Wiążąca Informacja Stawkowa z dnia 8 stycznia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDSL1-2.450.1058.2020.2.ISN
WIS USŁGA – windykacja na zlecenie
Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (…) z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 5 października 2020 r.) uzupełnionego pismem z dnia 29 grudnia 2020 r. (data wpływu 29 grudnia 2020 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa – windykacja na zlecenie
Opis usługi:
Wnioskodawca podejmuje, w imieniu i na rzecz klienta, który udziela pełnomocnictwa w zakresie polubownych działań windykacyjnych (bez kierowania spraw do sądów, egzekucji itd.), czynności mających na celu doprowadzenie do odzyskania spłaty od dłużnika kwoty należnej dla klienta. Wnioskodawca wykonuje działalność jako osoba wyspecjalizowana do tego rodzaju usług. Istotą usługi jest wykonanie, z należytą starannością, czynności mających na celu odzyskanie przysługujących Wierzycielowi wierzytelności od jego kontrahenta, który na dzień zawarcia umowy zlecenia dotyczącej windykacji wierzytelności zalega z płatnościami wobec klienta. W ramach zlecenia Wnioskodawca: doręcza (pocztą tradycyjną lub mailowo lub podczas spotkania bezpośredniego z dłużnikiem) wezwanie do zapłaty, pełnomocnictwo udzielone Wnioskodawcy przez klienta (Wierzyciela); prowadzi negocjacje z dłużnikiem, jego pełnomocnikiem dotyczące sposobów spłaty zadłużenia; przygotowuje projekty porozumień, ugód dotyczących spłaty, propozycji oczekiwanych od dłużnika zabezpieczeń spłaty zobowiązania; zawiera ugody, porozumienia, zabezpieczenia spłat; kontroluje terminowość spłat, w przypadku uchybień terminom przez dłużnika – kontaktuje się z nim celem ustalenia przyczyn opóźnień, kieruje kolejne wezwania, realizuje spotkania z nim mające na celu doprowadzić do spłaty zadłużenia; weryfikuje poprawność dokumentacji stanowiącej podstawę roszczenia (całości lub części), koresponduje w tej sprawie z klientem, dłużnikiem; koresponduje z innymi podmiotami, które np. mają dokonać płatności w imieniu dłużnika (np. w przypadku ustanowienia przez dłużnika zabezpieczenia spłaty choćby w postaci „przekazu płatniczego” (KC), „przelewu na zabezpieczenie” itp.); koresponduje z radcą prawnym, adwokatem, który reprezentuje klienta w sprawie procesowej, egzekucyjnej, w celu wsparcia klienta w procesie odzyskania wierzytelności na dalszych etapach przez niego podejmowanych, o ile klient sobie tego życzy; kieruje korespondencje do dłużników w imieniu klienta, dotyczące kwoty długu pozostałego do zapłaty (w przypadku spłaty częściowej), przeprowadza spotkania z dłużnikiem, negocjacje dotyczące spłaty pozostałej kwoty zadłużenia; uczestniczy w gremialnych spotkaniach wielu wierzycieli z dłużnikiem w przypadku gdy dłużnikiem jest podmiot zalegający wielu wierzycielom, reprezentując swojego klienta.