Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.479.2022.2.JO

Brak prawa do zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o  wydanie interpretacji indywidualnej

30 września 2022 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek wspólny z 30 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do zastosowania stawki 0% dla świadczonych Usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 grudnia 2022 r. (wpływ 22 grudnia 2022 r.)

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan M. C.

2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:

    A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

1.Uwagi wstępne

Pan M. C. (dalej „Wnioskodawca”) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się przede wszystkim naprawą i konserwacją statków powietrznych i statków kosmicznych (sklasyfikowane pod kodem PKD 33.16.Z).

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.

W ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął współpracę ze spółką A. sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka” lub „Zainteresowany”) należącą do grupy kapitałowej A. Spółka jest jedną z największych prywatnych linii lotniczych w Polsce, a także znaczącym przewoźnikiem (...) w Europie. Spółka specjalizuje się w lotniczych przewozach (...) (rozkładowych i czarterowych) oraz operacjach pasażerskich do większości portów lotniczych w Europie, Północnej Afryce i niektórych krajach Bliskiego Wschodu.

Od kilku lat Spółka jest umieszczana na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym publikowanej co roku w drodze obwieszczenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (dalej: „ULC”) w Dzienniku Urzędowym ULC.

Spółka jest podatnikiem VAT czynnym oraz polskim rezydentem podatkowym na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

2.Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki

Pomiędzy Wnioskodawcą oraz Spółką została zawarta umowa o świadczenie usług (dalej: „Umowa”). Przedmiotem Umowy jest świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług (dalej: „Usługi”) w zakresie:

eksploatacji samolotów, ich planowej obsługi technicznej, napraw, usuwania usterek zgodnie z zatwierdzonym przez ULC programem planowanych obsług technicznych oraz właściwą dokumentacją producentów, oraz

obsługi technicznej części, komponentów, podzespołów oraz agregatów samolotów.

W ramach tych Usług Wnioskodawca dokonuje czynności takich jak:

inspekcja wizualna obszarów samolotów samolotów ((...) oraz (...)),

nieniszczące pomiary grubości elementów strukturalnych samolotów,

boroskopia elementów struktury samolotów,

badanie nieniszczące wykrywające delaminację struktury poszycia samolotu (...),

naprawy strukturalne samolotu, w tym naprawy mechaniczne,

prowadzenie warsztatu napraw strukturalnych, w tym nadzór nad innymi wykonawcami pracującymi na samolocie,

zamawianie części potrzebnych do naprawy samolotu,

serwisowanie / naprawa narzędzi i maszyn do napraw strukturalnych samolotów,

wytwarzanie z materiału powierzonego narzędzi do napraw strukturalnych samolotów,

obróbka termiczna materiałów powierzonych przez inne organizacje obsługowe (np. wygrzewanie blachy (...)),

naprawa infrastruktury hangaru, np. naprawa bramy wjazdowej samolotów.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki są wykonywane na samolotach pasażerskich oraz samolotach przewozowych służących głównie do transportu międzynarodowego.

Co do zasady, świadcząc Usługi na rzecz Spółki w pierwszej kolejności Wnioskodawca dokonuje inspekcji wizualnej polegającej na dokonaniu weryfikacji (sprawdzeniu) poszczególnych części samolotu pod kątem ich sprawnego działania lub też wykrycia ewentualnych wad konstrukcyjnych. W wyniku tej kontroli ustalane jest czy poszczególne części / elementy samolotu nadają się do dalszego użytkowania oraz co jest niezbędne do przeprowadzenia konserwacji czy też remontu samolotu.

Zwykle Wnioskodawca posiada karty przeglądu samolotu, w których są stwierdzone usterki / konieczne naprawy, ale mogą się również zdarzyć sytuacje, że Wnioskodawca nie będzie posiadał karty przeglądu przed przystąpieniem do wykonania Usług.

Następnie Wnioskodawca wykonuje naprawy strukturalne samolotu tj. części zewnętrznej samolotu, w tym w szczególności prace blacharskie, a także naprawy mechaniczne. Z zakresu Usług zawartych w Umowie oraz z charakterystyki pracy mechanika samolotowego wynika, że może się zdarzyć, że Wnioskodawca będzie również dokonywał prac naprawczych na elementach wewnętrznych samolotu.

Zakres powyższych Usług Wnioskodawca wykonuje w ramach danego zlecenia. Możliwa jest sytuacja, w której w ramach jednego zlecenia wykonuje kilka różnych wymienionych wyżej czynności (tj. np. inspekcję wizualną, nieniszczące pomiary grubości elementów strukturalnych samolotów, oraz naprawy strukturalne), jak i takie gdzie w ramach zlecenia wykonuje tylko jedną z wymienionych Usług (np. samą naprawę). Wszystko zależy od konkretnego zapotrzebowania Spółki, z której perspektywy (jako odbiorcy Usługi) istotą dokonywanych przez Wnioskodawcę czynności jest usunięcie usterek w samolocie należącym do Spółki.

Celem wykonywanych przez Wnioskodawcę Usług jest utrzymanie lub przywrócenie zdatności eksploatacyjnej samolotów, która jest wymagana zarówno przez producentów samolotów jak i przez organy nadzoru lotnictwa cywilnego.

Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę Usług jest ograniczony do:

samolotów oraz komponentów samolotów uwzględnionych w zakresie zatwierdzenia (...) udzielonego przez ULC Spółce, oraz do

posiadanych przez Wnioskodawcę kwalifikacji oraz uprawnień do wykonywania zleconych usług.

Zgodnie z treścią Umowy Wnioskodawca posiada niezbędne kompetencje do realizacji Usług, a dodatkowo zapewnia zgodność świadczonych Usług z wymogami ULC.

3.Dokumentacja wykonania Usług

Wnioskodawca wystawia na rzecz Spółki faktury za świadczone przez siebie Usługi w okresach miesięcznych stosując podstawową stawkę VAT w wysokości 23%.

Wnioskodawca nie prowadzi dokumentacji, z której wynikałoby kto jest właścicielem samolotu, na którym wykonuje usługi. Może się bowiem zdarzyć, że wydane przez Spółkę zlecenie świadczenia Usług przez Wnioskodawcę będzie dotyczyło samolotów należących do innych operatorów, o których tożsamości Wnioskodawca nie jest informowany.

Wnioskodawca nie prowadzi również szczegółowej dokumentacji wykonywanych przez siebie czynności wchodzących w skład Usług tj. Wnioskodawca nie posiada konkretnej ewidencji czynności wykonywanych w danym dniu.

W załączniku do faktury wystawianej na rzecz Spółki Wnioskodawca dołącza kartę prac, w której zawarte są informacje odnośnie:

dni, w czasie których w danym miesiącu Wnioskodawca świadczył Usługi,

godzin pracy w danym dniu świadczenia Usług (np. „7-15”), oraz

ogólnego zakresu wykonywanych czynności w danym dniu (np. „prace blacharskie”).

Załącznik jest podpisywany zarówno przez Wnioskodawcę jak i przez osobę potwierdzającą prawidłowość dokumentacji ze strony Spółki.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca i Spółka powzięli wątpliwość czy Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki powinny być klasyfikowane jako usługi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, a w konsekwencji czy stosowana przez Wnioskodawcę stawka VAT na fakturach wystawianych na rzecz Spółki jest prawidłowa.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca wskazuje, że praktycznie wszystkie czynności wykonywane przez niego w ramach Usług są pracami wykonywanymi na samolotach. Dotyczy to zarówno usług przebudowy, konserwacji, jak i remontu.

Jedynym wyjątkiem od powyższej zasady są czynności polegające na naprawie infrastruktury hangaru, np. bramy wjazdowej do hangaru – czynności te, choć nie dotyczą stricte samolotu, a infrastruktury hangaru, to związane są one z ruchem samolotów po płycie lotniska. Niemniej Wnioskodawca wskazuje, że takie czynności są zlecane mu stosunkowo rzadko albo wcale.

Część prac jest wykonywana w wewnętrznej lub zewnętrznej część samolotu (na jego strukturze). Jednak zdarzają się również takie prace, przy których dana część będąca przedmiotem naprawy jest demontowana z samolotu (np. siedzenie lub maska), a następnie jest naprawiana w warsztacie Wnioskodawcy.

Jednocześnie Wnioskodawca chciałby zaznaczyć, iż Wnioskodawca nie prowadzi dokumentacji, z której wynikałoby kto jest właścicielem samolotu, na którym wykonuje usługi. Może się bowiem zdarzyć, że wydane przez Spółkę zlecenia świadczenia Usług przez Wnioskodawcę będzie dotyczyło samolotów należących do innych operatorów niż Spółka. Ponadto z posiadanej przez Wnioskodawcę dokumentacji nie ma również informacji o tym, w którym miejscu była wykonywana dana czynność (tj. w lub na samolocie czy w warsztacie Wnioskodawcy).

Pytania doprecyzowane w uzupełnieniu:

1.Czy Usługi świadczone przez Wnioskodawcę korzystają z opodatkowania preferencyjną stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy o VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

2.Czy Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego w związku z Usługami nabywanymi od Wnioskodawcy? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

1.Zdaniem Wnioskodawcy, Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie korzystają z opodatkowania preferencyjną stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy o VAT z uwagi na niespełnienie wszystkich warunków, o których mowa w tym przepisie.

2.Zdaniem Wnioskodawcy Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego w związku z Usługami nabywanymi od Wnioskodawcy.

Uzasadnienie

1.Uwagi ogólne (do pytania nr 1 i pytania nr 2)

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przez które rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka VAT wynosi 23%, przy czym zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jedna z sytuacji zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% została uregulowana w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem stawkę 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

2.Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1

2.1Charakterystyka usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego

Jak wskazano w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca oraz Spółka powzięli wątpliwość czy Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki powinny być klasyfikowane jako usługi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, tj. usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Powyższy przepis stanowi implementację do krajowego porządku prawnego przepisów art. 148 pkt e-g Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa”). Zgodnie z art. 148 pkt f-g Dyrektywy, w kontekście usług świadczonych na statkach powietrznych zwolnienie z opodatkowania ma zastosowania do:

dostawy, przebudowy, naprawy, konserwacji, czarterowania oraz wynajmu statków powietrznych i sprzętu będącego częścią tych statków powietrznych lub służącego ich eksploatacji (pkt f); oraz

świadczenia usług innych niż usługi, o których mowa powyżej, na bezpośrednie potrzeby statków powietrznych oraz ich ładunków (pkt g).

W efekcie, należy zauważyć, że katalog czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 148 Dyrektywy jest znacznie szerszy niż katalog czynności objęty hipotezą art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT. W art. 148 pkt g Dyrektywy zwolnieniem objęto bowiem również świadczenie usług innych niż usługi, które zostały wymienione w pkt f tego artykułu, na bezpośrednie potrzeby statków powietrznych oraz ich ładunków, co nie znalazło przełożenia w katalogu z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, w którym polski ustawodawca umieścił wprost odniesienie wyłącznie do prac remontowych, przebudowawczych i konserwacyjnych na środkach transportu lotniczego.

Tym samym, przepisy Dyrektywy zostały w tym zakresie zaimplementowane do polskiej ustawy w sposób zawężający (tak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dnia 17 maja 2022 r. o sygn. I SA/Rz 221/22).

Niezależnie od powyższego ani w ustawie o VAT ani w treści Dyrektywy nie została zawarta definicja usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT. Tym samym w celu interpretacji powyższych pojęć należy posłużyć rozumieniem ww. pojęć w języku potocznym (wykładnia językowa) oraz na gruncie innych aktów prawnych (wykładnia systemowa zewnętrzna).

Według Słownika Języka Polskiego PWN (...):

„remont” to doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności;

„przebudowa” to dokonywanie zmian w budowie czegoś lub zmiana istniejącego stanu czegoś na inny;

natomiast „konserwacja” to zabiegi mające na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie.

Natomiast w zakresie wykładni systemowej, należy w szczególności odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. 2021 poz. 2351 ze zm.; dalej: „Prawo budowlane”). Zgodnie bowiem z art. 3 Prawa budowlanego:

‒   przez „remont” należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym;

‒   przez „przebudowę” należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji.

W Prawie budowlanym nie została zawarta definicja „konserwacji”, niemniej jednak zgodnie ze stanowiskiem powoływanym przez znaczną część sądów administracyjnych oraz organów podatkowych, przez pojęcie to należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót polegających na celu utrzymanie obiektu budowlanego w dobrym stanie, w celu jego zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, czy też zniszczeniem i dla utrzymania go w celu użytkowania w stanie zgodnym z przeznaczeniem tegoż obiektu. Tym samym bieżącą konserwacją są prace budowlane wykonywane na bieżąco w węższym zakresie niż roboty budowlane określone jako remont, a zakwalifikowanie określonych robót do prac konserwacyjnych bądź też prac remontowych jest kwestią ocenną wynikającą z konkretnych warunków, a przede wszystkim odniesienia zakresu prowadzonych robót do konkretnego obiektu, jego wielkości, przeznaczenia (tak m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 kwietnia 2006 r. sygn. II OSK 704/05 oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 31 października 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.567.2019.2.ICZ oraz z dnia 12 września 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.394.2019.3.ASY).Tym samym, przenosząc rozumienie powyższych pojęć na grunt usług wykonywanych na środkach transportu lotniczego, należy stwierdzić, że:

      remont samolotu oznacza wykonanie robót na samolocie polegających na doprowadzeniu go do stanu pierwotnego umożliwiającego eksploatację samolotu zgodnie z wymogami ULC oraz dokumentacją producentów samolotów (np. wymiana zniszczonego pokrycia samolotu na nowe pokrycie);

      przebudowa samolotu oznacza dokonywanie zmian w strukturze samolotu, w wyniku której dochodzi do zmiany części parametrów samolotu na inne (np. zmiana statecznika z pionowego na poziomy);

      konserwacja samolotu oznacza wykonanie czynności mających na celu utrzymanie (zachowanie) samolotu w stanie umożliwiającym eksploatację samolotu zgodnie z wymogami ULC oraz dokumentacją producentów samolotów (np. oględziny wizualne poszczególnych elementów samolotu i sprawdzanie ich właściwości).

2.2Klasyfikacja usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca świadczy usługi szeroko pojętej naprawy i konserwacji samolotów, które mieszczą się w podklasie PKD 33.16.Z, tj. naprawa i konserwacja statków powietrznych i statków kosmicznych. Głównym celem Usług jest zapewnienie, że wymagany poziom bezpieczeństwa i niezawodności technicznej samolotu jest utrzymywany tak długo, jak samoloty pozostają w eksploatacji.

W ramach Usług Wnioskodawca dokonuje przede wszystkim czynności takie jak:

inspekcja wizualna obszarów samolotów,

nieniszczące pomiary grubości elementów strukturalnych samolotów,

boroskopia elementów struktury samolotów,

naprawy strukturalne samolotu, w tym naprawy mechaniczne, oraz

prowadzenie warsztatu napraw strukturalnych, w tym nadzór nad innymi wykonawcami pracującymi na samolocie.

Celem dokonania inspekcji wizualnej samolotu jest wykrycie wad konstrukcyjnych samolotu, które w następnym kroku zostaną naprawione przez Wnioskodawcę. Boroskopia również ma diagnostykę ewentualnych uszkodzeń elementów struktury samolotu. Bez wykonania inspekcji lub boroskopii nie jest możliwe stwierdzenie czy dany samolot jest zdolny do lotu i też czy wymaga on dalszej modyfikacji, remontu czy też konserwacji.

Natomiast realizowane przez Wnioskodawcę naprawy strukturalne stanowią prace remontowe samolotu per se, jako że ich celem jest przywrócenie stanu samolotu do stanu umożliwiającego jego eksploatację. W ramach tych prac Wnioskodawca dokonuje przede wszystkim prac blacharskich na pokryciu samolotu (np. wymiany zniszczonego pokrycia na nowe pokrycie).

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż świadczone przez niego Usługi stanowią z perspektywy Spółki jedno kompleksowe świadczenie, na które może przykładowo składać się inspekcja wizualna samolotu, nieniszczące pomiary grubości elementów strukturalnych samolotów oraz naprawa strukturalna. Zakres czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę jest każdorazowo określany na podstawie konkretnego zapotrzebowania Spółki. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że całościowo Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na przywracaniu sprawności, naprawie, odnowieniu, dokonywaniu zmian, przebudowywaniu, przekształceniu, ulepszaniu lub konserwowaniu, gdyż ich istotą jest przywrócenie zdatności eksploatacyjnej samolotu.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego Usługi są usługami, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, tj. usługami polegającymi na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego.

2.3Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1

W świetle powyższych ustaleń, w ocenie Wnioskodawcy, Usługi świadczone na rzecz Spółki powinny zostać uznane za usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT.

3.1Uwagi wstępne

Jak wskazano powyżej w pkt 1, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT stawkę 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Jednocześnie, koniecznym warunkiem zastosowania stawki 0% w powyższym przypadku jest prowadzenie przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT.

Tym samym, podatnik VAT będzie mógł zastosować stawkę VAT w wysokości 0% do świadczonych przez siebie usług na środkach transportu lotniczego, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1.świadczone przez podatnika usługi polegają na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich;

2.usługi są świadczone na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym; oraz

3.podatnik prowadzi dokumentację, z której wynika spełnienie powyższych warunków.

W przypadku niespełnienia choć jednego z warunków wskazanych powyżej, np. braku odpowiedniej dokumentacji, podatnik nie ma możliwości zastosowania preferencyjnej stawki 0%. Tym samym do świadczonych przez podatnika usług (nawet takich mieszczących się w zakresie „usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego”) zastosowanie będzie miała podstawowa stawka VAT, tj. stawka 23%.

Wobec powyższego, aby ustalić właściwą stawkę VAT dla Usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki należy przeanalizować spełnienie (lub niespełnienie) powyższych warunków przez Wnioskodawcę.

3.2Spełnienie warunków do zastosowania stawki 0% w przypadku Wnioskodawcy

3.2.1Uznanie usług świadczonych przez Wnioskodawcę za usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego

Jak opisano szerzej w pkt. 2.2. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki powinny zostać uznane za usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego.

Wynika to z faktu, że do Usług świadczonych przez Wnioskodawcę należy przede wszystkim wykonywanie inspekcji wizualnej oraz naprawy strukturalne samolotu (naprawy blacharskie), ale także inne czynności takie jak badania nieniszczące wykrywające delaminację struktury poszycia samolotów czy też prowadzenie warsztatu napraw strukturalnych, w tym nadzór nad innymi wykonawcami pracującymi na samolocie. Celem inspekcji wizualnej oraz innych badań wstępnych elementów struktury samolotu jest wykrycie wad konstrukcyjnych samolotu, które następnie zostaną usunięte przez Wnioskodawcę. Istotą świadczenia obu tych usług przez Wnioskodawcę jest utrzymanie lub przywrócenie zdatności eksploatacyjnej samolotów, która jest wymagana zarówno przez producentów samolotów jak i przez organy nadzoru lotnictwa cywilnego.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy pierwszy warunek zastosowania stawki 0% został spełniony, jako że świadczone przez Wnioskodawcę Usługi są usługami polegającymi na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego.

2.2.2.Status Spółki jako przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym

Ustawodawca, określając warunki uznania danego przewoźnika lotniczego za „przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym”, rozróżnia pomiędzy podmiotami z siedzibą w Polsce a podmiotami nieposiadającymi siedziby w Polsce.

Jednocześnie, jak wskazano w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca świadczy Usługi na rzecz Spółki, która ma siedzibę na terytorium Polski. Tym samym analiza warunków uznania podmiotu nieposiadającego siedziby w Polsce za przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jest w tym zakresie bezprzedmiotowa.

Zgodnie z treścią art. 83 ust. 1a ustawy o VAT w przypadku podmiotów z siedzibą w Polsce, przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, rozumie się przewoźników, u których udział:

przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Lista przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jest publikowana co roku (do dnia 31 marca danego roku podatkowego) przez Prezesa ULC w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym UCL.

W dniu 29 marca 2022 r. w Dzienniku Urzędowym UCL zostało zamieszczone obwieszczenie Prezesa UCL w sprawie ogłoszenia aktualnej listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (Dz. Urz. 2022.15). Wśród podmiotów uznanych za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym została wskazana Spółka. Analogiczne obwieszczenia Prezesa ULC zawierające na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym Spółkę były wydawane również w 2021 r. oraz 2020 r.

Mając na uwadze stan faktyczny / zdarzenie przyszłe przedstawione we Wniosku oraz fakt, iż Spółka jest uznawana za przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, należy stwierdzić, iż drugi warunek zastosowania stawki 0% do opodatkowania Usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki został spełniony.

2.2.3.Brak dokumentacji potwierdzającej spełnienie warunków do zastosowania stawki 0%

Jak wskazano powyżej, trzecim warunkiem zastosowania stawki 0% jest prowadzenie przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że świadczone przez niego usługi są wykonywane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, tj. że:

usługi można uznać za usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego,

usługi są świadczone na rzecz przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Jednocześnie ustawodawca nie zastrzegł żadnej szczególnej formy dla prowadzenia powyższej dokumentacji. Wobec tego należy uznać, że podatnik może prowadzić dokumentację w wybranej przez siebie formie, o ile pozwala ona na jednoznaczne zidentyfikowanie powyższych elementów.

Jak wskazano w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca nie prowadzi dokumentacji, z której wynikałoby kto jest właścicielem samolotu, na którym wykonuje usługi. Może się bowiem zdarzyć, że wydane przez Spółkę zlecenie świadczenia Usług przez Wnioskodawcę będzie dotyczyło samolotów należących do innych operatorów, o których tożsamości Wnioskodawca nie jest informowany.

Wnioskodawca nie prowadzi również szczegółowej dokumentacji wykonywanych przez siebie czynności wchodzących w skład Usług tj. Wnioskodawca nie posiada konkretnej ewidencji czynności wykonywanych w danym dniu.

Wnioskodawca wystawiając faktury za świadczone przez siebie Usługi na rzecz Spółki, w załączniku do faktury dołącza kartę prac, w której zawarte są informacje odnośnie:

dni, w czasie których w danym miesiącu Wnioskodawca świadczył Usługi;

godzin pracy w danym dniu świadczenia Usług (np. „7-15”), oraz

ogólnego zakresu wykonywanych czynności w danym dniu (np. „prace blacharskie”),

niemniej jednak nie jest on w stanie zidentyfikować w każdym przypadku właściciela samolotu, na którym wykonuje Usługi.

Tym samym należy stwierdzić, iż z posiadanej przez Wnioskodawcę karty prac nie wynika jednoznacznie spełnienie warunków zastosowania stawki 0%, które zostały określone w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, z uwagi na brak informacji co do właściciela samolotu, na którym Wnioskodawca wykonuje Usługi.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż trzeci warunek zastosowania stawki 0% do opodatkowania Usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki nie został spełniony, gdyż Wnioskodawca nie posiada dokumentacji, z której jednoznacznie wynikałoby spełnienie warunków zastosowania stawki 0%, które zostały określone w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT.

3.Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 3

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim te towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania przez tego podatnika czynności opodatkowanych VAT.

W efekcie, jeżeli dane towary lub usługi, nabyte przez podatnika VAT, wykorzystywane są przez ten podmiot do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje mu prawo do odliczenia całości VAT naliczonego wynikającego z ich nabycia, przy założeniu jednakże, iż pozostałe ograniczenia wynikające z ustawy o VAT nie znajdą zastosowania. W szczególności zgodne z art. 88 ustawy o VAT, prawo do odliczenia nie przysługuje, jeśli dana transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT bądź podlega zwolnieniu z tego podatku.

Zatem Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o VAT naliczony wynikający z nabycia Usług od Wnioskodawcy, jeżeli nabywane Usługi będą związane z czynnościami Spółki podlegającymi opodatkowaniu VAT w Polsce.

Jak wskazano w treści stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski związaną z transportem lotniczym, w tym z transportem pasażerskim i transportem (...). Czynności dokonywane przez Spółkę stanowią dla niej działalność opodatkowaną VAT na terytorium Polski. Nabywane przez Spółkę od Wnioskodawcy Usługi są immanentnie związane z prowadzeniem przez Spółkę działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz są niezbędne do ich wykonania. Bez samolotów zdatnych do eksploatacji Spółka nie mogłaby bowiem świadczyć usług przewozu lotniczego (zarówno pasażerskiego jak i (...)), a tym samym nie mogłaby w ogóle wykonywać czynności opodatkowanych VAT na terytorium Polski.

W rezultacie należy uznać, że nabywane przez Spółkę Usługi mają bezpośredni związek z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych na terytorium kraju.

Tym samym, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy w kontekście prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z ww. faktur dokumentujących nabycie Usług należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie Usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Przy czym stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Jednocześnie stosownie do art. 83 ust. 1a ustawy:

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

1)przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

2)zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

3)liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

 Zgodnie z art. 83 ust. 1b ustawy:

W przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy.

Natomiast w myśl art. 83 ust. 1c ustawy:

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1a, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

Przy czym, stosownie do art. 83 ust. 1d ustawy:

Przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego.

Zaś na podstawie art. 83 ust. 1e ustawy:

Na wniosek przewoźnika rozpoczynającego działalność w trakcie danego roku podatkowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uwzględnia tego przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1a, na podstawie prognozowanych danych uzyskanych od tego przewoźnika. Wpis na listę jest dokonywany na okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego.

Natomiast na podstawie art. 83 ust. 1f ustawy:

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

1)uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub

2)wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca świadczy prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się przede wszystkim naprawą i konserwacją statków powietrznych i statków kosmicznych (sklasyfikowane pod kodem PKD 33.16.Z). W ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął współpracę ze Spółką z siedzibą w (…), która jest jedną z największych prywatnych linii lotniczych w Polsce, a także znaczącym przewoźnikiem (...) w Europie. Spółka jest od kilku lat umieszona na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym publikowanej co roku w drodze obwieszczenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Dzienniku Urzędowym ULC. Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki usługi w zakresie:

eksploatacji samolotów, ich planowej obsługi technicznej, napraw, usuwania usterek zgodnie z zatwierdzonym przez ULC programem planowanych obsług technicznych oraz właściwą dokumentacją producentów, oraz

obsługi technicznej części, komponentów, podzespołów oraz agregatów samolotów.

W ramach tych Usług Wnioskodawca dokonuje czynności takich jak:

inspekcja wizualna obszarów samolotów samolotów ((...) oraz (...)),

nieniszczące pomiary grubości elementów strukturalnych samolotów,

boroskopia elementów struktury samolotów,

badanie nieniszczące wykrywające delaminację struktury poszycia samolotu (...),

naprawy strukturalne samolotu, w tym naprawy mechaniczne,

prowadzenie warsztatu napraw strukturalnych, w tym nadzór nad innymi wykonawcami pracującymi na samolocie,

zamawianie części potrzebnych do naprawy samolotu,

serwisowanie / naprawa narzędzi i maszyn do napraw strukturalnych samolotów,

wytwarzanie z materiału powierzonego narzędzi do napraw strukturalnych samolotów,

obróbka termiczna materiałów powierzonych przez inne organizacje obsługowe (np. wygrzewanie blachy (...)),

naprawa infrastruktury hangaru, np. naprawa bramy wjazdowej samolotów.

Co do zasady, świadcząc Usługi na rzecz Spółki w pierwszej kolejności Wnioskodawca dokonuje inspekcji wizualnej polegającej na dokonaniu weryfikacji (sprawdzeniu) poszczególnych części samolotu pod kątem ich sprawnego działania lub też wykrycia ewentualnych wad konstrukcyjnych. W wyniku tej kontroli ustalane jest czy poszczególne części / elementy samolotu nadają się do dalszego użytkowania oraz co jest niezbędne do przeprowadzenia konserwacji czy też remontu samolotu.

Następnie Wnioskodawca wykonuje naprawy strukturalne samolotu, tj. części zewnętrznej samolotu, w tym w szczególności prace blacharskie, a także naprawy mechaniczne. Z zakresu Usług zawartych w Umowie oraz z charakterystyki pracy mechanika samolotowego wynika, że może się zdarzyć, że Wnioskodawca będzie również dokonywał prac naprawczych na elementach wewnętrznych samolotu.

Zakres powyższych Usług Wnioskodawca wykonuje w ramach danego zlecenia. Możliwa jest sytuacja, w której w ramach jednego zlecenia wykonuje kilka różnych wymienionych wyżej czynności (tj. np. inspekcję wizualną, nieniszczące pomiary grubości elementów strukturalnych samolotów, oraz naprawy strukturalne), jak i takie gdzie w ramach zlecenia wykonuje tylko jedną z wymienionych Usług (np. samą naprawę). Wszystko zależy od konkretnego zapotrzebowania Spółki, z której perspektywy (jako odbiorcy Usługi) istotą dokonywanych przez Wnioskodawcę czynności jest usunięcie usterek w samolocie należącym do Spółki.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki są wykonywane na samolotach pasażerskich oraz samolotach przewozowych służących głównie do transportu międzynarodowego.

Wnioskodawca nie prowadzi dokumentacji, z której wynikałoby kto jest właścicielem samolotu, na którym wykonuje Usługi. Może się bowiem zdarzyć, że wydane przez Spółkę zlecenie świadczenia Usług przez Wnioskodawcę będzie dotyczyło samolotów należących do innych operatorów, o których tożsamości Wnioskodawca nie jest informowany. Wnioskodawca nie prowadzi również szczegółowej dokumentacji wykonywanych przez siebie czynności wchodzących w skład Usług tj. Wnioskodawca nie posiada konkretnej ewidencji czynności wykonywanych w danym dniu.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę stawki podatku VAT w wysokości 0% dla świadczonych Usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.

W odniesieniu do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy ma zastosowanie tylko względem usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji. Jednocześnie usługi te muszą dotyczyć środków transportu lotniczego, ich wyposażenia albo sprzętu zainstalowanego na nich używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przy tym, podatnik świadczący te usługi musi prowadzić dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, dlatego dokonując ich interpretacji należy zastosować wykładnię językową. Według „Współczesnego słownika języka polskiego” (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), „remont” to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia; naprawa odnowienie czegoś. „Przebudowa” to dokonywanie zmian w budowie czegoś, przebudowywanie, przekształcenie, zmianę dotychczasowej postaci, ulepszanie. „Konserwacją” są czynności i zabiegi mające na celu zachowanie i przedłużenie wartości użytkowej lub estetycznej czegoś, konserwowanie.

Mając na uwadze wskazane przez Wnioskodawcę informacje oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że względem Usług opisanych we wniosku nie znajduje zastosowania obniżona stawka podatku VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.

W analizowanym przypadku nie można uznać, że realizowane przez Wnioskodawcę Usługi opisane we wniosku świadczone na rzecz Spółki stanowią wyłącznie remont, przebudowę lub konserwację środków transportu lotniczego (bądź ich wyposażenia lub sprzętu zainstalowanego na nich). Świadcząc Usługi na rzecz Spółki w pierwszej kolejności Wnioskodawca dokonuje inspekcji wizualnej polegającej na dokonaniu weryfikacji (sprawdzeniu) poszczególnych części samolotu pod kątem ich sprawnego działania lub też wykrycia ewentualnych wad konstrukcyjnych. W wyniku tej kontroli ustalane jest czy poszczególne części / elementy samolotu nadają się do dalszego użytkowania oraz co jest niezbędne do przeprowadzenia konserwacji czy też remontu samolotu. Następnie Wnioskodawca wykonuje naprawy strukturalne samolotu tj. części zewnętrznej samolotu, w tym w szczególności prace blacharskie, a także naprawy mechaniczne. Z zakresu Usług zawartych w Umowie oraz z charakterystyki pracy mechanika samolotowego wynika, że może zdarzyć, że Wnioskodawca będzie również dokonywał prac naprawczych na elementach wewnętrznych samolotu. Ponadto Wnioskodawca prowadzi również czynności polegające na naprawie infrastruktury hangaru, np. bramy wjazdowej, które to czynności są związane z ruchem samolotów po płycie lotniska. Zatem w świetle wskazanych informacji, nie można więc uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę Usługi można uznać za usługi polegające wyłącznie na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że część świadczonych usług polega tylko i wyłącznie na stwierdzeniu czy dany samolot jest sprawny czy tez wymaga remontu, przebudowy lub konserwacji albo na naprawie infrastruktury hangaru. Przy czym, co istotne, jak wskazano w opisie sprawy, w ramach jednego zlecenia Wnioskodawca wykonuje kilka wymienionych czynności (np. np. inspekcję wizualną, nieniszczące pomiary grubości elementów strukturalnych samolotów, oraz naprawy strukturalne), jak i takie gdzie w ramach zlecenia wykonuje tylko jedną z wymienionych Usług (np. samą naprawę).

Ponadto, ze wskazanych powyżej przepisów wynika, że aby podatnik mógł zastosować obniżoną stawkę podatku w wysokości 0% do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, musi on prowadzić dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy Spółka jest umieszczana na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym publikowanej co roku w drodze obwieszczenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Dzienniku Urzędowym ULC. Jednakże Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi szczegółowej dokumentacji wykonywanych przez siebie czynności wchodzących w skład Usług tj. Wnioskodawca nie posiada konkretnej ewidencji czynności wykonywanych w danym dniu. Ponadto, jak z wniosku wynika, może się zdarzyć, że wydane przez Spółkę zlecenie świadczenia Usług przez Wnioskodawcę będzie dotyczyło samolotów należących do innych operatorów, o których tożsamości Wnioskodawca nie jest informowany.

Tym samym skoro Wnioskodawca nie będzie spełniał warunku wynikającego z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy tj. nie będzie dysponował dokumentacją, z której jednoznacznie wynika, że Usługi wykonane zostały przy zachowaniu warunków do stosowania stawki podatku w wysokości 0%, w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę Usług nie znajduje zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT. Usługi powyższe będą zatem opodatkowane z zastosowaniem właściwej stawki podatku.

Z uwagi na to, że wywiedliście Państwo prawidłowy skutek prawny, że Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie korzystają z opodatkowania preferencyjną stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16, stanowisko w zakresie pytania nr 1  należało uznać za prawidłowe.

Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii, czy Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego w związku z nabywanymi Usługami od Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z okoliczności sprawy Spółka jest podatnikiem VAT, Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski związaną z transportem lotniczym, w tym z transportem pasażerskim i transportem (...). Czynności dokonywane przez Spółkę stanowią dla niej działalność opodatkowaną VAT na terytorium Polski. Nabywane przez Spółkę od Wnioskodawcy Usługi są immanentnie związane z prowadzeniem przez Spółkę działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz są niezbędne do ich wykonania. Bez samolotów zdatnych do eksploatacji Spółka nie mogłaby bowiem świadczyć usług przewozu lotniczego (zarówno pasażerskiego jak i (...)), a tym samym nie mogłaby w ogóle wykonywać czynności opodatkowanych VAT na terytorium Polski.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem od Wnioskodawcy Usług opisanych we wniosku. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane  w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabywane Usługi są związane z wykonywaniem usług przewozu lotniczego (zarówno pasażerskiego jak i (...)), tj. czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z tej transakcji zgodnie z art. 86 ust. 1 i nast. ustawy. Zauważyć przy tym należy, że uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego Spółka będzie mogła zrealizować, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy o VAT mogą Państwo wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe od 1 listopada 2019 r. – przy czym WIS dotyczy stanu prawnego obowiązującego od 1 lipca 2020 r. Zatem kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania Wiążącej Informacji Stawkowej określonej w art. 42a ustawy.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe wyłącznie w zakresie braku możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonych Usług i prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Usług. W zakresie określenia właściwej stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę Usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan M. C. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. D. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00