Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.258.2021.2.ALN

wliczenie do podstawy opodatkowania otrzymanego dofinansowania w celu realizacji Projektu, prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych w związku realizacją Projektu;

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 kwietnia 2021 r. (data wpływu 14 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 1 czerwca 2021 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku wliczenia do podstawy opodatkowania otrzymanego dofinansowania w celu realizacji Projektu – jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych w związku realizacją Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

14 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku wliczenia do podstawy opodatkowania otrzymanego dofinansowania w celu realizacji Projektu,
  • prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych w związku realizacją Projektu.

Wniosek uzupełniono pismem z 1 czerwca 2021 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Gmina (...) jest czynnym podatnikiem i płatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu dostawy wody, odprowadzania ścieków oraz wynajmów lokali. Gmina prowadzi działalność mieszaną, tzn. opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 roku Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczanie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Gmina na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020, poz. 713, z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej. Wykonując wskazane zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Gmina w 2021 roku realizuje projekt pod nazwą (...) . Projekt będzie realizowany zgodnie z umową o dofinansowanie Nr(…) , w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Projekt obejmuje przygotowanie niezbędnej dokumentacji oraz budowę: 23 solarnych systemów grzewczych centralnej wody użytkowej; 33 instalacji PV (on-gird); 28 kotłów na biomasę/powietrznych pomp ciepła. Instalacje planowane są do budowy w zależności od rodzaju inwestycji na lub w prywatnych budynkach mieszkalnych (o powierzchni mniejszej niż 300 m), zlokalizowanych na terenie Gminy (...) , w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza ani rolnicza, a powstała energia będzie wykorzystana tylko na cele mieszkaniowe. W okresie trwałości projektu, Gmina pozostanie właścicielem wybudowanej infrastruktury i przekaże ją właścicielom nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie. Budowa instalacji objętych projektem odbędzie się na nieruchomościach/w budynkach mieszkalnych osób prywatnych. Gmina podpisała z właścicielami nieruchomości stosowne umowy użyczenia, na podstawie których posiada prawo do bezpłatnego użytkowania niezbędnej części nieruchomości. Umowa ta obowiązuje do upływu 5 lat od płatności ostatecznej. W celu realizacji projektu Gmina, w ramach postępowania przetargowego, zawrze umowę z bezpośrednim wykonawcą, który będzie odpowiedzialny za dostawę, montaż i uruchomienie instalacji OZE. W okresie trwałości projektu Gmina nie będzie ponosiła żadnych kosztów związanych z eksploatacją, obsługą techniczną czy konserwacją instalacji. Obsługę techniczną i konserwację zapewni Wykonawca, a koszty ewentualnej eksploatacji ponosić będą właściciele nieruchomości. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu użytkowania instalacji. Wytworzona przez urządzenia energia, wykorzystywana będzie jedynie na potrzeby budynków mieszkalnych i na cele bytowe, jednak w odniesieniu do instalacji PV on- gird dojdzie do zawarcia umów prosumenckich pomiędzy zakładem energetycznym i właścicielem budynku i tym samym do sprzedaży nadwyżek wytworzonej energii elektrycznej, co w rozumieniu przepisów stanowi działalność gospodarczą. W związku z powyższym dojdzie do pomocy de minimis ze strony Gminy (...) na rzecz właścicieli budynków. W przypadku pozostałych rodzajów instalacji tj. kotłów na biomasę, powietrznych pomp ciepła oraz solarnych systemów grzewczych nie dojdzie do wystąpienia pomocy publicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00