Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 22 lipca 2021 r., sygn. akt IV SAB/Wr 245/21

Dokumenty odnoszące się do warunków i trybu powierzenia fundacji prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej, a następnie finansowania i rozliczenia tego zleconego zadania publicznego, mają przymiot informacji publicznej.

Gazeta Prawna nr 153/2021

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Tomasz Świetlikowski (sprawozdawca), Sędziowie: asesor WSA Marta Pająkiewicz-Kremis, sędzia WSA Gabriel Węgrzyn, , po rozpoznaniu w Wydziale IV na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 22 lipca 2021 r. sprawy ze skargi Fundacji B. z siedzibą we W. na bezczynność Fundacji S. z siedzibą we W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. stwierdza, że Fundacja S. z siedzibą we W. dopuściła się bezczynności i że bezczynność ta nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; II. zobowiązuje Fundację S. z siedzibą we W. do załatwienia wniosku strony skarżącej w terminie 14 dni od otrzymania odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy; III. zasądza od Fundacji S. z siedzibą we W. na rzecz strony skarżącej kwotę 100 (słownie: sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przystępując do rozstrzygania Sąd przyjął stan faktyczny i prawny sprawy jn. Fundacja B. z siedzibą we W. (dalej: FBNP, strona, skarżąca) - wnioskiem z 23 marca 2021 r. - zwróciła się do Fundacji S.

z siedzibą we W. (dalej: FSW) o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej realizacji w 2021 r. zadania publicznego prowadzonego przez nią punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w powiecie o. przez nadesłanie skanów: a) zapłaconych rachunków i faktur VAT dotyczących wynagrodzenia wykonawców dyżurów z okresu I. 2021 r., b) zapłaconych rachunków i faktur dotyczących wynagrodzenia wykonawców dyżurów z okresu II. 2021 r. W udzielonej - datowanej na 7 kwietnia 2021 r. - odpowiedzi na ten wniosek FSW wskazała, że żądane informacje (kopie faktur i wyciągów z konta bankowego przedsiębiorcy), zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej, nie stanowią ogólnie dostępnej informacji publicznej. Stwierdziła, że - stosownie do art. 5 pkt 2 tej ustawy - prawo do informacji podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Podała, że ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym warunkach powierzenia i wykonywania funkcji oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa. Zastrzegła, że Zarząd FSW, jak i jej współpracownicy, nie są osobami pełniącymi funkcje publiczne. Dowodziła, że organy uprawnione do kontroli wydatków FSW są określone w ustawie - Prawo przedsiębiorców a podstawą wszczęcia kontroli jest imienne upoważnienie wydane przez odpowiednie organy, co wynika z art. 48 ww. ustawy. Informowała, że udostępnienie informacji bez odpowiedniego upoważnienia naraziłoby Zarząd FSW na odpowiedzialność. FBNP złożyła skargę na bezczynność FSW w sprawie udostępnienia informacji publicznej na jej wniosek. Wniosła o zobowiązanie FSW do załatwienia wniosku i zasądzenie kosztów. Uzasadniał, że FSW jest organizacją pozarządową wykonującą zadania publiczne prowadzenia punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i nie jest przedsiębiorcą. Dowodziła, że FSW ignoruje okoliczność, iż dokumenty finansowe dotyczące realizacji zadania publicznego, jakim jest prowadzenie punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, stanowią informację publiczną udostępnianą na wniosek, a przy tym jest podmiotem zobowiązanym do jej udostępnienia, co wynika z art. 4a pkt 1 w zw. z art. 4b pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Stwierdziła, że żądane przez nią informacje stanowią informację publiczną i kwestia ta jest rozstrzygnięta w sposób jednoznaczny w orzecznictwie sądów administracyjnych, wobec czego skarga jest uzasadniona. W odpowiedzi na skargę FSW poinformowała, że odpowiedziała na wniosek FNBP o udostępnienie informacji publicznej 7 kwietnia 2021 r. Motywowała, że żądane przez skarżącą informacje nie stanowią informacji publicznej, ale dane, które podlegają ochronie przed nieuprawnionym dostępem osób trzecich.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00