Bhp przy pracach biurowych z urządzeniami mobilnymi – wybrane zagadnienia
Rosnąca popularność elastycznych form pracy wymusiła korzystanie przez pracowników z urządzeń przenośnych - o podobnych funkcjonalnościach jak komputer stacjonarny. W przypadku stosowania urządzeń takich jak: laptop, tablet czy nawet smartfon - niezbędne jest jednak takie zorganizowanie pracy, aby minimalizować uciążliwości związane z zastosowaniem sprzętu mobilnego.
Obowiązkiem każdego pracodawcy zgodnie z art. 15 k.p. jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Obowiązek ten oraz regulacje pochodne wynikające z powyższej podstawowej zasady prawa pracy mają zastosowanie do każdego pracodawcy - niezależnie od wielkości zatrudnienia czy formy organizacyjno-prawnej. Wbrew tezom prezentowanym przez część osób zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, praca biurowa nie jest pracą lekką, łatwą i przyjemną. Oczywiście odznacza się ona mniejszym poziomem zagrożeń występujących w środowisku pracy, niż np. te występujące na terenie budowy czy gospodarstwa rolnego - jednak nie można uznać, że biurowe środowisko pracy i sposób wykonywania pracy z wykorzystaniem sprzętu elektronicznego nie wiąże się zupełnie z ryzykiem związanym z pracą.