Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.685.2021.1.IK

moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu zwrotu równowartości przyznanych abonentowi ulg w przypadku jednostronnego, dokonanego przez abonenta lub z winy abonenta, przedterminowego rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 sierpnia 2021 r. wpłynął Pani wniosek z 10 sierpnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu zwrotu równowartości przyznanych abonentowi ulg w przypadku jednostronnego, dokonanego przez abonenta lub z winy abonenta, przedterminowego rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza jako tzw. Dostawca świadczyć usługi telekomunikacyjne abonentom. Usługi świadczone będą w oparciu o umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Ceny świadczonych usług określone zostaną w cenniku usług telekomunikacyjnych. Abonent zawierając z Dostawcą umowę będzie mógł skorzystać z cen określonych w cenniku zawierając tym samym umowę na czas nieokreślony. Będzie mógł również przystąpić do promocji, która w zamian za zobowiązanie terminowe będzie gwarantowała korzystniejsze warunki świadczenia usług. Korzystniejsze warunki polegać będą na udzieleniu ulg w opłatach cennikowych (zarówno abonamentowych jak i aktywacyjnych) w zamian za zobowiązanie terminowe (abonent zobowiąże się do korzystania z określonych usług przez określoną ilość miesięcy, tzw. minimalny okres wymagany do skorzystania z warunków promocyjnych). Długość zobowiązania terminowego oraz dokładne kwoty udzielonych ulg opisane zostaną w regulaminach promocji. Art. 57 ust. 6 Ustawy Prawo Telekomunikacyjne mówi o tym, iż: „W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych (...) wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta, nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania”. W przypadku rozwiązania przez abonenta umowy zawartej na promocyjnych warunkach cenowych przed upływem minimalnego okresu wymaganego do skorzystania z warunków promocyjnych, Dostawca zamierza skorzystać z przysługującego mu prawa do obciążenia abonenta proporcjonalnie pomniejszoną kwotą udzielonych ulg. Roszczenie takie przysługiwać będzie Dostawcy niezależnie od przyczyn rozwiązania umowy, za wyjątkiem następujących sytuacji: - rozwiązania umowy przez abonenta z uwagi na niezaakceptowanie zmiany warunków umowy wprowadzonych przez Dostawcę, - rozwiązania umowy przez abonenta z uwagi na niezaakceptowanie podwyższenia cen określonych w cenniku, - rozwiązania umowy z winy Dostawcy, - rozwiązania przez konsumenta umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, - rozwiązanie umowy z powodu śmierci abonenta. Roszczenie w przypadku przedterminowego rozwiązania umowy będzie proporcjonalną (niewykorzystaną) częścią łącznej kwoty udzielonych ulg. Roszczenie takie nie będzie równe utraconym przed Dostawcę korzyściom i będzie ściśle związane z wysokością udzielonych przez Dostawcę ulg. Odszkodowania za przedterminowe rozwiązanie umowy będą obliczane a informacje o ich wysokości będą wysyłane do abonentów z wezwaniem do niezwłocznego ich uregulowania jednak bez wskazania konkretnego terminu płatności. Po otrzymaniu płatności z tego tytułu abonentowi zostanie wystawiona faktura VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00