Porada
Jak księgować złomowanie materiałów i wyrobów gotowych
PYTANIE
Nasza firma zajmuje się produkcją części samochodowych. Aby zrobić produkt finalny cześć z tych produktów w pierwszej fazie produkcji to tzw. części rozruchowe, które z uwagi na proces produkcyjny ulegają złomowaniu, ponieważ nie są wyrobami pełnowartościowymi. Ponadto w koszty złomowania zaliczane są lakiery, które nie są zużywane w całości w procesie produkcji, ale po otwarciu nie nadają się do dalszego przechowywania lub np. części, które przez pomyłkę nie zostały wykazane w liście produkcyjnej, ale zostały zużyte w procesie produkcji. Konta dotyczące złomowania są u nas w bilansie wykazane w kosztach rodzajowych w "Zużyciu materiałów i energii", ponieważ naszym zdaniem są to de facto materiały zużywane pomocniczo w procesie produkcji. Na koniec roku 2020 nasza firma zrobiła odpis z tytułu "Odpisu na materiały nierotujące". Odpis ten zrobiliśmy w pozycji pozostałych kosztów operacyjnych. W następnym miesiącach firma chce zlikwidować część materiałów nie rotujących. W związku z pożywszy powstało pytanie, jak powinniśmy to zrobić prawidłowo? Gdyż koszty złomowania wykazujemy w "Zużyciu materiałów i energii", a rezerwę posiadamy na pozostałych kosztach operacyjnych. Czy prawidłowo firma zawiązała rezerwę, skoro koszty złomowania powstały w kosztach rodzajowych, a rezerwę wykazano w pozostałych kosztach operacyjnych? Czy też powinniśmy zrobić to w pozycji kosztów rodzajowych? Czy powinniśmy rozgraniczyć - koszty likwidacji materiałów i wykazać to w Pozostałych kosztach operacyjnych - kosztów tzw. złomowania, które są de facto zużyciem pomocniczym produkcji? Czy całe koszty złomowania powinny być wykazane w pozostałych kosztów operacyjnych?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right