Porada
do 2021-12-31
do 2021-12-31
Jak prawidłowo rozliczać koszty na podstawie dowodu przyjęcia
PYTANIE
Nasza firma prowadzi pełne księgi handlowe w oparciu o ustawę o rachunkowości. Schemat księgowań jest ustawiony w ten sposób, że materiały bezpośrednie do produkcji są księgowane na magazyn, natomiast koszty pośrednie produkcji bezpośrednio w koszty rodzajowe "4" na podstawie dowodu przyjęcia towaru. Tak więc w przypadku księgowania dowodu dostawy wygląda ono następująco: koszty rodzajowe (4* )/ rozliczenie zakupu (185000). W przypadku gdy zamówienie towaru występuje w walucie EURO jego przyjęcie odbywa się po kursie poprzedzających dzień przyjęcia towarów. Otrzymanie faktury powoduje księgowanie na kontach rozliczenie zakupu/ dostawca. W tym momencie księgowane są też różnice powstałe pomiędzy kursem księgowania dowodu dostawy oraz kursem księgowania faktury, które korespondują bezpośrednio z kosztami. Takie księgowanie dowodu dostawy - faktury odbywa się w trakcie miesiąca, ale zdarza się także, że na przełomie kilku miesięcy. np. mamy problem z pozyskaniem faktury lub faktura nie jest księgowana, ponieważ są wyjaśniane różnice cenowe. W konsekwencji do obliczania zaliczki na podatek dochodowy brany jest pod uwagę koszt księgowany na podstawie dowodu dostawy. Czy z rozbieżności dat pomiędzy dowodem dostawy (który jest dokumentem, na podstawie którego księgujemy w koszty) a fakturą mogą rodzić jakieś konsekwencje podatkowe?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right