Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.754.2022.2.WN

Uznanie nieodpłatnego przekazania dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę za świadczenie związane z działalnością gospodarczą i w konsekwencji niepodleganie opodatkowaniu ww. Przekazania. Brak obowiązku korekty odliczonego podatku za dokumentację projektową, proporcjonalnie do wartości dokumentacji przekazanej Gminie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnego przekazania dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę za świadczenie związane z działalnością gospodarczą i w konsekwencji niepodlegania opodatkowaniu ww. przekazania oraz w zakresie braku obowiązku korekty odliczonego podatku za dokumentację projektową, proporcjonalnie do wartości dokumentacji przekazanej Gminie. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie –  pismem z 29 grudnia 2022 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest podmiotem wpisanym do Rejestru przedsiębiorców KRS. Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy i jest czynnym podatnikiem VAT.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i dostawa wody; odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (36.00.Z i 37.00.Z). Spółka świadczy także usługi z zakresu opróżniania zbiorników bezodpływowych, które też są klasyfikowane w PKD 37.00.Z. Na swoim obszarze działalności Spółka w zakresie produkcji i dostawy wody działa jako główny dostawca. W celu zaspokojenia popytu na wodę Spółka dokonuje zakupu wody realizując dostawy do odbiorców poprzez własne sieci wodociągowe. Ponadto, Spółka w części dotyczącej odprowadzania i oczyszczania ścieków jest jedynym przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju działalności oraz jedynym przedsiębiorcą faktycznie działającym na tym terenie. Jest to związane ze specyfiką tej działalności, należącej do zadań własnych Gminy. Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług a świadczone przez Spółkę usługi są usługami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. 100% udziałów Spółki objęła Gmina. Do prowadzenia zbiorowej dostawy wody wymagana jest budowa urządzeń wodociągowych, które w przeważającej większości zostały wybudowane przez Gminę. Do ich obsługi powołana została Spółka, która realizuje obecnie jedno z ustawowych zadań z zakresu użyteczności publicznej Gminy, prowadząc jednak, jako spółka prawa handlowego, działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek. Część infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej obsługiwanej przez Spółkę stanowi jej własność, w tym część wniesiona aportem przez Gminę; część infrastruktury jest dzierżawiona od Gminy, która wybudowała je z własnych środków i pozostaje jej właścicielem.

Spółka planowała we własnym imieniu i na własną rzecz rozbudowę stacji uzdatniania wody oraz budowę sieci wodociągowych na terenie jednej z miejscowości Gminy, na działce stanowiącej własność Gminy. Inwestycje te stanowić miały środki trwałe Spółki, wykorzystywane do prowadzenia działalności z zakresu produkcji i dostawy wody na terenie Gminy.

Spółka zleciła opracowanie dokumentacji projektowej na rozbudowę stacji uzdatniania wody z zamiarem wykorzystania jej do budowy infrastruktury wodociągowej, do której przyłączeni mieli być nowi odbiorcy wody, na rzecz których Spółka świadczy usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Inwestycja planowana była do realizacji przez Spółkę po zgromadzeniu środków na wkład własny oraz ewentualnym pozyskaniu zewnętrznych źródeł finansowania. Na potrzeby realizacji inwestycji uzyskane zostało pozwolenie na budowę. Koszty wykonania dokumentacji planowano zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w roku 2022 oraz zakładano obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach wystawionych za wykonanie dokumentacji.

Jednak to Gmina pozyskała środki na realizację opisanej inwestycji i tylko Gmina może być beneficjentem otrzymanych środków na rozbudowanie infrastruktury stacji uzdatniania wody. Aby umożliwić Gminie rozbudowę stacji uzdatniania wody zgodnie z posiadaną przez Spółkę dokumentacją projektową oraz uzyskanym pozwoleniem na budowę, Spółka zamierza przekazać Gminie - nieodpłatnie, dokumentację projektową wraz z prawami autorskimi oraz pozwoleniem na budowę. Po zakończeniu inwestycji wybudowana infrastruktura, na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy, zostanie przekazana Spółce do eksploatacji i świadczenia usług zaopatrzenia w wodę na warunkach tożsamych dla innych obiektów i odcinków sieci przekazywanych dotychczas Spółce do eksploatacji jako podmiotowi realizującemu zadanie własne Gminy i prowadzącemu działalność gospodarczą z zakresu produkcji dostawy wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Umożliwi to Spółce przyłączenie nowych odbiorców do sieci wodociągowej i poszerzenie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Wszystkie opisane powyżej okoliczności nieodpłatnego przekazania przez Spółkę dokumentacji i pozwolenia na budowę jak i też warunki przekazania Spółce wytworzonej na jej podstawie infrastruktury wodnej do eksploatacji zawarte zostaną w dwustronnej umowie, gwarantującej Spółce prawo eksploatacji wybudowanej sieci i możliwości przyłączenia nowych odbiorców.

Podsumowanie

Zbiorowe zaopatrzenie w wodę jest jednym z zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce komunalnej, może te zadania realizować samodzielnie lub poprzez utworzoną w tym celu spółkę prawa handlowego. Spółka jest właśnie takim podmiotem. Przekazanie dokumentacji Gminie nastąpi w związku z pozyskaniem przez Gminę środków zewnętrznych na dofinansowanie rozbudowy i budowy infrastruktury wodnej. Niemniej sama infrastruktura wodna wybudowana zostanie na potrzeby działalności prowadzonej przez Spółkę, gdyż Gmina realizuje zadanie z tego zakresu właśnie poprzez utworzoną w tym celu Spółkę. Przekazanie dokumentacji projektowej Gminie znacznie skróci okres jej realizacji i umożliwi tym samym szybsze przyłączenie do sieci nowych odbiorców, na rzecz których Spółka świadczyć będzie opodatkowane usługi dostawy wody.

Dodatkowo uzupełnili Państwo opis sprawy, informując, że:

Spółka poniosła wydatki na wykonanie dokumentacji projektowej, na podstawie której planowała wybudowanie Środka Trwałego - rozbudowę stacji uzdatniania wody oraz budowę sieci wodociągowych - służącego działalności Spółki: produkcja i dostawa wody; odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (36.00.Z i 37.00.Z). Z powodu braku pozyskania środków na budowę Środka Trwałego, planowane jest przekazanie dokumentacji jedynemu wspólnikowi Spółki - Gminie – by Gmina, na podstawie dokumentacji, wybudowała Środek Trwały, ponieważ Gmina dysponuje środkami z finansowania zewnętrznego na realizację opisanej inwestycji i tylko Gmina może być beneficjentem otrzymanych środków. Po wybudowaniu Środka Trwałego zostanie on przekazany Spółce do eksploatacji i prowadzenia jej działalności z zakresu dostawy wody. Bez przekazania dokumentacji i bez wybudowania infrastruktury przez Gminę, Spółka nie dysponowałaby w przyszłości infrastrukturą do prowadzenia działalności.

Przekazanie dokumentacji projektowej na rzecz Gminy będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dokumentacja projektowa nie jest zaliczana przez Spółkę do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Wartość dokumentacji projektowej przekracza 15.000 zł.

Pytania:

1.Czy w świetle opisanego powyżej stanu faktycznego nieodpłatne przekazanie dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę stanowić będzie świadczenie związane z działalnością gospodarczą Spółki i nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT?

2.    Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz nieodpłatnej cesji pozwolenia na budowę Spółka będzie miała obowiązek korekty odliczonego podatku z faktur za jej wykonanie?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 1

Zdaniem Spółki TAK.

Co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, a w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika i osób wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz wszelkie inne darowizny, czyli czynności mające na celu nieodpłatne wzbogacenie obdarowanego kosztem majątku darczyńcy.

Tak więc, mając na uwadze treść art. 7 ust. 2 nieodpłatna dostawa towarów, niemająca charakteru darowizny, zrealizowana przez Spółkę na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą nie będzie skutkować powstaniem obowiązku opodatkowania takiej czynności podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie dojdzie co prawda do nieodpłatnego przekazania dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi i pozwoleniem na budowę jedynemu wspólnikowi Spółki, ale nie będzie to przekazanie ani na cele osobiste podatnika, ani też darowizna, którą zgodnie z ustawową definicją cechuje nieodpłatne wzbogacenie obdarowanego bez żadnych korzyści dla darczyńcy.

Gmina jako podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej z zakresu zbiorowego odprowadzania ścieków, mając możliwość pozyskania zewnętrznego dofinansowania, wybuduje na podstawie przekazanej przez Spółkę dokumentacji środek trwały, który następnie przekaże Spółce do eksploatacji i prowadzenia działalności z zakresu dostawy wody. Czynności te, w tym nieodpłatne przekazanie dokumentacji projektowej, będą ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi. Spółka poza koniecznością poniesienia wydatków na dokumentację oraz późniejszych należności dzierżawnych, pozyska nowy środek trwały, bez konieczności ponoszenia znaczących nakładów na budowę infrastruktury kanalizacyjnej, która jest niezbędna do rozszerzenia prowadzonej działalności o kolejne miejscowości i odbiorców na terenie Gminy.

Stąd mając na uwadze okoliczność, że w świetle opisanych okoliczności faktycznych, czynność nieodpłatnego przekazania dokumentacji nie spełnia żadnej z przesłanek opisanych w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT i zostanie podjęta w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną, stąd zdaniem Spółki czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 2

Zdaniem Spółki NIE

W tej sytuacji nie dojdzie do zmiany przeznaczenia dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi i pozwoleniem na budowę.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dokumentacja projektowa jest zrealizowana na potrzeby świadczenia przez Spółkę usług opodatkowanych i jej przeznaczenie pozostaje niezmienione także w sytuacji, gdy zostanie ona przekazana Gminie jako jedynemu wspólnikowi, gdyż zostanie przekazana na cele związane z opodatkowaną działalnością świadczoną przez Spółkę. Dokumentacja nie zostanie bowiem przekazana na cele osobiste Gminy jako jedynego wspólnika Spółki, ale w celu pozyskania przez Spółkę infrastruktury pozwalającej jej na poszerzenie prowadzenia działalności z zakresu rozszerzenia dostawy wody o kolejnych odbiorców, dla których obecnie, ze względu na brak niezbędnej infrastruktury, nie ma możliwości świadczenia usług w wymaganym zakresie.

Zatem fakt nieodpłatnego przekazania dokumentacji projektowej Gminie w celu wybudowania infrastruktury niezbędnej do świadczenia przez Spółkę usług dostawy wody nie będzie stanowił przesłanki do dokonania korekty podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy,

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na postawie art. 7 ust. 2 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny

− jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że

za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje, że odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym; dostawcę towarów lub usługodawcę łączy z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności; wynagrodzenie jest wyrażalne w pieniądzu, co oznacza, że istnieje możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Wynagrodzenie (zapłata) może mieć postać zarówno świadczenia pieniężnego, jak i rzeczowego (określonego w naturze), np. w przypadku dostawy towaru w zamian za świadczenie usługi czy też w sytuacji zamiany towarów bądź usług. Zatem odpłatną dostawę towaru (odpłatne świadczenie usług) identyfikuje się zarówno w sytuacji klasycznej transakcji (pieniądze za towar/usługę), jak również w sytuacji np. wymiany barterowej.

Barter w rozumieniu powszechnym to wymiana bezgotówkowa, czyli zamiana towaru (bądź usługi) za towar (bądź usługę). Polega na wzajemnej wymianie, bez konieczności sięgania po pieniądze. Pomimo braku rozliczenia w środkach pieniężnych, ma charakter umowy odpłatnej. Istotne jest, aby wymieniane towary/usługi były sobie równe co do wartości. Celem umów barterowych jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego. Należy dodać, że z orzecznictwa TSUE wynika, że zapłata musi być wyrażalna w formie pieniężnej, choć niekoniecznie w jednostkach pieniężnych (może to być np. świadczenie usługi lub dostawa towarów). Podstawą opodatkowania jest zapłata faktycznie otrzymana (którą ma otrzymać podatnik), a nie wartość oszacowana według obiektywnych kryteriów (m.in. wyroki w sprawie C-33/93 czy C-154/80).

Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oznacza wykonanie tych czynności za wynagrodzeniem. Przepisy podatkowe nie zawierają jakichkolwiek ograniczeń, co do formy zapłaty. Wynagrodzenie (zapłata) nie musi nastąpić w formie świadczenia pieniężnego. Może to być również świadczenie rzeczowe. Taki sposób rozliczania wzajemnych należności przedsiębiorców nie stanowi naruszenia dyspozycji zawartej w art. 19 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 ze zm.), który zastrzega jedynie, że bezpośrednie przepływy pieniężne powinny odbywać się w formie bezgotówkowej. Inne sposoby wykonania zobowiązań skutkujące zapłatą nie zostały wyłączone.

Świadczenia rzeczowe mogą również zostać uznane za transakcje barterowe. Barter w polskim prawie uważa się za jeden z rodzajów umowy zamiany. Celem umów barterowych jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego, w tym oczywiście rozliczeń podatkowych. Należy podkreślić, że barter polega nie tylko na równoważącej się wartościowo transakcji towar za towar, lecz również: usługa za usługę, towar za usługę, lub usługa za towar. Podstawowym założeniem i istotą umów barteru jest brak konieczności ponoszenia dodatkowych świadczeń, a to, czy strony umówią się na wymianę towaru za towar, usługi za usługę czy też towaru za usługę nie ma istotnego znaczenia.

Barter jest więc pojęciem szerszym, obejmującym swoim zakresem zamianę usług, zamianę towaru na usługę i usługi na towar. Z punktu widzenia polskiego prawa cywilnego barter jest rodzajem umowy zamiany, polegającej na równoważącej się wartościowo wymianie towaru na towar lub usługi na usługę (ewentualnie usługi na towar lub towaru na usługę), gdzie nie wchodzą w grę dodatkowe rozliczenia pieniężne między kontrahentami.

Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazanie dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę stanowić będzie świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy.

W przedmiotowej sprawie, przekazanie dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę będzie związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, gdyż – jak wskazali Państwo – po zakończeniu inwestycji wybudowana infrastruktura kanalizacyjna zostanie przekazana Państwu do eksploatacji i świadczenia usług zaopatrzenia w wodę. Ponadto umożliwi to Państwu przyłączenie nowych odbiorców do sieci wodociągowej i poszerzenie prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przesłanką opodatkowania czynności, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, jest odpłatność dostawy towarów lub świadczenia usług. Warunek ten jest spełniony w przypadku transakcji barterowych, gdyż występuje bezpośredni związek między czynnościami.

Jak wskazano w opisie sprawy, zamierzają Państwo przekazać Gminie dokumentację wraz z prawami autorskimi, pozwalającą na zrealizowanie infrastruktury wodociągowej na terenie jednej z miejscowości należących do Gminy oraz przekazać nieodpłatnie Gminie pozwolenie na budowę sieci wodociągowej w jednej z miejscowości, aby umożliwić Gminie budowę sieci wodociągowej zgodnie z tą dokumentacją oraz uzyskanym pozwoleniem na budowę. Wszystkie opisane powyżej warunki przekazania przez Państwa dokumentacji, jak i też warunki przekazania Państwu infrastruktury wodociągowej do eksploatacji zawarte zostaną w dwustronnej umowie, gwarantującej Państwu eksploatację wybudowanej sieci po jej wybudowaniu przez Gminę i możliwość przyłączenia nowych odbiorców.

W ramach stosunków łączących Państwa z Gminą na podstawie dwustronnej umowy, będzie można wyodrębnić świadczenia wzajemne, tj. przekazanie przez Państwa na rzecz Gminy dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę w zamian za gwarancję Gminy, że wybudowana infrastruktura wodociągowa zostanie przekazana do Państwa celem eksploatacji.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że zapłatę (wynagrodzenie) dla Państwa z tytułu przekazania dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi będzie stanowić gwarancja Gminy, że wybudowana infrastruktura wodociągowa zostanie przekazana do Państwa, a nie innemu podmiotowi, celem eksploatacji.

Zatem w tej sytuacji nie będziemy mieć do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem polegającym na przekazaniu dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę, lecz z odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, które będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na przekazaniu dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę na rzecz Gminy, za którą Państwo otrzymają świadczenie wzajemne. W związku z czym, usługa ta nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że przekazanie dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę stanowić będzie świadczenie związane z Państwa działalnością gospodarczą, jednakże - z uwagi na fakt że za ww. świadczenie otrzymają Państwo od Gminy świadczenie wzajemne w postaci gwarancji Gminy, że wybudowana infrastruktura wodociągowa zostanie przekazana do Państwa, a nie innemu podmiotowi, celem eksploatacji - to w przedmiotowej sprawie będziemy mieć do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, które będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej braku obowiązku korekty odliczonego podatku za dokumentację projektową, przekazanej Gminie, wskazać należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu:

w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy,

po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie natomiast do treści art. 91 ust. 2 ustawy,

w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W myśl art. 91 ust. 2a ustawy,

obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy,

korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W myśl natomiast art. 91 ust. 4 ustawy,

w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Stosownie do art. 91 ust. 5 ustawy,

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Przepis art. 91 ust. 6 ustawy stanowi, że

w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W myśl art. 91 ust. 7 ustawy,

przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Stosownie do art. 91 ust. 7a ustawy,

w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy,

w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi ust. 7c powołanego artykułu,

jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W myśl art. 91 ust. 7d ustawy,

w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 8 ustawy,

korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Planowali Państwo we własnym imieniu i na własną rzecz rozbudowę stacji uzdatniania wody oraz budowę sieci wodociągowych na terenie jednej z miejscowości Gminy. Zlecili Państwo opracowanie dokumentacji projektowej na rozbudowę stacji uzdatniania wody z zamiarem wykorzystania jej do budowy infrastruktury wodociągowej, do której przyłączeni mieli być nowi odbiorcy wody, na rzecz których świadczą Państwo usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Na potrzeby realizacji inwestycji uzyskane zostało pozwolenie na budowę. Jednak to Gmina pozyskała środki na realizację opisanej inwestycji i tylko Gmina może być beneficjentem otrzymanych środków na rozbudowanie infrastruktury stacji uzdatniania wody. Aby umożliwić Gminie rozbudowę stacji uzdatniania wody zgodnie z posiadaną przez Państwa dokumentacją projektową oraz uzyskanym pozwoleniem na budowę, zamierzają Państwo przekazać Gminie - nieodpłatnie, dokumentację projektową wraz z prawami autorskimi oraz pozwoleniem na budowę. Po zakończeniu inwestycji wybudowana infrastruktura, na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy, zostanie przekazana Państwu do eksploatacji i świadczenia usług zaopatrzenia w wodę na warunkach tożsamych dla innych obiektów i odcinków sieci przekazywanych dotychczas Państwu do eksploatacji jako podmiotowi realizującemu zadanie własne Gminy i prowadzącemu działalność gospodarczą z zakresu produkcji dostawy wody i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Jak wskazano wyżej, przekazanie dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę będzie czynnością opodatkowaną.

Zatem w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że nie będzie zachodził obowiązek korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków na tą dokumentację. W tej sytuacji nie dojdzie bowiem do zmiany przeznaczenia dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi, która to dokumentacja zostanie przekazana Gminie.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z przekazaniem dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz cesją pozwolenia na budowę nie będą mieć Państwo obowiązku dokonywania korekty odliczonego podatku z faktur za jej wykonanie.

Oceniając Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, pomimo że wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny w zakresie braku obowiązku korekty odliczonego podatku za dokumentację projektową, jednakże w oparciu o odmienną argumentację, to należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00