Rozliczanie reklamacji w księgach rachunkowych nabywcy
W obrocie gospodarczym często występują sytuacje, gdy nabywca ujawnia wadę w zakupionym towarze. Ma on wówczas prawo odstąpić od umowy, żądać obniżenia ceny lub usunięcia wady np. poprzez wymianę towaru wadliwego na towar wolny od wad. W zależności od uzgodnień poczynionych pomiędzy stronami, jak również momentu, w którym kupujący korzysta z przysługujących mu uprawnień, reklamacje są różnie dokumentowane i ewidencjonowane w księgach rachunkowych.
Przepisy Kodeksu cywilnego (art. 556 Kc) bezpośrednio wskazują, że to sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (tzw. rękojmia za wady określona w art. 556-576 Kc). Reklamacje z tytułu wady fizycznej dotyczą niezgodności rzeczy sprzedanej z umową, w szczególności jeżeli rzecz:
- nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia,
- nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór,
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia,
- została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Z kolei wada prawna mogąca być powodem reklamacji to sytuacja, gdy sprzedana rzecz stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.
Nabywca oprócz składania reklamacji towaru z tytułu rękojmi może również reklamować towary, powołując się na gwarancję. Z przepisów Kodeksu cywilnego wynika (por. art. 577-581 Kc), że zakres odpowiedzialności sprzedawcy i uprawnienia kupującego są określane w tym przypadku samodzielnie przez gwaranta. Mogą więc być one mniej korzystne od regulacji ustawowych związanych z rękojmią, które są bardzo szczegółowo określone w przepisach Kodeksu cywilnego. Skutkuje to tym, że z gwarancji najczęściej korzysta się, gdy upłynął już termin odpowiedzialności sprzedawcy wynikający z rękojmi wynoszący co do zasady 2 lata od momentu wydania towaru. Co istotne, jeżeli reklamacja na podstawie gwarancji jest nieskuteczna, to kupujący może reklamować towar na podstawie rękojmi (i odwrotnie).