Czyny nieuczciwej konkurencji w biurach rachunkowych
Biura rachunkowe są przedsiębiorcami. Prowadzą zatem działalność gospodarczą i muszą pozyskiwać klientów, konkurując z innymi firmami księgowymi jakością świadczonych usług, udogodnieniami czy ceną. Nie zawsze jednak ta rywalizacja ma charakter zgodny z prawem i czasami zdarza się, że biuro rachunkowe dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1010 ze zm.; dalej: ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).
Czynami nieuczciwej konkurencji, które mogłyby mieć miejsce w biurze rachunkowym, są np.:
- wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
- wprowadzające w błąd oznaczenie usług,
- naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
- nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
- pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
- utrudnianie dostępu do rynku,
- przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także
- nieuczciwa lub zakazana reklama,
- prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym oraz
- nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za wykonane usługi.