Porada
Jak przetwarzać dane osobowe w placówce oświatowej
PYTANIE
Mam zapytanie odnośnie wizerunku w kontekście RODO. Na początek przedstawię jak to wygląda w naszej placówce. Placówka jest instytucją publiczną, oświatową. Jej działalność regulują choćby ustawa o systemie oświaty, prawo oświatowe, rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli oraz liczne zapisy określające funkcjonowanie publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych. Słowem zespół placówek (biblioteka pedagogiczna, ośrodek doskonalenia nauczycieli oraz wspomniana poradnia). Problematyka zdjęć/wizerunku dotyczy właściwie tylko ośrodka doskonalenia nauczycieli. Możemy wykazać tutaj dwie kategorie wizerunkowe: 1. Zdjęcia z konkursów przedmiotowych, 2. Zdjęcia z dokumentacji oferty ośrodka (szkolenia, kursy, konferencje, warsztaty). Jeśli chodzi o punkt pierwszy. Rozwiązaliśmy to w ten sposób, że szkoły przesyłają wypełniony druk, na którym jest poświadczona zgoda rodzica/opiekuna prawnego. Pierwsza zgoda jest wymagana i dotyczy przetwarzania danych osobowych w zakresie udziału w tymże konkursie. Brak zgody oznacza brak możliwości udziału. Druga zgoda – w zakresie wizerunku, jest już dobrowolna. Tutaj jakby nie mam wątpliwości. Mam wątpliwości w przypadku punktu 2. Trudno mi sobie wyobrazić aby przy każdym wydarzeniu pobierać i egzekwować taką zgodę (np.: przy liście obecności). Jeśli jest to działalność oparta o przepisy wymienione na wstępie – to, czy nie można się tutaj niejako podeprzeć art. 81 ust. 2 ustawy o prawie autorskim? Dodam, że zdjęcia są publikowane w aktualnościach witryny ośrodka przez okres do 2 lat szkolnych. Staram się robić i publikować tylko takie zdjęcia, na których jest cała grupa, większość grupy lub kilka osób.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right