Porada
do 2023-01-01
do 2023-01-01
Jak podatkowo potraktować wydatki związane z zakupem i remontem mieszkania pod najem w działalności gospodarczej
PYTANIE
Klient jest czynnym podatnikiem VAT. W podatku dochodowym rozlicza się według stawki liniowej. Jest prowadzona księga przychodów i rozchodów. W kwietniu 2022 r. dokonał zakupu lokalu mieszkalnego. Jego celem było odświeżenie mieszkania i jego dalsza sprzedaż. Wobec tego mieszkanie zostało zaksięgowane jako towar handlowy. W kolejnym miesiącach zakupił wyposażenie do tego mieszkania. W lipcu otrzymał korzystną ofertę najmu mieszkania. Zamierza wynajmować to mieszkanie przez minimum 2 kolejne lata. Nie wie, czy po tym czasie je sprzeda, czy będzie wynajmował dalej. Jak w takiej sytuacji potraktować wydatki związane z zakupem i remontem mieszkania? Czy nadal mogą być zaksięgowane w księdze przychodów i rozchodów w poz. 10? Czy z uwagi na fakt, że mieszkanie będzie służyło najmowi powinna zostać zastosowana korekta w księdze i mieszkanie powinno stać się środkiem trwałym? Czy klient z uwagi na zmianę przepisów od 2023 r. dotyczącej amortyzacji mieszkań w działalności gospodarczej może wycofać mieszkanie do majątku prywatnego i wynajmować je prywatnie? Na akcie notarialnym znajduje się wzmianka o tym, że klient dokonał zakupu mieszkania z zamiarem wykorzystywania go w działalności gospodarczej. Czy taki zapis ogranicza wycofanie mieszkania do majątku prywatnego i jego sprzedaż po określonym czasie bez podatku? Czy w tej sytuacji należałoby dokonać korekty zapisów w księdze (dotyczącej zakupu mieszkania, wyposażenia do niego oraz wydatków na remont)? Jeśli tak, to z jaką datą? Czy potem będzie miał prawo do jest sprzedaży mieszkania po 5 latach bez podatku?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right