Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-1.4019.31.2022.2.WK

Opłata od środków spożywczych w zakresie usług gastronomicznych

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie:

-    ustalenia czy napoje nalewane wytwarzane z wody oraz skoncentrowanego syropu za pomocą dystrybutora w ramach świadczonych przez Państwa usług gastronomicznych klasyfikowanych do działu 56 PKWiU spełniają definicję napojów podlegających opłacie od środków spożywczych,

-    ustalenia czy są  Państwo podmiotem zobowiązanym do zapłaty opłaty od  środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów nalewanych w ramach świadczonych przez Państwa usług gastronomicznych klasyfikowanych do działu 56 PKWiU,

-    jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym, w zakresie opłaty od środków spożywczych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 grudnia 2022 r. (data wpływu 16 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest (…) zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Głównym przedmiotem działalności Spółki są restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (PKD 56.10.A). Spółka (…), prowadzi (…) lokale (…). W ramach prowadzenia lokali (…), Spółka w swojej ofercie posiada (…), a także napoje zimne i gorące. Wnioskodawca będzie również sprzedawał napoje przygotowywane w dedykowanym dystrybutorze, wyposażonym w kilka nalewaków/dozowników, służących do przygotowania różnego rodzaju napojów pochodzących od danego producenta. Spółka zaznacza, że jest to zdarzenie przyszłe z uwagi na fakt, iż spółka zaniechała sprzedaży napojów przygotowanych w dystrybutorze z chwilą wprowadzenia przepisów rozdziału 3a ustawy zdrowie publiczne (opłata od środków spożywczych) i zamierza wznowić ich sprzedaż, po uzyskaniu interpretacji indywidualnej dotyczącej opłaty od środków spożywczych w zakresie tych napojów.

Dystrybutor jest urządzeniem automatycznym, za pomocą którego produkowany jest napój (dalej: „napój nalewany”). Do jego wytworzenia używany jest skoncentrowany syrop, z którego w połączeniu z wodą powstaje końcowy napój nalewany. Dystrybutor ma stały dostęp do wody oraz syropu, w związku z czym nie jest konieczna ingerencja pracowników celem nalania napoju - napój przygotowuje się automatycznie i nie przewiduje dodania żadnych dodatkowych składników. Dystrybutor pobiera ustalone proporcje syropu oraz wody (a więc zachodzi do rozcieńczenia syropu) i jest obsługiwany na podstawie wytycznych i instrukcji przekazanych przez dostawcę syropu.

Napoje nalewane powstające w dystrybutorze ze skoncentrowanego syropu posiadają w swoim składzie substancje, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2022 r.(takie jak cukier i/lub inne substancje słodzące, a także niektóre z nich posiadają w swoim składzie kofeinę, taurynę). W tym kontekście można stwierdzić, iż spółka będzie wytwarzać napoje nalewane, tj. spółka będzie dokonywać wytworzenia tych napoi w postaci przeznaczonej do konsumpcji dla swoich klientów za pomocą dystrybutora. Jednakże spółka nie klasyfikuje do PKWiU odrębnie tych napojów nalewanych, gdyż ich wytworzenie jest dokonywane w ramach usługi gastronomicznej klasyfikowanej do działu PKWiU 56.

Wniosek uzupełnili Państwo o następujące informacje:

Wnioskodawca będzie kupował syropy od (…) W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego Spółka wyjaśnia, że:

a)(…)

b)wnioskodawca nie jest zamawiającym, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy o zdrowiu publicznym;

c)podmiot, od którego będą kupowane syropy prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną.

Pytania

1.  Czy napoje, które są wytwarzane z wody oraz skoncentrowanego syropu za pomocą dystrybutora w ramach świadczonych przez spółkę usług gastronomicznych klasyfikowanych do działu 56 PKWiU spełniają definicję napojów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2022 r.?

2.  Czy spółka będzie zobowiązana do zapłaty opłaty od środków spożywczych, jeśli będzie świadczyć klientom usługę gastronomiczną, w wyniku której klient otrzyma napój wytworzony w dystrybutorze?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Zdaniem wnioskodawcy wytwarzanie napojów z wody oraz skoncentrowanego syropu w dystrybutorze w ramach świadczenia usług gastronomicznych klasyfikowanych do działu 56 PKWiU nie spełnia definicji napojów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2022 r. Jak wynika z art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów z dodatkiem cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących (o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008), kofeiny lub tauryny. Natomiast w art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym wskazano, iż za napój, o którym mowa powyżej uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie. Biorąc pod uwagę brzmienie powyższych przepisów zdaniem wnioskodawcy napoje nalewane, które będzie wytwarzała spółka w dystrybutorach w ramach usług gastronomicznych (tj. działu 56 PKWiU) nie spełniają definicji napoju z art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym. W ocenie wnioskodawcy ustawodawca celowo pominął dział 56 PKWiU w powyższym artykule.

2. Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż napoje nalewane nie spełniają definicji napoju podlegającego opłacie od środków spożywczych z art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty opłaty od środków spożywczych od wytwarzanych w dystrybutorze napojów w ramach usług gastronomicznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1608), zwanej dalej ustawą,

wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",

2)kofeiny lub tauryny

– podlega opłacie.

Stosownie do art. 12a ust. 2 ustawy:

przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

W myśl art. 12b ust. 1 ustawy,

za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Stosownie do art. 12d ust. 1 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1) podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w  ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2) zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że głównym przedmiotem Państwa działalności są restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (PKD 56.10.A). W ramach prowadzonych przez Państwa lokalów (…) sprzedają Państwo (…) oraz napoje zimne i gorące. Będziecie Państwo sprzedawać także napoje wytworzone w dedykowanym dystrybutorze, wyposażonym w kilka dozowników, służących do przygotowania różnego rodzaju napojów pochodzących od danego producenta. Wytworzenie napoju nalewanego w dystrybutorze polega na połączeniu ustalonej proporcji syropu oraz wody. Ponadto, dystrybutor jest obsługiwany na podstawie wytycznych i instrukcji przekazanych przez dostawcę syropu oraz nie przewiduje dodania żadnych dodatkowych składników.

Napoje nalewane posiadają w swoim składzie substancje, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, takie jak cukier i/lub inne substancje słodzące, a niektóre z nich zawierają także kofeinę, taurynę.

Wskazali Państwo również, że napoje nalewane nie są przez Państwa odrębnie klasyfikowane do PKWiU ze względu na fakt, iż ich wytworzenie jest dokonywane w ramach świadczonej przez Państwa usługi gastronomicznej klasyfikowanej do działu 56 PKWiU.  

Doprecyzowali Państwo, że syropy będą Państwo nabywać od (…), która prowadzi sprzedaż detaliczną i hurtową. Ponadto, wyjaśnili Państwo również, że nie są Państwo zamawiającym, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt. 2 ustawy.

Państwa wątpliwość budzi czy sprzedawane przez Państwa napoje nalewane spełniają definicję napoju, o którym mowa w art. 12b ust. 1 ustawy, a także czy będziecie Państwo podmiotem zobowiązanym do zapłaty opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży przedmiotowych napojów w okolicznościach przedstawionych we wniosku.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług  w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna  z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących  w nich naturalnie.

Zatem opłacie od środków spożywczych podlega napój:

-ujęty w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11 PKWiU,

-z dodatkiem cukrów (monosacharydów i/lub disacharydów) oraz środków spożywczych zawierających wskazane cukry,

-z dodatkiem substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008, a także,

-który w swoim składzie zawiera kofeinę lub taurynę.

Biorąc pod uwagę brzmienie przytoczonego powyżej art. 12b ust. 1 ustawy zawierającego definicję napoju podlegającego opłacie od środków spożywczych, należy zauważyć, że napoje nalewane, których dotyczy Państwa zapytanie, wytwarzane w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gastronomicznej klasyfikowanej do działu 56 PKWiU, nie spełniają definicji napojów podlegających opłacie. W konsekwencji, przedmiotowe napoje nie są objęte opłatą od środków spożywczych.

Tym samym nie jesteście Państwo również podmiotem zobowiązanym do zapłaty opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów nalewanych wytwarzanych w ramach usługi gastronomicznej klasyfikowanej, jak Państwo podali we wniosku do działu 56 PKWiU.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie ustalenia: czy napoje nalewane wytwarzane z wody oraz skoncentrowanego syropu za pomocą dystrybutora w ramach świadczonych przez Państwa usług gastronomicznych klasyfikowanych do działu 56 PKWiU spełniają definicję napojów podlegających opłacie od środków spożywczych, oraz czy są Państwo podmiotem zobowiązanym do zapłaty opłaty od środków spożywczych  z tytułu sprzedaży napojów nalewanych w ramach świadczonych przez Państwa usług gastronomicznych klasyfikowanych do działu 56 PKWiU – należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00