Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2019-10-22

Zmiana ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym – część 2

Po ponadpółrocznym procesie legislacyjnym zmiana ustawy (ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych ustaw, Dz.U. z 2019 r. poz. 1571) weszła w życie z dniem 5 września 2019 r., a jej najbardziej znaczące zmiany zostały omówione w poprzednim numerze BGK. Co te zmiany oznaczają bezpośrednio dla firm audytorskich - przedstawiamy w niniejszym numerze.

Firmy audytorskie

Dla firm audytorskich istotną zmianą jest to, że dokumentację systemu wewnętrznej kontroli jakości (jak również dokumentację jej corocznej oceny) będzie się sporządzać w języku polskim i - w przypadku dokumentacji corocznej oceny - będzie się ją przechowywać co najmniej przez 5 lat. Tłumaczenie tej dokumentacji z całą pewnością nie pozostanie bez wpływu na koszty tych firm audytorskich, które obsługują zagranicznych klientów.

Nowa ustawa przewiduje, że komplet sprawozdawczości firm audytorskich (obecnie jest to tzw. coroczny formularz P11) będzie już trafiał do PANA (z wyjątkiem jeszcze sprawozdania za 2019 r., które do końca lutego 2020 r. ma być przekazane przez firmy audytorskie zarówno do PANA, jak i do KNA). Ich pojemność w stosunku do obecnej zostanie poszerzona, a firmy audytorskie będą rokrocznie podawały m.in. informację na temat liczby, struktury rodzajowej, podmiotowej, terytorialnej i struktury wartościowej wykonanych w danym roku usług lub uzyskanych przychodów.

Zmianie ulegnie również kwestia naliczania i wysokości opłaty rocznej z tytułu nadzoru. Zmiany wskazują, że począwszy od opłaty za 2020 r. jej podstawa zmieni się z obecnych czynności rewizji finansowej na wszystkie usługi atestacyjne oraz usługi pokrewne (co ciekawe - niezastrzeżone do wykonywania przez biegłych rewidentów, co powoduje, że usługi te świadczone przez podmioty niebędące firmami audytorskimi nie będą musiały uiszczać od tego opłaty), a maksymalna wysokość opłaty nie będzie mogła przekroczyć 4%. Beneficjentem tych opłat jest w całości PANA, która ma prawo skierować maksymalnie 10% swoich kosztów, a więc w praktyce ok. 10% tych opłat, do PIBR na realizację zadań w ramach nadzoru publicznego zleconych do realizacji przez samorząd. Zgodnie z wyliczeniami podanymi przez Ministerstwo Finansów wpływy z tej opłaty już w 2020 r. mają wynosić ponad 20 mln zł (około dwukrotny wzrost w porównaniu z wpływami za rok 2018). Zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy nowelizacyjnej firmy audytorskie przekazują do KNA w terminie do 20 października 2019 r. informację o przychodach z tytułu usług atestacyjnych oraz usług pokrewnych wykonanych zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu, prognozowanych do osiągnięcia zarówno w roku 2019, jak i w roku 2020.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00