Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.288.2021.2.AG

Brak uznania Wnioskodawczyni za podatnika podatku VAT prowadzącego działalność gospodarczą w związku z dokonaną sprzedażą działek oraz planowaną sprzedażą działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 19 kwietnia 2021 r. (data wpływu 21 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 16 lipca 2021 r. (data wpływu 21 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku uznania Wnioskodawczyni za podatnika podatku VAT prowadzącego działalność gospodarczą w związku z dokonaną sprzedażą działek oraz planowaną sprzedażą działek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

21 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku uznania Wnioskodawczyni za podatnika podatku VAT prowadzącego działalność gospodarczą w związku z dokonaną sprzedażą działek oraz planowaną sprzedażą działek .

Wniosek uzupełniono pismem z 16 lipca 2021 r. (data wpływu 21 lipca 2021 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, stanowiska oraz wskazanie przedmiotu wniosku i opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym - rolnikiem, prowadzącym gospodarstwo rolne. W 2005 r. na podstawie aktu notarialnego Repertorium A (…) nabyła prawo własności nieruchomości gruntowej o łącznej powierzchni 4,48 ha, położonej w (…) o numerze księgi wieczystej KW nr (…). Nabyta nieruchomość składa się z działek nr 1, 2 - które stanowią grunty orne i łąki oraz działki nr 3 - pastwiska trwałe. Nabyta nieruchomość zgodnie z oświadczeniem złożonym w przedmiotowym akcie notarialnym stanowi gospodarstwo rolne a Wnioskodawczyni nabyła je w celu powiększenia przez nią gospodarstwa rodzinnego. W momencie zakupu nieruchomość nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawczyni nigdy nie zajmowała się obrotem nieruchomościami, grunty te nie były także przedmiotem dzierżawy ani żadnej innej umowy o podobnym charakterze, były one użytkowane rolniczo - łąki koszone, zbierane siano. Wnioskodawczyni nie jest też czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Ww. działki nie są i nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w tym w działalności rolniczej. Wnioskodawczyni nigdy nie dokonywała z działek wymienionych we wniosku sprzedaży płodów rolnych. Przy nabyciu działek wymienionych we wniosku nie wystąpił podatek VAT naliczony. W 2018 r. uchwałę dotyczącą podjęcia prac nad zmianą Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego podjęła z własnej inicjatywy Gmina (…) z wniosku Burmistrza (…). W wyniku zakończonej procedury planistycznej Rada Gminy (…) przyjęła nowe Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (uch. Nr (…) z dnia 28 sierpnia 2018 r.), które objęło ww. działki. W wyniku podjętej uchwały tereny te zostały przeznaczone na cele mieszkaniowe i usługowe z zakresu obsługi ruchu turystycznego. W oparciu o ustalenia Studium, Wnioskodawczyni wystąpiła do Burmistrza z wnioskiem o podjęcie inicjatywy i rozpoczęcie prac nad sporządzeniem zmiany planu miejscowego, zgodnie z tymi ustaleniami, a więc z możliwością przeznaczenia terenów wnioskowanych na cele mieszkalno - usługowe z zakresu obsługi ruchu turystycznego. Burmistrz, w ramach przysługujących mu kompetencji oraz w oparciu o art. 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2020.293 ze zm.) wniósł do Rady Miejskiej stosowny projekt uchwały intencyjnej, co zostało przyjęte na sesji w dniu (...) (nr Uch. (…)). Po przeprowadzeniu pełnej procedury planistycznej, stosownie do wymagań określonych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym projekt dokumentu został przedstawiony na posiedzeniu Rady Miejskiej w dniu 29 października 2020 r. i przyjęty uchwałą nr (…) i opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) w dniu (…). Wnioskodawczyni, uwzględniając dokonane zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Gminy (…) - podjęła decyzje o sprzedaży jednej działki o nr 1 - objętej zmienionym planem zagospodarowania przestrzennego. Ponieważ działka została zgodnie ze zmienionym planem przeznaczona na cele mieszkaniowe i usługowe z zakresu obsługi ruchu turystycznego i miała dostęp do drogi publicznej, Wnioskodawczyni dokonała podziału geodezyjnego i wydzieliła z działki o powierzchni 1,9309 ha 13 działek o mniejszej powierzchni. Wnioskodawczyni nie zamierza ponosić innych, dodatkowych nakładów finansowych związanych z przygotowaniem wydzielonych części nieruchomości (działek) do sprzedaży. W szczególności Wnioskodawczyni nie zamierza „uzbrajać” działek, tj. doprowadzać do nich mediów, ani też wykonywać zagospodarowania terenu, czy wznosić ogrodzenia. Pozostanie to w gestii nabywcy lub nabywców poszczególnych działek. Wnioskodawczyni nie zamierza również w jakikolwiek inny sposób ulepszać lub uatrakcyjniać wskazanych działek. Dokonywany przez Wnioskodawczynię podział nieruchomości na mniejsze działki wynika ze względów praktycznych. Wnioskodawczyni nie znalazłaby nabywcy na całą nieruchomość, ponieważ ma ona ponad 1 ha powierzchni i mógłby ją wg. obowiązujących przepisów nabyć tylko rolnik. Ponadto, jest to ziemia bardzo słabej klasy i znalezienie nabywcy jest mało prawdopodobne. Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawczyni, na 8 działek zawarła umowy przedwstępne sprzedaży. Ofertę sprzedaży wydzielonych działek Wnioskodawczyni wystawiła na serwisie internetowym, także poprzez postawienie koło domu własnoręcznie namalowanej tablicy z informacją o sprzedaży działek oraz poinformowanie o możliwości zakupu działek znajomych. Negocjacje z klientami i sprzedaż Wnioskodawczyni prowadzi samodzielnie, nie korzystając z profesjonalnych pośredników. Wnioskodawczyni nie planuje również reklamowania oferty w prasie, radiu, telewizji, na billboardach, czy w jakichkolwiek innych miejscach poza internetowymi platformami ogłoszeniowymi. Środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć częściowo na swoje prywatne potrzeby (remont i ocieplenie domu, w którym mieszka) a częściowo na utrzymanie prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00