Rola kierownika przy rozliczaniu różnic inwentaryzacyjnych, tworzeniu odpisów aktualizujących, rezerw, wyceny bilansowej
W świetle art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również w przypadku gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości (z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury) zostaną powierzone innej osobie lub przedsiębiorcy usługowo prowadzącemu księgi rachunkowe, za ich zgodą. Przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę lub przedsiębiorcę powinno być stwierdzone w formie pisemnej.
Za przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury odpowiedzialny jest kierownik jednostki i co ważne - nie może on scedować tej odpowiedzialności na inną osobę. Jeżeli kierownikiem jednostki jest organ wieloosobowy, odpowiedzialność za spis z natury zapasów ponoszą wszyscy jego członkowie. Dotyczy to również przypadku, gdy określone obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości zostaną powierzone podmiotom zewnętrznym (art. 11 ust. 2 uor).
Kierownik jednostki może zlecić przeprowadzenie inwentaryzacji zapasów drogą spisu z natury podmiotowi zewnętrznemu (outsourcing), jednak nie zwalnia go to od odpowiedzialności w tym zakresie. Kierownik danego podmiotu powinien więc stworzyć warunki umożliwiające poprawne przeprowadzenie i rozliczenie wyników spisu.
Inwentaryzacja
Podczas procesu organizacji inwentaryzacji i jej rozliczania pojawiają się problemy merytoryczne i organizacyjne, dlatego Komitet Standardów Rachunkowości wydał stanowisko w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów.
Stanowisko przedstawia dobre praktyki oraz wskazówki sprzyjające prawidłowej i sprawnej inwentaryzacji zapasów drogą spisu z natury.
Właściwa organizacja i prawidłowy, a zarazem sprawny przebieg spisu z natury decydują bowiem o wiarygodności jego rezultatów, jednocześnie pozwalając na zmniejszenie czasu i kosztochłonności czynności spisowych oraz ograniczenie zakłóceń działalności jednostki podczas spisu.