Artykuł
Przeciwdziałanie lichwie – ochrona konsumenta w umowach udzielania pożyczek i kredytów konsumenckich
Ustawodawca wprowadził mechanizmy ograniczające możliwość pobierania nadmiernych opłat od osoby biorącej pożyczkę (tzw. lichwa). Mechanizmy ochronne dla konsumentów zostały wprowadzone głównie w przepisach Kodeksu cywilnego i ustawie o kredytach konsumenckich. Ustawa o przeciwdziałaniu lichwie wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, ale część przepisów należy stosować już po 30 dniach od jej publikacji. Oznacza to, że trzeba je będzie stosować już od 18 grudnia 2022 r.
O działaniach o charakterze lichwiarskim w zakresie udzielanych konsumentom pożyczek gotówkowych można mówić w aspektach dwóch rodzajów kosztów ponoszonych przez takiego konsumenta (pożyczko- lub kredytobiorcę), mianowicie:
- odsetkowych oraz
- pozaodsetkowych.
Kodeks cywilny określa maksymalną wysokość odsetek w art. 359 § 21 k.c. Brak było w nim natomiast regulacji wskazujących na maksymalną wysokość kosztów pozaodsetkowych, które może pobierać podmiot udzielający pożyczki od pożyczkobiorcy. Takie regulacje znajdują się natomiast w ustawie o kredycie konsumenckim (w art. 36a tej ustawy).
Ustawodawca uznał, że brak stosownych regulacji w tym przedmiocie w odniesieniu do umów o świadczenie pieniężne, innych aniżeli umowa o kredyt konsumencki, prowadzi do obciążania kredytobiorców pozaodsetkowymi kosztami udzielenia takiego świadczenia, które często wielokrotnie przewyższają jego wartość.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right