Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.685.2022.1.MK

Uznanie sprzedaży Obszaru Transportu za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług tej sprzedaży na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie  uznania sprzedaży Obszaru Transportu za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług tej sprzedaży na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

... Spółka z o.o. (dalej również jako: „Spółka”, „...” lub „Wnioskodawca”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w ..., która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku nadal będzie podlegać) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Do dnia 16 grudnia 2021 r. jedynym udziałowcem Spółki pozostawała ... S.A., a tym samym Wnioskodawca był Spółką wchodzącą w skład Grupy ... (określanej dalej również jako: „Grupa”). Obecnie, w związku z nabyciem całości udziałów Spółki przez ...Sp. z o.o., Wnioskodawca jest podmiotem wchodzącym w skład Grupy Kapitałowej .... Spółki prowadzi działalność pomocniczą w stosunku do działalności innych podmiotów z Grupy.

Spółka zajmuje się świadczeniem usług w następujących obszarach działalności operacyjnej:

obsługa księgowo-podatkowa podmiotów gospodarczych;

obsługa kadrowo-płacowa podmiotów gospodarczych;

działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy, pozyskiwaniem i udostępnianiem pracowników;

pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;

działalność związana z ochroną danych osobowych;

zarządzanie flotą samochodową;

działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura;

wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi, dzierżawionymi lub na zlecenie oraz pośrednictwo w obrocie nieruchomościami;

działalność związana z ochroną środowiska.

Wnioskodawca wyodrębnił w ramach swojej struktury organizacyjnej m.in. podlegający bezpośrednio Zarządowi Spółki Wydział Transportu, na czele którego stoi Kierownik Wydziału Transportu.

W obszarze działalności usługowej związanej z zarządzaniem flotą samochodową, skupionym w ramach Wydziału Transportu, realizowane są w szczególności następujące zadania:

obsługa umów i regulacji z zakresu transportu (m.in. leasingów, przejazdów pasażerskich, monitoringu GPS, usług flotowych zewnętrznych typu ..., ..., ... oraz Polityki transportowej),

koordynacja likwidacji szkód komunikacyjnych,

świadczenie usług transportowych przy wykorzystaniu floty samochodowej (przewóz Członków Zarządów Klientów, gości Spółek, dokumentów i zakupów),

wsparcie w zakresie rozwiązań serwisowych i umawiania wizyt serwisowych użytkowników,

kontrola stanu pojazdów (stan, płyny, ogumienie, czystość),

wydawanie oraz przyjmowanie samochodów poolowych, prowadzenie rezerwacji,

doprowadzanie/odbiory aut służbowych do/z punktów serwisowych, myjni itp.,

wymiana floty samochodowej (obsługa procesu logistycznego dot. użytkowników pojazdów floty użytkowanej na terenie całego kraju),

zawieranie polis na nowe samochody oraz kontynuacja polis ubezpieczeniowych,

obsługa kart flotowych (zamawianie, blokowanie, prowadzenie ewidencji),

współplanowanie obszaru flot samochodowych klientów - wydawanie rekomendacji w zakresie okresu eksploatacji floty, limitów kilometrów itp.,

zarządzanie operacyjne parkingami zlokalizowanymi w biurowcu siedziby Spółki oraz klientów,

obsługa merytoryczna korespondencji przychodzącej Spółki lub klienta (mandaty, polisy, karty flotowe, umowy itp.),

opis dokumentów kosztowych obszaru transportu,

rozliczanie pracowników za transport (wprowadzenie kart drogowych do SAPa, wystawiania wniosków na dokumenty kosztowe za wynajem samochodów),

wydania oraz odbiory samochodów od użytkowników,

przygotowywanie budżetów flotowych,

przygotowywanie szacunków kosztów zmiennych,

przygotowywanie zestawień dotyczących nakładów ponoszonych na zakup i eksploatację samochodów służbowych,

raportowanie w celu rozliczenia kosztów najmu pomiędzy spółkami oraz rozliczanie kosztów kilometrów na jazdy prywatne,

przygotowywanie założeń i opracowywanie budżetów kosztowych w obszarze transportu oraz nadzór nad ich realizacją,

bieżące opisywanie zdarzeń kosztowych pod względem merytorycznym oraz przypisywanie kosztów do poszczególnych miejsc powstawanie kosztów/zleceń kontrolingowych w systemie SAP dotyczących obsługiwanego obszaru.

Zadania Wydziału Transportu realizowane są zarówno w ramach świadczenia usług dla klientów Spółki, jak i na potrzeby własne Spółki.

W ramach integracji biznesowej Grupy Wnioskodawca planuje dokonać zbycia wskazanego powyżej wyodrębnionego obszaru działalności (zwanego dalej również: „ZCP” lub „Obszarem Transportu”) do innego podmiotu, który kontynuować będzie działalność realizowaną w strukturach Spółki przez Wydział Transportu.

Decyzja o zbyciu wskazanego obszaru działalności jest decyzją właścicielską wpisującą się w zakładaną strategię programu integracji i transformacji biznesowej Grupy Kapitałowej ... i Grupy ..., realizowanej w latach 2020 - 2023, polegającą na budowaniu wartości multienergetycznego koncernu. W ramach Programu transformacji i integracji biznesowej ... i Grupy ... w związku z zdefiniowanymi hipotezami zawartymi w Karcie Projektu E.5 „...” założono kluczowe cele, polegające m.in. na poprawie efektywności procesowej wskutek centralizacji i optymalizacji kosztów ogólnego zarządu. Powyższe cele mają być osiągnięte m.in. poprzez reorganizację ..., w tym jej integrację z ...sp. z o.o. Do integracji z ...sp. z o.o. przyjęto przede wszystkim funkcje z obszarów kadrowo - płacowego oraz finansowo - księgowego Spółki z jednoczesnym wyodrębnieniem organizacyjnym funkcji administracyjnych, środowiskowych i transportowych, które jako obszary zorganizowanych części przedsiębiorstwa zostały dedykowane do przeniesienia do innych podmiotów. Niniejszy wniosek dotyczy realizacji wspomnianego programu w strumieniu transportu.

Zgodnie z założeniem, po zakończeniu opisywanego procesu, podmiot, który nabędzie ZCP, będzie kontynuować świadczenie usług w dotychczasowym zakresie. W części dotyczącej obsługi podmiotów zewnętrznych świadczenie usług odbywać się będzie na bazie kontynuacji umów, jakie obecnie zawarte ma Spółka ze swoimi klientami. Z kolei w odniesieniu do prac wykonywanych obecnie przez pracowników Wydziału Transportu na rzecz Spółki, będą one kontynuowane w oparciu o umowy zawarte przez nabywcę ze Spółką.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowy opis zespołu składników materialnych, niematerialnych i zobowiązań składających na przedmiot dostawy (sprzedaży) w ramach planowanej transakcji.

Do Obszaru Transportu przypisane są następujące elementy:

prawo własności ruchomości przynależnych i niezbędnych do prowadzenia działalności Obszaru Transportu, w tym środki trwałe i wyposażenie (kompletne wyposażenie stanowisk pracy przypisanych pracowników takie jak meble biurowe, sprzęt IT, telefony);

prawa i obowiązki z umów licencyjnych do oprogramowania związanego z przenoszonym sprzętem elektronicznym, na którym jest ono zainstalowane lub wykorzystywane;

prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących Obszaru Transportu;

prawa do bazy danych zawierającej dane klientów Obszaru Transportu;

dokumenty (w tym archiwalne) dotyczące przenoszonych składników oraz dokumenty opracowane lub zgromadzone w toku działalności biznesowej dotyczącej wyłącznie Obszaru Transportu;

wierzytelności oraz zobowiązania związane funkcjonalnie z działalnością Obszaru Transportu.

W trybie art. 23(1) Kodeksu pracy nastąpi przejście części zakładu pracy, co oznacza, że do podmiotu, który nabędzie ZCP, przejdą kierownik oraz wszyscy pracownicy zatrudnieni na moment sprzedaży w Wydziale Transportu. Tym samym do nowego pracodawcy przejdzie cały zespół osób zatrudnionych w Spółce przy obsłudze Obszaru Transportu, w tym zarówno pracownicy, jak i kadra kierownicza, co w połączeniu z przeniesieniem wyżej wymienionych składników materialnych i niematerialnych, zapewnia możliwość płynnej kontynuacji działalności przez nabywcę.

Przedmiotem transakcji ma być zespół ludzki wraz z całością przypisanych do niego i potrzebnych mu do realizacji zadań, do których został powołany, składników majątkowych i niemajątkowych. Przedmiotem zbycia ma być zorganizowana i funkcjonująca jako całość dzięki wzajemnym powiązaniom część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wzajemne relacje występujące w ramach zespołu pracowników (kadra kierownicza oraz specjaliści z tego obszaru), a także pomiędzy zespołem ludzkim, składnikami materialnymi służącymi pracy danego zespołu oraz wartościami niematerialnymi takimi jak np. baza klientów dla danego typu usług czy też powiązanych ściśle z danym rodzajem działalności umowami, tworzą wartość, której nabyciem zainteresowany jest nabywca. Przedmiotem transakcji nie ma być zbiór przypadkowych, niepowiązanych wzajemnie elementów. Jej celem jest przejęcie przez nabywcę zespołu składników materialnych i niematerialnych realizującego zadania w obszarze zarządzania flotą samochodową i będącego w stanie funkcjonować dzięki wzajemnemu powiązaniu.

Czynnikiem spajającym analizowany zespół składników jest funkcja, jaką obecnie pełni w organizacji Wnioskodawcy. To właśnie przedmiot działalności (przypisane funkcje) Wydziału Transportu wyróżnia go na tle podstawowych rodzajów działalności prowadzonej przez Spółkę. Specyficzny rodzaj zadań przypisanych do tego wydziału powoduje, że w tym przypadku można mówić o wyodrębnieniu funkcjonalnym zespołu ludzkiego, który wraz ze swoim zapleczem materialnym oraz przypisanymi składnikami niematerialnymi, zajmuje się świadczeniem innego rodzaju usług aniżeli pozostałe komórki organizacyjne działające w strukturze Wnioskodawcy.

W ramach Obszaru Transportu ze Spółki nie zostaną natomiast wydzielone:

środki pieniężne w walucie polskiej lub obcej (Spółka nie prowadzi wyodrębnionych rachunków bankowych dla poszczególnych obszarów prowadzonej przez siebie działalności);

prawa na mocy umów ubezpieczenia lub polis ubezpieczeniowych zawartych i wykupionych przez Spółkę lub na rzecz Spółki, które dotyczą całej działalności Spółki;

zobowiązania z tytułu podatków VAT i CIT jako dotyczące całej działalności Spółki;

zobowiązania z tytułu PFRON, gdyż dotyczą całej działalności Spółki.

Wyłączenie wskazanych powyżej elementów nie ma wpływu na zachowanie funkcjonalnych związków pomiędzy poszczególnymi składnikami ZCP, które będą przedmiotem zbycia i nie powoduje, że kontynuowanie działalności przez nabywcę jest niemożliwe. Na dzień transakcji przygotowany do zbycia zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Obszar Transportu, będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań w ramach struktur nabywcy.

Zaznaczenia wymaga, że Spółka prowadzi działalność w czterech lokalizacjach, tj. w (...). Działalność w zakresie objętym przedmiotem niniejszego wniosku prowadzona jest w całości w ... Spółka nie jest właścicielem nieruchomości, na terenie której znajdują się biura pracowników wykonujących obowiązki w Obszarze Transportu. Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności, w której podstawowym aktywem są zasoby ludzkie, majątek nieruchomy nie stanowi istotnego aktywa. Z uwagi na to, że Spółka prowadzi działalność przy wykorzystaniu wynajmu powierzchni biurowej majątek nieruchomy nie będzie przedmiotem zbycia w ramach planowanych transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z przyjętymi przez strony planowanej transakcji założeniami, nabywca do kontynuowania działalności prowadzonej obecnie przez Wnioskodawcę w ramach Obszaru Transportu będzie korzystać z dotychczas zajmowanej powierzchni biurowej. Odbywać ma się to w oparciu o stosowne umowy cywilnoprawne zawarte przez nabywcę (najem lub podnajem). Podpisanie tej umowy, jak również umów na obsługę w obszarze zarządzania flotą samochodową zawartych przez Spółkę ze swoimi klientami, z których to umów prawa i obowiązki przejdą w drodze cesji na nowego właściciela, pozwoli nabywcy na kontynuowanie działalności w obszarze zarządzania flotą samochodową w niezmienionym zakresie bez angażowania innych składników majątkowych.

Przedmiotem transakcji ma być zorganizowany zespół ludzki z własną strukturą i kompetencjami, wyposażony w narzędzia umożliwiające realizację zadań, do wykonywania których został powołany, jak również powiązane źródła przychodów w postaci funkcjonujących umów i bazy klientów. Potencjalnie zatem, w ocenie Wnioskodawcy zespół ten posiadałby również zdolność do samodzielnego funkcjonowania jako odrębny podmiot gospodarczy.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że poza wyodrębnieniem na płaszczyznach funkcjonalnej i organizacyjnej, zespół składników składający się na Obszar Transportu charakteryzuje również wyodrębnienie na płaszczyźnie finansowej. Potwierdzają to w szczególności następujące okoliczności:

Spółka Uchwałą Zarządu nr ...z dnia 10 stycznia 2022 roku przyjęła do stosowania Politykę Rachunkowości zgodną z przepisami ustawy o rachunkowości i dostosowane do postanowień „Polityki rachunkowości w ...” zatwierdzonej Zarządzeniem Zarządu ... nr ...z dnia 30 listopada 2021 roku. W dniu 16 grudnia 2021 roku Zarząd Spółki przyjął uchwałę nr ... w sprawie przyjęcia do stosowania Instrukcji funkcjonowania systemu Rachunkowości Zarządczej.

Ewidencja zdarzeń gospodarczych w systemie księgowym przebiega w układzie funkcjonalnym Zakładowego Planu Kont i na odpowiednie Miejsca Powstawania Kosztów (MPK) dla poszczególnych komórek organizacyjnych i obiektów, w tym również Wydziału Transportu.

Spółka prowadzi księgi rachunkowe w systemie księgowym SAP, który pozwala generować następujące odpowiednie raporty i zestawienia księgowe:

Rachunek Zysków i Strat;

Raporty dotyczące przychodów i kosztów;

Tabele amortyzacyjne;

Raporty dotyczące kosztów osobowych - listy płac;

Bilans;

Ewidencja środków trwałych, wyposażenia i nieruchomości inwestycyjnych, które stanowią pozycję do sporządzenia bilansu;

Analityka rozrachunków z odbiorcami i dostawcami z tytułu należności i zobowiązań handlowych;

Analityka rozrachunków z pracownikami z tytułu wynagrodzeń;

Analityka rozrachunków z tytułu zobowiązań budżetowych (ZUS, PIT);

Analityka rozrachunków z pracownikami z tytułu zaciągniętych przez nich pożyczek;

Analityka rozrachunków z tytułu umów leasingowych.

Na podstawie powyższych raportów Spółka jest w stanie sporządzić dla Wydziału Transportu rachunek zysków i strat oraz bilans. Zobowiązania wspólne z tytułu dostaw i usług dotyczących kilku obszarów operacyjnych są przypisywane odpowiednimi kluczami rozliczającymi na odpowiednie MPK (np. zobowiązania z tytułu usług sprzątania - m2  sprzątanej powierzchni przypisanej do odpowiedniego MPK).

Na potrzeby zarządczego rachunku wyników w systemie księgowym wyodrębniono dla poszczególnych wydziałów (w tym Wydziału Transportu):

zlecenia - dedykowane dla poszczególnych umów z klientami obsługiwanych przez poszczególne jednostki organizacyjne, na których przebiega bezpośrednia ewidencja przychodów ze sprzedaży oraz związanych z tą sprzedażą kosztów bezpośrednich oraz kosztów pośrednich rozliczanych na te zlecenia odpowiednim kluczem rozliczeniowym;

miejsca powstawania kosztów (MPK) - dla jednostek organizacyjnych, generujących przychody - na których przebiega ewidencja kosztów.

W celu rozliczania i odniesienia na zlecenia kosztów zaewidencjonowanych na MPK wydziałowych czy technicznych ustalono następujące klucze rozliczeniowe:

czas pracy - roboczogodziny - do rozliczenia kosztów MPK wydziałowego kosztów osobowych pracowników operacyjnych;

ilość osób/etatów - ilość zatrudnionych/pracowników - do rozliczenia kosztów operacyjnych pierwotnie ujętych na MPK technicznych, pozwalającym rozdzielić je na MPK wydziałowe działalności operacyjnej;

kilometry - klucz rozliczeniowy dla floty samochodowej wykorzystywanej do obsługi zleceń;

powierzchnia - rozliczająca koszty zajmowanej przez poszczególne wydziały powierzchni budynków;

wartość kosztów bezpośrednich - klucz rozliczeniowy do rozliczenia kosztów pośrednich MPK wydziałowego oraz kosztów ogólnego zarządu, mierzony proporcją w jakiej pozostaje koszt bezpośredni obejmujący dany obszar operacyjny w kosztach bezpośrednich działalności operacyjnej ogółem.

Pytanie

Czy przedstawiona w opisie zdarzeń przyszłych sprzedaż Obszaru Transportu stanowić będzie sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT w związku z czym dostawa wskazanego zespołu składników materialnych, niematerialnych oraz zobowiązań tworzących Obszar Transportu nie będzie skutkowała powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w świetle art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

Przedstawiona w opisie zdarzeń przyszłych sprzedaż Obszaru Transportu stanowić będzie sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT w związku z czym dostawa wskazanego zespołu składników materialnych, niematerialnych oraz zobowiązań tworzących Obszar Transportu nie będzie skutkowała powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w świetle art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

Uzasadnienie

Przedstawione stanowisko wynika z poniższych argumentów.

W Ustawie o VAT znajduje się legalna definicja pojęcia „zorganizowana część przedsiębiorstwa”. Zgodnie z jej brzmieniem - „ilekroć mowa w ustawie o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania” (art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT).

Analiza orzecznictwa sądów administracyjnych pozwala zauważyć, iż z podatkowego punktu widzenia, aby określony zespół składników mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, powinien spełniać następujące warunki:

musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

składniki przedsiębiorstwa przeznaczone powinny być do realizacji określonych zadań gospodarczych,

zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania w sposób samodzielny.

Brak zaistnienia którejkolwiek z wymienionych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W doktrynie wskazuje się, że pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozpatrywać w powiązaniu z pojęciem przedsiębiorstwa na gruncie Kodeksu cywilnego. Stosownie do treści art. 551 Kodeksu cywilnego przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej, które obejmuje w szczególności:

1.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.koncesje, licencje i zezwolenia;

6.patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.tajemnice przedsiębiorstwa;

9.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Użycie w powoływanym przepisie sformułowania „w szczególności” sugeruje, iż powyższy katalog ma jedynie charakter przykładowy.

Podstawowym wymogiem, aby zakwalifikować zespół składników majątkowych jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Elementami tworzącymi zespół składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe oraz zasoby osobowe. NSA w wyroku z dnia 6 listopada 2019 r., sygn. I SA/Rz 525/19 stwierdził, że „Na zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny się składać aktywa trwałe i obrotowe, a także czynnik ludzki czyli kadra pracownicza.”

Nie ulega wątpliwości, iż na Obszar Transportu składają się składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, funkcjonalnie i organizacyjnie związane z prowadzoną działalnością. Jak wykazano w opisie zdarzenia przyszłego, do części składowych wydzielanego majątku należą:

prawo własności wszystkich ruchomości (w tym aktywów trwałych i obrotowych) przynależnych i niezbędnych do prowadzenia działalności w zbywanym obszarze działalności;

prawa i obowiązki z umów licencyjnych do oprogramowania związanego z przenoszonym sprzętem elektronicznym;

prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących Obszaru Transportu;

prawa do bazy danych zawierającej dane klientów tego obszaru;

dokumentacja;

wierzytelności oraz zobowiązania związane funkcjonalnie z działalnością Obszaru Transportu;

zasoby kadrowe, tj. pełny zespół pracowniczy wraz z kadrą kierowniczą.

Brak przeniesienia środków pieniężnych i praw z zawartych polis ubezpieczeniowych dotyczących całości działalności Spółki nie powinien wpłynąć negatywnie na spełnienie przesłanek określonych w definicji legalnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż elementy te nie są bezpośrednio przypisane do ww. obszaru. Co więcej, nie odbiera to możliwości jego samodzielnego funkcjonowania. Z kolei, brak wydzielenia zobowiązań w zakresie podatku VAT, CIT oraz PFRON również nie stoi w sprzeczności z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ponieważ zgodnie z konstrukcją zobowiązań podatkowych ciążą one na konkretnym podatniku i co do zasady nie przechodzą na następców lub osoby trzecie bez wyraźnie wskazanej w przepisach sukcesji prawno-podatkowej.

Przedmiotem przeniesienia na nabywcę jest zorganizowany zespół pracowniczy wraz z kompletnym wyposażeniem, które wykorzystywane jest przez pracowników w ramach wykonywania przez nich obowiązków. Poza zapleczem materialnym, wraz z pracownikami przeniesione zostaną składniki niematerialne powiązane z funkcjonowaniem tego obszaru działalności Spółki. Na nabywcę przechodzą zatem składniki materialne, niematerialne, w tym również zobowiązania istotne dla prowadzenia określonego rodzaju działalności, tym samym spełniony jest pierwszy i podstawowy warunek uznania Obszaru Transportu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą przy tym składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

W ocenie Wnioskodawcy wymienione powyżej składniki stanowią odrębny zespół, bowiem jest on wyodrębniony w strukturze Spółki i stanowi zorganizowaną wewnętrznie całość, służącą do prowadzenia działalności usługowej związanej ze świadczeniem usług w obszarze działalności transportowej. W konsekwencji spełniony jest również warunek istnienia zespołu, a nie tylko niepowiązanego wewnętrznie zbioru składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Jak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 marca 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.31.2020.1.ŚS: „Nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.”

Z powyższego wynika, że kolejnym warunkiem uznania zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest wyodrębnienie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które powinno zachodzić na trzech płaszczyznach:

1.organizacyjnej,

2.finansowej,

3.funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, pion itp. Organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze, choć nie jest to wymóg niezbędny, jeżeli samodzielność jest widoczna w strukturze całego przedsiębiorstwa. W doktrynie podkreśla się ponadto, że samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym.

Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 12 sierpnia 2013 r., sygn. ILPP2/443-473/13-4/JK: „(...) wyodrębnienie organizacyjne nie jest tożsame z wyodrębnieniem formalno-prawnym. Oznacza to, że aby określona część przedsiębiorstwa mogła być wyodrębniona organizacyjnie nie musi stanowić samodzielnego podmiotu prawnego, jednostki organizacyjnej lub oddziału.”

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, iż Spółka dokonała formalnego wyodrębnienia organizacyjnego Obszaru Transportu w swojej strukturze na podstawie stosownych aktów korporacyjnych. W strukturze organizacyjnej Spółki Obszar Transportu funkcjonuje jako odrębna komórka - podlegający Zarządowi Wydział Transportu. Przedmiotem sprzedaży będzie majątek (wszystkie zasoby) przypisany do ww. Wydziału. Do spółki będącej nabywcą Obszaru Transportu zostaną również przeniesieni wszyscy pracownicy wskazanej komórki organizacyjnej.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia organizacyjnego zbywanego zespołu składników również został w analizowanym przypadku spełniony.

Wyodrębnienie finansowe rozumiane jest szeroko i nie ogranicza się jedynie do przypadków samodzielności finansowej, ale również sytuacji, w której poprzez właściwą ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Potwierdza to wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 21 listopada 2019 r., sygn. I SA/Rz 691/10, w którym czytamy: „Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego powinno być możliwe oddzielenie finansów przedsiębiorstw od finansów jego zorganizowanej części, bez potrzeby przeprowadzania analiz czy wyliczeń.”

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, wyodrębnienie ewidencji rachunkowej dla Obszaru Transportu realizowane jest w systemie księgowym SAP poprzez odpowiednie wykorzystanie narzędzi księgowych m.in. wyspecjalizowanego na potrzeby kontrolingu systemu zleceń i MPK, który pozwala na sporządzenie dla wskazanego obszaru oddzielnego raportu sprawozdawczego.

Prowadzenie ewidencji rachunkowej w powyższy sposób umożliwia przypisanie przychodów, kosztów (w tym odpisów amortyzacyjnych), jak również należności i zobowiązań czy aktywów przyporządkowanych funkcjonalnie do zbywanego obszaru w ramach struktury Spółki.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy spełniony został warunek wyodrębnienia finansowego Obszaru Transportu w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Takie rozumienie wyodrębnienia funkcjonalnego zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 7 stycznia 2019 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.376.2018.4.BKD.

Należy przy tym zauważyć, że dla spełnienia przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego kluczowe jest przejęcie jego funkcjonalnej tożsamości w oparciu o istotne składniki przejętego przedsiębiorstwa. Jednocześnie wyłączenie któregoś ze składników, nawet tych istotnych, możliwe jest w sytuacji, gdy składniki te mogą być łatwo zastępowalne bez naruszania funkcji i tożsamości przedsiębiorstwa (S. Krempa, Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części. Podatki dochodowe, Warszawa 2007, s.35).

Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się w zasadzie do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku już od momentu jej wyodrębnienia.

Działalność związana z procesem obsługi transportowej umiejscowionym w Wydziale Transportu spełnia w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy funkcje odrębne od pozostałej działalności Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy opisywana część działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę spełnia kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki, gdyż przeznaczona jest do realizacji odmiennych zadań, niezależnych od pozostałej działalności Spółki.

Zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa realizującego samodzielnie zadania gospodarcze należy rozumieć jako potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Należy podkreślić, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, dzięki którym ma ona potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Innymi słowy, dla wypełnienia ustawowych kryteriów zawartych w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa koniecznym jest, aby część mienia przedsiębiorstwa po jej wyodrębnieniu była w stanie w dalszym ciągu realizować przeznaczone dla niej zadania gospodarcze.

Jak wynika z wyroku NSA z dnia 11 kwietnia 2019 r., sygn. II FSK 79/17: „Aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, powinna ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania na rynku jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa. Przy ocenie wyodrębnienia określonych składników majątkowych pod uwagę należy brać sytuację istniejącą w podmiocie wnoszącym wkład, w którym winny one stanowić pewną całość”.

Natomiast w wyroku NSA z dnia 30 listopada 2017 r., sygn. I FSK 418/16 został wyrażony następujący pogląd: „Zespół składników majątkowych posiada zdolność do prowadzenia samodzielnej działalności w sytuacji, gdy sam w sobie, bez uzupełniania go o dodatkowe elementy (po nabyciu i włączeniu do przedsiębiorstwa nabywcy) zdolny jest do prowadzenia działalności. W takiej sytuacji można go uznać za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa”.

Analizę definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa warto również poszerzyć o wyjaśnienia poczynione w ramach orzecznictwa unijnego w zakresie podatku od towarów i usług. Kwestia zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa była bowiem niejednokrotnie przedmiotem wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo, w orzeczeniu w sprawie Schriever, sygn. C-444/10 z dnia 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że „stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 5 ust. 8 szóstej dyrektywy 77/3881 (art. 5 ust. 8 szóstej dyrektywy, tj. Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej („VI Dyrektywa”): ujednolicona podstawa wymiaru podatku - jest odpowiednikiem art. 19 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ("Dyrektywa VAT")) w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.”

Obszar Transportu posiada własne zasoby majątkowe oraz odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe, a tym samym posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy na rynku usług wspierających działalność podstawową innych spółek z Grupy, tj. usług polegających na kompleksowym zarządzaniu flotą samochodową.

Zgodnie z założeniem biznesowym leżącym u podstaw transakcji zbycia zespołu składników będącego przedmiotem niniejszego wniosku, po zbyciu Obszaru Transportu usługi te będą nadal kontynuowane przez nabywcę na rzecz klientów zewnętrznych obsługiwanych w tym zakresie aktualnie przez Spółkę, jak również na rzecz Wnioskodawcy w oparciu o stosowne umowy.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki Obszar Transportu stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, powiązanych czynnikiem organizacyjnym, który umożliwia bez przeszkód oraz w niezmienionym zakresie kontynuowanie dotychczasowej działalności po jej zbyciu.

W konsekwencji uznać należy, że Obszar Transportu stanowi wyodrębnioną część przedsiębiorstwa, mającą zdolność do samodzielnego funkcjonowania na rynku jako niezależny podmiot oraz może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące wskazane zadania.

Biorąc pod uwagę wszelkie okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego oraz wskazane powyżej uzasadnienie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Obszar Transportu powinien zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy. 

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że:

Pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejną fundamentalną przesłanką jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W konsekwencji, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

W świetle powyższego, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Jednocześnie należy wskazać, że przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, czy też zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:

  1. zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
  2. faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Ponadto, przy ocenie zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę należy uwzględnić całokształt okoliczności związanych z transakcją ocenianych na moment zawarcia transakcji, a w szczególności podjęcie przez nabywcę działań potwierdzających jego zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę. Zatem w celu stwierdzenia zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę konieczne jest istnienie dowodów potwierdzających istnienie na moment transakcji takiego zamiaru po stronie nabywcy.

Warunek posiadania zamiaru kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę był wskazywany również w rozstrzygnięciach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo, w wyroku z 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01 Zita Modes Sarl przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Państwa wątpliwości dotyczą uznania sprzedaży Obszaru Transportu za transakcję zbycia zorganizowanej część przedsiębiorstwa i w konsekwencji wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT planowanej transakcji sprzedaży.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u wnoszącego ZCP zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po wniesieniu ZCP powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

Analizując, czy określone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zawsze należy wziąć pod uwagę profil działalności danego przedsiębiorcy, warunki rynkowe oraz specyfikę danej branży. Nie można zatem wyznaczyć szczegółowego katalogu warunków koniecznych do spełnienia, aby można było mówić o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Prawidłowa klasyfikacja przedmiotu transakcji, tj. przedsiębiorstwo/zorganizowana część przedsiębiorstwa lub poszczególne składniki majątkowe – ma decydujące znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków podatkowych transakcji.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiący Obszar Transportu, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy - będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Jak bowiem Państwo wskazali, Wnioskodawca wyodrębnił w ramach swojej struktury organizacyjnej m.in. podlegający bezpośrednio Zarządowi Spółki Wydział Transportu, na czele którego stoi Kierownik Wydziału Transportu. Zadania Wydziału Transportu realizowane są zarówno w ramach świadczenia usług dla klientów Spółki, jak i na potrzeby własne. W ramach integracji biznesowej Grupy Wnioskodawca planuje dokonać zbycia wskazanego powyżej wyodrębnionego obszaru działalności  do innego podmiotu, który kontynuować będzie działalność realizowaną w strukturach Wnioskodawcy przez Wydział Transportu. Do Obszaru Transportu przypisane są następujące elementy:

prawo własności ruchomości przynależnych i niezbędnych do prowadzenia działalności Obszaru Transportu, w tym środki trwałe i wyposażenie (kompletne wyposażenie stanowisk pracy przypisanych pracowników takie jak meble biurowe, sprzęt IT, telefony);

prawa i obowiązki z umów licencyjnych do oprogramowania związanego z przenoszonym sprzętem elektronicznym, na którym jest ono zainstalowane lub wykorzystywane;

prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących Obszaru Transportu;

prawa do bazy danych zawierającej dane klientów Obszaru Transportu;

dokumenty (w tym archiwalne) dotyczące przenoszonych składników oraz dokumenty opracowane lub zgromadzone w toku działalności biznesowej dotyczącej wyłącznie Obszaru Transportu;

wierzytelności oraz zobowiązania związane funkcjonalnie z działalnością Obszaru Transportu.

W trybie art. 23(1) Kodeksu pracy nastąpi przejście części zakładu pracy, co oznacza, że do podmiotu, który nabędzie ZCP, przejdą kierownik oraz wszyscy pracownicy zatrudnieni na moment sprzedaży w Wydziale Transportu. Tym samym do nowego pracodawcy przejdzie cały zespół osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę przy obsłudze Obszaru Transportu, w tym zarówno pracownicy, jak i kadra kierownicza, co w połączeniu z przeniesieniem wyżej wymienionych składników materialnych i niematerialnych, zapewnia możliwość płynnej kontynuacji działalności przez nabywcę. Przedmiotem transakcji ma być zorganizowany zespół ludzki z własną strukturą i kompetencjami, wyposażony w narzędzia umożliwiające realizację zadań, do wykonywania których został powołany, jak również powiązane źródła przychodów w postaci funkcjonujących umów i bazy klientów. Ewidencja zdarzeń gospodarczych w systemie księgowym przebiega w układzie funkcjonalnym Zakładowego Planu Kont i na odpowiednie Miejsca Powstawania Kosztów (MPK) dla poszczególnych komórek organizacyjnych i obiektów, w tym również Wydziału Transportu. Spółka prowadzi księgi rachunkowe w systemie księgowym SAP, który pozwala generować następujące odpowiednie raporty i zestawienia księgowe. Na podstawie powyższych raportów Spółka jest w stanie sporządzić dla Wydziału Transportu rachunek zysków i strat oraz bilans.

Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych, stanowiący Obszar Transportu, będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz nabywca będzie kontynuował prowadzoną dotychczas przez Państwa działalność gospodarczą w Obszarze Transportu, to przedmiotowa transakcja będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. W konsekwencji przedmiotowa czynność w związku z art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A zatem Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z  opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W  związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, zauważam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroków sądów, wyjaśniam, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00