Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.72.2022.1.MK
Opodatkowanie akcyzą wodoru przeznaczonego do wykorzystania w ogniwach paliwowych pojazdów
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie opodatkowania akcyzą wodoru przeznaczonego do wykorzystania w ogniwach paliwowych pojazdów, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący opodatkowania akcyzą wodoru przeznaczonego do wykorzystania w ogniwach paliwowych pojazdów. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
[…] (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką specjalnego przeznaczenia, która docelowo ma prowadzić działalność w zakresie dystrybucji wodoru. Objęty niniejszym wnioskiem wodór o kodzie CN 2804 10 00 będzie pozyskiwany przez Spółkę od zewnętrznych dostawców lub dostawcy z grupy kapitałowej. Sprzedaż wodoru ma odbywać się w szczególności na stacjach tankowania wodorem nabytych lub wybudowanych przez Wnioskodawcę. Niewykluczony jest także inny model sprzedaży wodoru. Dystrybuowany wodór ma być wykorzystywany jako paliwo napędzające ogniwa paliwowe w samochodach.
Zasada działania ogniw polega na reakcji chemicznej wodoru z tlenem, podczas której powstaje energia i ciepło, a jedynym produktem ubocznym jest woda. W pojazdach samochodowych proces zaczyna się od doprowadzenia wodoru z wysokociśnieniowego zbiornika do ogniwa. Równolegle dostarczane jest także sprężone powietrze. Skutkiem reakcji w ogniwie jest wytworzony prąd, który zamieniany jest na prąd zmienny i dostarczany do silnika elektrycznego odpowiadającego za trakcję. Ogniwa paliwowe są więc czymś zupełnie innym niż silnik spalinowy.
Od ponad dwóch dekad technologię ogniw paliwowych rozwija przemysł motoryzacyjny, a na rynku dostępnych jest kilka modeli aut z napędem elektrycznym, który energię czerpie z wodoru. Wraz z rozwojem pojazdów podąża rozbudowa niezbędnej infrastruktury do wytwarzania oraz tankowania wodoru.