Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 24-11-2024
Artykuł aktualny na dzień 24-11-2024
Data publikacji: 2022-05-18

Rozliczenia międzyokresowe, rezerwy

W ramach zamknięcia roku obrotowego jednostki gospodarcze powinny zaliczać koszty i przychody do odpowiednich okresów sprawozdawczych, zgodnie z zasadą współmierności kosztów i przychodów.

W myśl zapisów ustawy o rachunkowości jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeśli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych.

Rozliczenia międzyokresowe czynne

Czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów dokonuje się w stosunku do kosztów działalności operacyjnej oraz kosztów finansowych. Natomiast nie podlegają rozliczaniu w czasie pozostałe koszty operacyjne. Wynika to z treści ustawy o rachunkowości.

Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować:

  • stosownie do upływu czasu - tj. w równych kwotach przypadających na poszczególne okresy sprawozdawcze, np. miesięcznie, lub
  • stosownie do wielkości świadczeń - np. proporcjonalnie do rozmiarów produkcji, wielkości sprzedaży lub zleceń produkcyjnych itd.

Przykładowe koszty podlegające rozliczaniu w czasie:

  • ubezpieczenia majątkowe, komunikacyjne,
  • ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
  • prenumeraty czasopism,
  • opłaty za serwisy internetowe,
  • opłacone z góry usługi serwisowe, oprogramowania, wsparcia technicznego,
  • opłaty licencyjne,
  • opłaty za najem, dzierżawę, czynsze,
  • opłata za wieczyste użytkowanie gruntu,
  • podatek od środków transportu,
  • podatek od nieruchomości,
  • opłata za zawarcie umowy i opłata wstępna w leasingu operacyjnym,
  • odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
  • koszty trwających prac rozwojowych,
  • koszty przygotowania nowej produkcji,
  • koszty znaczących remontów,
  • koszty zakupu, gdy ewidencje materiałów i towarów prowadzi się w cenach nabycia,
  • zapłacone z góry odsetki i prowizje od otrzymanych kredytów i pożyczek,
  • różnica między wyższą ceną wykupu a niższą ceną sprzedaży emitowanych przez jednostki obligacji.

Przy zaliczaniu kosztów do odpowiednich okresów sprawozdawczych należy wziąć pod uwagę zasady bilansowe, tj. memoriału, współmierności przychodów i kosztów oraz istotności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00