Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.735.2021.1.RMA
Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług (umieszczanie banerów i tablic reklamowych)
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 listopada 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Gmina posiada zawarte na czas określony lub nieokreślony umowy na umieszczanie banerów i tablic reklamowych na ogrodzeniach nieruchomości, których własnością jest Gmina. Wnioskodawca traktuje ww. umowy jako umowy dzierżawy nieruchomości. Banery oraz tablice reklamowe ustawiane są przez dzierżawców we własnym zakresie i na własny koszt oraz stanowią ich własność. To dzierżawcy zobowiązani są do utrzymania tablicy w należytym stanie technicznym i estetycznym. Gmina zawierając powyższe umowy nie ma wpływu na treść i wygląd umieszczanych reklam. Dzierżawca umieszczając reklamy sam decyduje o ich treści i wyglądzie, a więc ma wpływ na warstwę kreatywną przekazu. Dzierżawca może korzystać z usług agencji reklamowych tworzących odpowiednią grafikę i ustalających strategię marketingową. Gmina nie jest uczestnikiem tego procesu na żadnym jego etapie, nie otrzymuje również projektu reklamy do akceptacji. To dzierżawca ponosi w związku z tym pełną i wyłączną odpowiedzialność za reklamę sprzeczną z przepisami prawa i dobrymi obyczajami. Dodatkowo, Gmina nie jest informowana o treści reklam, jakie pojawiają się na banerach.