Interpretacja indywidualna z dnia 23 lipca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.59.2021.1.MF
zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedstawionym stanie faktycznym zapłata kary za niewykonanie umowy mocowej będzie stanowiła dla Spółki koszt uzyskania przychodów i nie będzie podlegał wyłączeniu na mocy art. 16 ust. 1 pkt 22 updop.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP tego samego dnia), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedstawionym stanie faktycznym zapłata kary za niewykonanie umowy mocowej będzie stanowiła dla Spółki koszt uzyskania przychodów i nie będzie podlegał wyłączeniu na mocy art. 16 ust. 1 pkt 22 updop – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 lutego 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedstawionym stanie faktycznym zapłata kary za niewykonanie umowy mocowej będzie stanowiła dla Spółki koszt uzyskania przychodów i nie będzie podlegała wyłączeniu na mocy art. 16 ust. 1 pkt 22 updop.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółka z o. o. (dalej: „Wnioskodawca”) jest spółką uczestniczącą w rynku handlu energią elektryczną. Jest wiodącym agregatorem usług (…). Wnioskodawca jest uczestnikiem rynku mocy, na którym występuje w charakterze dostawcy mocy, którą dostarcza poprzez jednostki rynku mocy redukcji zapotrzebowania. W przeprowadzonej w listopadzie 2018 aukcji głównej na okres dostaw 2021, 12 niepotwierdzonych jednostek rynku mocy redukcji zapotrzebowania zgłoszonych przez Wnioskodawcę wygrało aukcję. Łączny wolumen mocy zaoferowanych przez Wnioskodawcę na rynku mocy wyniósł 446 MW. W wyniku wygranych aukcji dla 12 niepotwierdzonych jednostek rynku mocy redukcji zapotrzebowania, Spółka zawarła umowy mocowe z operatorem. Obowiązki dostawcy mocy określone są w ustawie z dnia 8 grudnia 2017 roku o rynku mocy (Dz. U. z 2020, poz. 247, t.j. ze zm.) („Ustawa o rynku mocy”), Regulaminie Rynku Mocy, a także umowie mocowej. Jednym z obowiązków Wnioskodawcy jako dostawcy mocy, który zgłosił do aukcji niepotwierdzone jednostki redukcji zapotrzebowania, jest przeprowadzenie, przed okresem dostaw, testu zdolności redukcji zapotrzebowania oraz uzyskanie potwierdzenia testu zdolności redukcji zapotrzebowania. Nieuzyskanie potwierdzenia testu zdolności redukcji zapotrzebowania skutkuje rozwiązaniem umowy mocowej dla niepotwierdzonej jednostki redukcji zapotrzebowania. Szczegółowe regulacje, w tym określenie kary, znajduje się w art. 46 i 47 Ustawy o rynku mocy. W takim przypadku, zgodnie z przepisami, podmiot z którym rozwiązana została umowa mocowa zobowiązany jest do zapłaty kary za niewykonanie umowy mocowej (do zapłaty dochodzi poprzez zatrzymanie/zrealizowanie przez operatora zabezpieczenia finansowego lub zapłatę kary w gotówce). (…) jest zmianą podejścia do funkcjonowania rynku elektroenergetycznego. W tradycyjnym modelu odbiorca energii elektrycznej płaci za otrzymaną energię. W modelu (…) odbiorca, wchodzący w skład jednostki rynku mocy redukcji zapotrzebowania, otrzymuje wynagrodzenie za obniżenie swojego zapotrzebowania, w danym okresie, na energię elektryczną, czyli za czasowe ograniczenie poboru energii elektrycznej z sieci elektroenergetycznej. Celem świadczenia usług (…) na rynku mocy jest zapewnienie stabilności krajowego systemu elektroenergetycznego w przypadku krytycznych deficytów mocy. Biorący udział w (…) odbiorcy energii, rezygnując na wezwanie operatora z całości lub części swojego zapotrzebowania na energię, zwiększają moce dostępne w systemie elektroenergetycznym, które mogą np. zabezpieczyć system przed blackoutami przy krytycznych deficytach mocy.