Wiążąca Informacja Stawkowa z dnia 9 lutego 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDSB2-2.440.324.2021.3.MCZ
WIS USŁUGA (ŚWIADCZENIE KOMPLEKSOWE)
Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (…) – z dnia 16 listopada 2021 r. (data wpływu 23 listopada 2021 r.) uzupełnionego pismem z dnia 19 stycznia 2022 r. (ta sama data wpływu) oraz z dnia 1 lutego 2022 r. (ta sama data wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa (świadczenie kompleksowe) – (…)
Opis usługi: (…)
Rozstrzygnięcie: usługa modernizacji realizowana w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Stawka podatku od towarów i usług: 8%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 16 listopada 2021 r. (data wpływu 23 listopada 2021 r.) uzupełnionego pismem z dnia 19 stycznia 2022 r. (ta sama data wpływu) oraz z dnia 1 lutego 2022 r. (ta sama data wpływu) Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania usługi: (…) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.
W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi (świadczenia kompleksowego):
(…),(…),(…)
W uzupełnieniu z dnia 19 stycznia 2022 r. Wnioskodawca wskazał:
(…),(…),(…)
Natomiast w uzupełnieniu z dnia 1 lutego 2022 r. Wnioskodawca odpowiedział na następujące pytania:
(…),(…),(…)
Wnioskodawca dołączył do wniosku:
- (…),(…),(…)
Uzasadnienie występowania świadczenia kompleksowego (usługi)
W przypadkach, w których występuje kilka czynności, które składają się w rezultacie na jedno zasadnicze świadczenie, możemy mówić o pewnym kompleksie świadczeń. Zagadnienie to było przedmiotem wielu orzeczeń wydawanych zarówno przez TSUE, jak i sądy administracyjne. Można tu przywołać np. wyroki TSUE, które zapadły w sprawach C-111/05 Aktiebolaget NN v. Skatteverket i C-41/04 Levob Verzekeringen BV v. OV Bank NV, z których jednoznacznie wynika, że w sytuacji, gdy „dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej”.