Jak rozliczyć nakłady na zlecenie, które nie zostało zrealizowane
PYTANIE
Spółka z siedzibą w Polsce otrzymała zlecenie od spółki niemieckiej na wyprodukowanie elementów bębna przesiewowego. Umowa zlecenia została zawarta 4 marca 2019 r., a ponadto na poczet zlecenia w dniu 15 listopada 2019 r. otrzymaliśmy zaliczkę. Na otrzymaną zaliczkę nie wystawiono faktury. Elementy zostały wyprodukowane, jednak kontrahent nie odebrał ich. Dnia 10 grudnia 2021 r. otrzymano informację, że elementy nie zostaną odebrane oraz należy je zezłomować. Nakłady poniesione na zlecenie zostały na 31 grudnia 2021 r. ujęte w pozostałych kosztach operacyjnych, a w lutym 2022 r. elementy zostały sprzedane jako złom. Koszty zezłomowanych elementów zostaną rozliczone w 2022 r. jako koszty produkcji zaniechanej, w dacie sprzedaży elementów. Czy przedpłatę otrzymaną na poczet zlecenia można zaliczyć do pozostałych przychodów, czy właściwie byłoby zaczekać do końca 2022 r. aż minie okres przedawnienia? Poniesiono także nakłady na kontrakt zlecony przez spółkę niemiecką. Są to nakłady na prace konstrukcyjne - niematerialne. Kontrahent spółki niemieckiej ogłosił upadłość i kontrakt nie będzie realizowany. Poniesione nakłady odniesiono na 31 grudnia 2021 r. w pozostałe koszty. Czy wydatki będące niematerialnymi można zaliczyć w 2021 r. do kosztów uzyskania przychodu?