Interpretacja indywidualna z dnia 7 stycznia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.707.2020.1.ŁS
Opodatkowanie zwrotu kosztów dojazdu do pracy z miejsca zamieszkania i z powrotem.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2020 r. (data wpływu 8 października 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów dojazdu do pracy z miejsca zamieszkania i z powrotem jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów dojazdu do pracy z miejsca zamieszkania i z powrotem.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca pracuje na statku ratowniczym …… pełniącym całodobowe pogotowie ratownicze na stanowisku starszego mechanika od 1995 r. System pracy Wnioskodawcy to 15 dni dyżuru (24h) i 15 dni wolnych w każdym miesiącu. Wnioskodawca zamieszkuje w A. Siedziba firmy mieści się w B., zaś miejsce pracy zależne jest od potrzeb kadrowych. Statki ratownicze stacjonują wzdłuż całego Polskiego wybrzeża od X. do Y. w portach morskich i rybackich. W każdym miesiącu, jeden raz, Wnioskodawca jedzie do pracy (w miejsce wskazane przez dział kadr) i po zakończeniu 15 dniowego dyżuru ratowniczego wraca do domu. Pracodawca Wnioskodawcy zwraca Mu koszty przejazdu z miejsca zamieszkania do pracy i z powrotem pobierając jednocześnie od wypłacanej kwoty podatek. Im Wnioskodawca dalej jedzie do pracy tym koszt przejazdu jest wyższy, czyli płaci więcej podatku. Z praktyk na całym świecie armator zawsze pokrywa koszty dojazdu marynarza na statek i ten nie ponosi z tego powodu żadnych kosztów. Jadąc np. na statek do C na kontrakt nie interesuje Go ile kosztuje bilet i jakim samolotem się tam dostanie. To są sprawy, którymi zajmuje się armator i są to jego koszty a nie pracownika. W firmie Wnioskodawcy (budżetowej) jest On poniekąd karany finansowo za to, że musi jechać do pracy do X a nie np. do B (wyższy koszt dojazdu – większy podatek – większa strata Wnioskodawcy).