Interpretacja indywidualna z dnia 26 października 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.630.2021.1.MŻA
Na fakturze dokumentującej taką usługę powinna widnieć tylko jedna pozycja – świadczenie usługi. W pozycji tej – co należy wywodzić z treści art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 ustawy – powinna być zsumowana wartość świadczenia głównego (usługi pracy tymczasowej) oraz świadczeń pomocniczych (koszt wydania pozwolenia na pracę oraz koszt badań lekarskich).
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 sierpnia 2021 r. (data wpływu 25 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania usługi udostępniania pracowników tymczasowych – jest prawidłowe
UZASADNIENIE
25 sierpnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania usługi udostępniania pracowników tymczasowych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółka Wnioskodawcy jest agencją pracy tymczasowej. Na rzecz swoich klientów świadczy usługi udostępniania pracowników tymczasowych w oparciu o łączące ich umowy ramowe. Za wykonane usługi udostępniania pracowników tymczasowych Wnioskodawca wystawia faktury, w których jako nazwę wykonanej usługi wskazuje „Wynajem wykonawców tymczasowych zgodnie z umową o świadczenie usług” kwota netto wykazana na fakturze wynika z załącznika do faktury, który jest kalkulacją cenową do tejże faktury. W kalkulacji Wnioskodawca wykazuje koszty płacowe (iloczyn przepracowanych przez pracowników godzin i uzgodnionej w umowie ceny roboczogodziny) oraz pozostałe wydatki ponoszone sporadycznie, jak np. opłaty za wydanie pozwoleń na pracę, koszty badań lekarskich itp. Zgodnie z ustaleniami umowy ramowej opłaty te zwiększają cenę netto świadczonej przez Wnioskodawcę usługi w cenie nominalnej - faktycznie poniesionej. Do tak ustalonej wartości netto Wnioskodawca dolicza podatek VAT w stawce 23%. Do końca lipca 2021 r. ten sposób fakturowania nie był kwestionowany przez żadnego z klientów Wnioskodawcy. W sierpniu 2021 r. nowy kontrahent Wnioskodawcy zażądał od Niego zmiany sposobu fakturowania, która sprowadzałaby się do wyodrębnienia na fakturze wszystkich pozycji kalkulacyjnych i stosowania do nich indywidualnych stawek VAT. I tak zamiast w jednej pozycji usługa winna być wykazana w 3 pozycjach: wynajem wykonawców tymczasowych w stawce 23%, refakturowanie usług medycyny pracy w stawce - „zwolnione z VAT” oraz opłaty administracyjne w stawce „nie podlega”. Pracownicy z punktu widzenia Kodeksu pracy są pracownikami Wnioskodawcy i na Nim jako pracodawcy spoczywa obowiązek ponoszenia tych wydatków (badań lekarskich oraz ponoszenia opłat administracyjnych związanych z ich zatrudnieniem).