Data publikacji: 11.01.2021
Czy biuro rachunkowe musi oznaczać kody GTU za klientów
Problem
Klient naszego biura prowadzi działalność polegającą na sprzedaży różnych części do specjalistycznych maszyn, często jest to połączone ze świadczeniem różnych, bardzo nietypowych usług. Oczekuje od nas, że będziemy za niego przyporządkowywać kody GTU do transakcji. Jednak jest to dla nas niewykonalne, gdyż nie posiadamy wiedzy technicznej, aby rozszyfrować, czym jest dana część czy urządzenie oraz na czym polega każda usługa świadczona przez klienta na warunkach indywidualnie określonych z jego kontrahentem. Klient odmawia współpracy w tym zakresie. Umowa nie zawiera uregulowań nakładających na biuro rachunkowe obowiązku ustalania kodu GTU. Czy mimo wszystko mamy obowiązek oznaczania tych kodów? Jak powinniśmy się zabezpieczyć przed takimi żądaniami?
Rada
Nie, biuro rachunkowe nie ma obowiązku oznaczania kodów GTU w takim przypadku za swojego klienta. Księgowa nie musi znać skomplikowanego nazewnictwa technicznego czy branżowego, które znajduje się w opisie faktury. Należy jednak poinformować klientów, że taki obowiązek istnieje i przesłać im informację o tym, czego dany kod dotyczy. Warto także wprowadzić do umów zapis nakładający na przedsiębiorcę obowiązek opisywania faktur kodami GTU.