Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny
do 2022-01-01 info
Artykuł aktualny
do 2022-01-01 info
Data publikacji: 2021-05-19

Ustalanie salda na koncie płatnika i zasady ubiegania się o zwrot nadpłaconych składek

Płatnik, który chce się dowiedzieć, jakie jest jego saldo konta rozliczeniowego w ZUS, może złożyć wniosek o rozliczenie konta płatnika składek na formularzu RD-3. Natomiast płatnik, który uregulował należności składkowe, a następnie ZUS udzielił mu zwolnienia z ich opłacenia, np. w ramach Tarczy antykryzysowej, może wystąpić o zwrot tych składek. Aby je odzyskać, składa wniosek do ZUS o symbolu RZS-P.

Zarówno proces rozliczenia konta płatnika, jak i proces zwrotu nadpłaconych składek najszybciej przebiega elektronicznie, przez PUE ZUS. Płatnik może też złożyć ww. wnioski osobiście albo przesłać je pocztą, co jednak wydłuża czas oczekiwania na odpowiedź.

Rozliczenie konta płatnika

Rozliczenie konta płatnika składek to informacja z ZUS o kwocie zadłużenia (w tym o ewentualnym układzie ratalnym, jeżeli taki został zawarty) lub nadpłaconych składek albo zerowym stanie konta płatnika. O aktualnym saldzie płatnik, który ma konto na PUE ZUS, może się też dowiedzieć z poziomu [Płatnik] - [Panel Płatnika] - [Salda bieżące] - [Salda miesięczne].

Saldo:

  • WN to saldo zaległości, od których należne są odsetki za zwłokę do dnia ich uregulowania - jak od zaległości podatkowych,
  • MA to saldo nadpłaconych składek, o których zwrot można wystąpić do ZUS.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00