształtowania prowadzonej bądź projektowanej działalności podatkowo znaczącej (zob. wyrok NSA z dnia 27 listopada 2015 r. sygn. akt II FSK 2745/13). W tym kontekście Gmina pragnie uniknąć sytuacji, w której wskazałaby alternatywne stany faktyczne/zdarzenia przyszłe (otrzymanie dotacji lub jej nieotrzymanie i wpływ na realizację projektu), gdyż uniemożliwiłoby to de facto wydanie organowi podatkowemu jednoznacznej interpretacji indywidualnej w tym zakresie. Z uwagi na istotę interpretacji indywidualnych, w szczególności ich gwarancyjny charakter, przedmiotem tych rozstrzygnięć nie może być ocena abstrakcyjnych i jednocześnie hipotetycznych sytuacji faktycznych/zdarzeń przyszłych. Przyjęcie jako podstawy do wydania interpretacji indywidualnej ogólnikowego (ujmowanego w ramach tylko i wyłącznie pewnej kategorii) opisu zdarzeń mogłoby prowadzić do naruszenia zasady zaufania do organów podatkowych wyrażonej w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej w związku z odesłaniem zawartym w art. 14h tej ustawy (zob. wyroki NSA: z dnia 27 czerwca 2013 r., sygn. akt I FSK 864/12; z dnia 25 lutego 2015 r., sygn. akt II FSK 900/13; z dnia 10 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 2356/13; z dnia 4 listopada 2015 r., sygn. akt II FSK 2548/13).
Gmina zatem podkreśla, że przedstawiona poniżej informacja nie stanowi elementu opisu zdarzenia przyszłego, ale wychodząc naprzeciw oczekiwaniom DKIS Gmina odniesie się do hipotetycznych zdarzeń, o które pyta Organ. Gmina wykorzysta otrzymane dofinansowanie na pokrycie kosztów Inwestycji i w związku z faktem, iż dotacja ta została jej już przyznana, nie rozważała sytuacji co by było gdyby jej nie dostała. W przypadku braku otrzymania dotacji Gmina musiałaby rozważyć, czy i w jaki sposób realizować Projekt. W przypadku podjęcia decyzji o jego dalszej realizacji teoretycznie Gmina mogłaby zdecydować się na zaciągnięcie kredytu albo niezrealizowanie innych inwestycji, żeby pokryć wydatki na realizację Projektu. Gmina mogłaby również zrealizować swoje plany w tym zakresie w terminie późniejszym, wydłużyć okres ich realizacji albo zmienić zakres prac.”
Na pytanie Organu nr 7: „Czy w trakcie realizacji Inwestycji Państwa Gmina będzie zobowiązana do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych, jeśli tak, to z kim i w jaki sposób będzie je rozliczać?” wskazali Państwo: „Gmina będzie zobowiązana do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z instytucją dofinansowującą po zakończeniu realizacji Projektu. Gmina w szczególności jest/będzie zobowiązana do poddawania się kontroli oraz audytowi w ww. zakresie. Gmina jest/będzie również zobowiązana do przedstawienia dokumentów i informacji potwierdzających właściwy przebieg Projektu oraz potwierdzających wykorzystanie środków otrzymanych w formie dofinansowania na cele określone w umowie o dofinansowanie (tj. zakup i montaż Instalacji).”
Na pytanie Organu nr 8: „Czy w przypadku niezrealizowania zadania będą Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanego dofinansowania?” wskazali Państwo: „Przedmiotowe dofinansowanie ma charakter następczy, tj. Gmina najpierw musi ponieść wydatki, a dopiero później będą one podlegały refundacji. W przypadku braku ich poniesienia nie byłoby refundacji. Jednocześnie w przypadku niezrealizowania Projektu zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie Gmina byłaby zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.”
Na pytanie Organu nr 9: „Czy w odniesieniu do wydatków dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe, które będą wykorzystywane przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, będzie istniała obiektywna możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?” wskazali Państwo: „W ocenie Gminy w odniesieniu do wydatków dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla Budynków komunalnych, które będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, nie będzie obiektywnej możliwości przyporządkowania kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.”
Pytania
1.Czy dofinansowanie, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy Mieszkańców powinno zostać opodatkowane VAT?
2.Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Mieszkańców?
3.Czy dofinansowanie, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych powinno zostać opodatkowane VAT?
4.Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne?
5.Czy Gminie przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe?
Na pytanie Organu nr 1 dotyczy jednego zdarzenia przyszłego.
Na pytanie Organu nr 2 dotyczy jednego zdarzenia przyszłego i jednego stanu faktycznego.
Na pytanie Organu nr 3 dotyczy jednego zdarzenia przyszłego.
Na pytanie Organu nr 4 dotyczy jednego zdarzenia przyszłego i jednego stanu faktycznego.
Na pytanie Organu nr 5 dotyczy jednego zdarzenia przyszłego i jednego stanu faktycznego.
Państwa stanowisko w sprawie
1.Dofinansowanie, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy Mieszkańców nie powinno zostać opodatkowane VAT.
2.Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Mieszkańców.
3.Dofinansowanie, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych nie powinno zostać opodatkowane VAT.
4.Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków użyteczności publicznej oraz Budynkach komunalnych, w których nie znajdują się lokale użytkowe.
5.Gminie przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe, przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad. 1
Wpływ dotacji na cenę
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W świetle przytoczonego powyżej art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Podobnie wskazuje art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r., 347 s. 1 ze zm.; dalej: Dyrektywa VAT), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
W konsekwencji decydujący dla opodatkowania dotacji podatkiem VAT powinien być element bezwzględnego i bezpośredniego związku dotacji z ceną jednostkową towaru lub usługi (możliwość alokacji dotacji do ceny towaru lub usługi). Jeżeli zatem sposób kalkulacji dotacji związany jest nawet z ceną jednostkową towaru lub usługi, ale jedynie pośrednio (tylko w sensie ekonomicznym) albo kalkulacja dotacji oderwana jest całkowicie od ceny towaru czy usługi świadczonej przez podatnika, dotacja (dopłata) taka nie podlega opodatkowaniu.
W przedmiotowej sytuacji dofinansowanie, które Gmina otrzyma z PROW pokrywać będzie koszty związane z realizacją Inwestycji, a tym samym będzie dotacją kosztową, a nie zakupową.
Ponadto Gmina pragnie podkreślić, iż organizując montaż POŚ na nieruchomościach Mieszkańców, realizować będzie zadania własne, a tym samym uznać należy, iż nie będzie świadczyć na ich rzecz żadnych usług. Gmina nie będzie otrzymywać również z tego tytułu wynagrodzenia od Mieszkańców, w związku z czym nie wystąpi w niniejszej sytuacji pojęcie ceny.
Podsumowując, w przedmiotowej sytuacji, nie ma możliwości powiązania dofinansowania, które Gmina otrzyma z ceną świadczonych usług, ponieważ takowe (cena oraz świadczenie usług) nie wystąpią.
Stanowisko Gminy zostało potwierdzone w podobnych stanach faktycznych, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS):
‒z dnia 4 lipca 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.405.2018.1.MK: „W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że w zakres prac w ramach zadania będzie wchodzić: demontaż, zebranie, zabezpieczenie, załadunek, transport oraz unieszkodliwienie na specjalnie przeznaczonym do tego celu składowisku wyrobów zawierających azbest. Zainteresowany we wniosku jednoznacznie wskazał, że właściciele nieruchomości nie będą dokonywać żadnych płatności na rzecz Gminy z tego tytułu, tj. nie będą partycypować w kosztach analizowanego przedsięwzięcia. W celu zgłoszenia chęci uczestnictwa w Zadaniu mieszkańcy będą zobowiązani złożyć do Gminy stosowny wniosek. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie wystąpi bezpośredni związek pomiędzy otrzymanym dofinansowaniem od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację ww. projektu, a ceną wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności. Należy bowiem zauważyć, że otrzymane przez Gminę środki zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów projektu, tym samym przedmiotowa dotacja jest dotację kosztową”;
‒z dnia 5 czerwca 2018 r., o sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.298.2018.3.JK: „Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy stwierdzić należy, że przedmiotowe dofinansowanie na realizację zadania pn. „…”, nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym „dotacja ta nie powinna podlegać opodatkowaniu” jest prawidłowe”.
Cel przyjętej regulacji
Gmina pragnie wskazać na cel normy prawnej określonej w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, tj. na realizację zasady neutralności VAT.
Konieczność uwzględnienia otrzymanych przez podatnika dotacji w podstawie opodatkowania związana jest z wynikającą z tego możliwością obniżenia cen z tytułu świadczonych usług lub dostawy towarów. Gdyby zatem dotacja w takich okolicznościach pozostała poza zakresem opodatkowania VAT, podatnik, zachowując pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, korzystałby - przy niezmiennej wysokości uzyskanego dochodu - z możliwości zmniejszenia swego zobowiązania z tytułu podatku należnego VAT.
Norma prawna określona w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT pozwala więc na wyeliminowanie ww. nieuprawnionej korzyści po stronie podatnika i utrzymanie wysokości podatku należnego na poziomie zapewniającym zachowanie zasady neutralności VAT.
W opinii Gminy, uznanie przez organ, iż w przedmiotowej sprawie zachodzi konieczność opodatkowania otrzymanego dofinansowania byłoby sprzeczne z realizacją powyżej przedstawionego celu. Wynika to z faktu, iż Gmina, w związku z realizacją Inwestycji w zakresie dotyczącym Mieszkańców, nie będzie wykonywać podlegających opodatkowaniu VAT świadczeń, skutkujących nabyciem prawa do odliczenia podatku należnego (co zostało szerzej przedstawione w dalszej części uzasadnienia).
Nieodpłatne świadczenie usług
Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zdaniem Gminy, w związku z faktem, iż realizując Inwestycję, wypełniać ona będzie swoje zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym oraz nie będzie działać na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, to na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT Gmina nie będzie działać w przedmiotowym zakresie jako podatnik VAT.
Według Gminy, wykonywanie opisywanych działań jest analogiczne do innych czynności realizowanych w ramach wykonywania zadań własnych przez Gminę, np. prace porządkowe, remonty dróg, itp. Działania te realizowane są na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie, a jednocześnie można w wielu przypadkach zidentyfikować konkretnych beneficjentów zrealizowanych czynności (np. mieszkańców ulicy, która była przedmiotem remontu).
Tym samym w opinii Gminy, w związku z faktem, iż Inwestycja nie będzie przez Gminę realizowana w charakterze podatnika podatku VAT (a zatem nie będzie podlegać ocenie na gruncie regulacji ustawy o VAT), to nie powinna ona zostać uznana za nieodpłatne świadczenie usług zrównane z odpłatnym świadczeniem usług na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych DKIS wydawanych w odniesieniu do stanów faktycznych dotyczących podobnych inwestycji, m.in. w:
‒interpretacji indywidualnej z dnia 5 października 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.615.2018.1.MJ: „Realizacja przedmiotowego Zadania należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. (...) jak wynika z wniosku - nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz z realizacją zadań własnych Gminy, w którym to zakresie Gmina działa w charakterze organu władzy, zdefiniowanego w art. 15 ust. 6 ustawy”;
‒interpretacji indywidualnej z dnia 8 czerwca 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.72.2017.1.NF: „Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy w kontekście rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, pomimo że jest czynnym podatnikiem VAT. Powyższe wynika z faktu, że Zainteresowany ww. inwestycję będzie realizował w ramach zadań własnych. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi w ramach realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT”;
‒interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2016, sygn. 1061-IPTPP1.4512.201.2016.2.MSU: „Jak wynika z opisu sprawy, usługa będzie służyła wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż należy ona do zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym”.
Uwzględniając powyżej przedstawioną argumentację, w opinii Gminy, dofinansowanie, które otrzyma ona z PROW na realizację Inwestycji w części w jakiej dotyczy Mieszkańców nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad. 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z powołanego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei zgodnie z ust. 2 tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku VAT w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych.
Jak zatem wynika z powołanych powyżej przepisów, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych przez podatnika nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W ocenie Gminy, w omawianej sprawie związek taki nie będzie występował.
W analizowanym przypadku, Inwestycja w zakresie w jakim dotyczy Mieszkańców będzie realizowana w ramach jej działalności statutowej - będzie ona zadaniem publicznym nałożonym odrębnymi przepisami, wykonywanym w imieniu własnym i na jej własną odpowiedzialność (zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Ponadto przedmiotowe przedsięwzięcie ani w czasie realizacji, ani po jego zakończeniu nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi - zdaniem Gminy, nie będzie ona wykonywać w ramach Inwestycji na rzecz Mieszkańców czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
W konsekwencji, w ocenie Gminy, w związku z realizacją Inwestycji, w zakresie w jakim dotyczy Mieszkańców, nie będzie przysługiwać jej prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostanie spełniona, wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. poniesione wydatki w celu realizacji Inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina wskazuje, że powyższe znajduje potwierdzenie również w interpretacjach indywidualnych DKIS wydawanych w podobnych stanach faktycznych, m.in. w:
‒interpretacji indywidualnej z dnia 15 kwietnia 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.67.2020.2.MR: „ W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ Gmina realizując przedsięwzięcie będące przedmiotem wniosku, będzie wykonywała zadania własne i - jak jednoznacznie wskazała - towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji Gmina nie będzie miała - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania, gdyż realizowane przedsięwzięcie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.”
‒interpretacji indywidualnej z dnia 4 marca 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.863.2019.2.MGO: „Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizację opisanego we wniosku projektu, nie będą wykorzystywane przez Gminę w jakimkolwiek zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją opisanego we wniosku przedsięwzięcia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizację czynności w zakresie demontażu, usuwania, transportu i unieszkodliwiania wyrobów budowlanych zawierających azbest.”;
‒interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2020 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.42.2019.2.MŁ: „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. W analizowanym przypadku - jak wskazał Wnioskodawca - zadanie zostanie zrealizowane w ramach działalności statutowej Gminy, jest ono zadaniem publicznym nałożonym odrębnymi przepisami, wykonywanym w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Gminę (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) i nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej. Ponadto z wniosku wynika, że przedmiotowe przedsięwzięcie ani w czasie realizacji, ani po jego zakończeniu nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi.
Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją zadania pn.: (...) Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. poniesione wydatki w celu realizacji ww. zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.
W konsekwencji - zdaniem Gminy - nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy ona Mieszkańców.
Ad. 3
POŚ obsługujące Budynki użyteczności publicznej i Budynki komunalne wybudowane w ramach Inwestycji, służą bezpośrednio budynkom będącym własnością Gminy. Tym samym POŚ nie są udostępniane innym podmiotom (nieodpłatnie czy też odpłatnie), a po okresie trwałości projektu nie będą przekazywane innym podmiotom - Gmina pozostanie ich właścicielem. Zatem w ramach Inwestycji Gmina występuje jedynie jako usługobiorca względem Wykonawcy, co sprawia, że brak jest podstaw do opodatkowania dotacji również w zakresie w jakim dotyczy ona Budynków użyteczności publicznej i Budynków komunalnych. Brak jest podstaw do zastosowania art. 29a ust. 1 ustawy o VAT w tym zakresie, bowiem nie sposób bezpośrednio powiązać dofinansowania z jakąkolwiek usługą Gminy. W przypadku Budynków użyteczności publicznej brak jest jakichkolwiek usług, bowiem są one udostępniane nieodpłatnie. W przypadku Budynków komunalnych, nie jest pobierane wynagrodzenie od wynajmujących lokali użytkowych ani lokali mieszkalnych z tytułu oczyszczania ścieków poprzez POŚ.
Podsumowując, dofinansowanie, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych nie powinno zostać opodatkowane VAT.
Ad. 4
W zakresie w jakim Inwestycja dotyczy POŚ obsługujących Budynki użyteczności publicznej, a także Budynki komunalne, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne, Gminie, w jej ocenie, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT. Budynki użyteczności publicznej są udostępniane nieodpłatnie. Natomiast Budynki komunalne, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne służą do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu z VAT (odpłatny wynajem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe). Dlatego, w ocenie Gminy, nie występuje związek między wydatkami na realizację Inwestycji w tym zakresie, a czynnościami opodatkowanymi VAT, stanowiący zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podstawową przesłankę warunkującą powstanie prawa do odliczenia VAT.
W konsekwencji - zdaniem Gminy - nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy ona Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkaniowe.
Ad. 5
Budynki komunalne, w których znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak i lokale użytkowe, są w ocenie Gminy wykorzystywane zarówno do czynności zwolnionych z VAT jak i do czynności opodatkowanych VAT. Z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych Gmina pobiera wynagrodzenie, które wykazuje w rozliczeniu VAT jako sprzedaż podlegającą zwolnieniu z VAT, natomiast wynagrodzenie z tytułu dzierżawy lokali użytkowych wykazuje w rozliczeniu VAT jako sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT stawką podstawową 23% i odprowadza z tego tytułu podatek należny do Urzędu Skarbowego. Ponadto Gmina wykazuje w rozliczeniu VAT wynagrodzenie z tytułu pobieranego od najemców lokali mieszkalnych ryczałtu za wodę i ścieki jako sprzedaż podlegającą opodatkowaniu ze stawką 8% VAT i odprowadza z tego tytułu VAT należny do Urzędu Skarbowego. Gmina nie obciąża najemców bezpośrednio za koszty eksploatacji POŚ posadowionego przy budynku komunalnym. Gmina nie będzie też przenosić prawa własności POŚ na inny podmiot. Niemniej Gmina wykorzystuje częściowo te budynki w swojej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT (tj. odpłatna dzierżawa lokali użytkowych oraz pobieranie ryczałtu za wodę i ścieki w lokalach mieszkalnych). Zatem, wydatki ogólne, dotyczące tych budynków komunalnych mają związek zarówno z czynnościami zwolnionymi z VAT jak i opodatkowanymi VAT. Zapewnienie możliwości odprowadzania i oczyszczania ścieków za pośrednictwem POŚ, jest konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi wynajmu lokali. Dlatego w stosunku do wydatków objętych zakresem pytania powinien mieć zastosowanie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, mówiący o konieczności stosowania współczynnika VAT przy odliczeniu VAT od wydatków związanych zarówno z czynnościami, które dają prawo do odliczenia, jak i z czynnościami niedającymi tego prawa. Przedmiotowe Budynki komunalne nie są wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających VAT, przez co brak jest konieczności zastosowania przy odliczeniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
W konsekwencji - zdaniem Gminy - przysługuje jej częściowe prawo do odliczenia VAT naliczonego, przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy ona Budynków komunalnych, w których znajdują się zarówno lokale użytkowe jak i lokale mieszkalne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej:
‒nieopodatkowania dofinansowania, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych,
‒braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne,
‒prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe,
oraz nieprawidłowe w części dotyczącej:
‒nieopodatkowania dofinansowania, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy,
‒braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Zauważyć należy, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Zatem, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, oraz wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina zamierza zrealizować inwestycję, która polegać będzie na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach zadania pn. „...” (dalej: Inwestycja). Inwestycja polegać będzie na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ) przede wszystkim na rzecz mieszkańców Gminy posiadających domy jednorodzinne (dalej: Mieszkańcy). W ramach Inwestycji będą budowane również POŚ obsługujące budynki stanowiące własność Gminy udostępniane mieszkańcom nieodpłatnie, tj. Dom Spotkań w ... oraz dwie sale wiejskie (dalej: Budynki użyteczności publicznej). Co więcej, w ramach Inwestycji będą budowane POŚ obsługujące budynki komunalne, takie w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne, ale również takie, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe (dalej: Budynki komunalne). Wybudowane POŚ obsługujące Budynki użyteczności publicznej nie będą wykorzystywane w działalności gospodarczej Gminy, tj. Gmina nie pobiera ani nie będzie pobierać wynagrodzenia od korzystających ze świetlic. W przypadku Budynków komunalnych Gmina również nie będzie pobierać dodatkowego wynagrodzenia od wynajmujących lokale mieszkalne ani od podmiotów wydzierżawiających lokale użytkowe z tytułu oczyszczania ścieków za pośrednictwem POŚ. Wynagrodzenie z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych w Budynkach komunalnych Gmina wykazuje w JPK_V7M jako sprzedaż podlegającą zwolnieniu VAT, natomiast wynagrodzenie z tytułu wynajmu lokali użytkowych Gmina wykazuje jako sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT stawką podstawową i odprowadza z tego tytułu podatek należny. Ponadto Gmina wykazuje w JPK_V7M wynagrodzenie z tytułu pobieranego od najemców lokali mieszkalnych ryczałtu za wodę i ścieki jako sprzedaż podlegającą opodatkowaniu ze stawką 8% VAT i odprowadza z tego tytułu VAT należny. Gmina nabywa usługi w zakresie montażu POŚ od wyspecjalizowanej firmy zajmującej się realizacją tego typu inwestycji (dalej: Wykonawca). Z tytułu nabycia przedmiotowych usług Gmina otrzymuje od Wykonawcy faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym. Gmina zamierza sfinansować przedmiotową inwestycję wyłącznie ze środków zewnętrznych, tj. z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej: PROW). Dofinansowanie z PROW będzie pokrywać 100% kosztów realizacji Inwestycji. Przedmiotowe dofinansowanie Gmina będzie mogła przeznaczyć wyłącznie na wydatki w ramach zadania pn. „...”. Wysokość dofinansowania uzależniona jest wyłącznie od całkowitego kosztu dostawy i montażu przydomowych oczyszczalni ścieków, a więc usługi nabywanej przez Gminę. W przypadku niezrealizowania Projektu zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie Gmina byłaby zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych. Mieszkańcy chętni do udziału w Inwestycji złożyli deklaracje, w których potwierdzili chęć udziału w projekcie, Gmina nie zawarła z nimi odrębnych umów cywilnoprawnych w tym zakresie. Ponadto, Mieszkańcy nie będą partycypować w kosztach Inwestycji (tj. nie zostaną oni zobowiązani do wniesienia wkładu własnego na poczet realizacji Inwestycji ani żadnej innej opłaty). Budynki użyteczności publicznej oraz Budynki komunalne biorące udział w Inwestycji zostały samodzielnie wybrane przez Gminę. Najemcy lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w Budynkach komunalnych również nie będą partycypować w kosztach realizacji Inwestycji. POŚ realizowane w ramach Inwestycji przy Budynkach użyteczności publicznej oraz Budynkach komunalnych są instalowane na rzecz Gminy, tj. nie są udostępniane, ani przekazywane innym podmiotom, służą bowiem realizacji zadań własnych Gminy (w przypadku świetlic wiejskich oraz Europejskiego Domu Kultury), a także do świadczenia usług najmu lokali mieszkalnych lub użytkowych (w przypadku Budynków komunalnych). W przypadku POŚ montowanych na potrzeby Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych Gmina pozostanie ich właścicielem również po upływie okresu trwałości Inwestycji. W odniesieniu do wydatków dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla Budynków komunalnych, które będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, nie będzie obiektywnej możliwości przyporządkowania kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.
Jak wskazano wyżej, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zatem, Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Ponadto, art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2028 ze zm.) stwierdza, że:
Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 ze zm.), zgodnie z którym:
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.
Obowiązki Gminy w zakresie utrzymania czystości, są ponadto wymienione w art. 3 i przepis ten, w ust. 2 stanowi, że:
Gminy prowadzą ewidencję przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej.
Z przepisów tych wynika, że budowa przydomowych oczyszczalni ścieków jest obowiązkiem właściciela nieruchomości, a nie Gminy.
W świetle powyższego należy uznać, że Gmina, w związku z wykonywaniem czynności budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz Mieszkańców, będzie prowadzić działalność gospodarczą, a tym samym będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
Wątpliwości Państwa Gminy objęte pytaniem nr 1, dotyczą opodatkowania dofinansowania, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 2 ustawy:
W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.
Według art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z przepisu art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Przepis art. 29a ust. 1 wskazuje, że otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług – istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą, a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną – to stanowi ona podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Opodatkowanie dotacji wymaga ustalenia:
‒czy istnieją konkretne czynności, do których odnosi się dofinansowanie (tj. czy dotacja ma charakter ogólny, czy dotyczy określonej i wyodrębnionej kategorii usług lub dostaw spośród wykonywanych przez podatnika), oraz
‒czy związek między tymi czynnościami, a dotacją ma identyfikowalny charakter.
Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.
Otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc zapłatą ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie – czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Tym samym, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.
Koniecznym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.
W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Limited v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
W odniesieniu do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach Inwestycji pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy, z uwagi na fakt, iż usługi te będą realizowane na rzecz Mieszkańców nieodpłatnie z tego względu, że będą pokryte z dofinansowania, będziemy mieli do czynienia z czynnościami odpłatnymi (dofinansowanie będzie stanowiło dopłatę do ceny), zatem Inwestycja w tym zakresie będzie służyła w istocie wyłącznie czynnościom opodatkowanym.
W analizowanym przypadku, tj. w odniesieniu do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach ww. projektu, w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy, będziemy mieli do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. budową przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz Mieszkańców. Państwa Gmina nabędzie usługi budowy przydomowych oczyszczalni ścieków od wykonawcy zadania we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, zawierając umowę z wykonawcą na świadczenie ww. usług, Państwa Gmina wejdzie w rolę podmiotu świadczącego usługi.
Państwa Gmina, świadcząc na rzecz Mieszkańców usługi budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, będzie działała jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy oraz nie będzie korzystała z wyłączenia od podatku na podstawie przepisu art. 15 ust. 6 ustawy.
Zatem, wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków, będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, które, zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzenie wykonawcze do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
Dotacja jest opodatkowana w taki sposób, jak świadczenie którego dotyczy.
Zatem, otrzymana przez Państwa dotacja z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach Inwestycji pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy, będzie miała bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, a zatem będzie stanowiła zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej. Wobec tego, ww. dotacja w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla Mieszkańców będzie stanowiła podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Zatem powinna być opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki.
W związku z tym, stanowisko Państwa Gminy, w myśl którego dofinansowanie, które Państwa Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy, jest nieprawidłowe.
Wątpliwości Państwa Gminy przedstawione w pytaniu nr 2, dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z przepisu tego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano wyżej, w analizowanym przypadku wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.
Analiza wskazanych okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że skoro dofinansowanie, które Państwa Gmina otrzymała/otrzyma na realizację Inwestycji pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do Mieszkańców Gminy, stanowi/będzie stanowiło środki otrzymane od osoby trzeciej, zwiększające podstawę opodatkowania oraz efekty zadania w tej części są/będą wykorzystywane przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Państwa Gminie w tym zakresie – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Przy czym, prawo to przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
W związku z tym, stanowisko Państwa Gminy zgodnie z którym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Mieszkańców, jest nieprawidłowe.
Wątpliwości Państwa Gminy objęte pytaniem nr 3, dotyczą opodatkowania dofinansowania, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych.
W odniesieniu do dotacji na Inwestycję pn. „...”, w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych nie zostanie spełniony warunek „bezpośredniego wpływu” dofinansowania z dotacji na cenę świadczonych przez Państwa Gminę usług. W przedmiotowej sprawie nie będziemy mieć do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie, bowiem przedmiotem projektu w tym zakresie będzie budowa przydomowych oczyszczalni ścieków dla Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, które po realizacji projektu pozostaną własnością Gminy. Wykonanie przez Państwa Gminę w ramach projektu skonkretyzowanych działań, polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków dla Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych nie będzie stanowiło odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji, otrzymane dofinansowanie w zakresie w jakim dotyczy budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, nie będzie stanowiło zapłaty za usługi.
Środki finansowe otrzymane na dofinansowanie ww. projektu z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, w części dotyczącej Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, nie będą stanowiły więc wynagrodzenia za wykonywane przez Państwa Gminę czynności. Otrzymane środki finansowe bowiem będą stanowiły zwrot kosztów poniesionych przez Państwa Gminę na realizację przedmiotowego projektu w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, których Gmina będzie właścicielem przez cały okres.
Skoro otrzymana dotacja w części dotyczącej Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji projektu w tym zakresie, to oznacza, że dotacja w tym zakresie będzie dotacją o charakterze zakupowym, a nie dotacją mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.
Tym samym, w okolicznościach analizowanej sprawy, otrzymana przez Państwa Gminę dotacja w części dotyczącej Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych nie będzie elementem podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a więc w przedmiotowej sprawie dotacja w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z tym, stanowisko Państwa Gminy, w myśl którego dofinansowanie, które Gmina otrzyma z PROW na realizację Inwestycji w zakresie w jakim dotyczy Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych nie powinno zostać opodatkowane VAT, jest prawidłowe.
Wątpliwości Państwa Gminy objęte pytaniem nr 4, dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne.
Zgodnie z opisem sprawy, wybudowane POŚ obsługujące Budynki użyteczności publicznej nie będą wykorzystywane w działalności gospodarczej Państwa Gminy, tj. Państwa Gmina nie pobiera ani nie będzie pobierała wynagrodzenia od korzystających ze świetlic. Wynagrodzenie z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych w Budynkach komunalnych Państwa Gmina wykazuje jako sprzedaż podlegającą zwolnieniu z VAT.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części dotyczącej Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne nie został/nie zostanie spełniony, ponieważ ww. budynki, dla których zostaną wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz do czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem. W związku z powyższym, Państwa Gmina nie ma/nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. Inwestycji w części zakresie w jakim dotyczą Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne.
W związku z tym, stanowisko Państwa Gminy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków użyteczności publicznej oraz Budynków komunalnych, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne, jest prawidłowe.
Wątpliwości Państwa Gminy objęte pytaniem nr 5, dotyczą prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:
1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2) nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
W związku z realizacją Inwestycji, Państwa Gmina będzie ponosiła m.in. określone wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe.
Państwa Gmina wykorzystuje/będzie wykorzystywała Budynki komunalne, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe, wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej - opodatkowanej VAT oraz zwolnionej z VAT.
Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
Jednocześnie odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) – zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.
W analizowanym przypadku, Inwestycja dotycząca budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w części dotyczącej Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe, jest/będzie związana zarówno z wykonywaniem przez Państwa Gminę czynności opodatkowanych VAT, jak również wykonywaniem czynności zwolnionych od VAT.
Z opisu sprawy wynika, że w odniesieniu do wydatków dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla Budynków komunalnych, które będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, nie będzie obiektywnej możliwości przyporządkowania kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Państwa Gmina ponosząc wydatki na realizację Inwestycji w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe, ma/będzie miała prawo do odliczenia części podatku VAT naliczonego, przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.
Podkreślenia wymaga jednak, że Państwa Gmina może/będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
W związku z tym, stanowisko Państwa Gminy odnośnie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji w części w jakiej dotyczą Budynków komunalnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się lokale użytkowe, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa Gminę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, który przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Państwa we wniosku wyroków sądów, tutejszy organ wyjaśnia, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right