Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Warszawie z dnia 7 czerwca 2022 r., sygn. VI SA/Wa 672/22

Głowa państwa w kwestii powołania na urząd sędziego nie działa na zlecenie Krajowej Rady Sądownictwa i jest zdolna do dokonania samodzielnej oceny przedstawionych kandydatur.

Gazeta Prawna nr 135/2022

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Sławomir Kozik po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi J. K. na postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z [...] grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego postanawia: 1. odrzucić skargę; 2. zwrócić skarżącemu – J. K., kwotę 200 złotych (słownie: dwieście złotych), uiszczoną tytułem wpisu od skargi

Uzasadnienie

Skarżący – J. K. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (dalej "Prezydent RP") z [...] grudnia 2021 r., którym odmówiono powołania Skarżącego do pełnienia urzędu sędziego Sądu Najwyższego w [...]. Skarga została opłacona wpisem w kwocie 200 złotych. W skardze zarzucono naruszenie:

1. art. 179 Konstytucji oraz art. 23 § 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (tj. Dz.U.2021.1904 ze zm., dalej nazywanej "Ustawą o Sądzie Najwyższym") polegające na uchybieniu przez Prezydenta obowiązkowi powołania Skarżącego do pełnienia urzędu sędziego Sądu Najwyższego wbrew odpowiedniemu wnioskowi Krajowej Rady Sądownictwa, na podstawie bliżej nieokreślonych kryteriów oraz bez podania jakiegokolwiek uzasadnienia;

2. art. 10 ust. 1 oraz art. 173 Konstytucji polegające na:

a) uchybieniu przez Prezydenta konstytucyjnej zasadzie podziału i równowagi władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej; oraz

b) naruszeniu konstytucyjnej zasady odrębności i niezależności władzy sądowniczej od innych władz;

3. art. 32 oraz 60 Konstytucji polegające na uchybieniu przez Prezydenta konstytucyjnemu prawu dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00