Nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT i nowy JPK_VAT
1 kwietnia 2020 r. w treści art. 99 i 109 ustawy o VAT miały zostać dokonane zmiany związane z wprowadzeniem nowego pliku JPK_VAT, będącego dokumentem elektronicznym wspólnym dla deklaracji VAT i ewidencji VAT. Miały obowiązywać dużych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2020 r., a poozstałych od 1 lipca 2020 r. Jednak w związku z epidemią koronawirusa zmiany te będą obowiązywały wszystkich podatników od 1 lipca 2020 r.
Jakie deklaracje będą wysyłane w nowym formacie JPK
Nowe zasady składania deklaracji będą stosowane wyłącznie do rozliczeń dokonywanych obecnie w formie deklaracji VAT-7 i VAT-7K.
Uwaga
W nowym formacie JPK będą składane wyłącznie deklaracje VAT-7 i VAT-7K.
Podatnicy składający dotychczas deklaracje VAT-7 będą przesyłać nowe pliki JPK_VAT w pełnym zakresie co miesiąc. Stosowany będzie taki sam termin jak obecnie, tj. do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą (art. 109 ust. 3b ustawy o VAT).
Natomiast podatnicy składający deklaracje VAT-7K:
1) za pierwszy i drugi miesiąc kwartału będą przesyłać nowe pliki JPK_VAT jedynie w części dotyczącej ewidencji VAT,
2) za ostatni miesiąc kwartału będą przesyłać nowe pliki JPK_VAT z wypełnionymi obiema częściami (art. 109 ust. 3c ustawy o VAT).
Będą obowiązywać dwa warianty JPK_VAT:
● JPK_V7M - dla podatników, którzy rozliczają się miesięcznie, i
● JPK_V7K - dla podatników, którzy rozliczają się kwartalnie.
JPK_VAT z deklaracją będzie można podpisać:
● podpisem kwalifikowanym (polskim lub innego kraju UE),
● profilem zaufanym,
● danymi autoryzującymi.
W formacie JPK_VAT nie będą wysyłane pozostałe deklaracje VAT: VAT-12, VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-11, VAT-13, VAT-14, VAT-21, VAT-23, VAT-26, VAT-UE, VAT-UEK, VAT-R, VAT-Z oraz VIN-R i VIU-R, a także VIN-D i VIU-D. Do wymienionych deklaracji będą stosowane dotychczasowe przepisy.
Dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K zostaną zlikwidowane. Tak samo będzie w przypadku JPK_VAT. Powstaje zatem pytanie, na jakich zasadach należy korygować rozliczenia przed zmianą przepisów. Jak wynika z broszury informacyjnej MF, w tym przypadku należy stosować dotychczasowe zasady: